Waarom doet mijn moeder dit?

14-11-2019 00:19 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”. Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.

Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!

Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.

Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.

De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.

Wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
17-11-2019 01:18
Brrr TO. Je lijkt wel een klein kind zoals je je gedraagt. Je moeder is oud en wijs genoeg om ZELF te beslissen wie zij uitnodigt met kerst en wanneer, en zéker als het om haar eigen partner en zijn kinderen gaat! Wie ben jij nou helemaal om dan voor haar te bepalen dat zij moet “kiezen” voor een kleindochter ipv haar eigen stiefkind.
Het gaat er toch juist om dat er totaal geen overleg is? Ik ben dat niet gewend. Bij onze families wordt geprobeerd rekening met elkaar te houden zodat iedereen erbij kan zijn. Dus er wordt aan elkaar gevraagd wie wanneer kan. Tot nu toe zijn we er nog altijd uitgekomen. En soms is het voorgekomen dat iemand er niet bij kon zijn omdat hij wat anders had, maar dan is het wel in overleg gegaan en een afweging gemaakt wat het handigste was om te doen. Dus geen scheve gezichten of gezeur.
Ik zou het maar gek vinden als mijn moeder ineens zou zeggen: we vieren het eerste kerstdag want anders kan Piet er niet bij zijn. Terwijl op eerste kerstdag Greet er niet bij kan zijn. Dan ga je inderdaad onderscheid maken en lijkt het alsof Piet belangrijker is dan Greet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk dat jullie allemaal wel wat duidelijker kunnen communiceren, TO.

Bij ons thuis zijn we met drie kinderen, die inmiddels allemaal een partner hebben. Tel daarbij op een ouder die in de zorg werkt en dus regelmatig dienst heeft, en één dag prikken waarop we allemaal kunnen lukt lang niet altijd. Dit jaar spreken we op kerstavond af. Is dat bij jullie een optie?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Het zou al schelen als je niet zo vast zou houden aan die twee dagen.

Hier is het inmiddels en enorm planningscircus: man met werkrooster, kinderen, stief kinderen, voor alle kinderen ook nog de andere ouder met familie, schoonfamilie van mijn oudste kind en natuurlijk mijn ouders.

Mijn moeder kwam direct met de briljante suggestie dat we natuurlijk niet vast zitten aan twee dagen om gezellig met zijn allen te kunnen eten onder de kerstboom.
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:44
Ik heb jullie -snelle!- reacties gelezen, bedankt daarvoor.

Wij zijn gewend ieder jaar met iedereen (dus ook stiefzoon en zijn gezin) kerst te vieren. Dat gaat nu dus niet lukken, wat ik jammer vind.

Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).
De realitiet is wat Nitflex al aangaf: Hoe groter de families worden hoe complexer het is. Aan de stiefzoons familie zitten vast ook allemaal agenda's en afspraken.

Je doet me denken aan de schoonmoeder van mijn zus. Die heeft haar gezin als een soort centrum van het universum waar de hele familie zich aan moet passen. Dat mijn zus ook een famile (met gescheiden ouders, en zussen met eigen schoonfamililes) heeft komt niet in haar op, dus ze is ook sommige jaren hevig beledigd als het een keer niet om haar gezin draait met kerst of oud en nieuw.

Zet je gepikeerdheid opzij (en allerlei rare conclusies over wel of niet belangrijk zijn) en maak er gewoon wat gezelligs van. Het volgende jaar kan het weer anders geregeld worden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
17-11-2019 10:13
Het gaat er toch juist om dat er totaal geen overleg is? Ik ben dat niet gewend. Bij onze families wordt geprobeerd rekening met elkaar te houden zodat iedereen erbij kan zijn. Dus er wordt aan elkaar gevraagd wie wanneer kan. Tot nu toe zijn we er nog altijd uitgekomen. En soms is het voorgekomen dat iemand er niet bij kon zijn omdat hij wat anders had, maar dan is het wel in overleg gegaan en een afweging gemaakt wat het handigste was om te doen. Dus geen scheve gezichten of gezeur.
Ik zou het maar gek vinden als mijn moeder ineens zou zeggen: we vieren het eerste kerstdag want anders kan Piet er niet bij zijn. Terwijl op eerste kerstdag Greet er niet bij kan zijn. Dan ga je inderdaad onderscheid maken en lijkt het alsof Piet belangrijker is dan Greet.
Dat is ook wel zo, maar wij weten niet hoe het de laatste jaren gegaan is. Misschien had moeder het idee dat de stiefzoon al een paar keer het ondergeschoven kindje was, dus dat er dit keer rekening met hem gehouden wordt. Weten wij veel. Ik vind het ook een beetje aan volwassenen om juist niet te vervallen in rare conclusies over 'wel of niet belangrijk zijn' naar aanleiding van uitdnodigingen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
17-11-2019 10:38
Dat is ook wel zo, maar wij weten niet hoe het de laatste jaren gegaan is. Misschien had moeder het idee dat de stiefzoon al een paar keer het ondergeschoven kindje was, dus dat er dit keer rekening met hem gehouden wordt. Weten wij veel. Ik vind het ook een beetje aan volwassenen om juist niet te vervallen in rare conclusies over 'wel of niet belangrijk zijn' naar aanleiding van uitdnodigingen.
Ik vind het ook onvolwassen om het zo gek te brengen: we vieren kerst tweede kerstdag omdát Piet anders niet kan. Dan zou ik ook denken: doet de rest van de familie hun agenda er niet toe? Moeder vraagt maar aan 1 iemand wanneer hij kan en baseert daar de planning op. Maak dan een afweging als je iedereen gevraagd hebt. En als je het extra belangrijk vindt dat Piet er dit jaar bij is zeg dat dan ook gewoon.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
17-11-2019 10:48
Ik vind het ook onvolwassen om het zo gek te brengen: we vieren kerst tweede kerstdag omdát Piet anders niet kan. Dan zou ik ook denken: doet de rest van de familie hun agenda er niet toe? Moeder vraagt maar aan 1 iemand wanneer hij kan en baseert daar de planning op. Maak dan een afweging als je iedereen gevraagd hebt. En als je het extra belangrijk vindt dat Piet er dit jaar bij is zeg dat dan ook gewoon.
Maar zo kun je toch aan de gang blijven? TO heeft de keuze zich vast te bijten in haar verbolgenheid of gevoel niet belangrijk genoeg te zijn, of het wat te relativeren. Je kan je moeder ook het voordeel van de twijfel geven naturlijk, dat is ook een keuze. (Dus dat is ook een vraag aan TO: Waarom niet een beetje meer vertrouwen in de goede bedoelingen van je moeder? Waarom die niet wat meer credit geven?)

Misschien dat het niet handig was van haar moeder om het als een besloten feit in de app (geschreven tekst zonder verdere uitleg nog wel) te zetten, nou dan kun je het daar misschien over hebben. Maar waarom zou je er meteen allerlei conclusies aan hangen en aan vreemden op een forum naar de motivaties van een moeder vragen? De realiteit is gewoon dat kerst steeds laster plannen wordt met grotere families. Mensen raken zo snel gekwetst om dingen die gewoon een misverstandje kunnen zijn (tuurlijk er zijn ook verschrikkelijke families bij, maar dan gaat het natuurlijk wel wat verder dan ontevredenheid over een besluit over kerst vieren) . En dat heb je zelf ook in de hand, in hoeverre je doordraaft met je gekwetstheid of ergens dingen achter zoeken.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 17-11-2019 11:06
0.12% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Voor TO is het misschien ook een kwestie van accepteren dat haar dochter soms andere planen heeft dan de rest in haar familie. Die is nu ook volwassen met een relatie. Dat is wellicht lastig, dus is het makkelijker de schuld te leggen bij haar moeder die andere plannen heeft dan bij haar kind.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Lexie72, misschien moet je iets aan jouw te grote ego doen voordat jouw kerst 2019 op frustraties uitdraait. Voor jouw moeder zijn haar partner en dus haar stiefzoon en diens vrouw zeer belangrijke en niet de eerste de beste personen. Ook oma's hebben recht op een eigen leven en geluk. Dat verwar je onterecht met wensen van anderen belangrijker vinden dan die van een kleindochter. Nu zit jouw moeder misschien wel met een rotgevoel dat jij haar gegeven hebt. Maar hopelijk leer je ervan.
Alle reacties Link kopieren
Hierom heb ik dus zo'n schurft aan kerstmis. Waarom wil men zou graag als een "one big happy family" die dagen vieren. Er is met die dagen altijd wel wat. Die kan niet, die kan die dag wel maar pas om 14u, Iets spontaan doen, is toch veel gezelliger?
Kerst is een volkomen overschat ‘feest’ en het absoluut niet waard om ruzie over te maken. Roep een derde kerstdag in het leven of een vierde. Het gaat er toch om dat je het samen gezellig hebt, toch niet om de dag of datum ? Je maakt het veel te belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Francien2019 schreef:
17-11-2019 21:16
Kerst is een volkomen overschat ‘feest’ en het absoluut niet waard om ruzie over te maken. Roep een derde kerstdag in het leven of een vierde. Het gaat er toch om dat je het samen gezellig hebt, toch niet om de dag of datum ? Je maakt het veel te belangrijk.
+1
Sowieso, op een gegeven moment wordt je eigen gezin het uitgangspunt van de kerst en bouw je van daaruit voort. Oma heeft dat ooit toch ook zo met haar gezin gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Door echtscheidingen én omgangsregelingen is kerst hier ook altijd een dingetje voor mijn schoonfamilie. Inmiddels hebben we een soort carrousel: er zijn maar twee kerstdagen dus er is altijd iemand die z’n zin niet krijgt. Wij komen dan bij diegene ofwel op kerstavond of op derde kerstdag. Het is wat het is, we proberen gewoon te accepteren dat we niet op twee plekken tegelijk kunnen zijn en nog wel iedereen te zien. Het ene jaar is dat lullig voor de een, het volgende jaar voor de ander. Zo werkt het bij samengestelde familieconstructies waarbij iedereen ineens besluit iets op Tweede Kerstdag te organiseren
Alle reacties Link kopieren
ik had ooit (lang lang gelden) een ex waarmee ik beide kerstdagen voornamelijk autorijdend heb doorgebracht om alleen maar familie te bezoeken. Toen we op 2e kerstdag ook nog in de file en een sneeuwbui terecht kwamen misten we ook nog het diner, waardoor we uiteindelijk bij een Mc hebben gegeten.

Dat was 1X en nooit weer. Sindsdien vier ik kerst zoals ik het wel. Tegenwoordig met partner en kinderen. Iedereen is welkom, niemand verplicht, wel even even dagje van tevoren laten weten dat je komt, kan ik rekening met je houden.

Mijn familie en schoonfamilie? Die bezoek ik op andere dagen in het jaar, zodat ze ook ongestoord zelf, gezellig kerst kunnen vieren met de mensen die hen echt dierbaar zijn, en ze niet " gedwongen opgescheept" zitten met familieleden die ze niet meer dan gewoon aardige familieleden vinden.

Elk jaar om deze tijd ben ik zo blij met mezelf en de manier waarop wij december door fluiten (want dat is het voor ons!) zeker als ik lees/zie/hoor hoe ontzettend veel gedoe het bij veel andere families is.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het geen gedoe hoor. Ik vind het altijd heel gezellig. We komen er ook altijd uit. Wij doen dit jaar kerstavond bij mijn familie en 1e kerstdag bij familie van vriend. Paar appjes over en weer geweest en t was al geregeld. 2e kerstdag lekker voor onszelf, ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
boebezoebe schreef:
17-11-2019 10:33
De realitiet is wat Nitflex al aangaf: Hoe groter de families worden hoe complexer het is. Aan de stiefzoons familie zitten vast ook allemaal agenda's en afspraken.

Je doet me denken aan de schoonmoeder van mijn zus. Die heeft haar gezin als een soort centrum van het universum waar de hele familie zich aan moet passen. Dat mijn zus ook een famile (met gescheiden ouders, en zussen met eigen schoonfamililes) heeft komt niet in haar op, dus ze is ook sommige jaren hevig beledigd als het een keer niet om haar gezin draait met kerst of oud en nieuw.

Zet je gepikeerdheid opzij (en allerlei rare conclusies over wel of niet belangrijk zijn) en maak er gewoon wat gezelligs van. Het volgende jaar kan het weer anders geregeld worden.

Ja het lijkt wel een concurrentiestrijd met je eigen familieleden, het is iets waarover ik me dan verbaas omdat we dat zelf gelukkig niet kennen in de familie, zo’n strijd. Niemand voelt zich meer of minder belangrijk, we voelen ons allemaal gelijk en hebben gelukkig nooit dit soort issues in de familie. We hechten ook niet aan feestdagen en verplichtingen en houden het daarom onderling ook automatisch luchtiger denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven