Vriendschap en klussen

20-05-2020 14:16 103 berichten
Stel je voor dat je een klus wilt aanpakken in huis een vriend biedt zijn of haar hulp aan. De vriend in kwestie is best handig, dus je bent blij met de hulp.

Vinden jullie dan dat je eisen mag stellen aan de desbetreffende hulp? En niet alleen qua kwaliteit, maar ook qua tijdspanne?

Dat houdt dus in dat als de vriend het allemaal een beetje laat hangen en eens per week aan komt zetten, bijvoorbeeld.

Ik had hier een gesprek met mijn vriend over. Mijn vriend laat het makkelijk van de vriend afhangen in zo'n situatie, terwijl ik vind dat je (van te voren) best afspraken kunt maken over tijd enzo. Dat als iemand mij beloofd te helpen met, ik noem maar iets, een vloer leggen, dat het niet een maand gaat duren omdat de vriend het of laat afweten op meerdere dagen of een "komt vanzelf wel goed"-instelling heeft.

Mijn partner vindt echter dat je dankbaar moet zijn voor de aangeboden hulp en dat je het bij de vriend in kwestie moet laten liggen, want diegene offert immers zijn/haar tijd ervoor op.

Wat vinden jullie?
thanx schreef:
23-05-2020 09:00
En daar zit het probleem.
Ik ben erg creatief en draai mijn hand niet om voor allerlei oplossingen.
Mijn vriend komt uit de bouw en is dus handig en geeft inzicht in bouwtechnische aangelegenheden. Bovendien is hij voorzien van allerlei klusmateriaal.
Zou jij echt aan een vriend nee verkopen als hij vraagt of hij je zaag mag lenen?
(In het verleden gebeurd, dure zaag stuk terug gekregen).

En dan heb ik het over vrienden, waar je er zeg maar je hele leven 1 hand vol van hebt.

Nee, je mag mijn kruiwagen niet? Nee, een boormachine zul je moeten huren?
Tja, lastig. Het staat ver van hoe ik met mijn vrienden omga. Ook mijn levenslange vrienden. Ik zou dat zelf echt nooit aan iemand vragen, gewoon echt niet. Iemands dure zaag, van iemand die daar professioneel mee omgaat durf ik niet te lenen. En doe ik dat wel en gaat ‘ie kapot, dan komt er een nieuwe. Ik leen al niet eens iemands tent, backpack of skikleding.

Ik weet wel dat mijn vrienden onderling wel eens Nee hebben verkocht voor zakelijke diensten. De advocate heeft bijvoorbeeld echt al vaak moeten aangeven dat ze iemand niet gratis kan bijstaan. Ik persoonlijk zou dat nooit gratis van iemand vragen. Ook vakantiehuisjes etc. worden bij ons onderling betaald aan elkaar verhuurd. Ik ken ook iemand die zijn zeilboot pertinent niet uitleent (deze voorbeelden komen decadent over; zijn we niet).

Maar inderdaad, zelf heb ik weinig te leen, dus of ik Nee zou zeggen weet ik niet. Ja, een boek of een galajurk of bruiloftskleding heb ik vaak genoeg uitgeleend. Maar als ik er echt aan gehecht ben doe ik dat gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
23-05-2020 09:13
Tja, lastig. Het staat ver van hoe ik met mijn vrienden omga. Ook mijn levenslange vrienden. Ik zou dat zelf echt nooit aan iemand vragen, gewoon echt niet. Iemands dure zaag, van iemand die daar professioneel mee omgaat durf ik niet te lenen. En doe ik dat wel en gaat ‘ie kapot, dan komt er een nieuwe. Ik leen al niet eens iemands tent, backpack of skikleding.

Ik weet wel dat mijn vrienden onderling wel eens Nee hebben verkocht voor zakelijke diensten. De advocate heeft bijvoorbeeld echt al vaak moeten aangeven dat ze iemand niet gratis kan bijstaan. Ik persoonlijk zou dat nooit gratis van iemand vragen. Ook vakantiehuisjes etc. worden bij ons onderling betaald aan elkaar verhuurd. Ik ken ook iemand die zijn zeilboot pertinent niet uitleent (deze voorbeelden komen decadent over; zijn we niet).

Maar inderdaad, zelf heb ik weinig te leen, dus of ik Nee zou zeggen weet ik niet. Ja, een boek of een galajurk of bruiloftskleding heb ik vaak genoeg uitgeleend. Maar als ik er echt aan gehecht ben doe ik dat gewoon niet.
Jaren geleden: de zoon van een vriendin van ons had zijn galafeest na eindexamen VWO. Of hij een pak van me mocht lenen (ik heb een goede voorraad, altijd vrij nieuw). Zoon had dezelfde maat als ik, en ik wilde hem graag een plezier doen om goed voor den dag te komen. Dus vriendin kwam met haar zoon langs, hij heeft verschillende pakken gepast en zijn keuze gemaakt. Mooie nieuwe zijden stropdas erbij meegegeven, duur wit overhemd, enz. En het zou na het gala gestoomd en wel terugkomen. Mijn vriendin er verschillende keren om gevraagd, maar nog geen tijd gehad om het naar de stomerij te brengen en het zou heus snel terugkomen. Om een lang verhaal kort te maken: na 2 jaar nog steeds het pak niet terug. Heb toen uiteindelijk maar gezegd dat hij het kon houden, hij zat inmiddels al twee jaar op de universiteit. Maar ik baal best van dat soort dingen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-05-2020 10:47
Jaren geleden: de zoon van een vriendin van ons had zijn galafeest na eindexamen VWO. Of hij een pak van me mocht lenen (ik heb een goede voorraad, altijd vrij nieuw). Zoon had dezelfde maat als ik, en ik wilde hem graag een plezier doen om goed voor den dag te komen. Dus vriendin kwam met haar zoon langs, hij heeft verschillende pakken gepast en zijn keuze gemaakt. Mooie nieuwe zijden stropdas erbij meegegeven, duur wit overhemd, enz. En het zou na het gala gestoomd en wel terugkomen. Mijn vriendin er verschillende keren om gevraagd, maar nog geen tijd gehad om het naar de stomerij te brengen en het zou heus snel terugkomen. Om een lang verhaal kort te maken: na 2 jaar nog steeds het pak niet terug. Heb toen uiteindelijk maar gezegd dat hij het kon houden, hij zat inmiddels al twee jaar op de universiteit. Maar ik baal best van dat soort dingen.
Oh ja, heel storend. Er is vast iets met dat pak gebeurd, maar dan vergoed je dat toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven