Waarom doet mijn moeder dit?

donderdag 14 november 2019 om 00:19
In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”. Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.
Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!
Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.
Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.
De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.
Wat vinden jullie hiervan?
Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!
Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.
Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.
De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.
Wat vinden jullie hiervan?
donderdag 14 november 2019 om 09:59
Kerst in huize East:
1: We gaan nergens naar toe/bezoeken geen familie
2: Eten koken we zelf. Restaurants tijdens kerst, zijn voor inspiratieloze luie mensen met te veel geld
3: Iedereen is welkom maar ik, mijn partner en kinderen staan altijd op nummer 1 Dus we doen, spelen, kijken, vieren, eten en drinken wat wij als gezin lekker en leuk vinden, gasten passen zich maar aan of blijven weg.
4: Ook zonderen familie, vrienden en kenissen genieten we.
Gaat al jaren goed. Beste kerstdagen sinds lange tijd!
1: We gaan nergens naar toe/bezoeken geen familie
2: Eten koken we zelf. Restaurants tijdens kerst, zijn voor inspiratieloze luie mensen met te veel geld
3: Iedereen is welkom maar ik, mijn partner en kinderen staan altijd op nummer 1 Dus we doen, spelen, kijken, vieren, eten en drinken wat wij als gezin lekker en leuk vinden, gasten passen zich maar aan of blijven weg.
4: Ook zonderen familie, vrienden en kenissen genieten we.
Gaat al jaren goed. Beste kerstdagen sinds lange tijd!
jouw leven is een keuze
donderdag 14 november 2019 om 10:05
dit jaar kerst:
kerstavond komt dochter met vriend, mijn 2 zoons en mijn moeder. Dochter en vriend werken in de zorg dus moeten 1 van de 2 kerstdagen werken. En haar vriend heeft uiteraard ook nog ouders en opa's en oma's. Om het niet nodeloos ingewikkeld te maken heb ik voorgesteld om dan kerstavond bij ons te komen, geen gedoe met kerstdagen en wie er wanneer kan/mag komen. Het is ook nog eens hun eerste kerst samen in hun eigen huis.. Dus ik gun ze een heerlijke ontspannen kerst.
Mijn zoons hebben nog geen vriendin dus daar hoeven nog niet omheen te plannen . Ze werken op 1e kerstdag en 2e kerstdag gaan ze samen op wintersport
.
Verder qua bezoek
1e kerstdag.. niemand
2e kerstdag .. niemand
Ik kook , uiteraard zelf, uit eten gaan vind ik met kerst vaak niet leuk.
Oud en nieuw ben ik altijd thuis eigenlijk en nieuwjaarsdag is een netflix dag, maar dit jaar vermoed ik dat dochter dan langs komt.. dus wie weet nieuwe traditie
kerstavond komt dochter met vriend, mijn 2 zoons en mijn moeder. Dochter en vriend werken in de zorg dus moeten 1 van de 2 kerstdagen werken. En haar vriend heeft uiteraard ook nog ouders en opa's en oma's. Om het niet nodeloos ingewikkeld te maken heb ik voorgesteld om dan kerstavond bij ons te komen, geen gedoe met kerstdagen en wie er wanneer kan/mag komen. Het is ook nog eens hun eerste kerst samen in hun eigen huis.. Dus ik gun ze een heerlijke ontspannen kerst.
Mijn zoons hebben nog geen vriendin dus daar hoeven nog niet omheen te plannen . Ze werken op 1e kerstdag en 2e kerstdag gaan ze samen op wintersport

Verder qua bezoek
1e kerstdag.. niemand
2e kerstdag .. niemand
Ik kook , uiteraard zelf, uit eten gaan vind ik met kerst vaak niet leuk.
Oud en nieuw ben ik altijd thuis eigenlijk en nieuwjaarsdag is een netflix dag, maar dit jaar vermoed ik dat dochter dan langs komt.. dus wie weet nieuwe traditie

donderdag 14 november 2019 om 10:07
yep dit, het is niet te doen om met iedereen rekening te houden.thanx schreef: ↑14-11-2019 08:14Stel: jij kunt alleen 2e kerstdag, want je moet 1e kerstdag bij je schoonouders zijn.
Dat betekent dat er bij jou schoonouders ook mensen zitten die, doordat ze daar zijn op 1e kerstdag, hun andere verplichting op 2e kerstdag moeten zetten.
Dat betekent dat er weer ergens rekening wordt gehouden met deze mensen en ergens dus 2e kerstdag wordt gevierd.
Waardoor de mensen die daar heen gaan alleen de 1e kerstdag "vrij" kunnen inplannen.
Je bent met 2. Dus 4 (schoon)-ouders (als ze nog allemaal leven en niet gescheiden zijn). 8 opa's/oma's. Broers/ zussen? Tantes en ooms?
Je snapt dat niet de hele wereld om 1 persoon draait
Kortom; wat een gedoe! Dan ga je een dag erna. Of je gaat bij de ene brunchen en sluit aan de avond bij de ander aan.
Hier gaan we kerstavond steevast naar mijn familie. Ook omdat het altijd zo'n geplan was.
De overige dagen pas ik graag aan, aan mijn schoonbroer, die daarvan weer afhankelijk is van zijn schoonzus, want die is gescheiden en heeft dan wel of niet de kinderen.
Waarom nodig jij moeder en partner 1e kerstdag niet uit bij jou incl. jouw kinderen en aanhang en dan ga jij 2e kerstdag naar je moeder en tref je daar stiefzoon/broer met aanhang.
Prima toch?

donderdag 14 november 2019 om 10:14
Het hele moeten rondom kerst word ik beetje recalcitrant van.. Ik moet niets..
Mijn schoonouders begonnen altijd in augustus al met " wat doe je met kerst"? Jeez.. dat weet ik toch nog niet ? Mijn eigen ouders vonden alles best met kerst en we zijn ook wel eens een jaar niet met kerst geweest omdat we op vakantie waren. Schoonouders pissig, mijn eigen ouders vonden het prima.
Straks hebben mijn zoons ook een partner en dan is het toch niet meer te doen om met zijn allen 1 dag te kiezen ? Ik ga niet voor t.o.v. ouders van hun partner. Dan zullen we dus op meerdere momenten iets leuks met elkaar doen..
Mijn schoonouders begonnen altijd in augustus al met " wat doe je met kerst"? Jeez.. dat weet ik toch nog niet ? Mijn eigen ouders vonden alles best met kerst en we zijn ook wel eens een jaar niet met kerst geweest omdat we op vakantie waren. Schoonouders pissig, mijn eigen ouders vonden het prima.
Straks hebben mijn zoons ook een partner en dan is het toch niet meer te doen om met zijn allen 1 dag te kiezen ? Ik ga niet voor t.o.v. ouders van hun partner. Dan zullen we dus op meerdere momenten iets leuks met elkaar doen..
donderdag 14 november 2019 om 10:15
vind het altijd zo jammer dat uit eten gaan met kerst OF heel bizar duur is OF enorm toeters en bellen eten is OF tig gangen is..
Ik wil best uit eten met kerst maar heb geen zin in die menu's en dat is bijna niet te vinden merk ik
donderdag 14 november 2019 om 10:17
Met dat principiële gezeur over wie voor wie gaat en wie 'dus' belangrijker is, kom je echt geen stap verder, dus dat zou ik loslaten. Toen wij nog Kerst met de hele familie vierden, kwam het vaak genoeg voor dat we een kerstdiner hadden op 22 december, of op 2 januari, omdat op de kerstdagen zelf er altijd wel iemand naar schoonfamilie moest, of er moest een kind naar de ex, of vul maar in. Het zijn bij jullie nu al drie generaties, dat betekent heel veel volwassenen met allemaal hun eigen aanhang + schoonfamilie, dat is gewoon lastig te verdelen over twee dagen. Elkaar verwijten maken en aannames doen over wie hoger staat in rang, is dan wel het minst constructieve wat je kan doen.
Ik zou het op Eerste Kerstdag gewoon met dochter vieren en een andere datum opperen om met zijn allen te eten. Want de zoon van je mans vriend kan niet op Eerste Kerstdag, je dochter niet op Tweede Kerstdag, dus die dagen gaan over.
Ik zou het op Eerste Kerstdag gewoon met dochter vieren en een andere datum opperen om met zijn allen te eten. Want de zoon van je mans vriend kan niet op Eerste Kerstdag, je dochter niet op Tweede Kerstdag, dus die dagen gaan over.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

donderdag 14 november 2019 om 10:19

donderdag 14 november 2019 om 10:21
Ja, dat is vaak lastig. Ja, je kunt hier bij mij in Amsterdam wel zonder te reserveren naar de Thai enzo.poldervrouw schreef: ↑14-11-2019 10:15vind het altijd zo jammer dat uit eten gaan met kerst OF heel bizar duur is OF enorm toeters en bellen eten is OF tig gangen is..
Ik wil best uit eten met kerst maar heb geen zin in die menu's en dat is bijna niet te vinden merk ik
Ik houd op zich overigens wel van bijzondere kerstmenu’s in restaurants. Zij maken toch bijzondere dingen die soms thuis erg lastig zijn.
Maar ik ben inmiddels al jaren van alle kerstgedoe afgestapt en doe niet meer aan kerst, dus voor mij geldt dit allemaal niet meer.
donderdag 14 november 2019 om 10:24
Alleen tijdens kerst of ga je nooit uit eten? Uit eten gaan is toch áltijd makkelijk? Dan hoef je zelf niet te koken.
Ik zie niet zo hoe het met kerst opeens anders is. Kortom: beetje puberale dommige stelling.
donderdag 14 november 2019 om 10:27
Inderdaad. Wat een gechagrijn.nessemeisje schreef: ↑14-11-2019 10:24Alleen tijdens kerst of ga je nooit uit eten? Uit eten gaan is toch áltijd makkelijk? Dan hoef je zelf niet te koken.
Ik zie niet zo hoe het met kerst opeens anders is. Kortom: beetje puberale dommige stelling.
Don't waste your time on jealousy,

donderdag 14 november 2019 om 10:27

donderdag 14 november 2019 om 10:35
05-2019 schreef: ↑14-11-2019 00:31Ik vind dat je het wel erg moeilijk maakt. Het is nu eenmaal soms moeilijk om de kerstdagen te plannen omdat iedereen zijn eigen leven leid.
Probeer dan maar eens iedereen een bepaalde dag bij elkaar te krijgen.
Ook vind ik dat jouw moeder het moet doen wat voor haar het beste voelt. Denk niet eens dat hier sprake is van opzet.
1e kerstdag maak je er een mooie dag van met je dochter.
2e kerstdag kan je eventueel gaan vieren bij je moeder.
Dit soort dingen voorkom je niet.
Dit is toch gewoon de oplossing?
Op een gegeven moment lukt het soms gewoon niet om meerdere generaties en hun aanhang en kinderen allemaal op 1 dag op 1 locatie te krijgen. Nogal onrealistisch.
Soit.
Stop met stampen, slaat echt helemaal nergens op.
donderdag 14 november 2019 om 10:51

donderdag 14 november 2019 om 11:09
Ik ben altijd blij dat ik altijd ook een dag echt niks heb tenzij ik zelf iets plan.
- Kerstavond met ouders, broer en zijn vriendin.
- 1ste of 2de kerstdag met familie (hoop altijd dat 1ste kerstdag gekozen wordt want dan heb ik nog een dag rust voor ik moet werken.)
- 1 januari Nieuwjaars borrel met familie.
- 1ste of 2de kerstdag met familie (hoop altijd dat 1ste kerstdag gekozen wordt want dan heb ik nog een dag rust voor ik moet werken.)

donderdag 14 november 2019 om 11:21
Ik vind uit eten met kerst juist geen zak aan. Zijn allemaal vastgestelde menu's en het is een heeeele lange zit. Doe mij maar ala carte op een rustigere avond.nessemeisje schreef: ↑14-11-2019 10:24Alleen tijdens kerst of ga je nooit uit eten? Uit eten gaan is toch áltijd makkelijk? Dan hoef je zelf niet te koken.
donderdag 14 november 2019 om 11:28
donderdag 14 november 2019 om 11:48
Alléén kerst. Menu's die normaal 30 euro kosten, gaan ineens voor 100 euro. En dat is nietbon personeel meer te betalen.nessemeisje schreef: ↑14-11-2019 10:24Alleen tijdens kerst of ga je nooit uit eten? Uit eten gaan is toch áltijd makkelijk? Dan hoef je zelf niet te koken.
Ik vind kerst-horeca echte oplichterij. En ik heb er jááren gewerkt!
jouw leven is een keuze
donderdag 14 november 2019 om 11:52
Bij ons is het elk jaar precies hetzelfde: De kerstavond en 1e kerstdag vieren wij met mijn familie, en 2e kerstdag met de familie van mijn vriend. Mijn broer en zijn vriendin gaan 2e kerstdag naar haar familie. Wij houden het vieren van kerst beperkt tot het gezin en aanhang, en in de toekomst de kinderen. Dit scheelt een hoop gedoe.

donderdag 14 november 2019 om 11:55
Die 1 januari na oud en nieuw naar schoonmoe en eigen ouders (zit 100 km tussen ook nog eens) en dan om 09;30 bij schoonmoe en om 14:00 bij mijn ouders terwijl je zo veel liever even een dagje niks had... de gruwel, Mijn (volwassen) nichtjes voor in de twintig alles onderkotsend nog. Zat je daar met een mega kater. Heeft mijn vader dus afgeschaft. Doen we nu de eerste zaterdag NA 1 januari. iedereen weer helder in het hoofd zonder brak gevoel. Briljante oplossing en een stuk gezelligerTsumTsum schreef: ↑14-11-2019 11:09Ik ben altijd blij dat ik altijd ook een dag echt niks heb tenzij ik zelf iets plan.