Wanneer ben je een alcoholist? Man drinkt iedere dag..

11-05-2022 22:23 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was vroeger een gezelligheidsdrinker. Hij kon best wat alcohol hebben en dronk tijdens feesten tot hij aangeschoten was. Echt dronken heb ik hem maar 2/3 keer gezien. in zijn eentje drinken deed hij zelden, soms wanneer hij een stressvolle dag had gehad dronk hij weleens twee glazen whisky of een aantal glazen wijn.

De afgelopen maanden valt mij op dat hij steeds meer drinkt. Vroeger was hij dus een gezelligheidsdrinker maar de laatste tijd drinkt hij steeds vaker thuis in zijn eentje. Het is niet dat hij een hele fles achterover slaat maar ik kan wel zeggen dat hij dagelijks minsten 3 glazen alcohol drinkt.

Ik vind het niet normaal dat iemand iedere dag drinkt en vind het op een verslaving lijken. Volgens hem overdrijf ik. Wanneer ik doordram zegt hij dat hij best zonder kan maar nog geen twee dagen later begint hij weer met dagelijks drinken ‘omdat het gewoon lekker is’. Hij kan of wil blijkbaar dus niet zonder.

Heeft iemand die dagelijks 3 glaasjes drinkt een probleem of overdrijf ik en moet ik hem met rust laten??
https://www.trubendorffer.nl/kennis/wan ... lcoholist/

Ik vind dit wel een goede test. Als ik kijk bij Brijder of zoiets, ben ik echt een enorme alcoholist, terwijl deze test veel gedetailleerder is.
Alle reacties Link kopieren
Hij lijkt het nu nodig te hebben op dagelijkse basis.
Dat lijkt mij geen goed teken.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn, dat hij veel stress heeft? Ongelukkig is?
Ontevreden in baan/huwelijk?
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
11-05-2022 23:11
https://www.trubendorffer.nl/kennis/wan ... lcoholist/

Ik vind dit wel een goede test. Als ik kijk bij Brijder of zoiets, ben ik echt een enorme alcoholist, terwijl deze test veel gedetailleerder is.
Dat is de Jellinek-test
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook veel, maar een probleem als je man niet ook gewoon een tijd niet kan drinken. Dan verval je denk ik snel van gewoonte naar verslaving.

Ik heb soms ook een een week of 2 dat ik wat vaker drink (nog niet in de buurt van wat je man drinkt, denk maximaal 3 a 4 dagen achter elkaar 2 a 3 drankjes op een avond), maar dan ook weer een paar weken dat ik er helemaal geen trek in heb. Dat zie ik dus niet als een probleem, maar als ik dat wel altijd elke week zou doen, wel.
Niet stoppen met drinken, omdat je heel goed zonder kan en het dus niet nodig is om te laten staan vind ik nogal paradoxaal.
Ik zou eke dag al problematisch vinden, laat staan meer dan eentje. En mensen die vinden dat dat prima kan hebben denk ik een slechtere band met alcohol dan ze zelf durven toegeven.
pepexx schreef:
11-05-2022 22:53
Meestal te herkennen aan hun dikke zweterige plofkop.
Sorry, ik kon het niet laten.

Ze gaan een keer onderuit.
Is het niet lichamelijk dan is het wel geestelijk.
Ik wilde er mee aangeven dat je ook met keurig gedrag alsnog wel een alcoholist kunt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn toenmalige vriend dronk ook wat jouw man drinkt en ik heb hem inderdaad een alcoholprobleem verweten. Mijn ex is op een gegeven moment hulp gaan zoeken vanwege psychische klachten en bij de intake moest hij zijn middelengebruik aangeven. Dat werd toen een heel probleem, omdat ze eigenlijk van mening waren dat hij een alcoholprobleem had wat hij eerst moest aanpakken.

Ook mijn toenmalige vriend heb ik eigenlijk nooit dronken gezien en hij functioneerde prima op alcohol. Dronk ook 3 glazen per dag, in het weekend soms meer of met gelegenheden. Maar dat was dus het probleem, hij functioneerde beter mét alcohol dan zonder. Het kreeg stress van het idee niet te kunnen drinken, kreeg ook hoofdpijn als hij niet dronk, gaf zelf aan zich beter te voelen met alcohol, want dat haalde de scherpe kantjes van het leven af. Hij vond ook echt niet dat het een probleem was, want nooit dronken en idd. merkte ik ook niks aan hem. Nooit vervelend, dubbele tong, typisch aangeschoten gedrag. Maar als hij door omstandigheden ineens niet kon drinken, dan begon je het te merken. Onrustig, nadenken over hoe hij aan alcohol kon komen, zelfs een beetje geirriteerd en simpelweg zeggen dat hij heus geen probleem heeft, maar dat hij nu eenmaal graag drinkt en niet zou weten waarom hij iets zou stoppen wat hij leuk vindt. En dan daagde ik hem uit om dan idd eens een week niet te drinken. Maar neeeeee, dat hoefde niet, want waarom iets laten wat geen probleem is. En dan heb je dus wél een probleem.

Draai het daarom eens om: hoe gaat het als hij NIET drinkt en hoe lang houdt hij dit vol voordat hij de handdoek in de ring gooit? Iemand die geen afhankelijkheid heeft van alcohol, zal dit probleemloos kunnen laten. Ook als je voorstelt een hele maand de fles te laten staan.
singlejingle wijzigde dit bericht op 12-05-2022 00:43
19.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus je dacht laat ik flink doordrammen dan komt mijn mening misschien wel over?

Hoe is jullie communicatie normaal gesproken?
Alle reacties Link kopieren
Ok, elke dag vind ik dan weer wat overdreven. Daarom zou ik alcoholvrije dagen voorstellen, dus bijvoorbeeld 5 dagen 3 glazen alcohol. Dat is nog niet het einde van de wereld. Er zijn zelfs onderzoeken geweest die beweerden dat 1 glas alcohol per dag (specifiek wijn volgens mij) goed voor je gezondheid zou zijn. Zo is alles maar relatief, goed voor het een en slecht voor het ander en onder de streep noem je het dan maar goed of slecht. Als het echter al zo onduidelijk is zegt het voor mij genoeg; het is niet overduidelijk genoeg, het is niet killing genoeg, om mij te overtuigen dat ik nu ineens dood neer ga vallen, als je begrijpt wat ik bedoel. Het gaat eigenlijk nergens over.
Nee maar ik drink ook regelmatig (3 dagen per week minstens), en ik zal eerlijk zijn ik ben nou eenmaal niet het toonbeeld van een gezonde levensstijl. En dat is omdat ik denk dat er toch wel gradaties zijn in hoe ongezond je kunt leven, als je echt te ver gaat gaat het je iets kosten en anders valt het heus wel mee. Zoals dat je exact een x aantal groentes per dag moeten hebben, ik ben benieuwd, als je 50 gram minder neemt, ga je dan een jaar eerder dood? En dan? Een jaar minder creperen in een verzoringstehuis? De gezondheidshype slaat wat dat betreft ook wel ver door vind ik. Ik heb dan ook niet de behoefte om mij al te druk te maken om dingen. Ik ben mij wel bewust dat mijn cholesterol nu te hoog is en ga dit fixen, maar verder ga ik de lat ook niet onredelijk hoog leggen en ook zeker niet voor anderen.

Verder even on topic; ik lees niet dat hij niet zozeer niet 'kan' stoppen maar dat hij het gewoon niet wil. Hij neemt het dus niet serieus en dat vind ik iets heel anders... grappig dat sommigen dat dan weer aanhalen om te stellen dat hij het dus niet kan.

Verder ben ik benieuwd wat je precies wil aantonen met de 'officiële' definities van alcoholist? Ik bedoel je hebt mensen die regelmatig drinken en oud worden. Je hebt mensen bij wie het uit de hand loopt en die alleen denken (of zelfs echt kunnen) te functioneren als ze alcohol drinken, tsja in dat laatste geval heb je hulp nodig. In het eerste geval loop je drama te maken en om dan iemand van alcoholisme te beschuldigen dan neem je de eigen keuzevrijheid van die persoon niet serieus. Alsof het een kind is. Bespreek dan eerder gewoon je zorgen en dat je andere maatstaven hebt van hoe je je leven moet leiden en in hoeverre dat dan gezond moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben werkzaam in de horeca en word in mijn job dagelijks geconfronteerd met echt zware alcoholisten. Nog steeds sta ik soms versteld van de hoeveelheden die zij kunnen verzetten. Drie glazen per dag zou voor deze mensen echt een peulschil zijn. Toch moet ik erkennen dat ook dit alcoholisme is, zij het in een veel mindere mate dan bij onze klanten. Zelf drink ik trouwens bijna nooit alcohol.
Alle reacties Link kopieren
Pineut schreef:
12-05-2022 00:57
Ik ben werkzaam in de horeca en word in mijn job dagelijks geconfronteerd met echt zware alcoholisten. Nog steeds sta ik soms versteld van de hoeveelheden die zij kunnen verzetten. Drie glazen per dag zou voor deze mensen echt een peulschil zijn. Toch moet ik erkennen dat ook dit alcoholisme is, zij het in een veel mindere mate dan bij onze klanten. Zelf drink ik trouwens bijna nooit alcohol.
Ja maar wat betekent dit 'alcoholisme' dan? Wat impliceert het precies, even los van het hele stigma?
Alle reacties Link kopieren
Bedsermoen schreef:
12-05-2022 00:59
Ja maar wat betekent dit 'alcoholisme' dan? Wat impliceert het precies, even los van het hele stigma?
Wat het alvast niet impliceert is dat je niet zou kunnen stoppen met drinken. Volgens mij kan zowat elke alcoholist stoppen met drinken, tijdelijk dan toch.

Wat het wel impliceert is dat je niet een glaasje kan drinken en dan stoppen. Een alcoholist die na een "droge" periode opnieuw een glaasje drinkt, zal er daarna een tweede willen, en daarna een derde, en de dag erna zal hij ook weer drinken. En zo raakt hij weer aan de gang.

Toch is precies het feit dat ze tijdelijk kunnen stoppen met drinken voor vele alcoholisten het argument bij uitstek om aan te tonen dat ze geen alcoholist zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bedsermoen schreef:
12-05-2022 00:59
Ja maar wat betekent dit 'alcoholisme' dan? Wat impliceert het precies, even los van het hele stigma?
De sterke behoefte om te willen drinken en er van balen als dat om wat voor reden dan ook niet kan.

Alcoholisme staat voor mij niet gelijk aan laveloos op de bank liggen, tot kotsens aan toe drinken, zwalken, geweld of naar gedrag. Kan, maar er zijn veel alcoholisten die daar geen last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedsermoen schreef:
12-05-2022 00:59
Ja maar wat betekent dit 'alcoholisme' dan? Wat impliceert het precies, even los van het hele stigma?
Volgens de Trubendorffer site die hierboven genoemd werd: " [...] . Maar wanneer ben je een alcoholist? De definitie van een alcoholist is iemand die langere tijd veel drinkt en hierdoor problemen heeft gekregen. Dat kunnen problemen zijn op gebied van gezondheid, werk of relationele problemen."

Hier wordt dus duidelijk wel de link met probleemgedrag gelegd, lichamelijk of geestelijk.
Alle reacties Link kopieren
Als hij een probleem ermee oplost en telkens weer op dezelfde manier dat probleem ermee wil oplossen. De oplossing in dit geval is dan zelfverdoving. Even is het probleem weg en krijgt hij daardoor meer zelfvertrouwen en rust. Meestal is dit slechts tijdelijk omdat de oorzaak van het probleem, wat dan ook moge zijn, weer terugkomt.

Als dit drie keer per jaar is dan kan dit best een methode zijn; maar bij dagelijks jezelf moeten verdoven is het praktischer om het zonder verdoving op te leren lossen. Overigens is dit niet altijd mogelijk. Daar moet niet makkelijk over worden gedacht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vroeger dronk hij ook niet een keer voor de gezelligheid, want hij dronk tot hij aangeschoten was, of als hij stress had. Hij drinkt dus voor het effect dat het heeft op zijn lichaam.

En ja, elke dag 3 glazen is te veel.
Alle reacties Link kopieren
Iemand kan ook een probleem hebben, zonder dat het stempel alcoholist erbij past.
Waarom is het label voor jou zo belangrijk?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger dachten ze nog dat twee glazen wijn per dag gezond was, maar daar is de wetenschap nu weer helemaal van teruggekomen. Die onderzoekers toen lustten misschien zelf graag twee wijntjes. ;-D

Wat de partner vaak denkt dat is dat je alle flessen dan maar om moet keren in de wc (om de verleiding weg te halen zegmaar). Ze denken dan dat hij in plaats daarvan dan ranja, melk of tomatensap gaat drinken en daar op een magische wijze vrede mee krijgt. In feite maak je de drank daarmee alleen maar aantrekkelijker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wetenschap werd en wordt gesponsord. Zo onderzoek daar heeft de detailhandel gewoon voor betaald.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lebow schreef:
11-05-2022 23:23
Niet stoppen met drinken, omdat je heel goed zonder kan en het dus niet nodig is om te laten staan vind ik nogal paradoxaal.
Ik zou eke dag al problematisch vinden, laat staan meer dan eentje. En mensen die vinden dat dat prima kan hebben denk ik een slechtere band met alcohol dan ze zelf durven toegeven.
Het is inderdaad nogal een dijk van een drogreden. Hoog tijd voor een Dry July, een zomerse variant van de Dry January (ik verzin hem ter plekke). Dan zijn de feiten wat duidelijker.
Alle reacties Link kopieren
Dat een glas rode wijn per dag gezond zou zijn is al lang achterhaald. Onlangs nog een studie gelezen dat elke consumptie van alcohol schade toebrengt.

In volle corona strijd had ik zelf enkele maanden een probleem. Elke avond nam ik een drankje omdat ik weer een zware dag in de zorg had doorsparteld. Terwijl ik normaal enkele keren per jaar iets drink. Ik was een paar kilo bijgekomen, wou die er weer af en wou stoppen met dat drankje... Ik ben er 3 avonden onrustig door geweest. De tijd dat ik iets dronk merkte ik niets, het was pas toen ik er wou mee stoppen dat ik voelde dat ik fout bezig was. En dat was maar 1 drankje per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ja toch echt wel een probleem …
Alle reacties Link kopieren
Maar best wat alcohol kunnen hebben en nooit aangeschoten en zelden dronken zijn, zegt natuurlijk niks he. Want met iedere dag drie glazen alcohol, ben je waarschijnlijk wat alcoholtoleranter dan iemand die af en toe één glas drinkt. Dus; het feit dat hij veel en dagelijks drinkt, maakt ook dat hij het zogenaamd "kan hebben". Da's gelijk onderdeel van het probleem.
Ik vind het problematisch drinkgedrag. En dat zeg ik met een ex die ook ongeveer dit dronk en er ook niet aan wilde dat dat problematisch is, nooit dronken was, zelden aangeschoten, maar inmiddels al meerdere keren in behandeling is geweest voor zijn alcoholprobleem. Even niet drinken, nadat ik er weer eens een punt van had gemaakt, hield hij met dezelfde redenen als jouw man altijd maar even vol. En als ik wat aankaarte, dan was ik degene die moeilijk deed, zich onnodig zorgen maakte etc.
Mijn moeder dronk wat jouw man dronk en heeft in een verslavingskliniek gezeten. Ik heb zelf overigens een gezonde verhouding met alcohol. Ik heb er niks tegen, drink zelf ook (maar niet teveel :) ), maar ik heb hierdoor wel een scherpe radar voor probleemdrinkers en wat ik ook weet is dat het voor de omgeving vaak ook een proces is om tot de conclusie te durven komen dat het problematisch is.
meisje85 wijzigde dit bericht op 12-05-2022 08:06
4.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je man is een alcoholist.

Mijn moeder dronk onze hele jeugd ook elke avond 2/3 wijntjes.
Toen ze ging stoppen met drinken was het trouwens drama in huis, het was echt afkicken. Zij geloofde ook nooit dat ze een alcoholist was. Pas toen ze voelde hoe het was om te stoppen realiseerde ze zich dat het een verslaving was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven