Vriendschap en klussen

20-05-2020 14:16 103 berichten
Stel je voor dat je een klus wilt aanpakken in huis een vriend biedt zijn of haar hulp aan. De vriend in kwestie is best handig, dus je bent blij met de hulp.

Vinden jullie dan dat je eisen mag stellen aan de desbetreffende hulp? En niet alleen qua kwaliteit, maar ook qua tijdspanne?

Dat houdt dus in dat als de vriend het allemaal een beetje laat hangen en eens per week aan komt zetten, bijvoorbeeld.

Ik had hier een gesprek met mijn vriend over. Mijn vriend laat het makkelijk van de vriend afhangen in zo'n situatie, terwijl ik vind dat je (van te voren) best afspraken kunt maken over tijd enzo. Dat als iemand mij beloofd te helpen met, ik noem maar iets, een vloer leggen, dat het niet een maand gaat duren omdat de vriend het of laat afweten op meerdere dagen of een "komt vanzelf wel goed"-instelling heeft.

Mijn partner vindt echter dat je dankbaar moet zijn voor de aangeboden hulp en dat je het bij de vriend in kwestie moet laten liggen, want diegene offert immers zijn/haar tijd ervoor op.

Wat vinden jullie?
pejeka schreef:
21-05-2020 09:31
Vriendendiensten vraag ik alleen voor dingen die er niet erg toe doen, even helpen een grote zware kast te verplaatsen of even meerijden met een stapel meuk die naar de stort moet, maar echt nooit voor werkzaamheden die ik gewoon vakkundig uitgevoerd wil hebben én binnen de tijd die ik daarvoor ingepland heb. Los van het feit dat je niet weet of die vriend (ook al is hij nóg zo handig) dezelfde standaarden als jij hanteert wanneer het gaat om netjes en nauwkeurig afwerken van de boel, heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat de helpende vrienden er inderdaad om 10.00 uur waren, maar dan verwachten dat er eerst nog uitgebreid koffie wordt gedronken samen en bijgekletst en nóg een kop koffie en eer dat de boel dan enigszins op gang is, is het 12.00 uur. En dan hebben ze rond 13.00 uur toch wel trek in een kop soep en een broodje, ligt de boel wéér een uur stil, dus om 14.00 uur wordt er weer even doorgegaan, maar ja. rond 16.00 uur een biertje is toch ook wel lekker en voor je het weet zit de hele boel dan in de tuin aan het bier, is het 18.00 uur en wordt er besloten: morgen gaan we verder. Dus in plaats van een dag doorwerken is er dan hooguit 3 uur wat gedaan en ben je nog niks opgeschoten. Geef mij dan maar iemand die ik inhuur, die er gewoon om 09.00 uur is en de hele dag doorwerkt, zodat het ook vooruit gaat.
Dat is dus ook mijn ervaring. En de vriend in kwestie was de vorige keer precies zo met het klussen. Partner vindt dat hij daar niet over mag vallen, want "vriendendienst". Maar, zoals ik zei, in de woonplaats van mijn Partner heerst dat netwerkgerichte gebeuren veel meer. Ik ben dat gewoon niet gewend ofzo.
Blauwe_Kat schreef:
21-05-2020 09:37
Ik zou alleen hulp vragen voor klussen die jullie zelf ook af kunnen maken. Dan doe je het samen met de vriend die komt helpen.

Wij zijn beide best handig, en helpen regelmatig anderen met een vloer/plafond/schilderklus. Als een vriend zou voorstellen om ons daarvoor te betalen, dan zou ik dat echt belachelijk vinden. En ook niet meer komen.
Helpen met klussen als een vriendendienst, moet wel een vriendendienst blijven. Voor mij betekent dat, dat je het samen doet, en er natuurlijk genoeg lekker eten is.

Een datum afspreken kan natuurlijk wel, net zo makkelijk zoals wanneer je met je vrienden een BBQ plant ;)
Hahaha, dan ben ik snel klaar. Ik kan wel koken, dat dan weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Plopper schreef:
21-05-2020 09:40
Dat is dus ook mijn ervaring. En de vriend in kwestie was de vorige keer precies zo met het klussen. Partner vindt dat hij daar niet over mag vallen, want "vriendendienst". Maar, zoals ik zei, in de woonplaats van mijn Partner heerst dat netwerkgerichte gebeuren veel meer. Ik ben dat gewoon niet gewend ofzo.
En dan zijn die vrienden heel de dag geweest, 90% van de tijd is opgegaan aan koffie drinken en kletsen en soep eten en biertjes drinken en allerlei gezelligheid (wat uiteraard héél leuk is, maar niet als je alles overhoop hebt staan en had gehoopt even op te kunnen schieten met klussen), en dan voel je je ook nog verplicht aan het einde van de dag voor de hele meuk pizza's of shoarma te bestellen, want tja, ze zijn toch héél de dag komen helpen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
21-05-2020 09:48
En dan zijn die vrienden heel de dag geweest, 90% van de tijd is opgegaan aan koffie drinken en kletsen en soep eten en biertjes drinken en allerlei gezelligheid (wat uiteraard héél leuk is, maar niet als je alles overhoop hebt staan en had gehoopt even op te kunnen schieten met klussen), en dan voel je je ook nog verplicht aan het einde van de dag voor de hele meuk pizza's of shoarma te bestellen, want tja, ze zijn toch héél de dag komen helpen...
Hahaha. Ja, zo gaat dat daar wel. Ik ben dus helemaal niet zo want ik schop iedereen onder de kont en anders schop ik ze wel naar huis.
Eigen frustratie:
Helpen bij iemand, die intussen al dan niet spontaan vrienden over de vloer kreeg.
Die vrienden moesten natuurlijk rondgeleid worden. Alles bekijken. Horen wat er nog moest gebeuren. De originele details bewonderen. Ramen open en dichtmaken.
Terwijl ik daar behang stond af te stomen.

Gebeurt ook bij verhuizingen.
Vrienden werken zich in het zweet met al die zware dozen, terwijl de bewoners intussen een rondleiding geven aan tante Corrie en oom Bram.

Of ouders die voor de gezelligheid langskomen, met gevulde koeken (plusje) en komen kijken 'hoe het allemaal gaat'.
Alle reacties Link kopieren
Het kan nog wel erger: terwijl je aan het sjouwen bent met verhuisdozen dirigeren de verhuizende personen alleen maar waar alles moet staan ipv zelf ook een doos beet te pakken :|
Plopper schreef:
21-05-2020 09:41
Hahaha, dan ben ik snel klaar. Ik kan wel koken, dat dan weer wel.
Tja, weinig ervaring hoeft geen probleem te zijn. Als jij of je vriend het wel willen leren, en gewoon zoveel mogelijk meehelpen, dan kan het toch.
Als jullie vanaf de bank willen toekijken en alleen koken en koffie zetten, dan is het misschien beter dat je vaklui inhuurt.
Blauwe_Kat schreef:
21-05-2020 14:43
Tja, weinig ervaring hoeft geen probleem te zijn. Als jij of je vriend het wel willen leren, en gewoon zoveel mogelijk meehelpen, dan kan het toch.
Als jullie vanaf de bank willen toekijken en alleen koken en koffie zetten, dan is het misschien beter dat je vaklui inhuurt.
Nou, dat dus zeker niet. Maar als gaandeweg blijkt dat het gewoon een klus is waar ik niet voor in de wieg ben gelegd ga ik wel sjouwen en poetsen ofzo.

Mijn vriend heeft wat meer talent, gelukkig.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
21-05-2020 12:23
Het kan nog wel erger: terwijl je aan het sjouwen bent met verhuisdozen dirigeren de verhuizende personen alleen maar waar alles moet staan ipv zelf ook een doos beet te pakken :|
Dat is ook irritant. Of mensen die dan even boodschappen gaan doen voor de lunch en de halve middag wegblijven.
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
21-05-2020 10:55
Eigen frustratie:
Helpen bij iemand, die intussen al dan niet spontaan vrienden over de vloer kreeg.
Die vrienden moesten natuurlijk rondgeleid worden. Alles bekijken. Horen wat er nog moest gebeuren. De originele details bewonderen. Ramen open en dichtmaken.
Terwijl ik daar behang stond af te stomen.

Gebeurt ook bij verhuizingen.
Vrienden werken zich in het zweet met al die zware dozen, terwijl de bewoners intussen een rondleiding geven aan tante Corrie en oom Bram.

Of ouders die voor de gezelligheid langskomen, met gevulde koeken (plusje) en komen kijken 'hoe het allemaal gaat'.
Dat soort dingen ja. En die dan midden in de rotzooi doodgemoedereerd met hun moeder in de weg gaan zitten met de stof waar mama de gordijnen voor het nieuwe huis van gaat naaien, en die daar dan een uur lang over delibereren terwijl iedereen zich een breuk loopt te sjouwen.

Het toppunt was de keer dat ik een vriendin zou helpen verhuizen. Er was nog NIKS ingepakt, alles stond nog in de kasten, de prulletjes nog in de vitrinekast, de koelkast stond nog vol, en zelfs de afwas van de vorige dagen stond nog op het aanrecht en vuile pannen op het fornuis. In haar slaapkamer lag een enorme berg kleren, zo neergegooid (maar het is wél gewassen... zei ze toen). Haar vriend liep als een kip zonder kop heen en weer en iedereen in de weg, en tóen hij uiteindelijk wat inpakte zelf, vergat hij de bodem van de doos vast te zetten, dus toen de doos opgetilde werd, kwam de hele meuk er van onder weer uit.

We hebben de klus geklaard, maar dat was eens maar nooit weer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
21-05-2020 12:23
Het kan nog wel erger: terwijl je aan het sjouwen bent met verhuisdozen dirigeren de verhuizende personen alleen maar waar alles moet staan ipv zelf ook een doos beet te pakken :|
Dan waren de dozen al ingepakt.

Ooit een verhuis meegemaakt waar er - behalve de helft van de kleding - werkelijk niets was ingepakt.


Ik dacht op zaterdag dozen te kunnen beginnen slepen.
Nope, ik kon nog een hele keuken beginnen in te pakken, elke kast moest nog uit elkaar, ...

En de eigenaars? Die waren ineens spoorloos verdwenen naar hun nieuwe huis.
Want ja, de koffie moest maar eens niet warm zijn tegen dat we daar 's avonds toekwamen :-D.


Het enige voordeel?
Ze hadden blijkbaar gekken genoeg gevonden die wilden helpen.
2 man voor de keuken, 2 man voor de living, nog iemand voor de badkamer, nog 3 man voor de slaapkamers, ...
Nog nooit zoveel mensen bij een verhuis van een appartement gezien :-).


Maar de volgende keer denk ik toch 2 keer na als ze mij vragen "om wat dozen en kasten mee te komen helpen verhuizen".
Want die dozen kon ik dus ook nog zelf gaan vouwen voor ik ze kon inpakken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-05-2020 17:56
Dan waren de dozen al ingepakt.
Ja god, dat was dan ook echt het enige dat ze gedaan hadden. Ze hadden de dozen allemaal gecodeerd zonder dat iemand anders wist wat het betekende, dus ze stonden daar gezellig iedereen te dirigeren waar het heen moest zonder zelf te helpen. Zo kan ik het ook, eens maar nooit weer dus.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand niet op tijd op komt dagen dan vraag je die niet nog een keer. Dat destilleert zich wel uit. En met sommige vrienden kun je gewoon echt dingen mee voor elkaar krijgen.
Jij moet eisen stellen aan wie jij hulp vraagt of van accepteert.

Maar volgens mij heb jij TO meer een 'probleem' met je vriend en de laisser-faire aanpak die hij heeft. Misschien is de tip van lilalinda nog zo gek niet: die van heb je het morgen af of zal ik een schilder bestellen.
Oh ja, rampverhuizingen waar álles nog moet gebeuren heb ik ook bij geholpen. Zoals die keer dat we iemand met een hele ploeg vrienden hielpen, alles nog inpakken, veel chaos, stromende regen, gewoon een hel.

Heel de dag bezig geweest en ‘s avonds eindelijk over. Zegt de vers verhuisde, “zo, en nu de komende tijd maar eens uitzoeken wat er allemaal weg kan”. De hulptroepen keken elkaar aan en iedereen is in 1x opgestaan en zonder gedag te zeggen vertrokken.
babbeleo schreef:
21-05-2020 20:00
Als iemand niet op tijd op komt dagen dan vraag je die niet nog een keer. Dat destilleert zich wel uit. En met sommige vrienden kun je gewoon echt dingen mee voor elkaar krijgen.
Jij moet eisen stellen aan wie jij hulp vraagt of van accepteert.

Maar volgens mij heb jij TO meer een 'probleem' met je vriend en de laisser-faire aanpak die hij heeft. Misschien is de tip van lilalinda nog zo gek niet: die van heb je het morgen af of zal ik een schilder bestellen.
Misschien is dat het wel. En, zoals ik al eerder zei, dat hele netwerkgerichte. Ik durf te wedden dat als we ooit willen trouwen er wel iemand is die een fotograaf kent, iemand met een bruidsjurkzaak, een cateraar, etc. En dan beledigd zijn als ik voor een ander kies omdat het werk van een ander me beter bevalt.
rumforviva schreef:
21-05-2020 20:44
Oh ja, rampverhuizingen waar álles nog moet gebeuren heb ik ook bij geholpen. Zoals die keer dat we iemand met een hele ploeg vrienden hielpen, alles nog inpakken, veel chaos, stromende regen, gewoon een hel.

Heel de dag bezig geweest en ‘s avonds eindelijk over. Zegt de vers verhuisde, “zo, en nu de komende tijd maar eens uitzoeken wat er allemaal weg kan”. De hulptroepen keken elkaar aan en iedereen is in 1x opgestaan en zonder gedag te zeggen vertrokken.
Hahaha, dat is echt heel erg. Superkut.
Plopper schreef:
21-05-2020 21:02
Hahaha, dat is echt heel erg. Superkut.
Ja, maar inmiddels is het gewoon een leuke anekdote geworden waar we allemaal nog graag om lachen. Dat is dan weer het leuke eraan.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-05-2020 14:21
sorry, maar ik ben Team-Vriend

alle gratis hulp is mooi meegenomen, als ik "echte" hulp wil, regel ik betaalde krachten (dat doe ik dus liever)
Dit.

Vrienden klussen is idd mooi meegenomen.
Als je een vakman inhuurt die ook goed is aangeschreven bij een landelijke branchevereniging.
Heb je ook nog garantie.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
21-05-2020 20:44
Oh ja, rampverhuizingen waar álles nog moet gebeuren heb ik ook bij geholpen. Zoals die keer dat we iemand met een hele ploeg vrienden hielpen, alles nog inpakken, veel chaos, stromende regen, gewoon een hel.

Heel de dag bezig geweest en ‘s avonds eindelijk over. Zegt de vers verhuisde, “zo, en nu de komende tijd maar eens uitzoeken wat er allemaal weg kan”. De hulptroepen keken elkaar aan en iedereen is in 1x opgestaan en zonder gedag te zeggen vertrokken.
heeee, daar was ik ook bij :)
schuur vol oude harken etc verhuisd. Niks ingepakt. Niks voorbereid
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk.
Ik worstel ook regelmatig met dit soort zaken.
Vrienden horen er voor elkaar te zijn.
Onvoorwaardelijk. Anders zijn het kennissen.
Zelf staan wij vaak klaar voor vrienden. Laten soms afspraken vervallen of onze eigen zaken liggen, omdat vrienden met hun handen in het haar zitten.
Ik ben dan ook telkens teleur gesteld als dat andersom niet zo is.
B.v. de verwarmingsketel begaf het. Vrijdag avond en ijskoud in de winter.
Een vriend kan dit repareren.
Deze vriend hebben we geholpen met verhuizen (3× !). En zijn laatste huis verbouwd, tot vaak diep in de nacht, want er was een kindje op komst en alles moest nog (badkamer, keuken, muren, plavonds, enz.)
Die vriend gebeld, hij kon niet, hij ging naar zijn schoonouders op bezoek.
En op zatetdag sliep hij graag uit en in de middag moest hij oppassen op zijn jongste kind, want zijn vrouw ging winkelen.
Nou, dan ben ik teleurgesteld.
Helaas is dit al heel vaak voorgekomen.
Zelfs vrienden die zich een erg royale rekening vragen. Terwijl we de maand ervoor nog een mega vijver hebben staan scheppen in zijn tuin.
Nou ben ik niet meteen van voor-wat-hoort-wat, maar toch... als iemand in de knoei zit help je toch?
Je auto kapot, terwijl je deze hard nodig hebt en o.v. geen optie is i.v.m. slechte verbindingen.
De automonteur komt niet eens kijken.
Is dit normaal in de huidige samenleving? Ben ik gewoon wat ouderwets?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
22-05-2020 13:27
Moeilijk.
Ik worstel ook regelmatig met dit soort zaken.
Vrienden horen er voor elkaar te zijn.
Onvoorwaardelijk. Anders zijn het kennissen.

Zelf staan wij vaak klaar voor vrienden. Laten soms afspraken vervallen of onze eigen zaken liggen, omdat vrienden met hun handen in het haar zitten.
Ik ben dan ook telkens teleur gesteld als dat andersom niet zo is.
B.v. de verwarmingsketel begaf het. Vrijdag avond en ijskoud in de winter.
Een vriend kan dit repareren.
Deze vriend hebben we geholpen met verhuizen (3× !). En zijn laatste huis verbouwd, tot vaak diep in de nacht, want er was een kindje op komst en alles moest nog (badkamer, keuken, muren, plavonds, enz.)
Die vriend gebeld, hij kon niet, hij ging naar zijn schoonouders op bezoek.
En op zatetdag sliep hij graag uit en in de middag moest hij oppassen op zijn jongste kind, want zijn vrouw ging winkelen.
Nou, dan ben ik teleurgesteld.
Helaas is dit al heel vaak voorgekomen.
Zelfs vrienden die zich een erg royale rekening vragen. Terwijl we de maand ervoor nog een mega vijver hebben staan scheppen in zijn tuin.
Nou ben ik niet meteen van voor-wat-hoort-wat, maar toch... als iemand in de knoei zit help je toch?
Je auto kapot, terwijl je deze hard nodig hebt en o.v. geen optie is i.v.m. slechte verbindingen.
De automonteur komt niet eens kijken.
Is dit normaal in de huidige samenleving? Ben ik gewoon wat ouderwets?
Toch maar iets kritischer zijn op wat je vrienden noemt. Of nou ja, dat zijn dan vrienden voor in goede tijden. Kunnen ook leuk zijn maar in wat lastiger tijden sta je er dan alleen voor.
thanx schreef:
22-05-2020 13:27
Moeilijk.
Ik worstel ook regelmatig met dit soort zaken.
Vrienden horen er voor elkaar te zijn.
Onvoorwaardelijk. Anders zijn het kennissen.
Zelf staan wij vaak klaar voor vrienden. Laten soms afspraken vervallen of onze eigen zaken liggen, omdat vrienden met hun handen in het haar zitten.
Ik ben dan ook telkens teleur gesteld als dat andersom niet zo is.
B.v. de verwarmingsketel begaf het. Vrijdag avond en ijskoud in de winter.
Een vriend kan dit repareren.
Deze vriend hebben we geholpen met verhuizen (3× !). En zijn laatste huis verbouwd, tot vaak diep in de nacht, want er was een kindje op komst en alles moest nog (badkamer, keuken, muren, plavonds, enz.)
Die vriend gebeld, hij kon niet, hij ging naar zijn schoonouders op bezoek.
En op zatetdag sliep hij graag uit en in de middag moest hij oppassen op zijn jongste kind, want zijn vrouw ging winkelen.
Nou, dan ben ik teleurgesteld.
Helaas is dit al heel vaak voorgekomen.
Zelfs vrienden die zich een erg royale rekening vragen. Terwijl we de maand ervoor nog een mega vijver hebben staan scheppen in zijn tuin.
Nou ben ik niet meteen van voor-wat-hoort-wat, maar toch... als iemand in de knoei zit help je toch?
Je auto kapot, terwijl je deze hard nodig hebt en o.v. geen optie is i.v.m. slechte verbindingen.
De automonteur komt niet eens kijken.
Is dit normaal in de huidige samenleving? Ben ik gewoon wat ouderwets?
Dit is dus precies waarom je die dingen gescheiden moet houden. Gelukkig zijn mijn vrienden allemaal niet handig, dus wij hebben dit soort shit niet. Wij kunnen elkaar niet tegenvallen op dit vlak.

En toen ik mijn vriendin de advocaat eens nodig had heb ik haar gewoon betaald.
Ik ben dus wel van het zoveel mogelijk scheiden, maar Vriend niet. Hij heeft ook echt een vriendengroep, ik heb "losse vrienden" die elkaar onderling ook niet kennen.

Ik denk dat we in de toekomst gewoon concessies moeten doen, allebei.
Alle reacties Link kopieren
@thanx
Vervelend dat je teleurgesteld bent geraakt in sommige vrienden. Sommige mensen denken dat anderen makkelijk nee zeggen als ze om hulp vragen. Ze hebben waarschijnlijk niet door dat jij veel dingen opzij zet om te kunnen helpen. Veel mensen vragen hulp omdat dat makkelijker is dan geen hulp vragen en niet omdat ze niet anders kunnen.

Laatst vroeg iemand of iets van ons geleend kon worden. Wij hebben dat ding zelf in gebruik maar dachten al na hoe we toch konden helpen. Later hoorde ik dat de persoon het ding zelf ook had maar gaan zoeken in de schuur teveel moeite vond. Ik ben blij dat het uiteindelijk niet doorging.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
22-05-2020 13:54
Dit is dus precies waarom je die dingen gescheiden moet houden. Gelukkig zijn mijn vrienden allemaal niet handig, dus wij hebben dit soort shit niet. Wij kunnen elkaar niet tegenvallen op dit vlak.

En toen ik mijn vriendin de advocaat eens nodig had heb ik haar gewoon betaald.
En daar zit het probleem.
Ik ben erg creatief en draai mijn hand niet om voor allerlei oplossingen.
Mijn vriend komt uit de bouw en is dus handig en geeft inzicht in bouwtechnische aangelegenheden. Bovendien is hij voorzien van allerlei klusmateriaal.
Zou jij echt aan een vriend nee verkopen als hij vraagt of hij je zaag mag lenen?
(In het verleden gebeurd, dure zaag stuk terug gekregen).

En dan heb ik het over vrienden, waar je er zeg maar je hele leven 1 hand vol van hebt.

Nee, je mag mijn kruiwagen niet? Nee, een boormachine zul je moeten huren?
de wereld wacht om ontdekt te worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven