Wanneer ben je een alcoholist? Man drinkt iedere dag..

11-05-2022 22:23 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was vroeger een gezelligheidsdrinker. Hij kon best wat alcohol hebben en dronk tijdens feesten tot hij aangeschoten was. Echt dronken heb ik hem maar 2/3 keer gezien. in zijn eentje drinken deed hij zelden, soms wanneer hij een stressvolle dag had gehad dronk hij weleens twee glazen whisky of een aantal glazen wijn.

De afgelopen maanden valt mij op dat hij steeds meer drinkt. Vroeger was hij dus een gezelligheidsdrinker maar de laatste tijd drinkt hij steeds vaker thuis in zijn eentje. Het is niet dat hij een hele fles achterover slaat maar ik kan wel zeggen dat hij dagelijks minsten 3 glazen alcohol drinkt.

Ik vind het niet normaal dat iemand iedere dag drinkt en vind het op een verslaving lijken. Volgens hem overdrijf ik. Wanneer ik doordram zegt hij dat hij best zonder kan maar nog geen twee dagen later begint hij weer met dagelijks drinken ‘omdat het gewoon lekker is’. Hij kan of wil blijkbaar dus niet zonder.

Heeft iemand die dagelijks 3 glaasjes drinkt een probleem of overdrijf ik en moet ik hem met rust laten??
Alle reacties Link kopieren
Elke dag 3 glazen en nooit een dag zonder is idd wel aan de hoge kant, zeker als je alleen drinkt. Maar ik zou, in tegenstelling tot de meesten, nu niet meteen gaan roepen dat dit een ENORM probleem is.
In de sociale kring van mijn ouders was en is deze inname redelijk standaard, en de meeste van die mensen lopen nu gezond tegen de 80... Ik denk dat er ontzettend veel mensen zijn (maar blijkbaar niet hier) die vrijwel elke dag een paar glazen drinken (wijntje of 2 bij het eten, nog een slaapmutsje..) en daar prima oud mee worden.
Desalniettemin is het voor je vriends gezondheid wel verstandig om elke week een paar alcoholvrije dagen in te bouwen, of terug te gaan naar 1-2 glazen max per dag. Kan je hem aan zijn verstand peuteren dat het simpelweg niet zo gezond is wat hij doet?
Alle reacties Link kopieren
Maar dat is toch net zo'n (beroerd) argument als: mijn opa rookte twee pakjes per dag en is 100 geworden?
Feit is nu eenmaal dat in veel sociale kringen, bijvoorbeeld die van gepensioneerden, overmatig alcohol wordt ingenomen maar dat dat als normaal wordt gezien.
meisje85 wijzigde dit bericht op 12-05-2022 08:03
7.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik drie glazen per dag wel op het randje vinden, maar ik zou er geen ruzie over maken.
Ongeveer net zo als elke dag veel suiker eten (koek en frisdrank), of elke week patat eten: je weet dat het ongezond is, het is fijner als je geliefden het niet doen, maar het blijft hun eigen keuze.

Ik ken een paar alcoholisten en die drinken echt meer en het heeft ook meer invloed op hun dagelijks leven.
rosadebree schreef:
12-05-2022 07:55
Elke dag 3 glazen en nooit een dag zonder is idd wel aan de hoge kant, zeker als je alleen drinkt. Maar ik zou, in tegenstelling tot de meesten, nu niet meteen gaan roepen dat dit een ENORM probleem is.
In de sociale kring van mijn ouders was en is deze inname redelijk standaard, en de meeste van die mensen lopen nu gezond tegen de 80... Ik denk dat er ontzettend veel mensen zijn (maar blijkbaar niet hier) die vrijwel elke dag een paar glazen drinken (wijntje of 2 bij het eten, nog een slaapmutsje..) en daar prima oud mee worden.
Desalniettemin is het voor je vriends gezondheid wel verstandig om elke week een paar alcoholvrije dagen in te bouwen, of terug te gaan naar 1-2 glazen max per dag. Kan je hem aan zijn verstand peuteren dat het simpelweg niet zo gezond is wat hij doet?
Ik zie juist bij die generatie boven ons, waar deze inname inderdaad normaal is, dat dit op den duur toch echt wel gezondheidsproblemen oplevert. Ook gaan ze vaak meer drinken als ze met pensioen zijn. Ja, men wordt oud. Maar je moet niet vragen hoe.

Ben zelf overigens bepaald niet van de blauwe knoop, maar structureel dagelijks drinken vind ik echt zorgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat dit in hun relatie tot een probleem leidt, is toch nu eigenlijk juist de definitie van problematisch drinkgedrag?
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook echt wel van een drankje of biertje en heb ook periodes gehad dat ik teveel dronk. Je went daar zo snel aan, maar ik voel me zonder dat veel beter!

OT: iedere dag drinken is teveel, ongezond en vergroot ook de kans op allerlei soorten kanker, en schadelijk voor je lever!

Elke dag 3 glazen/biertjes is dus ook echt wel teveel. En je werkt denk ik de afhankelijkheid wel in de hand doordat je eraan gewend raakt.
Dus los van of je man alcoholist is....
Het is niet aan te raden zoveel te drinken om meerdere redenen.
justagirly wijzigde dit bericht op 12-05-2022 08:19
6.53% gewijzigd
Zijn er nog andere zaken veranderd
Bijhalve meer alcohol
Alle reacties Link kopieren
Alcoholist of niet, hij heeft in ieder geval een alcoholprobleem. Hij is ervan afhankelijk. En er wordt niet voor niks aangeraden minimaal 2 alcoholvrije dagen in de week. Als dat niet lukt, heeft hij toch een probleem?
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
12-05-2022 08:03
Het feit dat dit in hun relatie tot een probleem leidt, is toch nu eigenlijk juist de definitie van problematisch drinkgedrag?
Yep.
Alle reacties Link kopieren
Je kan inderdaad heel oud worden met allerlei ziekten en kwaaltjes ten gevolge van overmatig drankgebruik...
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
12-05-2022 08:03
Het feit dat dit in hun relatie tot een probleem leidt, is toch nu eigenlijk juist de definitie van problematisch drinkgedrag?
Ja maar is het de aanleiding of de oorzaak? Dat is een verschil.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
12-05-2022 08:15
Ja maar is het de aanleiding of de oorzaak? Dat is een verschil.
Wat mij betreft had je een punt gehad als TO een probleem had gemaakt van twee keer in de week een glas wijn drinken. In dit geval gaat het om dagelijks drie, en iemand die niet wil stoppen, da's naar objectieve en medische maatstaven gewoon teveel.
Alle reacties Link kopieren
Honingbij_ schreef:
11-05-2022 22:25
Denk niet zozeer dat drie glaasjes een probleem zijn (nou ja, het is zeker aan de ruime kant…) maar de ‘trend’ van bijna niks naar dagelijks drie glazen en boos worden als je er iets over zegt, dat zou me zorgen baren ja.
Drie eenheden per dag is best een probleem hoor. En laten we ophouden er verkleinwoorden voor te gebruiken om het minder erg te laten klinken.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
To wat zijn drie glazen? Hij drinkt het thuis, niet in de horeca, dus dan is het al snel stiekem meer.
Drinkt hij bijvoorbeeld 3 flesjes bier dan is dat dus meer dan 3 glazen/eenheden alcohol (250 ml bier is één bier).
Drinkt hij 3 glazen wijn, dan is de kans ook groot dat hij ze voller schenkt dan officieel hoort (100 ml: tot de bolling van het glas, zoals je in een restaurant krijgt). Of als hij sterk met fris mixt, neemt hij dan echt maar 1 maatje sterk (35ml)?
Alle reacties Link kopieren
Het wemelt van de functionerende alcoholisten.
Mensen met goed lopende bedrijven/banen, die er héél wat ingieten per dag.
En dan heb ik het al niet meer over glazen, maar minstens een fles (of meer) per dag.
"Je krijgt overal een keer de rekening van" zei mijn vader wel eens. En ik denk dat hij gelijk had want veel van die 'functionerende alcoholisten' zie ik, eenmaal voorbij de 50 toch wel met serieuze gezondheids problemen kampen. En dan vaak nog in kleine vorm. Zoals ze zelf zeggen: "een klein infarct, een klein beetje een vergrote lever" etc..
Maar de grote klapper komt echt nog wel denk ik dan...
Ik weet trouwens niet hoe ik zou reageren in het geval van TO.
Ik heb zelf mijn eigen echtgenoot de afgelopen 20 jaar 40 kilo zien uitdijen en zijn hunker naar suiker, zout en vet lijkt soms onbeheersbaar. Dan zou ik haast willen tekenen voor die 3 glazen alcohol per dag (hij lust geen alcohol). Al weet ik dat dat nergens op slaat natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Probleem?

De ernst van de stoornis kan vastgesteld worden aan de hand van elf criteria. Voldoe je aan twee of drie criteria dan heb je een milde stoornis in het gebruik van middelen. Voldoe je aan vier of vijf criteria dan is er sprake van gematigde (moderate) stoornis en bij zes of meer symptomen is er sprake van een ernstige stoornis.

Criteria
De elf criteria aan de hand waarvan de ernst van ‘stoornis in middelengebruik’ vastgesteld kan worden, zijn:

-Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan het plan was;
-Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen;
-Gebruik en herstel van gebruik kosten veel tijd;
-Sterk verlangen om te gebruiken;
-Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis;
-Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het relationele vlak;
-Door gebruik opgeven van hobby’s, sociale activiteiten of werk;
-Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt;
-Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich meebrengt of verergert;
-Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie;
-Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... n-alcohol/
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Van de probleemdrinkers in mijn omgeving is er niet een gestopt of geminderd omdat zijn partner het een probleem vond. Niet een.
Zelfs als iedereen hier vindt dat hij een alcoholist is: lost het iets op?
Iemand zal toch zelf moeten stoppen, daar doe je weinig aan.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
12-05-2022 08:29
Van de probleemdrinkers in mijn omgeving is er niet een gestopt of geminderd omdat zijn partner het een probleem vond. Niet een.
Zelfs als iedereen hier vindt dat hij een alcoholist is: lost het iets op?
Iemand zal toch zelf moeten stoppen, daar doe je weinig aan.

Absoluut waar.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, maar het kan TO zelf wel helpen als ze in ieder geval ziet dat zij niet gek is. En dan kan ze ook na gaan denken over wat ze hier nu zelf mee wil, waar haar grenzen liggen etc.
Alle reacties Link kopieren
Drie glazen per dag is niet gezond, het is afhankelijk van je lichaamsbouw hoe ongezond het is. Iemand van 1,90 met een gewicht van 90 kilo zal er minder snel last van krijgen dan iemand van 1.70 met 70 kilo.

Hoe dan ook het is handiger een of beter twee alcoholvrije dagen per week te hebben om je lever even te ontzien.

Sterkte TO.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
11-05-2022 22:33
Als je elke dag drinkt en niet zonder kan heb je OOK een alcoholprobleem. Niet elke alcoholist is niet-functionerend. Er bestaan ook functionerende alcoholisten.
Precies!
Als je alcohol nodig hebt om te kunnen ontspannen ben je ook alcoholist. Ook al kun je prima je werk doen voor je eerste consumptie die dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het probleem hem zit in dat het gebruik in korte tijd meer is geworden. Van gelegenheidsdrinker naar minstens 3 per dag in een paar maanden tijd.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
een vriend van mij, vond zelf dat hij te veel dronk (en zijn omgeving was het daar mee eens), ging naar de huisarts. Maar die kon niks voor hem doen. Geen doorverwijzing, geen Stop-therapie of wat dan ook

Alcoholisme is een serieus probleem in onze samenleving, maar oplossingen zijn er niet
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-05-2022 08:42
een vriend van mij, vond zelf dat hij te veel dronk (en zijn omgeving was het daar mee eens), ging naar de huisarts. Maar die kon niks voor hem doen. Geen doorverwijzing, geen Stop-therapie of wat dan ook

Alcoholisme is een serieus probleem in onze samenleving, maar oplossingen zijn er niet
En toen? Is hij op eigen kracht gestopt?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-05-2022 08:42
een vriend van mij, vond zelf dat hij te veel dronk (en zijn omgeving was het daar mee eens), ging naar de huisarts. Maar die kon niks voor hem doen. Geen doorverwijzing, geen Stop-therapie of wat dan ook

Alcoholisme is een serieus probleem in onze samenleving, maar oplossingen zijn er niet


https://www.tactus.nl/overzicht-verslav ... l-de-baas/

Geeft online hulp maar kost wel geld, ik ken iemand die hier goed baad bij had.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven