Wanneer wordt ik wij?

07-04-2020 22:52 125 berichten
Mijn vader heeft sinds vier maanden een nieuwe relatie, de eerste sinds zijn scheiding 20 jaar geleden. Omdat het thuis zo stil was met de lock down en omdat hij niet heel gezond is, is hij ook maar bij haar ingetrokken. Het is dus al maanden Trudie voor en Trudie na. Vandaag had ik een meningsverschil met hem over whatsapp. Geen halszaak maar wel iets waarvan ik vond dat ik er wel iets over wist. Kreeg ik als laatste bericht ‘wij hebben dit zo beslist dus discussie gesloten.’
Wat is dat nou weer voor iets om na vier maanden relatie al met ‘wij’ te gaan schermen? Dat heeft hij met mijn moeder nooit gedaan. Daar nam zij de beslissingen en dat gevoel krijg ik nu ook een beetje.
Logisch wel dat hij eerder naar haar luistert dan naar mij, denk ik, maar ik maak me toch een beetje zorgen.
Wat nu? Loslaten maar en morgen even bellen?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-04-2020 00:07
Reden: op verzoek titel aangepast
0.00% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
07-04-2020 23:27
We (zus en ik, oh ik doe het ook) hebben haar nog niet ontmoet. Wel al foto’s gezien en gehoord hoe leuk ze is.
Het is gewoon een beetje raar. Ik dacht altijd dat ik blij zou zijn als hij iemand zou vinden, maar je herkent hem niet meer terug. Staat hij ineens paasbrood te bakken terwijl de man al 20 jaar kant en klaar eet en nog geen ei kan koken.

Wees blij dat hij gelukkig is.
Je klinkt echt niet erg aardig.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-04-2020 23:27
We (zus en ik, oh ik doe het ook) hebben haar nog niet ontmoet. Wel al foto’s gezien en gehoord hoe leuk ze is.
Het is gewoon een beetje raar. Ik dacht altijd dat ik blij zou zijn als hij iemand zou vinden, maar je herkent hem niet meer terug. Staat hij ineens paasbrood te bakken terwijl de man al 20 jaar kant en klaar eet en nog geen ei kan koken.
Nah, leuk toch! Klinkt hartstikke positief.

Ik snap best dat het even slikken is, een andere partner voor je ouder, maar volgens mij ben jij heen 20 meer en kun je hem dat prima gunnen zonder meteen mitsen en maren. Laat die man.
Over het eigenlijke onderwerp heb ik geen mening omdat ik nu eenmaal vind dat enkel de persoon in kwestie (hier jouw vader dus) daarover beslist. Al had hij van dag 1 'wij' gezegd. Als hij zich goed voelt bij die vrouw, als zijn liefste plaatsje, bij haar onder de sloef is, dan hebben noch Minke, noch haar zus daar iets over te ruttetutten.

En wat die 'word' betreft, ben ik nu echt de enige die denkt dat in bovenstaande zin, word effectief enkel met een -d moet geschreven worden.
Ik heb in de lagere school geleerd:
wat is het werkwoord? --> word
wie of wat word --> ik
ik drink: nooit -t.

Dus wanneer word ik, wij?
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
07-04-2020 23:30
Over het eigenlijke onderwerp heb ik geen mening omdat ik nu eenmaal vind dat enkel de persoon in kwestie (hier jouw vader dus) daarover beslist. Al had hij van dag 1 'wij' gezegd. Als hij zich goed voelt bij die vrouw, als zijn liefste plaatsje, bij haar onder de sloef is, dan hebben noch Minke, noch haar zus daar iets over te ruttetutten.

En wat die 'word' betreft, ben ik nu echt de enige die denkt dat in bovenstaande zin, word effectief enkel met een -d moet geschreven worden.
Ik heb in de lagere school geleerd:
wat is het werkwoord? --> word
wie of wat word --> ik
ik drink: nooit -t.

Dus wanneer word ik, wij?
Dat hangt er vanaf of het ik is, of ‘ik’.
mammezel schreef:
07-04-2020 23:30
Over het eigenlijke onderwerp heb ik geen mening omdat ik nu eenmaal vind dat enkel de persoon in kwestie (hier jouw vader dus) daarover beslist. Al had hij van dag 1 'wij' gezegd. Als hij zich goed voelt bij die vrouw, als zijn liefste plaatsje, bij haar onder de sloef is, dan hebben noch Minke, noch haar zus daar iets over te ruttetutten.

En wat die 'word' betreft, ben ik nu echt de enige die denkt dat in bovenstaande zin, word effectief enkel met een -d moet geschreven worden.
Ik heb in de lagere school geleerd:
wat is het werkwoord? --> word
wie of wat word --> ik
ik drink: nooit -t.

Dus wanneer word ik, wij?
Ik word geen wij, hij wordt wij. Het woordje ik fungeert hier als zelfstandig naamwoord. Of zo :)
mammezel schreef:
07-04-2020 23:30
Over het eigenlijke onderwerp heb ik geen mening omdat ik nu eenmaal vind dat enkel de persoon in kwestie (hier jouw vader dus) daarover beslist. Al had hij van dag 1 'wij' gezegd. Als hij zich goed voelt bij die vrouw, als zijn liefste plaatsje, bij haar onder de sloef is, dan hebben noch Minke, noch haar zus daar iets over te ruttetutten.

En wat die 'word' betreft, ben ik nu echt de enige die denkt dat in bovenstaande zin, word effectief enkel met een -d moet geschreven worden.
Ik heb in de lagere school geleerd:
wat is het werkwoord? --> word
wie of wat word --> ik
ik drink: nooit -t.

Dus wanneer word ik, wij?
Toen ik de topictitel zag dacht ik dat Minke verlangde naar een nieuwe liefde. Het is echt wanneer wordt ik wij. :)
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
07-04-2020 23:30
Over het eigenlijke onderwerp heb ik geen mening omdat ik nu eenmaal vind dat enkel de persoon in kwestie (hier jouw vader dus) daarover beslist. Al had hij van dag 1 'wij' gezegd. Als hij zich goed voelt bij die vrouw, als zijn liefste plaatsje, bij haar onder de sloef is, dan hebben noch Minke, noch haar zus daar iets over te ruttetutten.

En wat die 'word' betreft, ben ik nu echt de enige die denkt dat in bovenstaande zin, word effectief enkel met een -d moet geschreven worden.
Ik heb in de lagere school geleerd:
wat is het werkwoord? --> word
wie of wat word --> ik
ik drink: nooit -t.

Dus wanneer word ik, wij?

Het is een ingewikkelde zin en ik ben niet zo goed met grammaticale termen, maar de vraag is niet wanneer Minke ‘wij’ wordt, want dat bestaat niet. Ze vraagt wanneer een oude situatie ‘ik’, een andere situatie ‘wij’ wordt.

De zin is eigenlijk: wanneer verandert ‘ik’ in ‘wij’. Stam + t
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
07-04-2020 23:32
Dat hangt er vanaf of het ik is, of ‘ik’.
In de zin van een ‘ik’ wordt een ‘wij’.
Jouw vader is van de generatie waar mannen het heerlijk vinden om "gedoe" door te schuiven naar de partner, het "vrouwen voelen dat beter aan" idee. Het is voor jou best raar om te horen als iemand blijkbaar een oordeel velt die je niet kent maar voor je vader is het waarschijnlijk heerlijk dat hij niet meer in zijn eentje alles moet oplossen of bedenken en daarnaast heeft hij genoeg gevoelens voor zijn vriendin om haar mening op waarde te schatten. Het is even wennen maar dit gedrag zal wel blijven, maakt niet uit hoe oud je bent, het is gewoon raar als je ouders met hun nieuwe partner komen aan zetten.
MinkeDeWit schreef:
07-04-2020 23:27
We (zus en ik, oh ik doe het ook) hebben haar nog niet ontmoet. Wel al foto’s gezien en gehoord hoe leuk ze is.
Het is gewoon een beetje raar. Ik dacht altijd dat ik blij zou zijn als hij iemand zou vinden, maar je herkent hem niet meer terug. Staat hij ineens paasbrood te bakken terwijl de man al 20 jaar kant en klaar eet en nog geen ei kan koken.
Nou geweldig toch? Wees blij voor die man. Leuk voor hem dat hij nog weer zin in het leven en relaties heeft gekregen na 20 jaar.
Na zo veel tijd en op die (en jouw) leeftijd moet en mag je je daar gewoon niet mee bemoeien.
Maar om topic, ik ben het wel met jullie eens dat het zijn beslissing is. Het kwam raar hard binnen, dat ‘wij’. En natuurlijk is het fijn voor hem en als je verliefd bent wil je dat delen. Hij valt nu eenmaal op dominante types, zo lijkt het.
Ik geef mijn ongelijk toe!

Want je kan de zin schrijven als: wanneer wordt (het woordje, dus idd zelfstandig naamwoord) ik, het woordje wij.

team dt heeft gelijk! Jeuuuuuu!

Maar nog steeds geen mening over wanneer dat exact gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-04-2020 22:56
Nee, het ging over iets wat alleen hem aan gaat en waarmee mijn zus en ik beide ervaring hebben dus goed kunnen adviseren.
Misschien dat zijn nieuwe vriendin iets zei in de trant van: "dit gesprek gaat te ver", dat hij daarmee akkoord ging en daarom de term "wij" erop plakte?

Wil niet persé zeggen dat je vader al onder de sloef ligt.
leeg
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-04-2020 23:37
Maar om topic, ik ben het wel met jullie eens dat het zijn beslissing is. Het kwam raar hard binnen, dat ‘wij’. En natuurlijk is het fijn voor hem en als je verliefd bent wil je dat delen. Hij valt nu eenmaal op dominante types, zo lijkt het.


Hij is dan ook vast dol op zijn dochters.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel hoor. 20 jaar jouw vader, een ik en nu opeens een wij. Het zal even wennen zijn. Ook voor volwassen kinderen.
hannaa45 schreef:
07-04-2020 23:45
Hij is dan ook vast dol op zijn dochters.

:hihi:
Ik vraag mij af waarom dat wennen zal worden, Sjulia.

Haar vader is 20 jaar alleen, dan kan je zoiets toch elke dag verwachten.
(Dus misschien toch een mening! :cheer:)
Alle reacties Link kopieren
Zij hebben iets besloten. Jij hebt daar geen inspraak in, dus is het 'wij' tegen jou. Dat mag.

Laat hem zijn leven leiden. Het is je vader, niet je minderjarige kind. Dus ook al heb jij verstand van zaken, dan nog is advies alleen gewenst als er om gevraagd wordt. Het komt een beetje arrogant over dat je hier zo over valt.

Het gaat niet om het 'wij', het gaat om het 'jij' dat hier nu buiten staat.
anoniem_396797 wijzigde dit bericht op 07-04-2020 23:55
10.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
07-04-2020 23:49
Ik vraag mij af waarom dat wennen zal worden, Sjulia.

Haar vader is 20 jaar alleen, dan kan je zoiets toch elke dag verwachten.
Verwachten staat niet gelijk aan wennen. Het kan op volwassen leeftijd ook moeilijk zijn, een ouder die een nieuwe partner krijgt of juist gaat scheiden. Je relatie tot die persoon kan erdoor veranderen.
Alle reacties Link kopieren
De context is niet heel duidelijk, maar waarom vind jij het zo moeilijk dat hij wij zegt?

Tussen wie het allemaal speelt maakt niet zoveel uit. Jouw vader heeft een mening gevormd, door de situatie, door de discussie en door het te bespreken met een persoon waar hij het bij kwijt wilde. In dit geval was het Trudie .....

Ik lees net dat je haar nog nooit hebt ontmoet. Neem je hem en/of haar dat kwalijk? Voelt het als verraad naar je moeder toe?

Had jij hem op willen vangen thuis, in deze corona tijd? Voel jij je aan de kant gezet of overbodig?
hannaa45 schreef:
07-04-2020 23:45
Hij is dan ook vast dol op zijn dochters.
Touchee....
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel een beetje waarom het niet leuk voelde. Hij heeft een discussie met jou en opeens wordt het vrij onaardig/autoritair afgesloten en betrekt hij die vrouw in die zin erbij.

Als de situatie anders was geweest en hij had gezegd: We vinden het echt leuk voor je dat je een nieuwe auto hebt (ofzo) was dat wij je vast niet opgevallen en had je deze vraag hier ook niet gesteld.
Verder moet er inderdaad een t achter :)
Beter een half motto....
MinkeDeWit schreef:
07-04-2020 23:27
We (zus en ik, oh ik doe het ook) hebben haar nog niet ontmoet. Wel al foto’s gezien en gehoord hoe leuk ze is.
Het is gewoon een beetje raar. Ik dacht altijd dat ik blij zou zijn als hij iemand zou vinden, maar je herkent hem niet meer terug. Staat hij ineens paasbrood te bakken terwijl de man al 20 jaar kant en klaar eet en nog geen ei kan koken.
Misschien eerst eens gewoon ontmoeten?
Als dat “gewoon” nog gaat
Alle reacties Link kopieren
Wat Sjulia zegt, zo voelde het voor mij ook toen mijn moeder na het overlijden van mijn vader een nieuwe partner kreeg. Mijn relatie met mijn moeder is daardoor veranderd en al gun ik het haar van harte; ik vind het toch wel moeilijk.

Minke, als je de vriendin van je vader straks hebt ontmoet en je vindt haar sympathiek, dan voelt het waarschijnlijk wel beter.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-04-2020 23:37
Maar om topic, ik ben het wel met jullie eens dat het zijn beslissing is. Het kwam raar hard binnen, dat ‘wij’. En natuurlijk is het fijn voor hem en als je verliefd bent wil je dat delen. Hij valt nu eenmaal op dominante types, zo lijkt het.
Tssssss. We weten nu ook hoe je over Trudie denkt.
Laat die man.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven