Vrouw aanspreken

19-05-2019 21:10 396 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik moet eerlijk toegeven dat ik al best veel heb gelezen over het aanspreken van vrouwen enzovoorts, maar wilde ook zelf een topic aanmaken op een forum en dacht aan dit forum. Gedurende mijn 25 jaren heb ik geen relatie gehad. Ik heb heel veel obstakels moeten overwinnen en op dit moment kan ik zeggen dat ik gelukkig ben en zelfwaarde heb ontwikkeld.

Echter, door die bepaalde persoonlijke omstandigheden loop ik ver achter wat betreft daten. Eerlijk gezegd wil ik hier een eind aan maken, al een lange tijd, en ik begin me te beseffen dat het ''het komt wel als het komt'' eigenlijk onzin is. Het gaat er bij mij niet zomaar komen, ook niet met hetgeen ik tot nu toe in mijn leven heb bereikt.

Vandaag was ik in de bieb en in de ochtend had ik mezelf beloofd dat als ik iemand zou zien zitten die er aantrekkelijk uitzag, dat ik haar dan zou aanspreken. Maar nee hoor, het lukte me niet, de angst om iemand aan te spreken was torenhoog, ik bevroor. Ik dacht echt bij mezelf wauw, wist niet dat het nog zo'n angst is. Dit heeft te maken met zelfvertrouwen op dit gebied.

En nee, ik spreek vrouwen niet aan op hun uiterlijk/ongewenste complimenten, maar ja het is wel het eerste waardoor ik een vrouw aanspreek. Ik wil meer vrouwen leren kennen, maar als haar persoonlijkheid mij niet aanstaat dan leave ik for a dime. Heb geen openingszin in mijn hoofd, behalve ''Hi zag je zitten en wilde je ontmoeten/spreken, mijn naam is ..'' en dan volgt er vanzelf wel iets uit mijn mond.

Ik vraag me af of de leden hier mannen hebben die jullie aanspreken. En dan bedoel ik overdag, uitgezonderd van complimenten/gefluit. iemand die op je afkomt en die aangeeft je te willen leren kennen. Vinden vrouwen het zelf heel vreemd als een man haar op die manier aanspreekt is eigenlijk mijn kernvraag? Zou dat echt zo erg zijn? Het is direct, maar ik heb geen zin in spelletjes. Ik kan prima zonder een vrouw leven, maar daarin schuilt ook het probleem, dat ik dan nooit zin heb om erop uit te gaan.
Forever1994 schreef:
21-05-2019 00:13
Jaa..maar ook in uitgaan setting moet er dus oogcontact zijn? Of kan het dan wel gewoon iemand aanspreken zonder oogcontact, dan weet ik dat.
Oogcontact (en een glimlach) is zeer aan te raden ja. Anders kom je wel erg out of the blue in iemands ruimte. Maar dat snap je toch ook wel? Hoe zou jij het vinden als een vrouw die je niet ziet aankomen en met wie je nog geen non-verbaal contact hebt gelegd ineens tegen jou zegt "Hee, alles goed?" wat jij blijkbaar normaal vindt om te doen. Dan overvalt ze je daar toch mee?
Forever1994 schreef:
21-05-2019 00:13
Jaa..maar ook in uitgaan setting moet er dus oogcontact zijn? Of kan het dan wel gewoon iemand aanspreken zonder oogcontact, dan weet ik dat.
er moet eerst oogcontact zijn anders is het raar. Maar ik denk dat jij non verbale signalen niet goed kan lezen. Dan kan je beter gaan internetdaten. Bij voorkeur met meisjes die ook niet handig zijn in sociale contacten.
JuriaanB schreef:
21-05-2019 00:24
Oogcontact (en een glimlach) is zeer aan te raden ja. Anders kom je wel erg out of the blue in iemands ruimte. Maar dat snap je toch ook wel? Hoe zou jij het vinden als een vrouw die je niet ziet aankomen en met wie je nog geen non-verbaal contact hebt gelegd ineens tegen jou zegt "Hee, alles goed?" wat jij blijkbaar normaal vindt om te doen. Dan overvalt ze je daar toch mee?
Stel je ziet iemand in uitgaansetting, die persoon ziet jou niet, omdat je aan een andere kant staat. Dan is het alsnog vreemd on een gesprek aan te knopen? Dus ook dan laat je het. En nee, ik verwacht dat mensen altijd onverwachtte dingen kunnen doen, voel me niet overvallen.
Forever1994 schreef:
21-05-2019 01:05
Stel je ziet iemand in uitgaansetting, die persoon ziet jou niet, omdat je aan een andere kant staat. Dan is het alsnog vreemd on een gesprek aan te knopen? Dus ook dan laat je het. En nee, ik verwacht dat mensen altijd onverwachtte dingen kunnen doen, voel me niet overvallen.
Ja, dat is vreemd. Je gaat dan normaal gesproken naar een positie waar je wel oogcontact kunt maken. Aangesproken worden zonder context en voorafgaande nonverbale intro is niet fijn voor de vrouw in kwestie.
Forever1994 schreef:
20-05-2019 23:07
Het spijt me dat je zoiets hebt moeten meemaken. Kan me niet voorstellen hoe dat is.
Vraag het elke vrouw en elke vrouw kan je zo’n lijstje geven. Zonder uitzondering. Bij mij is het allemaal nog goed afgelopen en er is geen schade aangericht. Maar ik denk dat je geen vrouw van pak em beet 25 kan vinden die je niet minstens 3 van deze ervaringen kan vertellen
Ranveig schreef:
21-05-2019 07:36
Vraag het elke vrouw en elke vrouw kan je zo’n lijstje geven. Zonder uitzondering. Bij mij is het allemaal nog goed afgelopen en er is geen schade aangericht. Maar ik denk dat je geen vrouw van pak em beet 25 kan vinden die je niet minstens 3 van deze ervaringen kan vertellen
Precies. Ik heb ook wel een stapel van zulke verhalen, van een praatje waar ik maar niet onderuit kwam omdat ik niet wist hoe (ik was 13 en moest het nog leren), tot vastgegrepen en achtervolgd worden. En van alles daar tussenin.
Wat we denk ik allemaal bedoelen, is niet dat jij een verkrachter of aanrander bent, maar dat dit dus is waarom vrouwen altijd op hun hoede zijn. Als pubermeisje begin je al te leren hoe je je moet gedragen richting mannen om het risico op ellende kleiner te maken. Dat is best lastig, want je moet duidelijk zijn, maar wel vriendelijk. En zelfs als je alles perfect doet, kun je alleen nog de mannen met 'goede bedoelingen' afwimpelen. Als je de verkeerde tegenkomt, heb je gewoon dikke vette pech. Dat is de realiteit voor vrouwen, TO. Daarom vertrouwen we mannen niet. Dat is niet om jou dwars te zitten.
Forever1994 schreef:
20-05-2019 22:56
''Ongewenste intimiteit'' verschilt en dat merk ik gewoon ook aan de antwoorden in dit topic. Terwijl de één een compliment leuk vindt, vindt de ander dat niet. Snap je waarom dat betoog faalt? Jij wil doen voorkomen dat ongewenste intimiteit een alledaags begrip, waarbij iedereen et over eens is. Zoals ik al vaker heb aangegeven, tot aan vermoeiendheid toe, een man kan nooit niet creepy zijn. Elke man is ooit ongewenst intiem geweest in jouw woorden. Ongemakkelijkheid leidt vaak al tot ''creepiness''. Dus tja, ik kan niet veel met een vergelijking tussen iemand aanspreken en verkrachting. Kan ongewenst zijn, maar wellicht voor sommige vrouwen niet door de manier waarop.

En met de ''kans dat je gepakt wordt'' bedoelde ik slechts dat vormen van seksueel misbruik/verkrachting binnenkamers gebeuren door mindere pakkans voor daders. Een objectief feit, heeft weinig met het aanspreken te maken.
Ik kom er toch nog op terug. Sorry voor mijn harde woorden. Ik beschuldig jou geenszins van ongewenste intimiteiten, maar ik vond het begrip ""pakkans"" door jou niet zo handig gebruikt in één zin met aanranding en erger.
En even voor de duidelijkheid: ongewenste intimiteit is voor de meeste vrouwen zeker wél een alledaags begrip. Zoals door anderen opgemerkt: iedere vrouw heeft er mee te maken, vandaar dat vrouwen op hun hoede zijn en blijven voor een compliment out of the blue van een wildvreemde. De grens van "ongewenst" en van "intimiteit" ligt voor iedereen anders. De verschillen zijn heel subtiel. Kan afhangen van een bepaalde blik van de man, lichaamstaal van schouders en handen, een gemompelde opmerking, de toonhoogte. En ook al heb jij geen kwaad in de zin, de vrouw in kwestie kan net een vervelende ervaring achter de rug hebben en jouw schuchtere benadering helemaal verkeerd opvatten.
Als je dat verschil niet ziet, maak dan geen compliment, maar dat doe je voortaan gelukkig niet meer, lees ik in een latere post van jou.
Je komt minder sociaal vaardig over. Lees eens een boek over lichaamstaal en non-verbale signalen, zodat je vrouwen voortaan anders benadert én hun reactie beter kunt interpreteren.
amarna wijzigde dit bericht op 21-05-2019 09:08
0.36% gewijzigd
amarna schreef:
21-05-2019 08:53
Ik kom er toch nog op terug. Sorry voor mijn harde woorden. Ik beschuldig jou geenszins van ongewenste intimiteiten, maar ik vond het begrip ""pakkans"" door jou niet zo handig gebruikt in één zin met aanranding en erger.
En even voor de duidelijkheid: ongewenste intimiteit is voor de meeste vrouwen zeker wél een alledaags begrip. Zoals door anderen opgemerkt: iedere vrouw heeft er mee te maken, vandaar dat vrouwen op hun hoede zijn en blijven voor een compliment van een wildvreemde. De grens van "ongewenst" en van "intimiteit" ligt voor iedereen anders. De verschillen zijn heel subtiel. Kan afhangen van een bepaalde blik van de man, lichaamstaal van schouders en handen, een gemompelde opmerking, de toonhoogte. En ook al heb jij geen kwaad in de zin, de vrouw in kwestie kan net een vervelende ervaring achter de rug hebben en jouw schuchtere benadering helemaal verkeerd opvatten.
Als je dat verschil niet ziet, maak dan geen compliment, maar dat doe je voortaan gelukkig niet meer, lees ik in een latere post van jou.
Je komt minder sociaal vaardig over. Lees eens een boek over lichaamstaal en non-verbale signalen, zodat je vrouwen voortaan anders benadert én hun reactie beter kunt interpreteren.
Zet ook weinig zoden aan de dijk. Is toch vooral een gevoelskwestie en als je dat vermogen niet hebt kan je het ook niet echt leren
S-Meds schreef:
21-05-2019 09:00
Zet ook weinig zoden aan de dijk. Is toch vooral een gevoelskwestie en als je dat vermogen niet hebt kan je het ook niet echt leren
Er zijn goede boeken over. En dan bedoel ik niet "lichaamstaal voor dummies".
Maar inderdaad, het blijft moeilijk als je je slecht kunt inleven in een ander.
Om te beginnen zou TO kunnen stoppen met vrouwen als een aparte diersoort te zien/benaderen.
amarna schreef:
21-05-2019 09:14
Er zijn goede boeken over. En dan bedoel ik niet "lichaamstaal voor dummies".
Maar inderdaad, het blijft moeilijk als je je slecht kunt inleven in een ander.
Heeft er niets mee te maken. Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven kan het alsnog voor vrouwen verschillen. Vrouwen kunnen voorbeelden noemen van ongewenste intimiteit, maar het is niet zo dat dit en dat altijd ongewenst is. De lijn tussen het zijn van een creep en iemand die aardig is, is gewoon fijn. Niet voor iedere vrouw is het hetzelfde. Seksueel misbruik, verkrachting, iemand zomaar vastpakken, ja dat is ongewenste intimiteit. Maar een vrouw iets te lang, in haar ogen aankijken, kan ook zo worden opgevat. Het kan vanalles zijn. Dus weinig zin om me daarop in te lezen. Ook de ervaringen zijn anders van de vrouwen hier. Bij de een ging het om een kletspraatje wat uit de hand liep. Dus tja, heb er niet veel aan. Zal ongetwijfeld weleens creepy overkomen, al is het maar omdat je wellicht een vrouw aanspreekt en even niet weet wat te zeggen, omdat je het zelf ongemakkelijk kan vinden. Tja, dan ben je al een creep. Heeft niks met sociaal vaardigs te maken, je moet, ben ik van overtuigd, leren hoe je een vrouw gewenst aanspreekt, maar zelfs dan kan je een creep zijn.

Kan je het je ook voorstellen hoe het voor mannen is? Constant de vrees dat een vrouw je creepy kan vinden en derhalve niet of nooit aanspreken? Het werkt niet eenrichting of zo. Ook al spreek ik een vrouw aan als een man, dan alsnog kan je als man de stempel ‘creep’ krijgen, en ja, ook na oogcontact. Wellicht was het per ongeluk oogcontact.

Either way zal ik bij mezelf die barriere doorbreken van angst.
anoniem_386302 wijzigde dit bericht op 21-05-2019 09:31
7.59% gewijzigd
Daveotion schreef:
21-05-2019 09:20
Om te beginnen zou TO kunnen stoppen met vrouwen als een aparte diersoort te zien/benaderen.
Door dit topic ben ik wel tot dit inzicht gekomen, en dat gaat me zeker helpen.
Heerlijk, dat superieure toontje. "Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven kan het alsnog voor vrouwen verschillen."

Forever1994: vertel ons nu eens wat je precies van ons wilt, want tot nu toe sla je ieder advies in de wind. Dus wat wil je? Hoe kunnen we je helpen?
Volgens mij is het al vaker gezegd, maar het ligt eraan HOE je een vrouw aanspreekt. Ik heb het idee dat dat bij jou nog wel wat verbetering kan gebruiken.
Ik ben zelf best wel sociaal, praat heel makkelijk tegen iedereen, ook voor een deel geworden doordat ik op mijn werk de hele dag met mensen over koetjes en kalfjes moet praten. En ik merk daar dat sommige mannen heel gemakkelijk een leuk gesprekje aanknopen gewoon door over iets algemeens te beginnen. Maar er zijn er ook bij die zonder dat je ze kent laten merken dat ze je wel leuk vinden en daar knap ik echt op af. Sommigen vind ik ook echt creepy door dingen die ze zeggen.
Het maakt niet eens uit WIE het is, maar HOE hij het brengt.
Forever1994 schreef:
21-05-2019 09:25
Heeft er niets mee te maken. Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven kan het alsnog voor vrouwen verschillen. Vrouwen kunnen voorbeelden noemen van ongewenste intimiteit, maar het is niet zo dat dit en dat altijd ongewenst is. De lijn tussen het zijn van een creep en iemand die aardig is, is gewoon fijn. Niet voor iedere vrouw is het hetzelfde. Seksueel misbruik, verkrachting, iemand zomaar vastpakken, ja dat is ongewenste intimiteit. Maar een vrouw iets te lang, in haar ogen aankijken, kan ook zo worden opgevat. Het kan vanalles zijn. Dus weinig zin om me daarop in te lezen. Ook de ervaringen zijn anders van de vrouwen hier. Bij de een ging het om een kletspraatje wat uit de hand liep. Dus tja, heb er niet veel aan. Zal ongetwijfeld weleens creepy overkomen, al is het maar omdat je wellicht een vrouw aanspreekt en even niet weet wat te zeggen, omdat je het zelf ongemakkelijk kan vinden. Tja, dan ben je al een creep. Heeft niks met sociaal vaardigs te maken, je moet, ben ik van overtuigd, leren hoe je een vrouw gewenst aanspreekt, maar zelfs dan kan je een creep zijn.

Kan je het je ook voorstellen hoe het voor mannen is? Constant de vrees dat een vrouw je creepy kan vinden en derhalve niet of nooit aanspreken? Het werkt niet eenrichting of zo. Ook al spreek ik een vrouw aan als een man, dan alsnog kan je als man de stempel ‘creep’ krijgen, en ja, ook na oogcontact. Wellicht was het per ongeluk oogcontact.

Either way zal ik bij mezelf die barriere doorbreken van angst.
Je bent sociaal onhandig geeft dat nou maar gewoon toe. Ga daten met meisjes die hetzelfde probleem hebben. Waarom is dat geen optie?
Forever1994 schreef:

Voor de zoveelste keer: kom uit die slachtofferhoek! Vrouwen voelen denk ik onbewust aan dat je iets van hen wilt. Blijkbaar straal je dat heel duidelijk uit. Jij bent de enige die dat kan veranderen. Dat ligt niet aan de vrouwen die bewust of onbewust afstand van je nemen.
Waarom praten de mannen die ik, mijn zus, nichtjes, collega's in de bus of in de supermarkt, de bibliotheek of theater tegenkom wel makkelijk met mij en andere vrouwen? Blijkbaar zien vrouwen iets aan jou waardoor ze aan je twijfelen wat je bedoeling is. Hoe je die uitstraling kunt veranderen (oefenen in praten met mensen van álle leeftijden, ook mannen, is je hier vaak aangeraden, maar de boodschap komt niet aan.
Ik denk dat jij moet beginnen met de mensheid niet meer indelen in potentiele partners en andere mensen. Benader iedereen op dezelfde manier. Zonder angst, met opgeheven hoofd en een open blik.
Forever1994 schreef:

Kan je het je ook voorstellen hoe het voor mannen is? Constant de vrees dat een vrouw je creepy kan vinden en derhalve niet of nooit aanspreken?
Yep, best lastig voor mannen. Maar doordat er nu in dit topic zo de nadruk op wordt gelegd komt het ook weer groter over dan het is, zowel voor mannen (als een continu: "OMG, ze zal me toch geen engerd vinden!") als voor vrouwen (als een continu heel erg op de hoede zijn).

Als je je gewoon normaal gedraagt is er niet zo snel wat aan de hand hoor. Dus stel je zit regelmatig in de bieb te studeren en een vrouw zit daar ook vaak, dan is er niks mis mee om eens iets te zeggen als "Weer hier? Druk aan het studeren voor een tentamen?" Als zij dan kortaf reageert en meteen weer in de boeken duikt, weet je dat ze geen behoefte heeft aan een praatje. (En ja, het kan zijn dat ze vreest dat je een of andere engerd bent, maar 10 tegen 1 wil ze gewoon alleen studeren.) Reageert ze wat toeschietelijker, dan kun je een praatje maken: wat voor tentamen, wat studeer je? En is het echt gezellig, dan kun je samen een kop koffie doen wanneer je even pauzeert van het studeren. Is die kop koffie ook leuk, dan wordt het een "zie ik je morgen weer?"

Zoiets.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
S-Meds schreef:
21-05-2019 09:48
Je bent sociaal onhandig geeft dat nou maar gewoon toe. Ga daten met meisjes die hetzelfde probleem hebben. Waarom is dat geen optie?
Waar heb je het over met je sociaal onhandig? Het is geen rocket science om een gesprek aan te knopen. Doe svp niet voorkomen alsof het zo’n groot ding is.
Daveotion schreef:
21-05-2019 09:30
Heerlijk, dat superieure toontje. "Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven kan het alsnog voor vrouwen verschillen."

Forever1994: vertel ons nu eens wat je precies van ons wilt, want tot nu toe sla je ieder advies in de wind. Dus wat wil je? Hoe kunnen we je helpen?
Als er niet echt wordt gelezen naar wat ik ook zeg dan tja, geef tig keer aan dat vrouwen verschillen en zoals hier wordt gebracht, het gaat erom ‘hoe iemand iets brengt’. Nou, lekker duidelijk.
Forever1994 schreef:
21-05-2019 10:42
Waar heb je het over met je sociaal onhandig? Het is geen rocket science om een gesprek aan te knopen. Doe svp niet voorkomen alsof het zo’n groot ding is.
ik baseer me op wat je zegt en ik druk me nog licht uit met: sociaal onhandig. Ik plak bewust geen DSM stickertje.
Wás het maar science, dan zou het makkelijker zijn. Wetenschap is meetbaar en logisch.
Maar dat is lichaamstaal gebruiken en lezen niet. Dat is áanvoelen. En dat is jouw sterktste punt (nog) niet.
Je doet me aan Sheldon Cooper denken ;-)
Forever1994 schreef:
21-05-2019 10:44
Als er niet echt wordt gelezen naar wat ik ook zeg dan tja, geef tig keer aan dat vrouwen verschillen en zoals hier wordt gebracht, het gaat erom ‘hoe iemand iets brengt’. Nou, lekker duidelijk.
Het kán niet duidelijk. Je moet het aanvoelen. En daar heb jij grote moeite mee.
Dat "aanvoelen" is de sociale vaardigheid die jij mist.
Forever1994 schreef:
21-05-2019 10:42

Nou kennelijk wel he:

Maar nee hoor, het lukte me niet, de angst om iemand aan te spreken was torenhoog, ik bevroor.
S-Meds schreef:
21-05-2019 10:45
ik baseer me op wat je zegt en ik druk me nog licht uit met: sociaal onhandig. Ik plak bewust geen DSM stickertje.
Zucht, want op basis van iemands woorden herleid je eventuele diagnoses uit. Zeer voorbarig en beter dat je dan niet reageert. Net zozeer als ik jou niet kortzichtig noem en dat ‘zacht uitdruk’. Probeer je niet achter het laatste tweetal woorden te verschuilen om je intentie duidelijk te maken.
Star² schreef:
21-05-2019 10:54
Nou kennelijk wel he:

Maar nee hoor, het lukte me niet, de angst om iemand aan te spreken was torenhoog, ik bevroor.
Ja precies, en terecht. Klaarblijkelijk vond ik het toch niet normaal om iemand in de bieb zomaar aan te spreken en ging er een radar af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven