Waarom doet mijn moeder dit?

14-11-2019 00:19 192 berichten
In oktober vertelde mijn dochter op de familieapp dat haar schoonfamilie kerst op tweede kerstdag wilde vieren en of wij dat dan eerste kerstdag konden doen. Ik zei “Meid, je bent lekker op tijd, maar dan weten we dat”. Verder was er tot vanavond niet meer over gesproken.

Vanavond belde ik mijn moeder. Ze vertelde dat ze aan de zoon van haar partner en zijn vrouw had gevraagd welke kerstdag zij zouden kunnen. Zij kunnen eerste kerstdag niet, dus nu zijn mijn man en ik, mijn broer en partner en mijn andere dochter met gezin welkom op, jawel: tweede kerstdag!
Ik ben hier geïrriteerd over!

Waarom is wat haar stiefzoon en zijn vrouw willen belangrijker dan wat haar kleindochter gevraagd heeft? Zonder mijn dochter en haar vriend zijn we voor mijn gevoel niet compleet en daarbij heeft mijn dochter de kerstviering het eerst ter sprake gebracht.

Ik heb dit tegen mijn moeder gezegd natuurlijk. “Ik vind dit niet oké, want het voelt alsof wat je stiefzoon wil, belangrijker is dan wat je eigen familie wil. Dat lag anders, zei ze, maar hoe? dat kon ze me niet duidelijk maken.

De stampende kleuter in mij wil niet gaan tweede kerstdag. Vooral omdat ik al vaker voor de lieve vrede mijn mond heb gehouden.

Wat vinden jullie hiervan?
Doet me denken aan collega’s die net terug komen van de zomervakantie met de mededeling;” ik ga volgend jaar weer in de bouwvak” .. en dan mag iedereen daar naar schikken?!
Ik begrijp het wel . Het is de zoveelste druppel die de emmer doet overlopen .
En laat het nu net met kerst te maken hebben .
CherryBlossom- schreef:
14-11-2019 18:28
Ik irriteer me aan mensen die zeggen: maar wij zijn het zo gewend. Of... we doen dit al jaren.

Mooi, maar nu gaat het ff anders.
:thumbsup:
Ik ben van vrijheid blijheid en toch heb ik een keer een rotstreek geleverd omdat ik de inmiddels ex schoonloeder van mijn jongste spuugzat was.
Eerste kerstdag vierde je met familie volgens haar was alleen haar gezin familie wat inhield dat dat ook voor haar schoonkinderen telde,en zo had ze dat met heel veel dingen dat er verwacht werd dat mijn dochter haar eigen moeder maar opzij moest schuiven.
De eertste keer is dat gelukt de tweede keer heb ik in november van dat jaar gezegd dat wij 2e kerstdag weg waren en dus alleen 1e kerstdag thuis waren, wetende dat dochterlief het heel belangrijk vind om ook kerst met ons te vieren.
Schoonloeder was diep beledigd maar heeft haar zin niet gekregen,was van mijn kant gewoon schoonloeder op haar plek zetten.
Mijn dochter heeft veel meer kerst vieren dan wij dat hebben voor ons zijn het lekker dagen waarin niets hoeft dus ook niet verplicht naar familie of familie die verplicht naar ons toe komt.
Lexie,

Vier met je eigen gezin gezellig kerst en ga 2e kerstdag naar je moeder toe, maak er lekker jullie feestje van wie weet wil je straks niet meer anders ;-)
Je zou nog kunnen overwegen de kerstdag in twee blokken te knippen ... van 11.00 uur tot 15.00 uur en van 15.00 uur tot 19.00 uur.
Meestal vind ik 4 uur “ verplicht
“ zitten wel genoeg per sessie. En zo hou ik een dag over voor uitslapen, film kijken, makkelijk eten naar binnen werken 🙃
Alle reacties Link kopieren
Oh zo herkenbaar en daarom heb ik er echt een hekel aan. Echt alleen daarom.

Mijn schoonzus haar schoonfamilie vieren al jaren eerste kerst. Dus kan nooit met mans familie.
Maar schoonmoeder van mijn zusje vind 2e kerst ‘een slap aftreksel’ en voelt zich achtergesteld als zij 2e kerst ‘krijgt’.
Zowel mijn schoonzus als mijn zusje hebben zelf geen ruggengraat dus komt het er op neer dat man en ik het ene jaar het met mijn familie vieren en het andere jaar met zijn familie.
Zowel zusje als schoonzusje opperen regelmatig (als in; ieder jaar), dat wij anders onze 2e kerst in 2 shifts moeten verdelen.
Ik dacht het niet. Ga niet met 3 kinderen onder de 5 een hele dag van hot naar her omdat zij nooit prioriteit kunnen geven aan hun ouderlijk gezin. Of zichzelf kunnen verplaatsen in mijn broer en mij die zich ieder jaar weer flexibel mogen opstellen :P .

Ik heb ook al eens de hele club (zowel schoon als mijn familie) uitgenodigd op kerstavond. Nou dat was helemaal een belediging voor mijn zus dat ze met mijn schoonfamilie opgescheept zat. Doe ik ook niet meer.

Ik nader een punt dat ik zeg jullie kunnen allemaal de tering krijgen ik zie jullie 5 januari wel weer.
Ik snap je wel. Vooral omdat er niks in overleg gaat. Ik ben gewend dat er gewoon gevraagd wordt wie wanneer kan en dat er geprobeerd wordt om er iedereen bij te krijgen. Dat daar moeite voor wordt gedaan. Niet een dag prikken en dan hopen dat iedereen kan.
damas schreef:
15-11-2019 20:08
Oh zo herkenbaar en daarom heb ik er echt een hekel aan. Echt alleen daarom.

Mijn schoonzus haar schoonfamilie vieren al jaren eerste kerst. Dus kan nooit met mans familie.
Maar schoonmoeder van mijn zusje vind 2e kerst ‘een slap aftreksel’ en voelt zich achtergesteld als zij 2e kerst ‘krijgt’.
Zowel mijn schoonzus als mijn zusje hebben zelf geen ruggengraat dus komt het er op neer dat man en ik het ene jaar het met mijn familie vieren en het andere jaar met zijn familie.
Zowel zusje als schoonzusje opperen regelmatig (als in; ieder jaar), dat wij anders onze 2e kerst in 2 shifts moeten verdelen.
Ik dacht het niet. Ga niet met 3 kinderen onder de 5 een hele dag van hot naar her omdat zij nooit prioriteit kunnen geven aan hun ouderlijk gezin. Of zichzelf kunnen verplaatsen in mijn broer en mij die zich ieder jaar weer flexibel mogen opstellen :P .

Ik heb ook al eens de hele club (zowel schoon als mijn familie) uitgenodigd op kerstavond. Nou dat was helemaal een belediging voor mijn zus dat ze met mijn schoonfamilie opgescheept zat. Doe ik ook niet meer.

Ik nader een punt dat ik zeg jullie kunnen allemaal de tering krijgen ik zie jullie 5 januari wel weer.
Jeetje wat een gedoe! En wat achterlijk van die schoonfamilie die zich niet kan verplaatsen in de andere familie. Kan je niet gewoon 1e kerst met jouw ouders en 2e kerst met man’s ouders kerst vieren (en het jaar erop andersom?). Pech voor zus/schoonzus dat zij er dan niet elk jaar bij kunnen zijn. Dan hebben jullie tenminste gewoon wel elk jaar kerst bij zowel ouders als schoonouders. Want nu zijn jullie het “slachtoffer”.

En anders gewoon kerstavond bij jouw ouders en 2e kerst bij zijn ouders (en het jaar erop andersom?) 1e kerstdag gezellig met het gezin. Bij ons is kerstavond ook gewoon een officiële kerstavond hoor. Wij vieren het ook regelmatig op kerstavond bij mijn ouders als de schoonouders het op 1e kerstdag willen doen.
2east schreef:
14-11-2019 09:59
Kerst in huize East:

1: We gaan nergens naar toe/bezoeken geen familie
2: Eten koken we zelf. Restaurants tijdens kerst, zijn voor inspiratieloze luie mensen met te veel geld
3: Iedereen is welkom maar ik, mijn partner en kinderen staan altijd op nummer 1 Dus we doen, spelen, kijken, vieren, eten en drinken wat wij als gezin lekker en leuk vinden, gasten passen zich maar aan of blijven weg.
4: Ook zonderen familie, vrienden en kenissen genieten we.

Gaat al jaren goed. Beste kerstdagen sinds lange tijd!
Eigenlijk dus een dag als alle anderen? 😅
d-purevision schreef:
14-11-2019 11:52
Bij ons is het elk jaar precies hetzelfde: De kerstavond en 1e kerstdag vieren wij met mijn familie, en 2e kerstdag met de familie van mijn vriend. Mijn broer en zijn vriendin gaan 2e kerstdag naar haar familie. Wij houden het vieren van kerst beperkt tot het gezin en aanhang, en in de toekomst de kinderen. Dit scheelt een hoop gedoe.
En wat als de schoonfamilies de kerst op 1e kerstdag willen doen? Wordt het dan omgedraaid?
appelientjex schreef:
15-11-2019 20:27
Jeetje wat een gedoe! En wat achterlijk van die schoonfamilie die zich niet kan verplaatsen in de andere familie. Kan je niet gewoon 1e kerst met jouw ouders en 2e kerst met man’s ouders kerst vieren (en het jaar erop andersom?). Pech voor zus/schoonzus dat zij er dan niet elk jaar bij kunnen zijn. Dan hebben jullie tenminste gewoon wel elk jaar kerst bij zowel ouders als schoonouders. Want nu zijn jullie het “slachtoffer”.

En anders gewoon kerstavond bij jouw ouders en 2e kerst bij zijn ouders (en het jaar erop andersom?) 1e kerstdag gezellig met het gezin. Bij ons is kerstavond ook gewoon een officiële kerstavond hoor. Wij vieren het ook regelmatig op kerstavond bij mijn ouders als de schoonouders het op 1e kerstdag willen doen.
Ja zo doen we het nu meestal, maar vind het voor de grootouders die nog leven (allebei vroeg een ouder verloren) gewoon jammer dat er zo weini flexibiliteit is. En als allevier onze ouders nog geleefd zouden hebben en de situatie was zoals hij nu is met starre zussen had ik lekker een vakantie geboekt maar wetende dat onze ouders dan alleen zitten bij kerst kunnen we dat niet over ons hart verkrijgen..... dat doen we onszelf aan hoor daar ben ik me van bewust.

Maar het starre van TO en het slachtoffergedrag waarvan uit dat komt, daar irriteer ik me dood aan.
damas schreef:
15-11-2019 21:26
Ja zo doen we het nu meestal, maar vind het voor de grootouders die nog leven (allebei vroeg een ouder verloren) gewoon jammer dat er zo weini flexibiliteit is. En als allevier onze ouders nog geleefd zouden hebben en de situatie was zoals hij nu is met starre zussen had ik lekker een vakantie geboekt maar wetende dat onze ouders dan alleen zitten bij kerst kunnen we dat niet over ons hart verkrijgen..... dat doen we onszelf aan hoor daar ben ik me van bewust.

Maar het starre van TO en het slachtoffergedrag waarvan uit dat komt, daar irriteer ik me dood aan.
Kan je niet gewoon voorstellen aan 1 vd ouders om het op 1e kerstdag te vieren?
Kia•Ora schreef:
14-11-2019 06:10
En toch vind ik al dat geneuzel over 'maar ikke was eerst met het bespreken van de kerstdagen en krijg nu mijn (of moeders krijgt haar) zin niet' minder erg dan een dag "over" :roll: hebben, het is geen zelf benoemd drama, maar een doodnormale manier van iets benoemen, jij noemt het geen plannen ik noem het een dag over. Maar reduceer een ander haar verdriet vooral tot niets als je daar blij van wordt. Het plaatst het één en ander wel in perspectief. Ze kan nog gewoon op iedere dag van het jaar, behalve die ene dag dan, samen een gezellige dag plannen. En ojee drama drama, die optie heb ik niet meer...
Vraag of je kan werken Kia! Dik verdienen! Ik heb erom gevraagd, maar helaas niet nodig, diensten worden uitbesteed (was mooi ook meteen een excuus geweest om niet naar schoonfamilie toe te hoeven dit jaar :devil: :biggrin: )
-
bethweeter schreef:
14-11-2019 08:12
Het is geen doodnormale manier van iets benoemen. Je vindt jezelf zielig omdat je blijkbaar een naaste hebt verloren. Mijn moeder is een aantal jaar geleden onverwacht op kerstavond overleden. Is dat dan erger dan jouw situatie? Nee dus. Ieder heeft zijn eigen dingen.
Het enige wat je hier doet is die achterlijk mythe dat kerst gezellig móet zijn met de hele familie. En door dat idee loopt TO nou net te zeuren.
Wow. Ik draai al heel wat jaartjes mee op dit forum maar deze valt toch echt wel in de top 3 van meest kwetsende reacties die ik hier heb gelezen. Wat gevoelloos en onbeschoft.
-
appelientjex schreef:
15-11-2019 21:36
Kan je niet gewoon voorstellen aan 1 vd ouders om het op 1e kerstdag te vieren?
Ja doen we ook hoor, maar dus altijd wel iemand verdrietig omdat we niet ‘compleet’ zijn. Maar goed met overleden naasten zijn we dat toch al nooit meer denk ik dan.

Meestal komen nu onze alleenstaande ouders 1e kerst naar ons zodat ze allebei niet alleen zitten en draven we 2e kerst nog eens op met een van onze ouderlijke gezinnen.
damas schreef:
15-11-2019 22:23
Ja doen we ook hoor, maar dus altijd wel iemand verdrietig omdat we niet ‘compleet’ zijn. Maar goed met overleden naasten zijn we dat toch al nooit meer denk ik dan.

Meestal komen nu onze alleenstaande ouders 1e kerst naar ons zodat ze allebei niet alleen zitten en draven we 2e kerst nog eens op met een van onze ouderlijke gezinnen.
Ja dat snap ik!
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:44
Ik heb jullie -snelle!- reacties gelezen, bedankt daarvoor.

Wij zijn gewend ieder jaar met iedereen (dus ook stiefzoon en zijn gezin) kerst te vieren. Dat gaat nu dus niet lukken, wat ik jammer vind.

Ik denk dat wat mij steekt, het volgende is: mijn moeder houdt meer rekening met wat haar stiefzoon wil, dan met wat wij willen (en dat zijn dus 4 personen met aanhang).
Lexie72 schreef:
14-11-2019 00:32
MevrKakel, ik heb het niet over opzij schuiven. Mijn dochter heeft het ruim een maand geleden als eerste gevraagd. Ik vind het vervelend dat daar nu geen rekening mee is gehouden.
Je dochter heeft geen rekening gehouden met de plannen van je stiefbroer. Daar hoor ik geen kwaad woord over.
En dan hebben wij te maken met 3 families ivm scheidingen 🤣 en een man die ook nog wel eens werkt met kerst. Daarnaast nog 3 verjaardagen in die maand en een kleine op komst in de familie. Ik heb ze al zo vaak gezien dat ik in januari wel weer eens langs kom.
MevrKakel schreef:
15-11-2019 23:05
Je dochter heeft geen rekening gehouden met de plannen van je stiefbroer. Daar hoor ik geen kwaad woord over.
Dus dan overleg je gewoon. Ipv iets te prikken en als mededeling te brengen.
Phloxx schreef:
15-11-2019 22:15
Wow. Ik draai al heel wat jaartjes mee op dit forum maar deze valt toch echt wel in de top 3 van meest kwetsende reacties die ik hier heb gelezen. Wat gevoelloos en onbeschoft.
:kneel:
Phloxx schreef:
15-11-2019 22:15
Hè? Lees ik het verkeerd? Het is toch juist een goed punt dat leed niet te vergelijken is?
Zo mooi altijd , die zogenaamde kerstgedachten en gezellig samen zijn... tot iemand zijn zin niet krijgt.
Brrr TO. Je lijkt wel een klein kind zoals je je gedraagt. Je moeder is oud en wijs genoeg om ZELF te beslissen wie zij uitnodigt met kerst en wanneer, en zéker als het om haar eigen partner en zijn kinderen gaat! Wie ben jij nou helemaal om dan voor haar te bepalen dat zij moet “kiezen” voor een kleindochter ipv haar eigen stiefkind.
hoezoos schreef:
17-11-2019 01:18
Brrr TO. Je lijkt wel een klein kind zoals je je gedraagt. Je moeder is oud en wijs genoeg om ZELF te beslissen wie zij uitnodigt met kerst en wanneer, en zéker als het om haar eigen partner en zijn kinderen gaat! Wie ben jij nou helemaal om dan voor haar te bepalen dat zij moet “kiezen” voor een kleindochter ipv haar eigen stiefkind.
Juist. Het is geen stoelendans.
Hatchi schreef:
14-11-2019 00:48
Dus eigenlijk wil jij doen waar je je moeder van ‘beschuldigt’, namelijk het bepalen van de invulling van andermans agenda. Laat je moeder zelf bepalen wat ze wil, jij hebt jouw gezin en zij heeft haar leven.
Treffend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven