Waarom doet mijn moeder dit?

14-11-2019 00:19 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”. Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.

Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!

Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.

Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.

De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.

Wat vinden jullie hiervan?
De vraag is niet waarom je moeder dit diet. De vraag is waarom dit je zo raakt? Waarom voel je je zo achtergesteld? Wat speelt er dat er voor zorgt dat zoiets eenvoudigs als een kerstdiner zo’n issue is?
Alle reacties Link kopieren
Er ìs geen probleem TO, je máákt een probleem. Mensen kunnen nu eenmaal niet op 2 plaatsen tegelijk zijn en na de kerst komen er nog 363 dagen het komend jaar waarin je van alles met elkaar kunt afspreken. Fijne kerstdagen.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
14-11-2019 05:43
Dat is niet erger. Het leven is geen wedstrijd. Je hebt ook geen Kerstdag ‘over’. Misschien heb je geen plannen, maar het hebben over dagen ‘over’ hebben is zelfbenoemd drama.
En toch vind ik al dat geneuzel over 'maar ikke was eerst met het bespreken van de kerstdagen en krijg nu mijn (of moeders krijgt haar) zin niet' minder erg dan een dag "over" :roll: hebben, het is geen zelf benoemd drama, maar een doodnormale manier van iets benoemen, jij noemt het geen plannen ik noem het een dag over. Maar reduceer een ander haar verdriet vooral tot niets als je daar blij van wordt. Het plaatst het één en ander wel in perspectief. Ze kan nog gewoon op iedere dag van het jaar, behalve die ene dag dan, samen een gezellige dag plannen. En ojee drama drama, die optie heb ik niet meer...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:44


Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).
Je kan het ook anders bekijken, je dochter vindt haar schoonfamilie zo belangrijk dat ze vindt dat haar familie zich.moet aanpassen aan wat de schoonfamilie wil.
En wat je zegt klopt niet, jullie kunnen wel, het is je dochter die zich schikt naar haar schoonfamilie.
Jij ziet je stiefbroer niet als volwaardig lid van de familie?
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-11-2019 05:58
Er ìs geen probleem TO, je máákt een probleem. Mensen kunnen nu eenmaal niet op 2 plaatsen tegelijk zijn en na de kerst komen er nog 363 dagen het komend jaar waarin je van alles met elkaar kunt afspreken. Fijne kerstdagen.
Correctie, zelfs 364, we krijgen een schrikkeljaar :proud: .
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
14-11-2019 01:01
Oh en waarom je moeder dit doet?

Zij en haar partner vinden het gewoon het belangrijkste dat hun kinderen er zijn.

Het is uiteraard fijn als de kleinkinderen ook kunnen, maar die komen samen met hun partners kerstdagen tekort als ze al hun opa's en oma's af moeten! Ik snap best dat je moeder daar in haar planning geen rekening mee gaat houden.
Ik zou zeggen vooral fijn voor je dochter, dan houdt ze ook nog een kerstdag over zonder verplichtingen.
Ik zou gewoon op 1e kerstdag gaan of op kerstavond, vooral omdat er dan verder geen andere visite komt. Ik zou daar juist het afspreekmoment op uitzoeken: geen andere visite. Veel relaxter dan zo'n kot vol.
Joh waar maak je je druk om. Wij kunnen het al jaren niet meer als familie vieren. We hebben allemaal partners met ouders die ook wat willen en mijn oudste zusje heeft kinderen in volwassen leeftijd die al samenwonen. Niemans ‘past zich aan’ omdat dat onmogelijk is. Of moeten al onze schoonfamiliesmaar schuiven omdat MIJN moeder iets zou willen. Ooms en tantes zijn er al jaren niet meer bij. Ook die hebben kinderen en kleinkinderen. We zijn allemaal volwassen dus samen vieren gaat niet. Het ene jaar is eerste kerstdag bij schoonma, andere jaar bij mijn ouders. Tweede kerstdag houden we voor ons tweetjes. Klaar. Niemand die daar moeilijk om gaat doen. Zo wel schaffen we het helemaal af.

Het hoort bij het hebben van volwassen kinderen. Klaar.
Alle reacties Link kopieren
Voor je stiefvader ben jij het stiefkind, dus het lijkt me nogal logisch dat hij zijn kerstdagen eerder laat bepalen door zijn zoon + partner dan door de schoonfamilie van zijn stiefkleindochter.
mater_matuta wijzigde dit bericht op 14-11-2019 07:13
2.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat doet je dochter kerstavond? En wat doet stiefbroer dan?

Wij gebruiken de 24e als uitwijk, werkt prima
Alle reacties Link kopieren
Ik ben blij dat ik in Indonesie woon. Geen kerst, Sinterklaas en verjaardagen hier.
Wat een ellende was dat altijd vroeger. :puh:

Ik zou als ik jullie was kerstavond erbij plakken, zodat er meer tijd is om kerst met een groep te vieren.
Ik wist niet dat mensen tegenwoordig zo vroeg al aan het plannen zijn, Het is pas half november.
Alle reacties Link kopieren
Je dochter wordt volwassen, ze krijgt steeds meer haar eigen leven. Dat betekent ook dat ze niet altijd overal meer bij kan zijn. Als oma ook nog met alle aanhang van kleinkinderen rekening moet houden...
Maar je bent niet de enige hoor. Hier heeft oma ook de traditie dit jr veranderd. Man,man,man wat een gezeik! En zij maar koken om iedereen een heerlijk maal voor te schotelen. Ze kan het nooit goed doen...
lila01 schreef:
14-11-2019 00:42
Toen jouw moeder zoon van haar partner vroeg, wist ze toen al dat jouw dochter niet kon komen?
dit? Wist je moeder dat jouw dochter niet kon?
Gezellig, kerst !!
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet gewoon het weekend ervoor of erna of voor mijn part aankomend weekend 'kerst' vieren met de mensen waar je het mee wilt vieren? Moet dat per se op 25 en 26 december?

Ik vind het altijd zo'n krampachtig gedoe en zeker tegenwoordig met zoveel samengestelde gezinnen is het bijna niet meer te doen. Ik hoor in mijn omgeving nu al stress en onmin over die dagen. Ze zouden gezellig moeten zijn he?

De suggestie van de bank en dekentje is een goeie. Zo doe ik dat al jaren. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als er al een afspraak stond die later zonder overleg is aangepast snap ik wel dat je je gepasseerd voelt. Maar de zoon van je moeders partner is ook belangrijk, voor die partner belangrijker dan de kleindochter van zijn vrouw. Dat snap ik ook. Ik denk dat het voor jou anders zou voelen als er eerst overleg was geweest, dan had je er waarschijnlijk wel begrip voor gehad dat de plannen waren veranderd.

Maar goed, het is gebeurd dus nu is het aan jou wat je er mee doet. En als jij het met jouw gezin wil vieren op eerste kerstdag dan doe je dat toch gewoon? Dan heeft je moeder dit jaar gewoon pech. Is het echt zo vreselijk belangrijk voor jou dat je moeder, haar partner en het gezin van de zoon van die partner aanwezig is? Is het echt een ruzie waard?
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Draai het eens om. Vind je het ook logisch als jouw moeder Kerst met jou afzegt omdat het kleinkind van haar partner op die dag Kerst wil vieren bij de ouders van haar vriendje?
Gewoon een goed moment voor nieuwe tradities. Dus de ene dag vier je kerst met je dochter en de tweede dag vier je het met je eigen gezin - en dan nodig je je moeder en haar nieuwe partner bij jou thuis uit. Kunnen ze niet omdat ze op die dag al bezoek krijgen? No hard feelings. Je doet dan hetzelfde als zij: je weet dat ze dan niet kunnen en dan nodig je ze uit.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
14-11-2019 06:12
Correctie, zelfs 364, we krijgen een schrikkeljaar :proud: .
Darn it, moet ik gewoon een dag meer werken voor mijn geld?!

TO, maak je niet zo druk. Jezus is niet echt in december geboren dus zo belangrijk zijn de dagen niet.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Toen je dochter liet weten dat zij tweede kerstdag met haar schoonfamilie wilde vieren had je spijkers met koppen kunnen slaan door even te checken of eerste kerstdag bij de rest van de familie uitkomt.

Misschien is het mogelijk dat schoonfamilie van je dochter verschuift naar eerste kerstdag, heb je dat al gevraagd?

Bij ons is het inmiddels al zo dat het soms kerstavond wordt.
Bijna elk familielid heeft ook een schoonfamilie waar ze kerst mee vieren.
Sommige werken in de zorg en moeten op 1 van de kerstdagen werken, dan wordt de keus gemaakt aan de hand van hun rooster.
Het komt ook wel eens voor dat iemand er niet bij kan zijn door andere afspraken.
Alle reacties Link kopieren
Wat een geneuzel.
Hier plannen we rond de kerst een dag met mijn familie en vriends familie, en dat kan overal tussen half december en half januari zijn. Met gescheiden stellen, mensen die werken met de feestdagen en grote gezinnen is het niet te doen anders. Ik vind het al heel wat dat het meestal wel lukt om ergens iets af te spreken wanneer iedereen kan.
Wat maak je er een drama van. En waarom zou iedereen zich wel moeten schikken naar jouw dochter?
Wie er is is er, maar het daar gezellig mee. En de volgende keer is het misschien andersom. Of niet.... Even goede vrienden.
Maak het jezelf en anderen niet zo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Denk je echt dat het tot einde der tijden het mogelijk is om 1 dag te vinden met de kerst dat echt iedereen kan aanschuiven?

Dus jij vindt het belangrijker om met "jouw familie" inclusief je dochter + aanhang kerst te vieren, dan gezellig met je eigen gezin, en op de 2de dag met je familie?

Wanneer je het zo ontzettend belangrijk had gevonden dat je dochter erbij is, dan had je dit direct moeten melden toen je dochter hiermee kan. Niet achteraf.

En in een gezond samengesteld gezin, is een stiefkind net zo belangrijk als een eigen kind.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Als antwoord op je topic-titel: Omdat het toch nooit goed is, ze kan nooit iedereen gelukkig maken.

Dan nog een tip: Je kunt kerstavond ook toevoegen aan de kerstdagen, heb je een derde moment erbij waarop misschien wel iedereen kan. Misschien niet met uitgebreid zelfgekookt diner, maar als het gaat om het gezelschap voldoet de lokale chinees ook, of een simpele maaltijd waarbij iedereen iets meeneemt.
Dubbel
anoniem_380790 wijzigde dit bericht op 14-11-2019 08:13
Reden: dubbel
98.03% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven