Vriendschap kapot, is het mijn fout?

20-09-2020 23:54 504 berichten
Beste, iedereen die dit leest..

Ik zit met een dilemma en zou graag willen weten hoe een buitenstaander hier over denkt.

Na een vriendschap van om en na bij 6 jaar heb ik nu al bijna een halfjaar geen contact meer met deze persoon in kwestie. Het is de vrouw van de beste maat van mijn vriend. Het klinkte meteen toen we elkaar leerde kennen, ik had het gevoel alles met haar te kunnen bespreken. Het voelde alsof ze mijn grote zus was, zo zei ze zelf. Nu ben ik ook 10 jaar jonger en sta met veel dingen wat 'wankeler' in het leven. Ik ga namelijk altijd uit van het beste van de mens en daardoor ga ik vaak op mijn smoel.

Het ging mis toen ik het bovengenoemde stel uitnodigde voor een etentje waarbij ik op voorhand liet weten mijn beste vriendin (single) ook aan zou schuiven. Het leek mij oprecht een leuk idee dat 3 van zulke belangrijke mensen in mijn leven elkaar beter zouden leren kennen. Hierop volgde ligt geïrriteerd App contact van haar kant dat ze voor ons kwam en mijn vriendin er niet bij wilde hebben.
Mijn vriend vond dat ik moest leren op mijn strepen te gaan staan en adviseerde me om ZELF te bepalen wie ik uitnodigde in ons huis en dit gewoon te laten begaan..

Ik heb hier tot op de dag van vandaag spijt van omdat ze me ondertussen geblokkeerd heeft op WhatsApp en er geen contact meer plaats vind. Het ergste nog vind ik de precieze reden niet te weten waarom ze 'boos'?! op me is. Ook mijn vriend heeft nu minder contact met zijn maat (maar die kan het heel gemakkelijk van zich af zetten)

Ik ben eerlijk gezegd ook te bang haar te bellen.. Omdat ze verbaal zó veel sterker is als dat ik ben en ze me binnen 10 tellen over de flos helpt.

Ik hoop dat iemand dit ellenlange verhaal heeft gelezen en me misschien advies kan geven of een steuntje de juiste kant op.
Attraverso schreef:
21-09-2020 10:22
Sfeer bederven maak jij er van. Ik zou het gewoon handiger vinden (meer niet) als je 2 vriendinnen aan elkaar wil voorstellen om dan iets met 3 te organiseren en niet met 2 mannen erbij. Gesprekken onder vrouwen hebben een andere dynamiek. Maar nogmaals, vind het niet verkeerd, zou het zelf gewoon anders aanpakken.
Zij vindt trouwens die 2 vrouwen belangrijk, de man is een vriend van haar man en niet bepaald van haar.
Gesprekken onder vrouwen hebben vaak inderdaad een andere dynamiek. Maar als single heb je ook geen zin om altijd alleen maar in die dynamiek te zitten. Ik vind het juist altijd leuk als er mannen bij zijn, geeft vaak een veel leukere sfeer. Maar ja, ik heb ook veel mannelijke vrienden en dat vindt men op Viva vaal ook al raar.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch juist leuk om bij een etentje 2 belangrijke vriendinnen aan elkaar voor te stellen.. juist elkaar leren kennen. Vreemde reactie. Voelde ze zich in hara relatie bedreigd omdat er een vrijgezelle vriendin kwam?
We smachten om details TO!
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
21-09-2020 08:56
Ik zou niet blij worden worden van 1 persoon extra
Tenminste niet als ik die persoon niet ken. Maar het is me geen ruzie waard
Ik ook niet echt. Ik zou ook rustig kunnen zeggen dat ik liever een andere keer kom, zonder andere mensen erbij.

Zeker als die vriendin ook 10 jaar jonger is. Dat het toevallig met jou klikt wil niet zeggen dat je zin hebt om met meer twintigers (ofzo) aan tafel te zitten als je zelf in een andere levensfase zit.

En misschien klikte het ook vooral van jouw kant, en niet zozeer (meer) van die van haar.
Want dat het contact daarna helemaal afgekapt is, is
op zich wel vreemd. Hoewel het ook weer niet helemaal een gelijkwaardige vriendschap was als ik de OP lees. Misschien zat zij er helemaal niet op te wachten om je 'oudere zus' te zijn en een 'wankele' te steunen.
impala wijzigde dit bericht op 21-09-2020 10:44
27.27% gewijzigd
.
Melofkim schreef:
21-09-2020 07:47
Groot verschil, jij vindt dat leuk. Die vriendin gaf aan dat zij dat niet leuk vond. Toch bleef TO erbij die vriendin uit te nodigen. Vind jij dat normaal?

Ik spreek met vriendinnen af om hen te zien. Niet om hun andere vriendinnen die ik niet ken te zien. Ik zou zelf ook nooit verwachten dat een vriendin langskomt tegelijk met een andere vriendin terwijl ze zelf aangeeft daar geen zin in te hebben. Wie doe je daar een plezier mee?
Als zij zo’n probleem heeft met dat een ander ook is uitgenodigd kan ze ook zeggen dat ze dan liever een andere keer afspreekt.

Hoe dan ook: zoiets praat je op een volwassen manier uit en niet met blokkeren en dergelijke. Wat een onzinnig gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe is het eigenlijk afgelopen? Hoe reageerde jij toen ze zei dat ze dat ze het niet zo'n leuk plan vond? Want daar zal de crux wel liggen.
.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-09-2020 08:18
Nee. Dan komt die vriendin die geen zin heeft dus maar niet.

Wat een raar wereldbeeld heb jij. Je wordt ergens uitgenodigd en er wordt aangegeven wie er nog meer komen. En dan meen jij te kunnen bepalen wie er wel of niet verder op dat etentje komt? Zo werkt het niet. Dat je dan niet wilt gaan, prima (raarrr.... maar prima). Maar niet lopen eisen dat die vriendin er niet bij mag zijn.

Wie zegt dat dat gebeurd is?
.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
21-09-2020 08:57
Vriend zal niet voor niets gezegd hebben dat het goed is dat TO eens op haar strepen gaat staan. Mogelijk is de vriendin van het stel wel vaker dominant of bepalend?
Wat valt er nou op je strepen te staan in deze situatie? Vreemde opmerking van vriend.
.
impala schreef:
21-09-2020 10:46
Wie zegt dat dat gebeurd is?

Die vriendin appte dat ze voor hen kwam, en dat ze die andere vriendin er niet bij wilde hebben. Dat zijn TO's woorden. Daaruit vind ik wel een soort eis spreken, dat die ander niet mocht komen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-09-2020 10:50
Die vriendin appte dat ze voor hen kwam, en dat ze die andere vriendin er niet bij wilde hebben. Dat zijn TO's woorden. Daaruit vind ik wel een soort eis spreken, dat die ander niet mocht komen.
Rare invulling geef jij eraan. Ze eiste helemaal niks. Ze heeft alleen gezegd dat zij het geen leuk plan vond.
Niks mis mee wat mij betreft.
impala wijzigde dit bericht op 21-09-2020 10:53
0.12% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
21-09-2020 08:50
Die vriendin klinkt vrij dominant , je bent bang om haar te bellen omdat ze je dan verbaal onder de tafel veegt, zij wil bepalen wie, in jouw huis, bij haar aan tafel mag zitten en vervolgens verbreekt ze ieder contact als je niet aan haar wensen voldoet.

Ik denk dat je eigenlijk blij moet zijn dat ze haar ware aard heeft laten zien, een vriendscha is niet veel anders dan een relatie, je houdt rekening met elkaar en stelt een ander niet voor keuzes die niet nodig zijn. Ik zou het lekker laten voor wat het is.
Dit helemaal! Ik vind persoonlijk dat je niet echt iets 'fout' hebt gedaan.Maar mss is dit gewoon een tussenstap naar het leren van welk soort mensen wel/niet bij jou past. Deze "grote, oudere zus" klinkt dat m.i. niet. Al zal die ontdekking nu mss wel even pijnlijk zijn :|
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
21-09-2020 09:19
Grappig hoe jij die streepjes zet. Jij hebt dit fantastische duo in de jaren 80, een typisch Stock Aitken & Waterman productie, blijkbaar compleet gemist :proud:

https://www.youtube.com/watch?v=QFMlDJxU5Zg
Oh hahah! Die ken ik idd niet, maar ben ook pas eind jaren 80 geboren . Ik dacht dat ze een Kim Kardashian fan was ofzo :shame: ..
Lach hard, duik diep, kom terug..
bumbly schreef:
21-09-2020 08:07
Ik dacht al wat reageren er toch mensen heftig hierop, maar dat is steeds dezelfde forumster. Ik vind dat je nogal op TO aan het hakken bent Me-lof-Kim :geek: .

Voor mijn gevoel mist er een hele hoop context om hier echt een oordeel over te kunnen geven. Je zou zeggen dat je iets meer krediet zou hebben als je iemand je ‘grote zus noemt’. Dan moet er haast wel meer gebeurd zijn wil iemand zo reageren. Maar goed, zo lang we die info niet hebben is er eigenlijk weinig over te zeggen.
Ja misschien heb je gelijk en zit er meer dwars, maar ik zou oprecht niet weten wat dat zou moeten zijn. De 'single' vriendin en het stel kennen elkaar al een beetje van verjaardagen en daar is nooit wat voor gevallen.

Maar bedankt voor je lieve reactie!
Blijenvrij schreef:
21-09-2020 07:30
Ik snap wel dat zij geen zin heeft in een etentje met een totaal onbekend persoon. Ze was bevriend met jou, en niet met die ander. Zou hier zelf geen zin in hebben. En als zij het aangeeft, en jij dringt nogal aan, dan snap ik dat ze geirriteerd is.

Ben jij normaal nogal in dwingerig persoon?
Zijn er meer dingen gebeurd waardoor ze boos is?
Zelf zou ik er waarschijnlijk absoluut geen probleem mee hebben. The more the marrier denk ik altijd.
Maar er even vanuit gaande dat je zoiets dus wél erg vindt, dan kun je toch gewoon aangeven dat je dan liever thuisblijft. Dat is toch geen reden om zó boos te zijn, niks te zeggen en iemand te blokkeren via app zonder tekst en uitleg. Ik vind dat nogal een dramatische reactie op iets heel kleins.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe zit het nou dan TO?

Jij appte dat er nog iemand aan zou sluiten. Zij gaf aan dat ze daar niet op zat te wachten. En toen ben je ‘op je strepen’ gaan staan? Hoe dan? Heb je wat raars gezegd? Doet zij opeens raar?

Zoals je leest zijn er nog al wat reacties van mensen die het zelf in gaan vullen.. Als je daar nou eens wat over vertelt, kunnen wij ook pas echt wat zinnigs zeggen.
bumbly wijzigde dit bericht op 21-09-2020 11:14
0.25% gewijzigd
Lach hard, duik diep, kom terug..
impala schreef:
21-09-2020 10:43
Maar hoe is het eigenlijk afgelopen? Hoe reageerde jij toen ze zei dat ze dat ze het niet zo'n leuk plan vond? Want daar zal de crux wel liggen.
Ik reageerde met dat ik dat heel erg jammer vond. Ze reageerde terug dat het 'echt niet erg was en we maken snel een nieuwe afspraak' ik heb de week erna wat gesprekken geprobeerd te starten (over koetjes en kalfjes om te peilen of ze écht niet boos was) en vervolgens blokkeert ze me op WhatsApp. Ik heb haar nog gesmst, omdat ik eerst nog hoop had dat haar internet het niet deed. Maar helaas, geen contact meer.
Marana schreef:
21-09-2020 09:19
Grappig hoe jij die streepjes zet. Jij hebt dit fantastische duo in de jaren 80, een typisch Stock Aitken & Waterman productie, blijkbaar compleet gemist :proud:

https://www.youtube.com/watch?v=QFMlDJxU5Zg
Ja, ik las het ook meteen als Mel & Kim. Rip Melanie.

Showing my age here.
Mintel88 schreef:
21-09-2020 07:50
Wat apart zeg. Ik nodig zo vaak mensen uit die elkaar niet kennen. In mijn omgeving is dat heel normaal.
Precies. Dat gebeurt in mijn omgeving ook heel vaak. En als ik daar geen zin in heb, omdat ik iemand echt liever 1 op 1 zie, dan bedank ik voor de uitnodiging waar anderen ook komen. Dan vertel ik daar expliciet bij dat ik juist heel graag even alleen haar wil zien. Meestal is dat als ik iemand al een tijdje niet gezien heb of ik wil graag bijkletsen over dingen wat ik niet graag bespreek met anderen erbij.
bumbly schreef:
21-09-2020 11:13
Maar hoe zit het nou dan TO?

Jij appte dat er nog iemand aan zou sluiten. Zij gaf aan dat ze daar niet op zat te wachten. En toen ben je ‘op je strepen’ gaan staan? Hoe dan? Heb je wat raars gezegd? Doet zij opeens raar?

Zoals je leest zijn er nog al wat reacties van mensen die het zelf in gaan vullen.. Als je daar nou eens wat over vertelt, kunnen wij ook pas echt wat zinnigs zeggen.
Met op mijn strepen staan bedoelde ik dat ik de afspraak liet verlopen zoals ik gepland had en het stel niet kwam. Ik heb er voor gekozen mijn 'single' vriendin niet af te bellen omdat zei hier niks aan kon doen. Ik heb haar ook niets verteld over het voorval, gewoon gezegd dat ze onverwacht moesten overwerken. Na dit App contact leek ze ook helemaal niet boos en zouden we een nieuwe afspraak maken. Er is in de tussentijd niets gebeurd, ik heb alleen afgetast of ze boos op me was door 'normaal' te appen. En van de ene op de andere dag blokkeert ze me. Misschien verwachtte ze een excuses van mijn kant? Misschien zat haar meer dwars? Ik weet het oprecht niet.
impala schreef:
21-09-2020 10:53
Rare invulling geef jij eraan. Ze eiste helemaal niks. Ze heeft alleen gezegd dat zij het geen leuk plan vond.
Niks mis mee wat mij betreft.
Dat dus, Alleen maar fijn als een vriendin het gewoon uitspreekt als ze iets niet leuk vindt.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 11:21
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Iris2020 schreef:
21-09-2020 11:14
Ik reageerde met dat ik dat heel erg jammer vond. Ze reageerde terug dat het 'echt niet erg was en we maken snel een nieuwe afspraak' ik heb de week erna wat gesprekken geprobeerd te starten (over koetjes en kalfjes om te peilen of ze écht niet boos was) en vervolgens blokkeert ze me op WhatsApp. Ik heb haar nog gesmst, omdat ik eerst nog hoop had dat haar internet het niet deed. Maar helaas, geen contact meer.
Was de afspraak met haar er al eerder? Zij moest een nieuwe afspraak maken omdat jij perse ook die vriendin wilde laten komen? Het zou dan voor de hand liggen dat je een andere afspraak met die vriendin had gemaakt.
Maar goed, er zal wel meer spelen als ze je helemaal geblokkeerd heeft.
impala wijzigde dit bericht op 21-09-2020 11:26
19.05% gewijzigd
.
Iris2020 schreef:
21-09-2020 11:19
Met op mijn strepen staan bedoelde ik dat ik de afspraak liet verlopen zoals ik gepland had en het stel niet kwam. Ik heb er voor gekozen mijn 'single' vriendin niet af te bellen omdat zei hier niks aan kon doen. Ik heb haar ook niets verteld over het voorval, gewoon gezegd dat ze onverwacht moesten overwerken. Na dit App contact leek ze ook helemaal niet boos en zouden we een nieuwe afspraak maken. Er is in de tussentijd niets gebeurd, ik heb alleen afgetast of ze boos op me was door 'normaal' te appen. En van de ene op de andere dag blokkeert ze me. Misschien verwachtte ze een excuses van mijn kant? Misschien zat haar meer dwars? Ik weet het oprecht niet.
Maar hoe ging het dan? Zij appte 'wij komen liever niet als er anderen bij zijn' en toen appte jij 'oké, laten wij dan een andere keer afspreken?' En that's it?
En waar moest je van je vriend nou op je strepen gaan staan? Ik snap het niet.
anoniem_364226 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 11:23
4.30% gewijzigd
diyer schreef:
21-09-2020 11:12
Zelf zou ik er waarschijnlijk absoluut geen probleem mee hebben. The more the marrier denk ik altijd.


Ooh jij wilt er direct mee trouwen! :proud:
Al die details van wie wanneer wat afsprak zou mij niet uitmaken. Om zoiets blokkeren vind ik geen normale manier van doen.

Ik kan veel hebben in vriendschappen, maar dit soort gezeur ben ik snel klaar mee en verkas je direct naar de bredere kennissenkring. Daar zou ik dan verder ook niet al te lang bij stilstaan. Graag of niet hoor.
Maak je hier niet meer druk om TO. Die vriendschap was sowieso al niet gelijkwaardig met haar in de rol van 'oudere zus' en jij als 'wankele'.

Als het is gegaan zoals jij beschrijft, dan heeft die vriendin zich gedragen als een kleuter. Dit zal ze vaker gaan doen mochten jullie weer contact krijgen. Hier heb je toch geen zin in?
Dat blokkeren maakt het zo raar. Je kunt het niet leuk vinden, maar iemand blokkeren op whatsapp is echt enorm onvolwassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven