Vriendschap kapot, is het mijn fout?

20-09-2020 23:54 504 berichten
Beste, iedereen die dit leest..

Ik zit met een dilemma en zou graag willen weten hoe een buitenstaander hier over denkt.

Na een vriendschap van om en na bij 6 jaar heb ik nu al bijna een halfjaar geen contact meer met deze persoon in kwestie. Het is de vrouw van de beste maat van mijn vriend. Het klinkte meteen toen we elkaar leerde kennen, ik had het gevoel alles met haar te kunnen bespreken. Het voelde alsof ze mijn grote zus was, zo zei ze zelf. Nu ben ik ook 10 jaar jonger en sta met veel dingen wat 'wankeler' in het leven. Ik ga namelijk altijd uit van het beste van de mens en daardoor ga ik vaak op mijn smoel.

Het ging mis toen ik het bovengenoemde stel uitnodigde voor een etentje waarbij ik op voorhand liet weten mijn beste vriendin (single) ook aan zou schuiven. Het leek mij oprecht een leuk idee dat 3 van zulke belangrijke mensen in mijn leven elkaar beter zouden leren kennen. Hierop volgde ligt geïrriteerd App contact van haar kant dat ze voor ons kwam en mijn vriendin er niet bij wilde hebben.
Mijn vriend vond dat ik moest leren op mijn strepen te gaan staan en adviseerde me om ZELF te bepalen wie ik uitnodigde in ons huis en dit gewoon te laten begaan..

Ik heb hier tot op de dag van vandaag spijt van omdat ze me ondertussen geblokkeerd heeft op WhatsApp en er geen contact meer plaats vind. Het ergste nog vind ik de precieze reden niet te weten waarom ze 'boos'?! op me is. Ook mijn vriend heeft nu minder contact met zijn maat (maar die kan het heel gemakkelijk van zich af zetten)

Ik ben eerlijk gezegd ook te bang haar te bellen.. Omdat ze verbaal zó veel sterker is als dat ik ben en ze me binnen 10 tellen over de flos helpt.

Ik hoop dat iemand dit ellenlange verhaal heeft gelezen en me misschien advies kan geven of een steuntje de juiste kant op.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
21-09-2020 09:17
Het was sowieso al niet een etentje met z'n 2en, maar met de mannen erbij.

En ja, ik vind het ongezellig dat je andere vrienden van jouw vrienden niet wil leren kennen. Als ik een goeie vriendin heb, en die heeft nog een andere beste vriendin, dan ga ik er vanuit dat dat een leuke meid is, en dan wil ik haar ook wel leren kennen. Dan weet ik daarna in ieder geval over wie het gaat als ze eens vertelt over een uitje met haar beste vriendin bijvoorbeeld. Eén keer een etentje met haar erbij is toch niet zo'n verschrikking?
Is het dan niet handiger om met de vriendinnen onder elkaar af te spreken? Dit was een etentje met 2 koppels, daar zou ik zelf geen single bij betrekken. Niet dat het heel erg is om dat wel te doen maar als ik 2 vriendinnen wil voorstellen aan elkaar betrek ik daar geen mannen bij.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-09-2020 09:08
Wat onaardig. Ik vind het een beetje vreemd om iemand ongezellig te noemen als ze geen vreemde mensen erbij wil als ze met een vriendin afspreekt. Ik vind het juist gezelliger alleen met mijn vriendin. Kun je meer bespreken. Aan nieuwe mensen heb ik geen behoefte. Is dat ongezellig?
Ja.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-09-2020 07:47
Groot verschil, jij vindt dat leuk. Die vriendin gaf aan dat zij dat niet leuk vond. Toch bleef TO erbij die vriendin uit te nodigen. Vind jij dat normaal?
Het stel is toch niet het centrum van het universum? Als ze dat niet leuk vinden, kunnen ze simpelweg zeggen dat ze er geen zin in hebben en dan zelf aangeven niet te komen. In plaats daarvan moet TO de vriendin afzeggen, en zo niet dan worden ze boos? Dat vind ik vreemd.
Attraverso schreef:
21-09-2020 09:20
Is het dan niet handiger om met de vriendinnen onder elkaar af te spreken? Dit was een etentje met 2 koppels, daar zou ik zelf geen single bij betrekken. Niet dat het heel erg is om dat wel te doen maar als ik 2 vriendinnen wil voorstellen aan elkaar betrek ik daar geen mannen bij.


Waarom zou dat handiger zijn? Beïnvloedt die ene single de sfeer zo erg? TO nodigt gewoon de 3 vriend(inn)en die zij het belangrijkst vindt bij hen thuis uit. Ik snap niet waarom die ene single het etentje zo zou kunnen bederven.
Alle reacties Link kopieren
Maar je belt toch gewoon met mekaar als je zo'n raar appje terug krijgt ? Of ben ik nu erg ouderwets ?
Als een vriendin zou appen: "ik kom niet als X komt" dan wil ik graag weten wat er aan de hand is en hoezo dan niet. Dan bel ik even en vraag daar naar. Dan kan ik ook uitleggen dat het mij juist leuk leek als 2 mensen die ik aardig vind mekaar zouden leren kennen. En dan kan je je verplaatsen in mekaars beweegredenen. En dan een mogelijk compromis vinden. Of zo...
Dat hele strakke van beide kanten vind ik zo raar - alsof "gelijk" hebben er toe doet. Soms doe ik dingen voor vrienden die ik zelf niet zo geweldig vind, maar gewoon omdat ik weet dat het belangrijk is voor de ander.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
21-09-2020 09:24
Waarom zou dat handiger zijn? Beïnvloedt die ene single de sfeer zo erg? TO nodigt gewoon de 3 vriend(inn)en die zij het belangrijkst vindt bij hen thuis uit. Ik snap niet waarom die ene single het etentje zo zou kunnen bederven.
het is gewoon een raar topic, van een nieuwe TO, met haar eerste bericht

zolang we geen informatie krijgen, is het vooral een zonde-tijd-topic
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof zij heel dominant is - alleen het gegeven al dat zij zich je grote zus voelt die zich opwerpt als een soort mentor, vind ik al een alarmsignaal. Ik heb ervaring met dat soort grote zussen gedoe en dat blijft leuk, zolang je heel erg tegen diegene opkijkt en haar vooral niet te veel tegenspreekt. Zodra je er tegenin gaat, gaat het mis.

Ik denk dat ze het wel weer bijlegt. Uiteindelijk. Als ze je goed heeft laten voelen wat jouw plek is. Ik denk alleen niet dat je dat moet willen. Dit is geen gelijkwaardige vriendschap, dit is een volwassen vrouw die de baas speelt over een andere volwassen vrouw.

Onhandig dat ze nou juist de vriendin is van de vriend van je vriend, maar ik zou het hier verder bij laten. Mensen voor wie je bang moet zijn omdat ze verbaal compleet over je heen walsen, zijn niet leuk. Verbaal sterk zijn is prima, maar dat gebruiken om mensen in een hoekje te drukken en naar je pijpen te laten dansen is gewoon best een k*teigenschap.

Kort samengevat: laat het erbij. Er zijn wel leukere vriendinnen die je gewoon als gelijke zien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Fiorah schreef:
21-09-2020 09:21
Het stel is toch niet het centrum van het universum? Als ze dat niet leuk vinden, kunnen ze simpelweg zeggen dat ze er geen zin in hebben en dan zelf aangeven niet te komen. In plaats daarvan moet TO de vriendin afzeggen, en zo niet dan worden ze boos? Dat vind ik vreemd.
Dit lees ik niet in de OP.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet zo relevant of die vriendin wel of geen gelijk heeft als ze het niet leuk vindt als er een andere vriendin bij is. Dan zou ze in het uiterste geval gelijk hebben en heeft TO een keer iemand uitgenodigd terwijl dat niet in goede aarde viel, dan ga je toch nog niet om die reden iemand rigoureus uit je leven schrappen en blokkeren? Dan zeg je achteraf: 'Ik vind het leuker om voortaan met zijn tweeën/met zijn vieren af te spreken.' En klaar.

Dit vind ik echt bizar gedrag. Echt erg dat TO hier zich zo schuldig om voelt. Zou ze niet moeten doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Iris2020 schreef:
20-09-2020 23:54
Beste, iedereen die dit leest..

Ik zit met een dilemma en zou graag willen weten hoe een buitenstaander hier over denkt.

Na een vriendschap van om en na bij 6 jaar heb ik nu al bijna een halfjaar geen contact meer met deze persoon in kwestie. Het is de vrouw van de beste maat van mijn vriend. Het klinkte meteen toen we elkaar leerde kennen, ik had het gevoel alles met haar te kunnen bespreken. Het voelde alsof ze mijn grote zus was, zo zei ze zelf. Nu ben ik ook 10 jaar jonger en sta met veel dingen wat 'wankeler' in het leven. Ik ga namelijk altijd uit van het beste van de mens en daardoor ga ik vaak op mijn smoel.

Het ging mis toen ik het bovengenoemde stel uitnodigde voor een etentje waarbij ik op voorhand liet weten mijn beste vriendin (single) ook aan zou schuiven. Het leek mij oprecht een leuk idee dat 3 van zulke belangrijke mensen in mijn leven elkaar beter zouden leren kennen. Hierop volgde ligt geïrriteerd App contact van haar kant dat ze voor ons kwam en mijn vriendin er niet bij wilde hebben.
Mijn vriend vond dat ik moest leren op mijn strepen te gaan staan en adviseerde me om ZELF te bepalen wie ik uitnodigde in ons huis en dit gewoon te laten begaan..

Ik heb hier tot op de dag van vandaag spijt van omdat ze me ondertussen geblokkeerd heeft op WhatsApp en er geen contact meer plaats vind. Het ergste nog vind ik de precieze reden niet te weten waarom ze 'boos'?! op me is. Ook mijn vriend heeft nu minder contact met zijn maat (maar die kan het heel gemakkelijk van zich af zetten)

Ik ben eerlijk gezegd ook te bang haar te bellen.. Omdat ze verbaal zó veel sterker is als dat ik ben en ze me binnen 10 tellen over de flos helpt.

Ik hoop dat iemand dit ellenlange verhaal heeft gelezen en me misschien advies kan geven of een steuntje de juiste kant op.
Om je titelvraag te beantwoorden: Nee, het is niet jouw schuld. Waarschijnlijk ook niet de hare. Het is gewoon wat het is.

Als je haar niet eens kan bellen dan lijkt het me sowieso geen toffe vriendschap.
Ik heb juist nooit zin in etentjes waar ik altijd maar zit met mensen die ik al -tig jaar ken. Altijd erg leuk als er weer eens wat nieuwe gezichten bij zijn.

Ik heb nog nooit iemand geblokkeerd, dus dat vind ik sowieso heel dramatisch gedrag.

Maar goed, soms gaan vriendschappen scheef, dat kan gebeuren. Gewoon wat meer afstand en laat je vriend lekker vrienden zijn met zijn vriend.
Alle reacties Link kopieren
"Mijn vriend vond dat ik moest leren op mijn strepen te gaan staan en adviseerde me om ZELF te bepalen wie ik uitnodigde in ons huis en dit gewoon te laten begaan.."

Wat bedoel je met gewoon te laten begaan?


- Zijn ze uiteindelijk allemaal komen eten, en is dat misgegaan?
- of heeft vriendin gezegd dat ze dan liever een andere keer kwam?
- of eiste vriendin dat die single vriendin van je er niet bij zou zijn?
- kortom wat is er verder voorgevallen?

Vind het wel wat storend dat je in een OP met aardig wat tekst juist de belangrijkste info niet benoemd. Hoofdzaken en bijzaken.

Ik geloof je verhaal wel, maar soms denk ik dat het dan nep topics zijn. Om discussies los te maken die maar voortduren, want te weinig info dus iedereen kan er zijn eigen versie van maken.


Dus kom eerst maar door met de aanvullende informatie.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
Bijnasoms schreef:
21-09-2020 09:33
Om je titelvraag te beantwoorden: Nee, het is niet jouw schuld. Waarschijnlijk ook niet de hare. Het is gewoon wat het is.

Als je haar niet eens kan bellen dan lijkt het me sowieso geen toffe vriendschap.

Het doet mij persoonlijk niets, maar je mag de OP niet quoten. Staan straffen op.
Such fun!1
Mijn ervaring is dat van die emotionele vriendschappen met gewauwel als 'je voelt als een zus' vooral erg theatraal en dramatisch zijn.

TO, wees blij dat deze vriendschap voorbij is. Je blokkeren om iets onschuldigs als een andere vriendin ook uitnodigen is wel erg drastisch en bijzonder onaardig. Daarnaast mag je ook werken aan wat steviger in je schoenen staan. Het is jouw huis, jij organiseert een etentje en jij mag bepalen wie je uitnodigt. Die vriendin van jou is behoorlijk dwingend (ik wil niet dat die single vriendin komt) en onfatsoenlijk (jou blokkeren).

Trek hier een les uit:
- Jij hoeft niet naar andermans pijpen te dansen.
- Theatrale vriendschappen zijn geen vriendschappen.

Overigens verbaas ik me over reacties van mensen die geen vreemden aan tafel willen als ze een etentje hebben. Ik heb vaak genoeg met onbekenden gegeten bij iemand thuis (en vriendinnen van mij met onbekenden bij mij thuis) en vaak is het erg gezellig. Zo ontmoet je nog eens mensen en ik heb aan een zo'n etentje een hele fijne vriendin overgehouden. Een ander etentje heeft er op die manier voor gezorgd dat ik nu in een eetclubje zit. Vriendin van mij is de verbindende factor tussen ons zessen en elke drie maanden gaan we met elkaar eten. Verder spreken we elkaar niet, maar het is reuze gezellig.

Ik ga ervan uit dat een vriendin van mij leuke mensen uitnodigt. Als dat niet het geval is, dan heb ik in het ergste geval een ongezellige avond. Nou, dat overleef ik ook wel weer.
MarindaH schreef:
21-09-2020 09:37
Het doet mij persoonlijk niets, maar je mag de OP niet quoten. Staan straffen op.


En het is irritant om het hele en lange bericht te quoten als het alleen gaat om die ene vetgedrukte zin.
Attraverso schreef:
21-09-2020 09:20
Is het dan niet handiger om met de vriendinnen onder elkaar af te spreken? Dit was een etentje met 2 koppels, daar zou ik zelf geen single bij betrekken. Niet dat het heel erg is om dat wel te doen maar als ik 2 vriendinnen wil voorstellen aan elkaar betrek ik daar geen mannen bij.

Ik als single vind het juist erg leuk om ook met partners erbij af te spreken. Met stelletjes dus.

Echt hoor, alsof je als single een status aparte hebt.... Rare gedachtegang.
Dit kan nooit het hele verhaal zijn. Er móet meer zijn gebeurd. Zo niet, dan waren het niet zulke goede vrienden.
Ik kan me best voorstellen dat jij je van geen kwaad bewust bent en geen idee hebt wat er dan allemaal aan de hand is, maar er moet gewoon wel meer aan de hand zijn dan een etentje met een andere vriendin waar ze geen zin in hadden.
MarvelousMrsMaisel schreef:
21-09-2020 09:42
Ik als single vind het juist erg leuk om ook met partners erbij af te spreken. Met stelletjes dus.

Echt hoor, alsof je als single een status aparte hebt.... Rare gedachtegang.
Oh ja, dat vind ik ook altijd typisch. Dat je omdat je single bent nooit eens de partners van vriendinnen ziet, omdat die alleen in stellencombinatie afspreken en de vriendin alleen “met de meiden”. Vreselijk. Heb zelfs weleens gehoord dat iemand bij wie de relatie stuk was gelopen ook niet meer bij bepaalde etentjes werd gevraagd waar ze voorheen met vriend nog wel welkom was. Gelukkig is dat bij ons niet zo.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
21-09-2020 09:49
Oh ja, dat vind ik ook altijd typisch. Dat je omdat je single bent nooit eens de partners van vriendinnen ziet, omdat die alleen in stellencombinatie afspreken en de vriendin alleen “met de meiden”. Vreselijk. Heb zelfs weleens gehoord dat iemand bij wie de relatie stuk was gelopen ook niet meer bij bepaalde etentjes werd gevraagd waar ze voorheen met vriend nog wel welkom was. Gelukkig is dat bij ons niet zo.
Precies dit heb ik bij bepaalde vriendinnen ook meegemaakt. Werd nooit meer uitgenodigd in het weekend want dat was niet leuk voor vriend. En als ik hen uitnodigde wilde zij alleen afspreken zonder hem. En als ik dan een keer langs mocht komen dan alleen op een avond waarop haar vriend er niet was.
Ik was dus bij mijn scheiding niet alleen de helft van onze vrienden kwijt (namelijk die van mijn ex kant) maar ook de helft van mijn vrienden. Heel bizar. Je kijkt toch anders op een vriendschap terug als blijkt dat je als persoon alleen niet meer echt welkom bent.
Soldanella schreef:
21-09-2020 10:01
Precies dit heb ik bij bepaalde vriendinnen ook meegemaakt. Werd nooit meer uitgenodigd in het weekend want dat was niet leuk voor vriend. En als ik hen uitnodigde wilde zij alleen afspreken zonder hem. En als ik dan een keer langs mocht komen dan alleen op een avond waarop haar vriend er niet was.
Ik was dus bij mijn scheiding niet alleen de helft van onze vrienden kwijt (namelijk die van mijn ex kant) maar ook de helft van mijn vrienden. Heel bizar. Je kijkt toch anders op een vriendschap terug als blijkt dat je als persoon alleen niet meer echt welkom bent.


Het lijkt wel of ze je dan een bedreiging vinden of zo? Heel erg raar gedrag. Gelukkig voor mij niet herkenbaar.
Om zonder overleg een andere vriendin uit te nodigen vind ik ook een beetje raar. Maar waar en hoe het mis is gegaan via app dat vertel je niet duidelijk en ik denk dat daar je antwoord ligt.
lolly-pop schreef:
21-09-2020 10:07
Om zonder overleg een andere vriendin uit te nodigen vind ik ook een beetje raar. Maar waar en hoe het mis is gegaan via app dat vertel je niet duidelijk en ik denk dat daar je antwoord ligt.


Hoezo zonder overleg? Er staat dat ze direct bij de uitnodiging al vermeldde dat ze haar beste vriendin ook uitnodigde. TO had gewoon zin om 3 personen uit te nodigen voor een etentje. Waarom zou ze dat moeten overleggen?
Alle reacties Link kopieren
Zij mag hier natuurlijk geen zin in hebben en dat kan ze dan gewoon zeggen, zoals volwassen mensen doen.
Het vreemde is dat ze er boos om wordt en jou vervolgens blokkeert. Zulke vrienden ben je liever kwijt dan rijk.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
21-09-2020 08:28
Dit is geen feestje. Het is een afspraak met vrienden waar zij een voor hen onbekende vriendin bij wil uitnodigen. Hun goed recht om te zeggen dat ze liever zonder anderen erbij afspreken.
Er zit wel een groot verschil tussen benoemen dat je het niet wilt en daar gewoon normaal over praten/ of de boel blokkeren, boos worden en gaan stampvoeten als een klein kind. Blijkbaar was de vriendschap dus niet zoveel waard. Het zijn toch geen kleuters zeg!
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
21-09-2020 09:24
Waarom zou dat handiger zijn? Beïnvloedt die ene single de sfeer zo erg? TO nodigt gewoon de 3 vriend(inn)en die zij het belangrijkst vindt bij hen thuis uit. Ik snap niet waarom die ene single het etentje zo zou kunnen bederven.
Sfeer bederven maak jij er van. Ik zou het gewoon handiger vinden (meer niet) als je 2 vriendinnen aan elkaar wil voorstellen om dan iets met 3 te organiseren en niet met 2 mannen erbij. Gesprekken onder vrouwen hebben een andere dynamiek. Maar nogmaals, vind het niet verkeerd, zou het zelf gewoon anders aanpakken.
Zij vindt trouwens die 2 vrouwen belangrijk, de man is een vriend van haar man en niet bepaald van haar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven