Wanneer werd jij NIET verkracht?

24-08-2019 17:24 377 berichten
Laatst dit artikel tegengekomen, door het topic "domme acties" moest ik er weer aan denken.

Kwetsbare situaties waarin vrouwen niet worden verkracht/aangerand zijn gedenkwaardig, bepaalde situaties waarin je alleen bent met 1 of meerdere mannen. Dit blijft je bij en je bent blij dat je er met een sisser bent afgekomen.

Heel belangerijk hierin is dat de man de bepalende factor is of er seksueel misbruik plaatsvind of niet. Niet je korte rokje of hoe dronken je bent.

Hier een linkje van flair.be het gaat over #NotARapist

https://www.flair.be/nl/lifestyle/notar ... kt-werden/

O.a. over situaties waarin vrouwen vertellen dat ze niet werden verkracht en gewoon netjes werden behandeld.

Wanneer werd jij niet aangerand?
anoniem_376303 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 18:22
Reden: Andere beschrijving
0.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vanzai schreef:
24-08-2019 19:35
Aangezien de TO zichzelf niet wenst te verklaren zou ik een beroep op jou willen doen om uit te leggen hoe een vrouw seksueel misbruikt kan worden zonder dat het de schuld van een man is. Dus zonder dat - en ik quote de TO nu - de vrouw in kwestie een kort rokje draagt en/of dronken is.

Hoe is dat dan seksueel misbruik? Wat hebben die korte rokjes en die alcohol ermee te maken?

Dit topic hoort onder psyche. Niet onder relaties.
Ik lees het zo:

Vervang 'de man' door 'de verkrachter'. Je bent verkracht en de reden daarvoor is dat een verkrachter (statistisch gezien meestal man) jou verkracht heeft.

Daarnaast kun je ook nog (of juist niet):
- een kort rokje hebben gedragen
- alcohol of drugs hebben gebruikt
- bekend staan als een vrouw die er 'wel van is'.
- in het donker buiten hebben gefietst
- de man in jouw huis hebben toegelaten
- etc. etc. etc.

Dat alles is nog steeds geen excuus voor verkrachting.

En Vanzai, het zou je enorm, werkelijk enorm sieren als je erkent dat veel vrouwen situaties vermijden of als potentieel zien voor dreiging en mannen niet. Omdat verkrachters en aanraders statistisch gezien vaker man zijn. Omdat we fysiek nu eenmaal vaak wat meer in het nadeel zijn t.o.v. de meeste mannen. En omdat we veel ervaringen hebben, van onszelf of van vrouwen om ons heen, waarin er seksuele dreiging of zelfs seksuele schade was.

Dat maakt mannen nog niet per definitie verkrachters. Maar het lijkt wel of jij ontkent dat verkrachting bij vrouwen door mannen een serieus, schadelijk probleem is.
Fiorah schreef:
26-08-2019 15:26

En Vanzai, het zou je enorm, werkelijk enorm sieren als je erkent dat veel vrouwen situaties vermijden of als potentieel zien voor dreiging en mannen niet. Omdat verkrachters en aanraders statistisch gezien vaker man zijn. Omdat we fysiek nu eenmaal vaak wat meer in het nadeel zijn t.o.v. de meeste mannen. En omdat we veel ervaringen hebben, van onszelf of van vrouwen om ons heen, waarin er seksuele dreiging of zelfs seksuele schade was.
Waarom zou ik dat moeten erkennen? Iedereen weet dat toch?
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
TheMone schreef:
26-08-2019 14:21
Als man zijnde, ik snap er niets van...??

Ik verschiet toch wel van sommige verhalen hier in dit topic...
Ook in een ander topic op dit forum werd besproken wanneer iedereen voor de eerste keer sex had. Het viel mij echt enorm op hoeveel vrouwen in hun kindertijd verkracht geweest zijn...
Wat moeten jullie mannen haten.

Om toch wat tegengewicht te geven.
Ik heb nog nooit een vrouw of meisje ongewenst aangeraakt of aangesproken. Het komt ook totaal niet in mij op om zo'n dingen te doen... Het is mij een raadsel waarom sommige mannen dit doen.

Anderzijds vind ik dat de klepel na de metoo-affaire ook serieus is doorgeslagen.
Enkele weken geleden kreeg ik de volle laag in de winkel een schaars-geklede jongedame omdat die dacht dat ik raar naar haar keek.
Ik werkelijkheid trok ik gekke bekken naar mijn vrouw en dochter van 2 jaar die een halve meter achter haar stonden.
Ik had de vrouw in kwestie niet eens opgemerkt.

En daar stond ik dan, aan de grond genageld, uitgescholden voor perfert in een volle winkel... Leuk is anders.

Ik ben trouwens ontelbare niet verkracht. Héél veel alleen afgesproken met vrouwen, nooit iets tegen mijn wil gedaan ;)
Aan de andere kant ook wel gênant voor dat meisje.
We liepen een keer met wat zussen en broers rond en we waren onderling lollig aan het doen.
Komt er voor ons out of the blue een wat oudere dame (wij waren zo rond de 20, die dame was rond de 40 ofzo) die ineens begon te roepen tegen een broer
'hou nou op met me hoor! HOU OP MET ME!' en zoals een kat klapjes aan hem gaf, al giebelend.
Die dame was in de volle veronderstelling dat er met haar gesjanst werd.
Mega grappig als je in een andere vibe zit.
Dus dat doen we nu nog:
- man fluit naar hond, zachtjes 'hou nou op met me' en als hij niet kijkt in zijn richting mepbewegingen maken
- man roept in een ander gesprek 'ja lekker', idem
Daar doet dit me aan denken. Gewoon mal gedrag.
Vanzai schreef:
26-08-2019 15:43
Waarom zou ik dat moeten erkennen? Iedereen weet dat toch?
Omdat je al pagina's aangeeft dat mannen het ook echt heel zwaar kunnen hebben met vrouwen. Ja er worden vrouwen verkracht maar mannen zijn ook slachtoffers op andere gebieden. En daarmee leid je in mijn ogen de aandacht af van het probleem.

En je zegt 'iedereen weet dat toch', zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Er is niet voor niks een groot 'blaming the victim' aspect.
Fiorah schreef:
26-08-2019 16:31
Omdat je al pagina's aangeeft dat mannen het ook echt heel zwaar kunnen hebben met vrouwen. Ja er worden vrouwen verkracht maar mannen zijn ook slachtoffers op andere gebieden. En daarmee leid je in mijn ogen de aandacht af van het probleem.

En je zegt 'iedereen weet dat toch', zo werkt het natuurlijk niet helemaal. Er is niet voor niks een groot 'blaming the victim' aspect.
Verkrachting is nooit de schuld van het slachtoffer. Het is een ernstig geweldsdelict, vaak in combinatie met een vertrouwensdelict, dat langdurig grote negatieve gevolgen voor het slachtoffer als gevolg heeft. Het is echt het laagste van het laagste wat mij betreft. Het wekt woede bij me op dat sommigen zo zijn en over wat ze aanrichten. Satisfied?
TheMone schreef:
26-08-2019 14:28
Dit bedoel ik dus, met de meeste mannen kan je je perfect afzonderen zonder dergelijke zotte gebeurtenissen.
Dit is absoluut niet normaal dat je denkt dat je je met een jongen of man niet op een veilige manier kan afzonderen.

Die gast was gewoon een crimineel, wil niet zeggen dat alle andere mannen ook slecht zijn.
Ja, je hoort je als 16 jarig meisje gewoon te kunnen afzonderen met een 'vakantievriendje', zonder dat je handelingen worden opgedrongen. Mee eens. Maar die jongen een crimineel? Zelfs nu ik als volwassene - met de kennis van nu - erop terugkijk, zie ik die jongen niet als crimineel. Ja, hij was opdringerig, dwingend zelfs, en hij gjng over mijn grenzen heen. Maar zelfs nu nog denk ik niet dat hij zich realiseerde dat hij mij op dat moment aanrandde. Wat denk je, als ik toen de gendarmerie erbij had geroepen, dat die knul zelfs maar een boete had gekregen?

Die gebeurtenis leerde mij alert te zijn, mijn grenzen te bewaken. Op het rigide af. Het was mijn eerste kennismaking met seksuele handelingen en vooral dàt vind ik jammer. Ik heb zeker een jaar of drie/vier gedacht dat dit normaal was. Dat je je als meisje moest verweren tegen wellustige jongemannen, die altijd meer willen. Ik heb overigens nooit gedacht dat mannen daarom 'slecht' waren. Het was voor mij meer een gegeven; mannen proberen van alles, willen seks(uele handelingen) en als meisje/vrouw geef je de grenzen aan.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Vanzai schreef:
24-08-2019 18:04
Ik ondervind er ook hinder van, dat soort stemmingmakerij. Gisteren nog een mevrouw die uitsluitend, enkel en alleen in een café wilde afspreken bij de eerste ontmoeting. Onwrikbaar. Ik was bij voorbaat verdacht.
Wat is daar nou zo erg aan?
Zo ben je beide op een veilige omgeving bij de eerste ontmoeting.

Als een vrouw bij een man thuis afspreekt en er gebeurt wat, dan wordt het al snel haar eigen schuld gevonden.
Gewoon altijd eerst in een veilige omgeving afspreken bij mensen die je niet kent.

Onze veiligheid is veel belangrijker dan of iemand (meestal een man) het niet leuk vindt om in een cafe af te spreken.

Als ze werkelijk okay kerels zijn, vinden ze het echt niet erg om even een koffietje of etentje te doen om elkaar beter te leren kennen. En als ze dat wel vinden is dat hun probleem.
Paarsebloem schreef:
26-08-2019 18:45
Gewoon altijd eerst in een veilige omgeving afspreken bij mensen die je niet kent.

Onze veiligheid is veel belangrijker dan of iemand (meestal een man) het niet leuk vindt om in een cafe af te spreken.

Als ze werkelijk okay kerels zijn, vinden ze het echt niet erg om even een koffietje of etentje te doen om elkaar beter te leren kennen. En als ze dat wel vinden is dat hun probleem.

Ik heb er ook werkelijk nog nooit een probleem mee gehad. Tenminste, op die ene meneer na die zijn naam niet wilde geven, dus werd er niet afgesproken.
Paarsebloem schreef:
26-08-2019 18:45

Wandelen in een (stads)park of
natuurgebied. Overdag. Of in ieder geval wanneer het licht is.
Vanzai schreef:
26-08-2019 18:58
Wandelen in een (stads)park of
natuurgebied. Overdag. Of in ieder geval wanneer het licht is.
Als dat een veilige omgeving is voor je date is dat goed.
Als ze dat niet veilig acht, dan is het natuurlijk slim van haar om even in een cafe of andere veilige plek af te spreken.

Het ene natuurgebied is het andere niet, en als het ergens is waar je maar af en toe iemand tegenkomt, zou ik daar ook niet voor een eerste date naartoe gaan.

Veilig zijn is het belangrijkst.
Vanzai schreef:
25-08-2019 01:53
Hier op het Viva-forum is het een goed gebruik dat vrouwen die klagen over specifieke gedragingen van mannen heel veel bijval krijgen. Nou, ik veeg m'n kont af met wat 'mannen' al of niet vermeend doen.

Vrouwen hebben met andere soorten misdragingen van mannen te maken dan andersom. Vrouwen zijn niet zieliger.
In veel culturen/geloven is het anders de vrouw die onderdrukt wordt. De meeste criminelen zijn man. De meeste gevangenen zijn man. De meeste dictators zijn man. In oorlogen vechten vnl mannen. Etc etc.
Dus ik vind vrouwen wel degelijk zieliger. Ze zijn vaker het slachtoffer van (seksueel) geweld door mannen.
appelientjex wijzigde dit bericht op 27-08-2019 10:05
14.38% gewijzigd
Vanzai schreef:
25-08-2019 01:45
Je mag van mij best proberen een case te maken dat vrouwen linksom of rechtsom altijd het slachtoffer van mannen zijn. Ik ga er niet in mee, maar van mij mag het.
Nee, jij loopt post na post in een topic wat niet over jou ging te drammen :nut: Je gaat er niet en mee, maar je dramt er behoorlijk over door, niet normaal.

Het gaat er helemaal niet om dat 'vrouwen linksom of rechtsom altijd het slachtoffer van mannen zijn', dat maak jij er van. Je stelt dat 'de vivavrouwen' zus of zo zijn, valt dat beeld aan en overschreeuwt daarmee over vrouwen die zich hier kwetsbaar opstellen op een vrouwenforum en hun verhalen delen (als het je niet bevalt kun je ook gewoon oprotten trouwens, je hóeft hier niet uit te hangen, je bent de doelgroep niet eens).

Weet je, misschien denk je wel dat seksueel geweld niet zo'n groot probleem is omdat de vrouwen in je leven je er nooit over vertellen. Als je irl het drammen en zeiken dat je hier laat zien ook doet zou ik als je een vriend van me was je echt nooit, maar dan ook nooit verellen over wat me is overkomen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
27-08-2019 01:35
Nee, jij loopt post na post in een topic wat niet over jou ging te drammen :nut: Je gaat er niet en mee, maar je dramt er behoorlijk over door, niet normaal.

Het gaat er helemaal niet om dat 'vrouwen linksom of rechtsom altijd het slachtoffer van mannen zijn', dat maak jij er van. Je stelt dat 'de vivavrouwen' zus of zo zijn, valt dat beeld aan en overschreeuwt daarmee over vrouwen die zich hier kwetsbaar opstellen op een vrouwenforum en hun verhalen delen (als het je niet bevalt kun je ook gewoon oprotten trouwens, je hóeft hier niet uit te hangen, je bent de doelgroep niet eens).

Weet je, misschien denk je wel dat seksueel geweld niet zo'n groot probleem is omdat de vrouwen in je leven je er nooit over vertellen. Als je irl het drammen en zeiken dat je hier laat zien ook doet zou ik als je een vriend van me was je echt nooit, maar dan ook nooit verellen over wat me is overkomen.
Misschien moet je gewoon lezen wat ik schrijf in plaats van voor mij te verzinnen wat ik vind en schrijf. Maar goed, dat had je kunnen lezen. Kan nog steeds, trouwens.
Vanzai schreef:
27-08-2019 07:13
Misschien moet je gewoon lezen wat ik schrijf in plaats van voor mij te verzinnen wat ik vind en schrijf. Maar goed, dat had je kunnen lezen. Kan nog steeds, trouwens.
Nee joh, ik heb je posts gelezen en dat is wel genoeg aandacht voor iemand die hier weinig bijdraagt dan constant zijn 'visie' te herhalen en daarmee de andacht afleidt van posts waar het wél om gaat. Misschien moet je nog leren dat niet iedereen het met je eens is in dit leven en dat op een vrouwenforum niet iedereen op jouw mening zit te wachten? Kan nog steeds, trouwens.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Wat ben jij een ontzettend naar, irritant, drammerig type Vanzai. Wat ik hier van jou lees lijk je mij meer beschadigd dan de dame die, gewoon verstandig, op een openbare plek wilde afspreken met je. Haar daarop veroordelen als beschadigd zijnde en dus ongeschikt voor jou, is een hopeloos voorbarige aanname. De enige die wat mij betreft thuishoort bij psyche in plaats van relaties ben jijzelf. Ik snap wel dat je vrijgezel bent en blijft.
Vriendgedumpt schreef:
27-08-2019 08:32
Wat ben jij een ontzettend naar, irritant, drammerig type Vanzai. Wat ik hier van jou lees lijk je mij meer beschadigd dan de dame die, gewoon verstandig, op een openbare plek wilde afspreken met je. Haar daarop veroordelen als beschadigd zijnde en dus ongeschikt voor jou, is een hopeloos voorbarige aanname. De enige die wat mij betreft thuishoort bij psyche in plaats van relaties ben jijzelf. Ik snap wel dat je vrijgezel bent en blijft.
Ik verwijs even naar je nick.
boebezoebe schreef:
27-08-2019 08:17
Nee joh, ik heb je posts gelezen en dat is wel genoeg aandacht voor iemand die hier weinig bijdraagt dan constant zijn 'visie' te herhalen en daarmee de andacht afleidt van posts waar het wél om gaat. Misschien moet je nog leren dat niet iedereen het met je eens is in dit leven en dat op een vrouwenforum niet iedereen op jouw mening zit te wachten? Kan nog steeds, trouwens.
Ik neem het in overweging.
Vanzai schreef:
27-08-2019 10:21
Ik verwijs even naar je nick.
Ik zou je zeker dumpen ja! Sterker nog, ik zou niet eens aan jou beginnen. Sjonge zeg. Zemelkont.
Ik ben man en ik snap dit topic niet echt. Het nut niet, het doel niet. Waar proberen we nu eigenlijk precies over te discussieren? Welke inzichten proberen we naar boven te halen? Ben oprecht benieuwd, maar op pagina 5 haakte ik af :')
Voor opgesteld dat ik het artikel in het topic nog niet gelezen heb...

Ben een vrouw en snap de ophef over dit topic wel. Zelfs delen van Vanzai zijn standpunten.
In de 2de zin van dit topic staat letterlijk "Kwetsbare situaties waarin vrouwen niet worden verkracht/aangerand zijn gedenkwaardig" Dit insinueert naar mijn idee dat je in 'kwetsbare situaties vaker wel dán niet verkracht/aangerand wordt, waardoor het zelfs gedenkwaardig te noemen moet zijn als dat dus níet het geval blijkt te zijn.
Ik vind dat best provocerend of polariserend. Verre weg de meeste mensen (lees: mannen) verkrachten niet. Oók niet in kwetsbare situaties...gelukkig! Ik denk oprecht dat het namelijk vaker niet gebeurt....Onzin dat het dan gedenkwaardig te noemen moet zijn.

Wél ben ik het eens dat de feiten er niet om liegen. Mannen zijn ver in de meerderheid wbt onzedelijk gedrag, tov vrouwen. (al moet je niet naar een avond Chippendales gaan, want dan schaam je je ook voor je eigen sekse!!!)

Oh ik ben dus echt nog nooit fysiek onzedelijk betast door een man. Dus misschien ligt het daar wel aan dat ik er zo in sta. (Ik ben wel 2x door een vrouw in mijn kont geknepen, maar dat zal ik wel uitgelokt hebben door naar een lesbisch cafe te zijn gegaan :-? ;) )
malibu82 schreef:
24-08-2019 17:36
Nooit aangerand of verkracht terwijl ik wel in zogenaamd riskante situaties zat.
Het overgrote deel van de mannen maakt geen misbruik van zo'n situatie.
Fijn om dit te horen, ging mijzelf bijna als abnormaal zien omdat ik een vrouw onder invloed of wat dan ook nog wel met het nodige respect kan behandelen.
MagicMike schreef:
27-08-2019 13:43
Fijn om dit te horen, ging mijzelf bijna als abnormaal zien omdat ik een vrouw onder invloed of wat dan ook nog wel met het nodige respect kan behandelen.
Arme jij. Schouderklopje voor jou hoor.
Overigens wil ik me niet té veel in deze discussie moeien, maar ik wilde toch ook heel graag dit bijdragen:

De hashtag werd in het leven geroepen tijdens de Ford-Kavanaugh verhoren. Kavanaugh en zijn advocaat/omgeving noemden zijn gedrag en 'alleged abuse' toen 'normal behaviour in high school'. De eerste tweet - die viraal ging - werd gelanceerd door een vrouw die vertelde over hoe ze op high school zich in een vergelijkbare situatie als Ford bevond, maar niét verkracht werd. Ze wil hiermee aantonen dat Kavanaugh's gedrag geen 'normal high school behaviour' was.

Tijdens de verhoren was er erg veel sympathie voor Brett Kavanaugh, die leek te worden gedreven door de veronderstelling dat alle mannen zich in deze situatie zouden kunnen bevinden. Dat Brett een stand-in was voor elke man en we medelijden zouden moeten hebben voor deze man die door zijn "normal behaviour" geruïneerd zou kunnen worden.

Het hele punt van #notarapist is dus niet uitzonderlijk gedrag van niet-verkrachtende mannen in de verf zetten, maar wil integendeel onderstrepen dat elkaar niet aanraden net normààl is. Zo wordt onderstreept dat seksueel geweld niét oké is, nooit normaal is, en dat je daar als dader wel degelijk gevolgen van kunt ondervinden.

Misschien is dit mosterd of misschien kan het niemand wat schelen, maar uit wat ik heb gelezen van de discussie leek dit mee een goede toevoeging.
En nog steeds niemand behalve ik die valt over (in ieder geval een deel van) de psyche en motivatie achter #NotARapist; TO en die Maura Quint van die hashtag beiden (net als de schrijfster van het artikel in de Flair) benoemen heel specifiek het geen korte rokje aanhebben en niet gedronken hebben van de vrouw kwestie.

Verkrachting is nooit de schuld van het slachtoffer. TO en de schrijfster van het artikel impliceren echter dat je als vrouw wél invloed kunt hebben op al of niet verkracht worden (door kleding en drankgebruik). Wat onzin is.

De enige factor die van belang is, is uitsluitend het gedrag van die man. Altijd. Zonder uitzondering.

Het is absurd en een belediging voor vrouwen om deze factor te noemen naast die kleding en het drankgebruik die genoemd worden.

Dan nog die mooie (en meest aanstootgevende) zin in het begin van het artikel; ‘Ik ben aangerand. Ik ben ook niet aangerand. Het enige verschil was niet wat ik droeg of dronk, maar of de man in kwestie het oké vond om mij te misbruiken'; de associatie van verkrachting met misbruik.

Verkrachting is vrij duidelijk gedefinieerd, misbruik omvat een enorme poel aan zeer verschillende gebeurtenissen waarin de beleving van beide betrokkenen ver uiteen kan liggen.

Maar nee, huppakee: alles op één grote hoop. Aanranding er ook nog even bij.

Die hashtag is al vergiftigd door de bedenkster, TO neemt het in de OP gewoon over. Dikgedrukt zelfs.

Walgelijk vind ik het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven