Waarom doet mijn moeder dit?

donderdag 14 november 2019 om 00:19
In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”. Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.
Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!
Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.
Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.
De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.
Wat vinden jullie hiervan?
Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!
Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.
Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.
De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.
Wat vinden jullie hiervan?
donderdag 14 november 2019 om 08:12
Het is geen doodnormale manier van iets benoemen. Je vindt jezelf zielig omdat je blijkbaar een naaste hebt verloren. Mijn moeder is een aantal jaar geleden onverwacht op kerstavond overleden. Is dat dan erger dan jouw situatie? Nee dus. Ieder heeft zijn eigen dingen.Kia•Ora schreef: ↑14-11-2019 06:10En toch vind ik al dat geneuzel over 'maar ikke was eerst met het bespreken van de kerstdagen en krijg nu mijn (of moeders krijgt haar) zin niet' minder erg dan een dag "over"hebben, het is geen zelf benoemd drama, maar een doodnormale manier van iets benoemen, jij noemt het geen plannen ik noem het een dag over. Maar reduceer een ander haar verdriet vooral tot niets als je daar blij van wordt. Het plaatst het één en ander wel in perspectief. Ze kan nog gewoon op iedere dag van het jaar, behalve die ene dag dan, samen een gezellige dag plannen. En ojee drama drama, die optie heb ik niet meer...
Het enige wat je hier doet is die achterlijk mythe dat kerst gezellig móet zijn met de hele familie. En door dat idee loopt TO nou net te zeuren.

donderdag 14 november 2019 om 08:12
In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”. Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.
Dus bij zo'n terloopse mededeling in de familieapp zou iedereen vanaf dat moment moeten weten dat Kerst dus op 25 december met elkaar gevierd wordt? Inclusief je moeder? Terwijl het bij haar thuis is? Zij nodigt iedereen uit, mag zij alsjeblieft zelf weten wanneer ze dat doet?
Als jij de hele familie bij jou thuis uitnodigt kun jij bepalen wanneer het is. Maar je laat de schoonfamilie van je kleindochter toch niet bepalen wanneer jij je eigen kinderen en kleinkinderen bij jou thuis uitnodigt, als je je moeder bent?
Het wordt een stuk relaxter als je vanaf nu met elkaar afspreekt dat degene waar Kerst gezamenlijk gevierd wordt bepaald welke dag het wordt, en dat wie kan er is en dat wie niet kan er hopelijk volgend jaar weer bij is. Je kunt het niet tot in de eeuwigheid met z'n allen vieren. Ik vind het eigenlijk nog een wonder dat dat jullie tot nu toe wel gelukt is.
Je dochter en haar vriend hebben 4 stellen opa's en oma's, ze kunnen ze onmogelijk allemaal bij langs gaan in 2 dagen.
Dus bij zo'n terloopse mededeling in de familieapp zou iedereen vanaf dat moment moeten weten dat Kerst dus op 25 december met elkaar gevierd wordt? Inclusief je moeder? Terwijl het bij haar thuis is? Zij nodigt iedereen uit, mag zij alsjeblieft zelf weten wanneer ze dat doet?
Als jij de hele familie bij jou thuis uitnodigt kun jij bepalen wanneer het is. Maar je laat de schoonfamilie van je kleindochter toch niet bepalen wanneer jij je eigen kinderen en kleinkinderen bij jou thuis uitnodigt, als je je moeder bent?
Het wordt een stuk relaxter als je vanaf nu met elkaar afspreekt dat degene waar Kerst gezamenlijk gevierd wordt bepaald welke dag het wordt, en dat wie kan er is en dat wie niet kan er hopelijk volgend jaar weer bij is. Je kunt het niet tot in de eeuwigheid met z'n allen vieren. Ik vind het eigenlijk nog een wonder dat dat jullie tot nu toe wel gelukt is.
Je dochter en haar vriend hebben 4 stellen opa's en oma's, ze kunnen ze onmogelijk allemaal bij langs gaan in 2 dagen.

donderdag 14 november 2019 om 08:13
Blijenvrij schreef: ↑14-11-2019 08:12Toen ik dit las dacht ik: dit is niet echt. Maar je reacties lezende blijkt dat het wel echt is.
Ik vind je wat overdreven reageren met: zonder dochter voel ik mij niet compleet. Kom op zeg. Je doet vast vaker dingen zonder je dochter. Maak je altijd drama's van dingen?
Je klinkt wat kinderlijk.
Ga gewoon 2e kerstdag daarheen en zet je over je frustratie heen. Dit is geen familieruzie waard toch?
Er zijn wel ergere dingen om je druk over te maken.
donderdag 14 november 2019 om 08:14
Stel: jij kunt alleen 2e kerstdag, want je moet 1e kerstdag bij je schoonouders zijn.
Dat betekent dat er bij jou schoonouders ook mensen zitten die, doordat ze daar zijn op 1e kerstdag, hun andere verplichting op 2e kerstdag moeten zetten.
Dat betekent dat er weer ergens rekening wordt gehouden met deze mensen en ergens dus 2e kerstdag wordt gevierd.
Waardoor de mensen die daar heen gaan alleen de 1e kerstdag "vrij" kunnen inplannen.
Je bent met 2. Dus 4 (schoon)-ouders (als ze nog allemaal leven en niet gescheiden zijn). 8 opa's/oma's. Broers/ zussen? Tantes en ooms?
Je snapt dat niet de hele wereld om 1 persoon draait
Kortom; wat een gedoe! Dan ga je een dag erna. Of je gaat bij de ene brunchen en sluit aan de avond bij de ander aan.
Hier gaan we kerstavond steevast naar mijn familie. Ook omdat het altijd zo'n geplan was.
De overige dagen pas ik graag aan, aan mijn schoonbroer, die daarvan weer afhankelijk is van zijn schoonzus, want die is gescheiden en heeft dan wel of niet de kinderen.
Dat betekent dat er bij jou schoonouders ook mensen zitten die, doordat ze daar zijn op 1e kerstdag, hun andere verplichting op 2e kerstdag moeten zetten.
Dat betekent dat er weer ergens rekening wordt gehouden met deze mensen en ergens dus 2e kerstdag wordt gevierd.
Waardoor de mensen die daar heen gaan alleen de 1e kerstdag "vrij" kunnen inplannen.
Je bent met 2. Dus 4 (schoon)-ouders (als ze nog allemaal leven en niet gescheiden zijn). 8 opa's/oma's. Broers/ zussen? Tantes en ooms?
Je snapt dat niet de hele wereld om 1 persoon draait
Kortom; wat een gedoe! Dan ga je een dag erna. Of je gaat bij de ene brunchen en sluit aan de avond bij de ander aan.
Hier gaan we kerstavond steevast naar mijn familie. Ook omdat het altijd zo'n geplan was.
De overige dagen pas ik graag aan, aan mijn schoonbroer, die daarvan weer afhankelijk is van zijn schoonzus, want die is gescheiden en heeft dan wel of niet de kinderen.
thanx wijzigde dit bericht op 14-11-2019 08:15
0.20% gewijzigd
de wereld wacht om ontdekt te worden

donderdag 14 november 2019 om 08:19
Ik zou juist denken dat komt goed uit.
Dochter is 2e kerstdag bij haar vriendje dan kunnen we mooi naar oma.
En dan kunnen we de eerste kerstdag met het hele gezin inclusief dochter met elkaar thuis kerst vieren.
En als je zegt ja maar de kerst bij oma is het belangrijkst. Dochter woont nog thuis begrijp ik. Dan is het logisch dat er mi der rekening gehouden wordt met de planning van een schoonfamilie dan met de planning van een schoonfamilie bij een stel (stiefzoon) dat al samen woont. Er even vanuit gaan dat die wel samenwoont.
Werkafspraken zijn belangrijker dan de planning van schoonfamilie.
Voor de partner van oma is stiefzoon eigen kind. Dus jouw dochter en zijn zoon zijn even belangrijk.
En voor oma komt 2e kerstdag blijk baar beter uit.
Dat je dochter eerst was doet er niet toe. Anders krijg je situatiesdat je op 27 dember alweer de kerstdagen voor volgend jaar moet plannen.
Dochter is 2e kerstdag bij haar vriendje dan kunnen we mooi naar oma.
En dan kunnen we de eerste kerstdag met het hele gezin inclusief dochter met elkaar thuis kerst vieren.
En als je zegt ja maar de kerst bij oma is het belangrijkst. Dochter woont nog thuis begrijp ik. Dan is het logisch dat er mi der rekening gehouden wordt met de planning van een schoonfamilie dan met de planning van een schoonfamilie bij een stel (stiefzoon) dat al samen woont. Er even vanuit gaan dat die wel samenwoont.
Werkafspraken zijn belangrijker dan de planning van schoonfamilie.
Voor de partner van oma is stiefzoon eigen kind. Dus jouw dochter en zijn zoon zijn even belangrijk.
En voor oma komt 2e kerstdag blijk baar beter uit.
Dat je dochter eerst was doet er niet toe. Anders krijg je situatiesdat je op 27 dember alweer de kerstdagen voor volgend jaar moet plannen.

donderdag 14 november 2019 om 08:30

donderdag 14 november 2019 om 08:32

donderdag 14 november 2019 om 08:39
Ik snap dat geplak met hele families ook totaal niet. Wij gingen vroeger 's ochtends een uurtje op de koffie met taart bij opa en oma en daarna lekker weer terug naar huis. Alleen de opa en oma die in totaal maar 2 kinderen hadden daar aten we één van de kerstdagen mee samen en de andere dag werd verzorgd door mijn oom en tante. Dus ook niet met 8 man tegelijk gelukkig.
donderdag 14 november 2019 om 08:57
Mijn moeder en stiefvader deden het altijd zo: 1e kerstdag voor de kinderen + aanhang van mijn moeder en 2e kerstdag kinderen + aanhang van stiefvader. Ze hadden beide ook veel kinderen dus was niet te doen om het samen te vieren. Dus wie kon die kwam en anders pech. Nooit geen problemen over geweest

donderdag 14 november 2019 om 09:20
Tjonge.
Dan vier je dus Eerste Kerstdag bij jou thuis met je hele gezin.
En ga je Tweede Kerstdag zonder dochter bij je moeder op visite.
Dan is Eerste Kerstdag dus jóuw familiedag (jouw eigen gezin) en Tweede Kerstdag is iedereen van jóuw gezin vrij om te doen wat ie wil (meegaan naar oma, of niet).
Dan vier je dus Eerste Kerstdag bij jou thuis met je hele gezin.
En ga je Tweede Kerstdag zonder dochter bij je moeder op visite.
Dan is Eerste Kerstdag dus jóuw familiedag (jouw eigen gezin) en Tweede Kerstdag is iedereen van jóuw gezin vrij om te doen wat ie wil (meegaan naar oma, of niet).

donderdag 14 november 2019 om 09:22
Pfff ik doe het niet meer .
Met een samengesteld gezin, ouders en een stel gescheiden ouders , kinderen in omgangsregeling is het praktisch onmogelijk .
Daarbij werk ik onregelmatig en dus dit jaar met kerst .
Wil ook wel even wat tijd voor mezelf en mijn gezin tussen mijn werk door .
Voel nu de irritatie her en der al opkomen met name door mijn gescheiden ouders die dan mischien alleen zijn en Ipv proberen wat anders te regelen nu te gaan zitten mokken.
Ik kan me niet splitsen helaas....
Rondom kerst zijn er dagen genoeg om even af te spreken maar schijnbaar zijn voor sommigen die 2 dagen alles of niets .
En heel eerlijk gezegd vind ik het nog fijn ook om te moeten werken, dat scheelt me een onmogelijke spagaat aan bezoekjes en etentjes want bij wie eet je en bij wie niet, dat was vorig jaar de ellende
Met een samengesteld gezin, ouders en een stel gescheiden ouders , kinderen in omgangsregeling is het praktisch onmogelijk .
Daarbij werk ik onregelmatig en dus dit jaar met kerst .
Wil ook wel even wat tijd voor mezelf en mijn gezin tussen mijn werk door .
Voel nu de irritatie her en der al opkomen met name door mijn gescheiden ouders die dan mischien alleen zijn en Ipv proberen wat anders te regelen nu te gaan zitten mokken.
Ik kan me niet splitsen helaas....
Rondom kerst zijn er dagen genoeg om even af te spreken maar schijnbaar zijn voor sommigen die 2 dagen alles of niets .
En heel eerlijk gezegd vind ik het nog fijn ook om te moeten werken, dat scheelt me een onmogelijke spagaat aan bezoekjes en etentjes want bij wie eet je en bij wie niet, dat was vorig jaar de ellende

donderdag 14 november 2019 om 09:23
Nee, want dochter was in oktober al lekker “eerst” door gewoon in de app te gooien wat haar plannen waren zonder dat de rest inclusief stiefzoon daar iets over te zeggen hadden. Vanaf dat moment had oma om kleindochter’s plannen heen moeten plannen.
donderdag 14 november 2019 om 09:29
Misschien een goede tip: alvast eerste kerstdag 2020 claimen!
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
donderdag 14 november 2019 om 09:35
donderdag 14 november 2019 om 09:49
Wij pakken de kerstavond er ook altijd nog even bij. Broer werkt in de horeca en heeft co-ouderschap, andere broer en ik hebben schoonfamilies waar we rekening mee houden. Vorig jaar hadden we kerstavond met mijn familie, eerste kerstdag met de schoonfamilie en omdat anders mijn ouders twee dagen samen zouden zitten (jaren geleden is de verjaardag van een dierbare op tweede kerstdag helaas komen te vervallen) deden we nog en borrel op tweede kerstdag voor ieder die wilde. Dat bleek dus weer heel mijn familie te zijn, want horecabroer had opeens vrij.
Ik vond het reuze gezellig.