Wanneer wordt ik wij?

dinsdag 7 april 2020 om 22:52
Mijn vader heeft sinds vier maanden een nieuwe relatie, de eerste sinds zijn scheiding 20 jaar geleden. Omdat het thuis zo stil was met de lock down en omdat hij niet heel gezond is, is hij ook maar bij haar ingetrokken. Het is dus al maanden Trudie voor en Trudie na. Vandaag had ik een meningsverschil met hem over whatsapp. Geen halszaak maar wel iets waarvan ik vond dat ik er wel iets over wist. Kreeg ik als laatste bericht ‘wij hebben dit zo beslist dus discussie gesloten.’
Wat is dat nou weer voor iets om na vier maanden relatie al met ‘wij’ te gaan schermen? Dat heeft hij met mijn moeder nooit gedaan. Daar nam zij de beslissingen en dat gevoel krijg ik nu ook een beetje.
Logisch wel dat hij eerder naar haar luistert dan naar mij, denk ik, maar ik maak me toch een beetje zorgen.
Wat nu? Loslaten maar en morgen even bellen?
Wat is dat nou weer voor iets om na vier maanden relatie al met ‘wij’ te gaan schermen? Dat heeft hij met mijn moeder nooit gedaan. Daar nam zij de beslissingen en dat gevoel krijg ik nu ook een beetje.
Logisch wel dat hij eerder naar haar luistert dan naar mij, denk ik, maar ik maak me toch een beetje zorgen.
Wat nu? Loslaten maar en morgen even bellen?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-04-2020 00:07
Reden: op verzoek titel aangepast
Reden: op verzoek titel aangepast
0.00% gewijzigd

woensdag 8 april 2020 om 01:23

woensdag 8 april 2020 om 05:26
Als het gaat om jezelf, zou het zijn 'wanneer word ik', maar in de betekenis van de topictitel staat 'ik' niet voor eerste persoon enkelvoud, maar voor het citaat 'ik' van haar vader, dat is veranderd in citaat 'wij'.
Dus impliciet zegt ze
Wanneer wordt het woordje 'ik' het woordje 'wij'.
'Ik' is in deze situatie geen persoonlijk voornaamwoord, dus het moet zijn 'wordt'.
Vergelijk het maar met de zijn hiervoor, waarin ik schrijf 'ik is een persoonlijk voornaamwoord' en niet 'ik ben een persoonlijk voornaamwoord'. Wezenlijk verschil.
Dus impliciet zegt ze
Wanneer wordt het woordje 'ik' het woordje 'wij'.
'Ik' is in deze situatie geen persoonlijk voornaamwoord, dus het moet zijn 'wordt'.
Vergelijk het maar met de zijn hiervoor, waarin ik schrijf 'ik is een persoonlijk voornaamwoord' en niet 'ik ben een persoonlijk voornaamwoord'. Wezenlijk verschil.

woensdag 8 april 2020 om 05:35
Maar even on topic, ik begrijp je wel, maar zou meer moeite hebben met het feit dat de discussie gelijk gesloten is. Jouw mening lijkt er daardoor niet meer toe te doen, nu Trudy meebeslist. Alsof haar mening genoeg is en jouwe daardoor niet meer belangrijk is. Pijnlijk, maar wellicht beter om uit te praten op moment dat de lock down voorbij is.

woensdag 8 april 2020 om 06:00
Ik snap het dus precies wel, waarom Minke zich zo voelt.
Als de man 20 jaar alleen is geweest en het lastig vindt om beslissingen te nemen, zullen Minke en haar zus hun vader menigmaal ondersteund hebben hierin. Ze hebben een bepaalde rol aangenomen ten opzichte van hun vader.
Nu komt er out of the blue ineens een nieuwe partner die ze zelfs nog nooit gezien hebben, en zijn ze meteen die rol kwijt. Ik kan me goed voorstellen dat dit allerlei emoties oproept. Je voelt je afgedankt.
De kunst is om je daar niet door te laten leiden. Vader is volwassen en heeft het recht te luisteren naar wie hij wil. Mogelijk bedoelt hij het zelfs goed, in de zin van dat hij na 20 jaar probeert niet meer zo op zijn dochters te leunen.
Probeer oprecht blij voor hem te zijn en zoek naar je nieuwe rol. Sluit partner niet op voorhand al buiten, want dan ben je je vader mee kwijt. Maak kennis met haar alleen. Ga in gesprek met allebei.
Als de man 20 jaar alleen is geweest en het lastig vindt om beslissingen te nemen, zullen Minke en haar zus hun vader menigmaal ondersteund hebben hierin. Ze hebben een bepaalde rol aangenomen ten opzichte van hun vader.
Nu komt er out of the blue ineens een nieuwe partner die ze zelfs nog nooit gezien hebben, en zijn ze meteen die rol kwijt. Ik kan me goed voorstellen dat dit allerlei emoties oproept. Je voelt je afgedankt.
De kunst is om je daar niet door te laten leiden. Vader is volwassen en heeft het recht te luisteren naar wie hij wil. Mogelijk bedoelt hij het zelfs goed, in de zin van dat hij na 20 jaar probeert niet meer zo op zijn dochters te leunen.
Probeer oprecht blij voor hem te zijn en zoek naar je nieuwe rol. Sluit partner niet op voorhand al buiten, want dan ben je je vader mee kwijt. Maak kennis met haar alleen. Ga in gesprek met allebei.

woensdag 8 april 2020 om 06:32
Volgens mij wordt 'ik' nooit volledig 'wij'.
In sommige situaties kun je 'wij' gebruiken, in andere gewoon niet. Dingen waarover overleg is geweest en waarin je samen een mening deelt kun je naar buiten brengen als 'wij vinden.....'.
Mijn schoonmoeder heeft ook altijd direct 'wij' in de mond als ik iets aan schoonvader vraag. Dan vraag ik aan schoonvader: 'Wil je nog friet?' Zegt schoonmoeder: 'Nee dank je, WIJ hebben genoeg.'
In sommige situaties kun je 'wij' gebruiken, in andere gewoon niet. Dingen waarover overleg is geweest en waarin je samen een mening deelt kun je naar buiten brengen als 'wij vinden.....'.
Mijn schoonmoeder heeft ook altijd direct 'wij' in de mond als ik iets aan schoonvader vraag. Dan vraag ik aan schoonvader: 'Wil je nog friet?' Zegt schoonmoeder: 'Nee dank je, WIJ hebben genoeg.'

woensdag 8 april 2020 om 06:43
Als hij had gedate elk weekend met haar dan waren die 4 maanden kort. Misschien omdat ze zo intens contact al zo snel hebben dan voelt t al als zo lang en zo vertrouwd.
Ik denk dat relaties tegenwoordig sneller intenser zijn door social media contact.
Vergeleken met vroeger. Je ziet alle foto’s en teksten van iemand. En je chat ook nog eens meer. (Niet specifiek je vader)
Ik kan me wel voorstellen dat je even moet wennen. Zoiets kan dan ff in t verkeerde keelgat schieten.
Ik denk dat relaties tegenwoordig sneller intenser zijn door social media contact.
Vergeleken met vroeger. Je ziet alle foto’s en teksten van iemand. En je chat ook nog eens meer. (Niet specifiek je vader)
Ik kan me wel voorstellen dat je even moet wennen. Zoiets kan dan ff in t verkeerde keelgat schieten.

woensdag 8 april 2020 om 07:01

woensdag 8 april 2020 om 07:07
Dit...Loekie12345 schreef: ↑08-04-2020 05:35Maar even on topic, ik begrijp je wel, maar zou meer moeite hebben met het feit dat de discussie gelijk gesloten is. Jouw mening lijkt er daardoor niet meer toe te doen, nu Trudy meebeslist. Alsof haar mening genoeg is en jouwe daardoor niet meer belangrijk is.
Ik zou alleen niet wachten tot de lockdown voorbij is, dat duurt nog te lang.
Vandaag inderdaad even bellen.
En daarbij denk ik ook dat als je ouder bent, je sneller wij wordt. Je sneller weet, dit is goed, dit is ok.
In jongere relaties ben je zelf nog aan het opgroeien, dingen voor jezelf aan het uitzoeken etc.

woensdag 8 april 2020 om 07:47
Ik zou het ook vervelend vinden, want zoals ik het lees is het een discussie die je normaal prima 1 op 1 van persoon tot persoon met hem zou voeren.
En dan wordt ineens de deur dichtgegooid met een defensieve 'wij'. Ik houd daar ook totaal niet van, blijf dan in ieder geval gewoon bij jezelf, wat heb ik ineens met die ander te maken terwijl ik met jou in gesprek was?
Ik woon zelf ook samen, maar ik gebruik mijn partner niet plotseling als defensiemechanisme terwijl ik gewoon vanuit mezelf spreek. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit als vervelend ervaart.
En dan wordt ineens de deur dichtgegooid met een defensieve 'wij'. Ik houd daar ook totaal niet van, blijf dan in ieder geval gewoon bij jezelf, wat heb ik ineens met die ander te maken terwijl ik met jou in gesprek was?
Ik woon zelf ook samen, maar ik gebruik mijn partner niet plotseling als defensiemechanisme terwijl ik gewoon vanuit mezelf spreek. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dit als vervelend ervaart.

woensdag 8 april 2020 om 07:48
Nouja of die arme trudie mompelde gewoon iets als reactie en hij post dit.MinkeDeWit schreef: ↑07-04-2020 23:37Maar om topic, ik ben het wel met jullie eens dat het zijn beslissing is. Het kwam raar hard binnen, dat ‘wij’. En natuurlijk is het fijn voor hem en als je verliefd bent wil je dat delen. Hij valt nu eenmaal op dominante types, zo lijkt het.
Ik zou hier naar die dame nog niks van vinden.
Als ik trudie zou zijn zou ik dit niet zo willen en een beetje gênant vinden.
Ik heb een vriend die ook zo vergenoegd over zijn man kan praten, heel tevreden in de wij vorm.
Zijn echtgenoot praat zelf nooit zo.
woensdag 8 april 2020 om 07:48
Heel begrijpelijk hoor TO, dat je het moeilijk vindt dat je vader een nieuwe vrouw heeft. Maar je bent volwassen dus ga er volwassen mee om. En inderdaad, tijd om wat interesse te gaan tonen in Trudi, want je vader is blijkbaar helemaal weg van haar!
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
woensdag 8 april 2020 om 08:07
Dit denk ik ook. En dat kan koud op je dak vallen. TO: Ik weet uit ervaring met mijn schoonvader dat hij erg op man (enig kind) en mij steunt. Bijna van ons verlangt dat wij hem 'meenemen/beslissingen nemen' in dingen zoals zijn overleden vrouw dat deed. De ouder-kind relatie is daardoor bijna helemaal op z'n kop gezet. Ik vind dat zwaar. Het geeft heel veel ongewilde/ongevraagde verantwoordelijkheid. Ik spring een gat in de lucht bij het eerste gesprek waarin mijn schoonvader het over 'wij' heeft zonder het ook over man en mij te hebben en onze relatie weer terug kan naar: 'We houden van elkaar, helpen elkaar maar hebben ons eigen leven'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras

woensdag 8 april 2020 om 08:19
Mooi gezegd. Waarom niet gewoon blij voor hem zijn dat hij een wij is.Cateautje schreef: ↑07-04-2020 23:10
Kan me voorstellen dat je vader de jongste niet meer is en verliefd worden niet dagelijks meer voorkomt en naar aanleiding daarvan denk ik dat de band snel genoeg gesmeed is, want hoe rot ook om te melden, je vader heeft meer geschiedenis dan toekomst en voor die toekomst is hij nu aan het zorgen, dus jij en je zus zullen je daarin moeten schikken, ben ik bang.