Vriendschap kapot, is het mijn fout?

20-09-2020 23:54 504 berichten
Beste, iedereen die dit leest..

Ik zit met een dilemma en zou graag willen weten hoe een buitenstaander hier over denkt.

Na een vriendschap van om en na bij 6 jaar heb ik nu al bijna een halfjaar geen contact meer met deze persoon in kwestie. Het is de vrouw van de beste maat van mijn vriend. Het klinkte meteen toen we elkaar leerde kennen, ik had het gevoel alles met haar te kunnen bespreken. Het voelde alsof ze mijn grote zus was, zo zei ze zelf. Nu ben ik ook 10 jaar jonger en sta met veel dingen wat 'wankeler' in het leven. Ik ga namelijk altijd uit van het beste van de mens en daardoor ga ik vaak op mijn smoel.

Het ging mis toen ik het bovengenoemde stel uitnodigde voor een etentje waarbij ik op voorhand liet weten mijn beste vriendin (single) ook aan zou schuiven. Het leek mij oprecht een leuk idee dat 3 van zulke belangrijke mensen in mijn leven elkaar beter zouden leren kennen. Hierop volgde ligt geïrriteerd App contact van haar kant dat ze voor ons kwam en mijn vriendin er niet bij wilde hebben.
Mijn vriend vond dat ik moest leren op mijn strepen te gaan staan en adviseerde me om ZELF te bepalen wie ik uitnodigde in ons huis en dit gewoon te laten begaan..

Ik heb hier tot op de dag van vandaag spijt van omdat ze me ondertussen geblokkeerd heeft op WhatsApp en er geen contact meer plaats vind. Het ergste nog vind ik de precieze reden niet te weten waarom ze 'boos'?! op me is. Ook mijn vriend heeft nu minder contact met zijn maat (maar die kan het heel gemakkelijk van zich af zetten)

Ik ben eerlijk gezegd ook te bang haar te bellen.. Omdat ze verbaal zó veel sterker is als dat ik ben en ze me binnen 10 tellen over de flos helpt.

Ik hoop dat iemand dit ellenlange verhaal heeft gelezen en me misschien advies kan geven of een steuntje de juiste kant op.
Dit was min of meer een soort vriendschap omdat het de beste maat van je vriend is.
Een soort van je kan er niet om heen maar ze is er nu eenmaal bij.
Herkenbaar dit soort vriendschappen.
Sinned77 schreef:
21-09-2020 07:30
En waarom moest de single vriendin erbij zijn?

Nou omdat die ook wel eens in gezelschap wil eten?

Nondeju, zeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel raar om zo op je strepen te blijven staan omdat je perse wil dat mensen elkaar leren kennen die daar geen zin in hebben. Je had ook kunnen zeggen: jammer, dan nodig ik jou (dus de vrouw van) volgende keer weer uit. I.p.v. de ander zijn wens niet te respecteren. Waarom moet je van dit soort dingen een principe kwestie maken?
viva-amber wijzigde dit bericht op 21-09-2020 08:18
2.87% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-09-2020 08:14
Nou omdat die ook wel eens in gezelschap wil eten?

Nondeju, zeg.
Je kunt een ander niet dwingen om daar aan mee te doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Melofkim schreef:
21-09-2020 07:51
In mijn omgeving niet. Echt nog nooit meegemaakt.
En dan nog: vriendin geeft aan dat ze daar geen zin in heeft. Nou, dan doe je het dus niet.

Nee. Dan komt die vriendin die geen zin heeft dus maar niet.

Wat een raar wereldbeeld heb jij. Je wordt ergens uitgenodigd en er wordt aangegeven wie er nog meer komen. En dan meen jij te kunnen bepalen wie er wel of niet verder op dat etentje komt? Zo werkt het niet. Dat je dan niet wilt gaan, prima (raarrr.... maar prima). Maar niet lopen eisen dat die vriendin er niet bij mag zijn.

Op verjaardagen kom je toch ook andere mensen tegen? Of kom je dan ook niet?
viva-amber schreef:
21-09-2020 08:18
Je kunt een ander niet dwingen om daar aan mee te doen.

Nou echt, ik blijf me verbazen hier. Die mensen werden UITGENODIGD. Dan hoef je idd niet te komen. Maar je als een baby te gedragen omdat je niet wil dat er iemand anders bij is..... Echt heel raar, hoor. Geen normaal gedrag.
En er is niets voorgevallen tijdens dat etentje?
Ik vind het nog al raar over komen dat er geen andere gasten aan tafel mogen komen.
Het is je eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar wil deze dame alleen als stelletjes of 1 op 1 afspreken en geen onderdeel worden van de andere vriendschappen van TO. Ze bepaalt het inderdaad niet in een huis van een ander maar het gevolg is dan dat zij niet komt. To kan 1 op 1 of als stel blijven afspreken of er mee stoppen. Het niet respecteren van de grens van de ander heeft er voor gezorgd dat de vriendschap kapot is.

To heeft nog niet eens gevraagd waarom de ander er zo in staat. Misschien heeft ze daar wel een goede reden voor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden zelfs familie die niet op onze bruiloft kwamen omdat ze niet wilden dat jantje en marietje ook kwamen. Nou dan kom je maar lekker niet!
Wat een flauwekul, alsof anderen kunnen bepalen wie jij uitnodigt in je eigen huis. Ik kan heel slecht tegen dat soort mensen..wat een arrogantie, bah
Alle reacties Link kopieren
Is dat etentje nou doorgegaan of niet?

Had het er misschien mee te maken dat je andere vriendin single is..? Misschien gaat het even niet lekker in haar relatie en trok ze dat niet?

Anders vind ik het raar... En mensen die zo spastisch reageren op nieuwe mensen leren kennen vind ik ook een beetje raar.
Such fun!1
En dan nog wat; jammer dat je man nu ook minder contact heeft met zijn beste vriend.
Dit maakt ook de vriendschap tussen hem en zijn maatje stuk.
Als de partners niet met elkaar overweg kunnen is het vaak einde vriendschap.
Ondanks het grote zussen gevoel.
anoniem_63a410da8207f wijzigde dit bericht op 21-09-2020 08:26
6.89% gewijzigd
viva-amber schreef:
21-09-2020 08:17
Ik vind het wel raar om zo op je strepen te blijven staan omdat je perse wil dat mensen elkaar leren kennen die daar geen zin in hebben. Je had ook kunnen zeggen: jammer, dan nodig ik jou (dus de vrouw van) volgende keer weer uit. I.p.v. de ander zijn wens niet te respecteren. Waarom moet je van dit soort dingen een principe kwestie maken?
Dit!
Alle reacties Link kopieren
wie er "fout" zit, ligt wel erg aan de details.
als je met zijn vieren zou eten, en TO regelt er zonder overleg ("goh, vind je het goed, dat ik Anneke ook vraag") iemand bij uit, is dat niet handig.
Maar zo boos worden, lijkt me vreemd. Dan is er vast meer gebeurd

of hangt er iets om deze vriendin TO? had ze ooit iets met de vriend van je vriend ofzo?
MarindaH schreef:
21-09-2020 08:24
En mensen die zo spastisch reageren op nieuwe mensen leren kennen vind ik ook een beetje raar.
Wat is er spastisch aan daar geen zin in hebben? Is je goed recht hoor.
newspaper schreef:
21-09-2020 08:23
Wij hadden zelfs familie die niet op onze bruiloft kwamen omdat ze niet wilden dat jantje en marietje ook kwamen. Nou dan kom je maar lekker niet!
Wat een flauwekul, alsof anderen kunnen bepalen wie jij uitnodigt in je eigen huis. Ik kan heel slecht tegen dat soort mensen..wat een arrogantie, bah
Dit is geen feestje. Het is een afspraak met vrienden waar zij een voor hen onbekende vriendin bij wil uitnodigen. Hun goed recht om te zeggen dat ze liever zonder anderen erbij afspreken.
Melofkim schreef:
21-09-2020 08:28
Dit is geen feestje. Het is een afspraak met vrienden waar zij een voor hen onbekende vriendin bij wil uitnodigen. Hun goed recht om te zeggen dat ze liever zonder anderen erbij afspreken.
Maar om daarna op de telefoon alles blokkeren is apart.
*2020* schreef:
21-09-2020 08:21
En er is niets voorgevallen tijdens dat etentje?
Ik vind het nog al raar over komen dat er geen andere gasten aan tafel mogen komen.
Het is je eigen huis.
Je mag doen wat je wilt in je eigen huis, maar het staat anderen ook vrij niet te komen.
*2020* schreef:
21-09-2020 08:29
Maar om daarna op de telefoon alles blokkeren is apart.
Na wat? We weten nog steeds niet wat to haar geappt heeft.
Melofkim schreef:
21-09-2020 08:29
Je mag doen wat je wilt in je eigen huis, maar het staat anderen ook vrij niet te komen.
En dan worden ze als een soort straf overal geblokkeerd.
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-09-2020 08:19
Nou echt, ik blijf me verbazen hier. Die mensen werden UITGENODIGD. Dan hoef je idd niet te komen. Maar je als een baby te gedragen omdat je niet wil dat er iemand anders bij is..... Echt heel raar, hoor. Geen normaal gedrag.
Als een baby gedragen? Ik vind het juist heel volwassen om aan te geven wat je grenzen zijn.
En raar dat de mannen niet even zonder de vrouwen een avondje gaan zitten praten met elkaar.
*2020* schreef:
21-09-2020 08:30
En dan worden ze als een soort straf overal geblokkeerd.
We weten niet wat daaraan vooraf ging hè? TO, wat heb jij naar haar geappt?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees het anders. TO nodigt het stel plus een vriendin uit en ze zegt bij de uitnodiging wie de overige genodigden zijn.
Heel erg raar dat je dan gaat eisen dat een van de anderen niet mag komen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, het ligt wel behoorlijk aan de details. Als je als vriendin denkt gezellig met zijn 4-en af te spreken, of je bent van plan die avond iets gevoeligs te bespreken (misschien een zwangerschapsaankondiging of juist delen dat dat allemaal niet zo makkelijk gaat) dan is het niet zo leuk als je je zin doordrukt dat er ook een onbekende bij moet zijn. Maar goed, dat kan ze dan ook aangeven.

Het klinkt wat raar dat het alleen hierom zou gaan. Volgens mij moet je haar gewoon even bellen en vragen wat er speelt. Als je de vriendschap nog wil natuurlijk.
Uit ‘Hierop volgde ligt geïrriteerd App contact van haar kant dat ze voor ons kwam’ maak ik op dat de afspraak met vriendin en vriend al eerder stond. Maar ik kan me vergissen. Hoor het graag van to.
En dan nog, het staat die vriendin vrij om te zeggen ‘ik doe niet aan dates met andere vrienden erbij’ (ik zou dat ook zeggen) zonder dat TO vasthoudt aan dat ze per se moet komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven