Wie negeer jij (ruzie's)

10-09-2009 11:53 53 berichten
Hallo allemaal.

Ik verbaas me de laatste tijd steeds meer over het fenomeen "negeren" in ruzie's.

Vele conflicten binnen familie's, vriendengroepen, relaties noem maar op eindigen in de negeermodus.

Het is niet uitgepraat, de een verwijt de ander iets en andersom en daarom gaan ze mekaar dus maar negeren. Vaak zeggen ze ook: de ander moet de eerste stap zetten.

Het rare daarin is dat die mensen vaak nog steeds wel heel veel om mekaar geven, maar juist daardoor zo gekwetst zijn dat ze gaan negeren, op feestjes of andere momenten waarin ze mekaar tegenkomen.

Waarom doen mensen dat toch eigenlijk? omdat ze de ander willen straffen? Ik vind het eigenlijk heel kinderachtig.

Ik heb vroeger ook genegeerd, voor het laatst toen ik 18 was. Omdat een vriendin mij slecht behandeld had, of omdat ik zelf genoeg had van een bepaalde vriendin. Heel slecht en kinderachtig, als ik daar nu op terugkijk.

Mijn vriend negeert nu zijn beste vriend op feestjes omdat hij hem een heeeele laffe streek geleverd heeft.

en 1 van mijn beste vriendinnen negeert me al 3/4 jaar omdat ze boos op mij is omdat ze vind dat ik haar heb laten zakken toen ik een relatie kreeg. Deels was dat ook waar, alleen had ik dat niet bewust gedaan, maar ontstond dat zo. We hebben twee keer geprobeerd om het uit te praten maar dat lukte niet echt. Toen besloot ze om mij te negeren. Uiteindelijk had ik goed door wat ik fout had gedaan en heb ik nog veel pogingen gedaan om het te lijmen maar ze gunt mij geen blik waardig.

en dat doet pijn, maar voelt vooral erg ongemakkelijk op feestjes waarin we mekaar regelmatig tegenkomen.

dus mijn vraag is: negeren jullie wel eens mensen? of worden jullie zelf genegeerd? en hoe gaan jullie daarmee om? en vind je dat een kinderachtige manier om met een conflict om te gaan?

Wat vind ik van negeren?

Totaal aantal stemmen: 43

Ik heb nog nooit iemand genegeerd (7%)
Ik negeer op het moment iemand waar ik onenigheid mee heb (21%)
ik vind negeren kinderachtig (58%)
Ik vind negeren een goede manier (14%)
Alle reacties Link kopieren
Ik word genegeerd door een (voormalig??) heel goede vriendin, al 3 kwart jaar en ik heb geen idee waarom.

Dat doet pas verdriet.
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
jep, ik ben ook zo een die gaat negeren, gewoon omdat ik niet weet hoe ik moet overbrengen als ik iets niet leuk vind (lees: heel boos om ben ). Ik schiet vaak in de verdediging of ga schreeuwen, beiden ook niet constructief . Dus totdat ik weet hoe op een goed opbouwende manier te reageren op die persoon, ga ik diegene uit de weg.
Ik negeer ook als ik boos ben. En ik weet dat ik er niks mee opschiet. Bij mij is het aangeleerd gedrag wat heel vertouwd voelt denk ik. Als mijn moeder vroeger boos op me was deed zij dat ook naar mij toe (soms ging ze zelfs met de radio meezingen als ik haar iets vroeg, ik was dan echt lucht). Ik denk dat ik het daarom moeilijk vind om de confrontatie met iemand aan te gaan.......
Negeren is gewoon hardstikke kinderachtig! Kom op zeg, we zijn toch volwassen mensen?

Spreek irritaties naar elkaar uit, los ruzies op.. doe er in ieder geval iets mee.

Soms kun je natuurlijk ook wel eens een irritatie voor je houden, omdat je de vrede wil bewaren. Maar dat is geen negeren toch?

Als ik doorheb dat iemand mij zou negeren, zou ik het meteen zeggen. Of je wel helemaal lekker bent? En eigenlijk is het dan voor mij ook wel over. Wat beteken je voor iemand dat hij/zij je gaat negeren. Slaat nergens op.
Ik negeer niet. Als ik een probleem heb, spreek ik dat uit en praat ik dat uit. Gaat dat niet, en is het een 'deal breaker', dan is wat mij betreft de relatie gewoon over. Dus dan is er geen sprake meer van negeren, vind ik.

Ik ben geloof ik ook nog nooit genegeerd, maar mocht dat gebeuren, dan geldt bovenstaande weer wat mij betreft. Als iemand niet de moeite neemt een probleem met me te bespreken/uit te praten, dan wil ik geloof ik geen relatie meer met die persoon.
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
Wat LFH zegt, dus
The trick is forgiving the unforgivable (Nip/Tuck).
quote:Miss thang schreef op 10 september 2009 @ 11:59:

Ik negeer niet. Als ik een probleem heb, spreek ik dat uit en praat ik dat uit. Gaat dat niet, en is het een 'deal breaker', dan is wat mij betreft de relatie gewoon over. Dus dan is er geen sprake meer van negeren, vind ik.

.Hoe noem je het dán?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dan heb je mijn inziens gewoon geen contact meer met elkaar.

Als je wel een vriendschap hebt, en de ander doet of je lucht ben, dat noem ik wel negeren.
Ik negeer weleens ja... als ik onenigheid met mijn man heb en absoluut geen zin meer heb om een eindeloze discussie aan te gaan. Maar het slaat nergens op, want op het moment dat ik lekker 'zit te negeren' dan maak ik me alleen maar boos, en zit ik te bedenken wat ik zou willen zeggen. Mijn man weet dat en laat me, want hij weet ook dat ik het toch niet lang volhou omdat ik mn kwek niet dicht kan houden.

Wordt aan gewerkt....
paque in pink, dat is ook apart! heb je het niet aan haar gevraagd wat er speelt? kom je haar wel tegen en doet ze dan alsof je lucht bent?

er is voor mij ook een verschil als de vriendschap gewoon over is, met beide overeenstemming. dat soort mensen kom ik tegen op feestjes en die kan ik recht in de ogen aankijken en oprecht enthousiast een bijklets-praatje mee maken.

maar voor de mensen die wel negeren, wat verwachten jullie daarin vd ander?

ik probeer het nl steeds goed te maken met mijn vriendin (heb een keer een kaartje gestuurd (pas nog), een mailtje gestuurd, een smsje gestuurd, met lieve boodschappen erin en dat ik hoop dat ze nog een keer met me wil praten, maar de silent treatment still continues...
ik doe niet aan negeren omdat ik vind dat de ander de eerste stap moet zetten. als ik een vriendschap of persoon belangrijk genoeg vind, dan neem ik misschien een momentje om te kalmeren en rustig na te denken, maar herstel ik het contact wel.

het is inderdaad ook mogelijk dat iemand mij een streek levert die ik onacceptabel vind, en dan eindigt voor mij die vrindschap. Op zo'n moment hoef ik dus ook niets meer van die persoon en kan ie op zijn kop gaan staan om het goed te maken, dat gaat niet meer lukken.

als iemand mij een streek levert die ik onacceptabel vind, weet ik niet zo goed hoe ik die persoon zou moeten vergeven, zonder daarbij impliciet niet de boodschap mee te geven dat ik het dus toch niet zo heel erg erg vond en dus het risico loop dat die persoon me het kunstje nogmaals zou flikken. in dat geval blijf ik liever on the safe side en heb ik alleen nog zo min mogelijk en oppervlakkig contact. Op een feestje zeg ik dan hallo tegen zo iemand en verder niets. Als dat negeren heet en/of kinderachtig is, dan is dat maar zo.
ik heb 1 keer mijn vriend genegeerd (en hij mij) en dat voelde zoooo vreselijk ja! we hadden alleen maar onszelf ermee (niet in slaap kunnen vallen enzo).

en vroegere relaties heel vroeger negeerde ik mijn vriendje ook wel eens in een ruzie maar dat was meer onmacht, ik klapte gewoon dicht. dus ik werd stil.
return, je zegt in ieder geval nog hallo.

dat doet mijn vriend niet tegen zijn voormalig beste vriend en ook mijn vriendin doet dat niet tegen mij. ze kijkt gewoon de andere kant op als ze binnenkomt of weggaat. zelfs op hele kleine feestjes...
@Rary: voor mij zou dat een teken zijn dat al die pogingen blijkbaar geen zin hebben, en het is gewoon onbeschoft dat ze er niet op reageert. Waarom laat je dat toe? Ik zou mijn rug keren. Maar dat is natuurlijk erg lastig en pijnlijk.. dat begrijp ik wel.
Ik negeer mijn buurvrouw. Zij heeft dingen gezegd die pijnlijk waren en totaal niet waar zijn. Tijdens een gesprek ben ik netjes gebleven maar zij ging als een razende stier tekeer. Dus nu lekker negeren, boontje komt om zijn loontje.
Ik negeer ook,ik heb mijn vriend wel eens een hele week genegeerd.

Samen in 1 huis wonen is dan best wel lastig,maar ik liep hem dan zo voorbij of deed net alsof ik hem niet hoorde als hij mij iets vroeg.

Ik weet ook wel dat het niets oplost,maar ik ben dan zooooo boos en weet dat als ik wat zeg dat ik of ga schreeuwen of ik zeg hele nare kwetsende dingen en dus hou ik dan maar mijn mond.

Ik verwacht dan eigenlijk dat mijn vriend naar me toekomt om het uit te praten,maar hij heeft dan ook zoiets van zoek jij het even uit!

Ik heb het ook met mijn ex-schoonmoeder gehad,zij was boos op mij en mijn toenmalige vriend en sprak al maanden niet meer met ons.

Toen ze op een dag achter me stond in de supermarkt heb ik haar straal genegeerd,mijn zoontje zat in het zitje van het winkelwagentje en zag zijn oma en riep dus ook: Oma,oma.

Ik deed net alsof ik het niet hoorde en ben de supermarkt uitgelopen,dat vond ik toen wel heel erg.
Ik negeer mijn naaste buren.

Zij ons ook.

Ik heb voor mezelf gekeken wat me meer energie kostte; negeren of niet negeren. Negeren vond ik veel makkelijker dan met opeengeklemde kaken goedendag zeggen, dus nu negeer ik ze al zo lang als ik hier woon, naar volle tevredenheid.

Met sommige mensen kan ik - blijkbaar - niet omgaan, ook niet als ze pal naast me wonen.
Ik negeer mijn schoonzus en zij negeert mij. Om de lieve vrede te bewaren doen we op familie gelegenheden heel beleefd tegen elkaar maar that's it. Het is al 8 jaar zo dus ik ben er inmiddels aan gewend en heb er vrede mee dat het ook nooit beter zal worden.
LFH85, omdat ik het gevoel heb dat het hoofdstuk nog niet klaar is. ik heb het afgelopen half jaar inzichten gekregen die ik nog niet had en ik denk dat we er nog wel uit kunnen komen.

en ook wil ik het niet zomaar opgeven, want zij stoot vaker mensen op die manier af (is dus ook haar probleem) maar die mensen laten zich dan wel afstoten.

en tot aan het moment dat we ruzie kregen zagen we mekaar 3 keer per week en hadden we een hele hechte vriendschap.

ik ben ook niet gemeen naar haar geweest, ik heb alleen te weinig van me laten horen toen ik een relatie kreeg... en dat is niet goed...

maar ik zit nu wel in een overpeinzing wat ik er nog mee wil en kan, want het is ook onbeschoft wat ze doet.

maar ze heeft me ook ooit gezegd dat als ze eenmaal boos is, ze lang boos blijft, en ze dit alleen kan uiten door te negeren....
quote:misslove2 schreef op 10 september 2009 @ 12:23:

Ik weet ook wel dat het niets oplost,maar ik ben dan zooooo boos en weet dat als ik wat zeg dat ik of ga schreeuwen of ik zeg hele nare kwetsende dingen en dus hou ik dan maar mijn mond.

.

Dit vind ik het meest slappe en gemakkelijke excuus om te negeren. Mijn ex-schoonzus deed dat ook zo.. liep weg in een discussie, dat soort dingen. Later zei ze dan poeslief dat ze dat deed omdat ze anders lelijke dingen zou gaan zeggen en was ze altijd de held omdat ze zo 'verstandig' gereageerd had. Kotsmisselijk werd ik daarvan.

Ik denk dat de meeste (vooral vrouwen) negeren omdat ze vinden dat de andere partij verschrikkelijk fout is en dat die maar moet beginnen met goedmaken.

Dat is ook precies de reden dat ik (maar daar wordt aan gewerkt) af en toe manlief negeer bij onenigheid. Dan vind ik dat hij aan mij moet zien dat ik me kut voel en dat hij moet vragen wat er is. Slaat helemaal nergens op.
Ook ik negeer de buurvrouw. Maar ze doet er alles aan om dat te voorkomen. Zo staat m'n fiets in de weg, heeft ze last van m'n muziek en last van me midden in de nacht.

Mijn fiets staat tegen de muur, mijn muziek draai ik op een normaal volume en ze heeft het gepresteerd om te klagen terwijl mijn stoppen er uit lagen, dus kon ze helemaal geen last hebben en midden in de nacht slaap ik. Ze doet er dus alles aan om een reactie uit te lokken. Maar dat zorgt voor een hoop spanning en ik doe m'n best haar zo veel mogelijk te negeren.

Dit alles komt omdat ze al-tijd een praatje maakt. Zodra ik m'n gezicht laat zien staat ze naast me, ook praat ze in zichzelf, hard genoeg zodat ik het wel moet horen, zodra ik m'n (boeren)deur open heb vind ze dat aanleiding om iets te zeggen. Ze bemoeit zich met gesprekken die ik heb met vrienden of familie, zowel in de tuin als in huis (blijkbaar hoort ze alles). En ze bemoeit zich met mijn manier van doen, "Je kan beter een schuursponsje gebuiken", "Ik zou het anders doen", "Die plant moet in de zon". Ik heb daar dus iets van gezegd. Dat we buren zijn en ik het prima vind om gedag te zeggen, maar ook wel eens in m'n eentje in de tuin wil werken of wil lezen zonder contact te hebben met iemand. Sindsdien is ze hoogstbeledigd. En sindsdien probeer ik haar dus te negeren. Maar ze betrekt andere buren er gewoon bij. Als zij vindt dat ik mijn fiets te ver op het pad zet komt een andere buur dat vertellen. Niet dat ze "aan haar kant staan", maar het blijft vermoeiend om steeds iets van haar te moeten horen.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
helemaal met je eens bianca40. ik kan dat ook best handelen, als iemand gaat schreeuwen en lelijke dingen gaat zeggen. dan kom je tenminste nog ergens en komt het er in ieder geval allemaal uit! ik vind het ook een smoes.

de meeste mensen die negeren doen dat om de ander te straffen/ te laten zien dat ze fout zijn.

en/of omdat ze te bang zijn om hun mond open te trekken en de ander ergens op aan te spreken...
quote:Rary schreef op 10 september 2009 @ 12:26:

LFH85, omdat ik het gevoel heb dat het hoofdstuk nog niet klaar is. ik heb het afgelopen half jaar inzichten gekregen die ik nog niet had en ik denk dat we er nog wel uit kunnen komen.

en ook wil ik het niet zomaar opgeven, want zij stoot vaker mensen op die manier af (is dus ook haar probleem) maar die mensen laten zich dan wel afstoten.

en tot aan het moment dat we ruzie kregen zagen we mekaar 3 keer per week en hadden we een hele hechte vriendschap.

ik ben ook niet gemeen naar haar geweest, ik heb alleen te weinig van me laten horen toen ik een relatie kreeg... en dat is niet goed...

maar ik zit nu wel in een overpeinzing wat ik er nog mee wil en kan, want het is ook onbeschoft wat ze doet.

maar ze heeft me ook ooit gezegd dat als ze eenmaal boos is, ze lang boos blijft, en ze dit alleen kan uiten door te negeren....

Ja, niet elke situatie is hetzelfde natuurlijk. En dat blijkt hier ook uit. Maar toch moet je wel aan jezelf denken hoor. Ik ken jouw situatie, toen ik een relatie kreeg heb ik ook wat minder van me laten horen naar vrienden toe. Maar dan nog.. als je vrienden van elkaar bent, dan gun je elkaar toch geluk? En die eerste fase.. logisch dat je dan alleen maar loopt te vlinderen.

Ze mag best boos zijn, maar ik vind het persoonlijk laf om te negeren. Ze kan op zijn minst dan aangeven dat ze een poosje geen contact wil, dan weet jij tenminste ook waar je aan toe bent.

Dat is mijn mening dan hé? Je moet gewoon je eigen gevoel volgen, jij kent jullie vriendschap en de geschiedenis en vooral de vriendin in kwestie.
Kennelijk is dit hoofdstuk vvoor haar wel klaar. Je hebt al meerdere malen contact gezocht en excuses aangeboden, dus het negeren is niet omdat ze wil dat jij door het stof gaat, want dat heb je al gedaan.

Denk dat je gewoon moet accepteren dat ze niks meer met je te maken wil hebben, en dat dat niet meer gaat veranderen. jammer maar helaas, deze vriendschap is definitief over. Loslaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven