Wie herkent dit? Mensen die zichzelf hoogbegaafd noemen.

09-10-2022 23:41 877 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij opvalt, is dat vaak wanneer ik leuke interessante mannen leer kennen, hun vaak aangegeven ‘hoogbegaafd’ te zijn.
Zodanig dat ik er nu maar eens een topic over aanmaak..
Een diagnose meestal door henzelf gesteld .
Want vraag ik erop door dan is er geen duidelijke onderbouwing door een derde professionele gemaakt.
En ik denk dan ‘wat doet het ertoe?’
Waarom komt dit zo snel ter sprake?
Het geeft me eerlijk gezegd ook het gevoel dat ik in waardering ervan moet zijn.
Terwijl het meteen een soort machtsstrijd lijkt te zijn van ‘het bewijzen van jezelf’

Is dit een verkooptruc?
Een zelfoverschatting?
We willen ons immers allen speciaal voelen.
Het blijkt in ieder geval belangrijk voor hunzelf.
Wie herkent dit?
Met mannen of vrouwen uiteraard..
Alle reacties Link kopieren Quote
Nooit meegemaakt met onbekenden/nieuwe bekenden.
En van de hoogbegaafden die ik ken herken ik totaal niet dat zij daarvoor waardering willen van een ander. En waarom zou jij willen dat door een derde is vastgesteld dat het waar is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat soort mensen kom ik nooit tegen. Wel ouders die worstelen met de uitdagingen die hun gediagnosticeerde kinderen hebben met hoogbegaafdheid. Mensen die pochen en denken dat het een status geeft om hoogbegaafd te zijn, zijn het meestal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
09-10-2022 23:46
Nooit meegemaakt met onbekenden/nieuwe bekenden.
En van de hoogbegaafden die ik ken herken ik totaal niet dat zij daarvoor waardering willen van een ander. En waarom zou jij willen dat door een derde is vastgesteld dat het waar is?
Simpelweg om wat jij ook al beschrijft.
Het zou logischer zijn dat iemand dan meer bescheiden is.
En ik ben heus niet zo bijzonder dat ik alleen maar hoogbegaafde mannen aantrek.
Dus logica, eerdere ervaringen en wat jij ook al omschrijft over bescheidenheid maken dat ik het met een korreltje zout neem.

Maar ik vind het opmerkelijk dat dit nu de zoveelste leuke ontmoeting is waar dit meteen ter sprake word gebracht.

Mischien ligt het aan mij!
Ontken ik niet.
Ik trek mischien mannen aan die wat hoog van de toren blazen.
Maar om die theorie te testen heb ik hier deze vraag gesteld.
Om te kijken of dit herkenbaar is voor anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
09-10-2022 23:51
Dat soort mensen kom ik nooit tegen. Wel ouders die worstelen met de uitdagingen die hun gediagnosticeerde kinderen hebben met hoogbegaafdheid. Mensen die pochen en denken dat het een status geeft om hoogbegaafd te zijn, zijn het meestal niet.
Inderdaad, ik denk er zelf ook zo over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook wel eens meegemaakt, meestal met mensen waarvan ik juist niet dacht dat ze zo slim waren. Veel mensen die wel heel intelligent zijn, zwakken dat vaak af. Intelligentie is dan weer wel een eigenschap waarvan mensen het liefst hebben dat het heel hoog is. Niet kunnen tekenen of a-sportief zijn, wordt minder erg gevonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind hoogbegaafdheid een handicap, die veel mensen die het daadwerkelijk zijn beperkt.

De strijd van ouders inderdaad...
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
KamilleT schreef:
09-10-2022 23:56
Ik heb het ook wel eens meegemaakt, meestal met mensen waarvan ik juist niet dacht dat ze zo slim waren. Veel mensen die wel heel intelligent zijn, zwakken dat vaak af. Intelligentie is dan weer wel een eigenschap waarvan mensen het liefst hebben dat het heel hoog is. Niet kunnen tekenen of a-sportief zijn, wordt minder erg gevonden.
Precies dat.
En dat is zo jammer.
Ik kan minstens zoveel bewondering hebben voor iemand die goed in een ambacht is of een andere passie uitoefend.
Iemand die doet waar die gepassioneerd over is.
Vind het dan zo jammer wanneer iets ‘onconcreets’ als hoogbegaafd dan over de tafel word gegooit om punten mee te scoren..
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog nooit iemand die echt hoogbegaafd is dat zo trots horen vertellen. Je merkt het vaak indirect op (cijfergemiddeldes van 9 en hoger, op jonge leeftijd hele lastige hobbies hebben, vrijwillig en ogenschijnlijk moeiteloos lastige dingen gaan zitten doen als tijdverdrijf of omdat het kan). En dan komt het soms ter sprake en zeggen ze hun IQ, niet dat ze hoogbegaafd zijn.

Mensen die claimen slim te zijn vind ik juist vaak heel dom over komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
10-10-2022 00:05
Mensen die claimen slim te zijn vind ik juist vaak heel dom over komen.
Dat triggert bij mij ook die gedachte inderdaad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al een tijdje van de dating markt af.
Maar het doet mij denken aan ‘lekker gek’
Mannen die dachten dat het aantrekkelijk was om te vermelden dat ze lekker gek zijn.
Misschien is hoogbegaafd het nieuwe mode dingetje?
De foto met vis is ook alweer een tijdje uit toch?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
10-10-2022 00:10
Ik ben al een tijdje van de dating markt af.
Maar het doet mij denken aan ‘lekker gek’
Mannen die dachten dat het aantrekkelijk was om te vermelden dat ze lekker gek zijn.
Misschien is hoogbegaafd het nieuwe mode dingetje?
De foto met vis is ook alweer een tijdje uit toch?

Zou verrekes goed kunnen!😉
Alle reacties Link kopieren Quote
lucy1981 schreef:
10-10-2022 00:08
Dat triggert bij mij ook die gedachte inderdaad.
Is de typische berg der stupiditeit van het Dunning Kruger effect denk ik.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
10-10-2022 00:13
Is de typische berg der stupiditeit van het Dunning Kruger effect denk ik.

Dat moet hem wel zijn inderdaad!!😂👍🏻
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen die claimen slim te zijn vind ik juist vaak heel dom over komen.
Idd. Valt in dezelfde categorie als mensen die opscheppen over hun fantastische kookkunsten ( valt altijd extra dan tegen en als je pech hebt is het niet te eten)
Voor iedereen een groene tuin
Lorrelies schreef:
10-10-2022 00:10
Ik ben al een tijdje van de dating markt af.
Maar het doet mij denken aan ‘lekker gek’
Mannen die dachten dat het aantrekkelijk was om te vermelden dat ze lekker gek zijn.
Misschien is hoogbegaafd het nieuwe mode dingetje?
De foto met vis is ook alweer een tijdje uit toch?

Dat ze nu massaal voor een schoolbord met allemaal moeilijke formules staan :wtf:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
10-10-2022 00:13
Is de typische berg der stupiditeit van het Dunning Kruger effect denk ik.

Deze theorie bestaat echt!!
Ik dacht even dat je een grapje maakte.
Maar ging het toch opzoeken!
Geweldig dat dit omschreven is!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat er een andere beweegreden kan zijn, namelijk dat ze iemand zoeken met wie ze kunnen levelen. Iemand die ook een bepaalde mate van intelligentie bezit, want anders wordt het moeilijk om overeenkomstige interesses te vinden en gesprekken te voeren. Dus eigenlijk willen ze zeggen 'ik zoek iemand die ook slim is'. En als iemand zegt 'ik ben hoogbegaafd', kan ik me ook voorstellen dat ze willen zeggen 'ik voel me bij niemand echt thuis'.

Ik ben zeker niet hoogbegaafd, maar ik vertelde bij het daten vaak wel snel dat ik met hoge cijfers was afgestudeerd en een vrij exclusieve master had gedaan. Klinkt arrogant, maar ik was wel altijd op zoek naar iemand die mijn ambitiedrang snapte en daarmee om kon gaan. Dus ik keek altijd wel uit naar 'de juiste reactie'. Mannen die daardoor geïntimideerd werden, daar kon ik weinig mee. Als ze dat tof vonden of zelf ook hadden gedaan, dan hadden we meer gespreksstof.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doe jij zelf iets heel slims? Ingewikkelde baan, moeilijke studie, slimme hobby? Iets waardoor je intelligent overkomt.

In 3 vwo had ik mijn eerste vriendje, hij zat in 4 mavo. Interesseerde mij helemaal niets. Maar hij benoemde het vaak en probeerde dan uit te leggen waarom hij toch echt wel minstens net zo slim was en ook wel vwo had gekund. Vond ik toen al ongemakkelijk en irritant.

Blijkbaar hebben sommige mensen die behoefte. En claimen hoogbegaafd te zijn is een redelijk makkelijke manier om jezelf te labelen als intelligent. Makkelijker dan jarenlange studies of carrières.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja natuurlijk "verkoopt" iedereen zichzelf. Of je het ermee eens bent of niet; zo werkt het. Kijk maar eens op Facebook en andere sociale media. Het is één grote tentoonstelling.

Iedereen verzamelt veren om in zijn tooi te steken. Degenen die zeggen dat niet te doen jokken. Voor hen is "bescheidenheid" of "slachtofferschap" dan weer een mooie veer.

In de regel gaan mensen alleen om met mensen binnen hun "klasse". Universitair opgeleiden zullen vrienden en andere relaties hebben in dezelfde kringen en zullen nooit de lager geschoolden echt leren kennen. En vice versa. Ze kennen elkaars werelden niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ze eigenlijk te dom zijn om jou iets duidelijk te maken, onder het mom "ik ben zo slim, dat snap jij niet".

Je bent hoger dan gemiddeld begaafd, wanneer je een HBO/WO opleiding hebt gevolgd. Een gemiddeld IQ is 100, en dat is ongeveer Mavo niveau. Volgens de definitie zou je een IQ van meer dan 130 moeten hebben voor hoofdbegaafdheid. En dat zijn er maar heel erg weinig.

Verder heb je natuurlijk mensen die beter ontwikkeld zijn op 1 aspect, hppgbegaafd in taal, of sport, of schaken of haken of wat dan ook.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik herken dit niet. Zeker niet van mensen over zichzelf. Ik zit wel in een omgeving met veel hoogopgeleide mensen, en er zitten er een aantal bij die echt bovengemiddeld slim zijn, maar ik heb nooit iemand iets horen zeggen dat ze hoogbegaafd zijn (of überhaupt getest zijn).

Ik heb geen kinderen, dus ik heb ook weinig te maken met ouders die over hun hoogbegaafde kinderen praten.
Ugli schreef:
10-10-2022 00:05
Ik heb nog nooit iemand die echt hoogbegaafd is dat zo trots horen vertellen. Je merkt het vaak indirect op (cijfergemiddeldes van 9 en hoger, op jonge leeftijd hele lastige hobbies hebben, vrijwillig en ogenschijnlijk moeiteloos lastige dingen gaan zitten doen als tijdverdrijf of omdat het kan). En dan komt het soms ter sprake en zeggen ze hun IQ, niet dat ze hoogbegaafd zijn.

Mensen die claimen slim te zijn vind ik juist vaak heel dom over komen.
Nou ja, mijn broer had een cijfergemiddelde van hoger dan 9, met meer vakken dan nodig, en is gepromoveerd in een ingewikkelde studie. Maar hij is nooit getest ofzo, dus of ‘ie hoogbegaafd is, daar hebben we formeel geen idee van. Er was nooit aanleiding om te testen, de problemen waarover je vaak hoort bij hoogbegaafde mensen had hij niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doet me denken aan dat ik laatst een oud klasgenoot tegenkwam en hij mij vroeg wat ik nu deed. Ik legde uit dat ik afgekeurd ben en een uitkering ontvang.

Hij vroeg welke uitkering, ik geef antwoord, en hij reageert ' die heb ik ook aangevraagd en ik had hem bijna gekregen maar uiteindelijk niet vanwege mijn IQ'

Ik verbaasd, want bij mijn hele aanvraag is IQ geeneens ter sprake gekomen en ik zeg ' oh dat is gek, ik heb gewoon een normaal IQ en die uitkering'

Hij ' ja maar ik heb geen normaal IQ, ik ben hoogbegaafd'

Ja sorry hoor maar dat geloof ik dan echt niet :roll:

Hij was altijd al van de sterke verhalen op school en ik denk echt niet dat ze je bij het UWV afwijzen op IQ.. zoals ik al zei, ik heb daar ook nog nooit een test moeten overhandigen.
You know what, take off your cranky pants and go take a nap, all right?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner is gediagnosticeerd met hoogbegaafdheid toen hij 15 was hij schept er nooit over op tegen andere mensen het heeft hem vooral in de weggezeten. Ik denk dat jij vooral met onzekere pipo s hebt te maken die complimentjes zitten te vissen en speciaal gevonden willen worden lastig ze vergeten dat bij hoogbegaafdheid ook vaak autisme bij zit niet altijd maar vaak wel.
lavendel22 wijzigde dit bericht op 10-10-2022 07:10
2.93% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven