Wanneer ergernissen accepteren en wanneer uitspreken?

13-04-2021 13:07 114 berichten
Hoi, ik woon samen en er zijn af en toe wat ergernissen. Ze zijn klein, maar als ik ze uitspreek wordt het vaak een heel ding.
Hierdoor probeer ik steeds meer dingen te accepteren, maar ik merk dat ik me aan die dingen blijf ergeren dan. Hij doet het niet met opzet, maar is gewoon een beetje vergeetachtig. Het gaat om dingen zoals het huis niet goed afsluiten, verwarming aan laten staan, of ramen open en verwarming aan wat ik een beetje zonde vind.
Maar het valt altijd zo slecht als ik iets van die dingen zeg, waardoor ik daar terughoudender in ben geworden. Ik dacht eerst; ik let er wel extra op, maar het komt wel vaak voor dat ik al weg ben en hij gaat als laatste weg en dan staat de verwarming de hele dag aan en is er nog een raam open of de deur niet op slot. Ik ben een beetje bang voor inbraak en een hoge energierekening.
Ook als ik probeer te vragen naar oplossingen wordt dit een heel ding. Ik snap dit wel, is ook niet leuk om kritiek te ontvangen, wat zou hiervoor een oplossing kunnen zijn? Moet ik dit gewoon accepteren? Of hoe kan ik die dingen brengen zonder dat het een heel ding wordt? Want ik merk dat als ik het niet zeg en probeer af te laten glijden dat het voor mij dan een groter ding wordt.
windring schreef:
13-04-2021 14:06
Ik zou dit probleem gewoon praktisch oplossen, zorg voor een goed afsluitbare kast voor je waardevolle spullen. Het is wel een beetje gedoe om je tablet, desktop en dure kleding iedere keer op te moeten bergen maar je hoeft dan niet ongerust te zijn dat je spullen gestolen worden doordat hij de deur open laat staan. De verwarming op een app zetten zodat je daar zelf controle over hebt als je niet thuis bent.
Ik zou overigens niet aan kinderen beginnen met deze man.
Relatie uitmaken lijkt me praktischer.
Alle reacties Link kopieren
Nog meer therapie voor hem lijkt me dan :) Ik vind ook dat hij vrij extreem reageert op vrij redelijke verzoeken (dan maak ik het wel uit..? echt?!) en nu het ook als een soort excuus wordt gebruikt om er dan maar helemaal niks van te zeggen.... inderdaad wat hierboven wordt gezegd: wat ga je doen als er echt wat groots speelt, wat hij in jouw ogen verkeerd doet en waar jij hem op aan wil spreken? Jullie kunnen niet eens de communicatie aangaan over zoiets als: "Joh het is toch best wel handig als de voordeur goed is afgesloten he?" Ja, pas na dagen of weken als hij weer bekomen is van de intense schaamte die hij voelt....

Vind ook niet dat dit dan perse bij jou ligt, eerlijk gezegd. Hij moet vooral maar eens leren dat hij geen schande voor de relatie en zijn familie en de gemeenschap is, als hij een keer een foutje maakt.
Alle reacties Link kopieren
Bellinis schreef:
13-04-2021 14:17
Nog meer therapie voor hem lijkt me dan :) Ik vind ook dat hij vrij extreem reageert op vrij redelijke verzoeken (dan maak ik het wel uit..? echt?!) en nu het ook als een soort excuus wordt gebruikt om er dan maar helemaal niks van te zeggen.... inderdaad wat hierboven wordt gezegd: wat ga je doen als er echt wat groots speelt, wat hij in jouw ogen verkeerd doet en waar jij hem op aan wil spreken? Jullie kunnen niet eens de communicatie aangaan over zoiets als: "Joh het is toch best wel handig als de voordeur goed is afgesloten he?" Ja, pas na dagen of weken als hij weer bekomen is van de intense schaamte die hij voelt....

Vind ook niet dat dit dan perse bij jou ligt, eerlijk gezegd. Hij moet vooral maar eens leren dat hij geen schande voor de relatie en zijn familie en de gemeenschap is, als hij een keer een foutje maakt.
Eens. Het is natuurlijk wel een bijzondere reactie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Bellinis schreef:
13-04-2021 14:17
Nog meer therapie voor hem lijkt me dan :) Ik vind ook dat hij vrij extreem reageert op vrij redelijke verzoeken (dan maak ik het wel uit..? echt?!) en nu het ook als een soort excuus wordt gebruikt om er dan maar helemaal niks van te zeggen.... inderdaad wat hierboven wordt gezegd: wat ga je doen als er echt wat groots speelt, wat hij in jouw ogen verkeerd doet en waar jij hem op aan wil spreken? Jullie kunnen niet eens de communicatie aangaan over zoiets als: "Joh het is toch best wel handig als de voordeur goed is afgesloten he?" Ja, pas na dagen of weken als hij weer bekomen is van de intense schaamte die hij voelt....

Vind ook niet dat dit dan perse bij jou ligt, eerlijk gezegd. Hij moet vooral maar eens leren dat hij geen schande voor de relatie en zijn familie en de gemeenschap is, als hij een keer een foutje maakt.
Als er echt wat speelt twijfel ik niet aan mezelf. Het is juist lastiger met die kleine dingen. Omdat mijn hoofd gaat; is dit de moeite waard om het een ding te laten worden? Als er echt iets speelt wat een groot probleem is twijfel ik daar niet over.
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:10
Het is een beetje lastig te doorbreken. Het punt is nu een beetje dat ik denk dat we allebei geregeld op eieren lopen; ik heb het gevoel dat ik niks kan zeggen en hij heeft het gevoel dat hij van alles fout doet.
Soms denk; ik zou liever in een relatie zitten zoals jij in je eerste post beschreef. Dat het gewoon kan om te zeggen: "schat, zou je hier even op kunnen letten" Maar misschien moet ik dat ook een beetje afleren.
Misschien is latten wel en beter optie, maar dat is momenteel even niet mogelijk gezien de huizenmarkt.

Lastig betekent nog niet onmogelijk. Blijf gewoon met elkaar praten. Probeer beide dingen uit. Iemand die hypergevoelig is voor kritiek kàn veranderen. Iemand die overal verbeterpunten ziet kàn ook veranderen; iets meer de boel de boel laten.

Buiten dit probleem wat jullie hebben, hoe is de relatie verder?
lolapaloeza schreef:
13-04-2021 13:22
Het lijkt me ook niet gezond om als een soort moeder je partner de hele tijd te wijzen op kleine verbeterpunten.

TO, wijst je partner jou wel op dit soort kleine dingen?
Nee, mij ook niet, ik heb ook niet beweerd dat ze dat moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:20
Als er echt wat speelt twijfel ik niet aan mezelf. Het is juist lastiger met die kleine dingen. Omdat mijn hoofd gaat; is dit de moeite waard om het een ding te laten worden? Als er echt iets speelt wat een groot probleem is twijfel ik daar niet over.
Ik vind het mooie van een goede relatie juist dat alles waar ik mee zit de moeite waard is om te zeggen tegen mijn partner :) Niet dat we de hele dag lopen te bitchen tegen elkaar van wat we allemaal fout doen, maar ik heb nog geen enkele keer een afweging in mijn hoofd hoeven maken van: mmmh, zal ik hem dit wel vertellen?

Lijkt me heel vermoeiend om dat wel te moeten doen. Lief van je dat je zoveel rekening houdt met zijn tere egootje, maar dit is een probleem waar hij mee moet dealen, niet waar jij omheen moet dansen. Ik ga er daarbij wel vanuit dat je niet razend komt binnenstormen, de huissleutels naar zijn hoofd smijt en schuimbekkend begint te tieren over inbrekers als hij weer eens een keer vergeten is de deur op slot te doen ;)
Alle reacties Link kopieren
TO, als hij nog steeds ieder puntje van normale feedback als kritiek ziet en hij dreigt weg te gaan zodra jij zegt dat hij het huis af moet sluiten voor hij de deur uit gaat, dan moet hij terug naar z’n therapeut. Dat is niet normaal. Misschien heeft hij een opfriscursus nodig, misschien een compleet nieuwe therapie, maar zoals het nu gaat is het niet houdbaar. Niet voor jou, niet voor hem en niet voor jullie relatie.

(Ik ga er hierbij wel van uit dat de feedback geformuleerd is in de trant van ‘he, de deur zat niet op slot, wil je daar op letten?’ En niet als ‘vuile klojo doe die deur op slot, slappe zak die je bent!’)

Ik zat ook in zo’n relatie. Bij ons waren er een paar onderwerpen waar zo’n taboe op zat, maar dat bleek uiteindelijk wel een dealbreaker in de relatie.
Bellinis schreef:
13-04-2021 14:26
Ik vind het mooie van een goede relatie juist dat alles waar ik mee zit de moeite waard is om te zeggen tegen mijn partner :) Niet dat we de hele dag lopen te bitchen tegen elkaar van wat we allemaal fout doen, maar ik heb nog geen enkele keer een afweging in mijn hoofd hoeven maken van: mmmh, zal ik hem dit wel vertellen?

Lijkt me heel vermoeiend om dat wel te moeten doen. Lief van je dat je zoveel rekening houdt met zijn tere egootje, maar dit is een probleem waar hij mee moet dealen, niet waar jij omheen moet dansen. Ik ga er daarbij wel vanuit dat je niet razend komt binnenstormen, de huissleutels naar zijn hoofd smijt en schuimbekkend begint te tieren over inbrekers als hij weer eens een keer vergeten is de deur op slot te doen ;)
Hahah, nee zeker niet. Eigenlijk vind ik dat ook belangrijk, soms twijfel ik ook wel of deze relatie bij me past. Vorige relaties was dat anders, maar niemand is perfect. En ik denk ook wel dat ik te kritisch kan zijn. En iedere relatie heeft wel wat.
Kroonprinses schreef:
13-04-2021 14:25
Lastig betekent nog niet onmogelijk. Blijf gewoon met elkaar praten. Probeer beide dingen uit. Iemand die hypergevoelig is voor kritiek kàn veranderen. Iemand die overal verbeterpunten ziet kàn ook veranderen; iets meer de boel de boel laten.

Buiten dit probleem wat jullie hebben, hoe is de relatie verder?
Dit is eigenlijk het enige probleem. Meegenomen dat hij dus een beetje 'zegeltjes kan sparen',(dat hij het dus opspaart en niks zegt totdat de kaart vol is) maar dat is onderdeel van hetzelfde; bang voor afwijzingen. En ik heb dat dat dus ook een beetje gekregen inmiddels, omdat het zo hard binnenkomt durf ik ook minder te zeggen. Verder is het heel fijn.
anoniem_6476fd5666238 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 14:37
26.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:30
Hahah, nee zeker niet. Eigenlijk vind ik dat ook belangrijk, soms twijfel ik ook wel of deze relatie bij me past. Vorige relaties was dat anders, maar niemand is perfect. En ik denk ook wel dat ik te kritisch kan zijn. En iedere relatie heeft wel wat.
Zeker mee eens, maar maak de trauma's van anderen niet je eigen.

Spreek gewoon vrijelijk uit waar je mee zit (dus niet meer filteren in je hoofd) en als hij weer zo overtrokken reageert, probeer dan onverstoorbaar te blijven. "Nee lieverd, ik ben je nu niet persoonlijk af aan het wijzen, ik vind je geen mislukkeling, nee schatje, we hoeven het niet uit te maken, ik ben hartstikke gelukkig met je. Nee, ik probeer je niet met je neus in allerlei kindertrauma's te duwen. Ik wil gewoon dat de voordeur op slot is als we allebei weg zijn. Kun je dat begrijpen?" :P Zo gaat het ook uit jouw systeem, en bespreek je de zaken op gepaste momenten. In plaats van dat je allerlei irritaties op gaat kroppen en het er misschien alsnog uitkomt, alleen dan lelijker.
Alle reacties Link kopieren
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 13:24
Ik kwets hem er erg mee. Hij voelt zich dan niet goed genoeg. Soms wil het dan zelfs uitmaken en een ander huis zoeken. Meestal hebben we er dan een gesprek over en komt het dan wel weer goed.

Ik vind het wel een lastig ding hoor, want voor mij is het belangrijk om dingen die me dwars zitten uit te spreken. Maar ik vraag ik me ook af of ik niet veel te kritisch ben af en toe. Er moet natuurlijk ook een beetje lekker geleefd kunnen worden en hij doet het niet met opzet. Ik denk ook dat het misschien de corona is, en het vele thuiszitten dat dit soort dingen nu meer naar boven komt omdat je zo op elkaars lip zit.
Huh? Wat is dat voor overdreven reactie?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 13:36
Nee, hij wijst me uit zichzelf nooit op dingen. Hij vindt dat heel moeilijk om te doen. Ik weet ook wel waar het vandaan komt, hij is zo kritisch opgevoed dat dit soort dingen voor hem heel lastig zijn. Hij zegt enkel waar hij mee zit als we een gesprek hebben dat ik iets heb gezegd en het dus een beetje een ding wordt. Dan komt een hele waslijst van dingen. Elke keer vraag ik aan hem, joh zeg dat gewoon dan kan ik er wat mee, anders heb ik het niet door. Langzaam leert hij het wel, maar dit zit gewoon een beetje in zijn karakter, en ik vind dat best lastig om mee om te gaan soms. Verder is hij geweldig, dus uitmaken gaan we niet doen. Ik zoek naar oplossingen.
Waarom zoekt hij niet naar oplossingen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:10
Het is een beetje lastig te doorbreken. Het punt is nu een beetje dat ik denk dat we allebei geregeld op eieren lopen; ik heb het gevoel dat ik niks kan zeggen en hij heeft het gevoel dat hij van alles fout doet.
Soms denk; ik zou liever in een relatie zitten zoals jij in je eerste post beschreef. Dat het gewoon kan om te zeggen: "schat, zou je hier even op kunnen letten" Maar misschien moet ik dat ook een beetje afleren.
Misschien is latten wel en beter optie, maar dat is momenteel even niet mogelijk gezien de huizenmarkt.
Echt, waarom? Je zoekt alles bij jezelf en je loopt op eieren? Dat is toch niet leuk?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:30
Hahah, nee zeker niet. Eigenlijk vind ik dat ook belangrijk, soms twijfel ik ook wel of deze relatie bij me past. Vorige relaties was dat anders, maar niemand is perfect. En ik denk ook wel dat ik te kritisch kan zijn. En iedere relatie heeft wel wat.
Nee, niemand is perfect. Maar iemand kan wel beter met je matchen of op punten matchen die voor jou belangrijk zijn in een fijne relatie. Niemand vraagt om perfectie, je vraagt toch niet om perfectie als je opmerkt dat iemand de deur niet op slot heeft gedaan?
Bij mij zou het een teken zijn dat mijn hoofd te vol is met andere dingen, dus dat ik daar iets aan moet doen.

En jij bent niet perfect, maar dat hoef je niet te zijn. Jij probeert nu perfect bij hem te passen, door zo min mogelijk kritiek te geven. Maar je moet je daarvoor in allerlei bochten dwingen.
Als jij niet continue kritiek geeft of opmerkingen maakt, dan zou ik niet weten waarom je zou moeten veranderen.
dianaf wijzigde dit bericht op 13-04-2021 14:45
36.47% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
doornroosje9 schreef:
13-04-2021 14:40
Huh? Wat is dat voor overdreven reactie?
Ja, dit moet ik wel een beetje nuanceren merk ik. Dit is zijn eerste reactie: weggaan of plannen maken om weg te gaan. Achteraf zegt hij ook wel hoe raar het is. Hij zegt het ook niet meer altijd letterlijk tegen me. Later lachen we er ook wel eens om: "zat je weer in je hoofd je koffers te pakken?" "jep" zegt ie dan en dan lachen we erom... maar op het moment zelf is dit zijn eerste reactie en dat is wel heftig soms.
anoniem_6476fd5666238 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 14:45
6.71% gewijzigd
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:10
Het is een beetje lastig te doorbreken. Het punt is nu een beetje dat ik denk dat we allebei geregeld op eieren lopen; ik heb het gevoel dat ik niks kan zeggen en hij heeft het gevoel dat hij van alles fout doet.
Soms denk; ik zou liever in een relatie zitten zoals jij in je eerste post beschreef. Dat het gewoon kan om te zeggen: "schat, zou je hier even op kunnen letten" Maar misschien moet ik dat ook een beetje afleren.
Misschien is latten wel en beter optie, maar dat is momenteel even niet mogelijk gezien de huizenmarkt.
Hem volgende keer aan zijn woorden houden als hij dit deze kaart weer speelt.

" Hij voelt zich dan niet goed genoeg. Soms wil het dan zelfs uitmaken en een ander huis zoeken "

Probleem opgelost.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 14:44
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:43
Ja, dit moet ik wel een beetje nuanceren merk ik. Dit is zijn eerste reactie: weggaan of plannen maken om weg te gaan. Achteraf zegt hij ook wel hoe raar het is. Hij zegt het ook niet altijd etterlijk tegen me. Later lachen we er ook wel eens om: "zat je weer in je hoofd je koffers te pakken?" jep... maar op het moment zelf is dit zijn eerste reactie.
Dat is echt niet normaal hoor. En als hij dat al bij zulke opmerkingen heeft, hoe gaat dat dan zijn als er serieuze dingen op jullie pad komen?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-04-2021 14:41
Waarom zoekt hij niet naar oplossingen?
Ik gok omdat aan het zoeken van een oplossing vooraf gaat dat je erkent a) dat er een probleem is en b) dat dat (iig voor een deel) bij jou ligt. En dat kan deze man zo te lezen niet goed handelen.
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:43
Ja, dit moet ik wel een beetje nuanceren merk ik. Dit is zijn eerste reactie: weggaan of plannen maken om weg te gaan. Achteraf zegt hij ook wel hoe raar het is. Hij zegt het ook niet meer altijd letterlijk tegen me. Later lachen we er ook wel eens om: "zat je weer in je hoofd je koffers te pakken?" "jep" zegt ie dan en dan lachen we erom... maar op het moment zelf is dit zijn eerste reactie en dat is wel heftig soms.
O_O
Wat een instabiel persoon, ik zou me er niet veilig en geborgen bij voelen.
Wat als jullie kinderen hebben, vergeet hij de kinderen een paar keer per maand eten te geven of op te halen bij het kinderdagverblijf?
Celaena_Aelin schreef:
13-04-2021 14:44
Ik gok omdat aan het zoeken van een oplossing vooraf gaat dat je erkent a) dat er een probleem is en b) dat dat (iig voor een deel) bij jou ligt. En dat kan deze man zo te lezen niet goed handelen.
Het inzicht heeft hij wel, het oplossen is lastiger. Ratio en gevoel rijmen niet altijd.

Ik wil het sowieso niet uitmaken, maar weer latten overweeg ik wel serieus. Alleen dat is voorlopig niet mogelijk gezien de crisis en huizenmarkt. Ik denk dat ik daar misschien wel naartoe wil werken, zoals iemand hier al aangaf. Maar in de tussentijd wil ik het fijn houden.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-04-2021 14:44
Dat is echt niet normaal hoor. En als hij dat al bij zulke opmerkingen heeft, hoe gaat dat dan zijn als er serieuze dingen op jullie pad komen?
Dit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lillybit schreef:
13-04-2021 14:47
O_O
Wat een instabiel persoon, ik zou me er niet veilig en geborgen bij voelen.
Wat als jullie kinderen hebben, vergeet hij de kinderen een paar keer per maand eten te geven of op te halen bij het kinderdagverblijf?
Ik heb geen kinderwens, dus dat is niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Verder is het heel fijn.... Ja, dat komt omdat je je steeds meer gaat aanpassen en zelfs niet meer weet of jíj nou overdrijft of dat je terecht een opmerking maakt (dit zou ik nog niet eens onder kritiek scharen!). Dit gaat van kwaad tot erger, vrees ik. Pas op dat je jezelf niet verliest. Een relatie waarin je normaal kunt communiceren voelt anders. En dat weet je stiekem best.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 14:49
Het inzicht heeft hij wel, het oplossen is lastiger. Ratio en gevoel rijmen niet altijd.

Ik wil het sowieso niet uitmaken, maar weer latten overweeg ik wel serieus. Alleen dat is voorlopig niet mogelijk gezien de crisis en huizenmarkt. Ik denk dat ik daar misschien wel naartoe wil werken, zoals iemand hier al aangaf. Maar in de tussentijd wil ik het fijn houden.

Als jullie het verder fijn hebben dan zou ik inderdaad niet zomaar de handdoek in de ring gooien. Je schreef eerder dat het voorzichtig zijn nu bij jullie allebei speelt. Hij houdt zich in voor jou en jij voor hem. Dus in die zin gelijkwaardig, niet wenselijk maar het is niet zo dat alleen jij hier last van hebt.

Hopelijk blijft het fijn zolang jullie samen wonen. Wel klote als je niet je eigen plek hebt om even afstand van elkaar te kunnen nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven