zijn achternaam houden?
donderdag 5 november 2020 om 08:12
Dat contract maakt het soms erg lastig om dingen te regelen, op het absurde af.
Onze ziggo verbinding lag er al weken uit, man kon niet bellen. Ik ga bellen en ze doen een partij moeilijk.
Terwijl ze zien dat er geen verbinding is, ik allerlei gegevens kan geven waar ze uit op kunnen maken dat het verhaal klopt (zoals hele voorgeschiedenis inclusief tijdstippen van alle telefoontjes, de inhoud van mail met klachten).
Zelfde verhaal voor een verzekering met 2 auto's op de polis. Ik verkoop mijn auto, maar de verzekering weigert om de auto van de polis te halen, want zijn naam staat op de polis, maar ik stond er op als regelmatige bestuurder van de auto.
Pas toen ik een beetje boos zei dat ik man wel zou laten bellen, maar dat ik het maar raar gedoe vond, ging die auto er af.
Verifiëren of het verhaal klopt, is prima. Maar soms gaat het echt te ver.
donderdag 5 november 2020 om 08:18
Juist niet.
Oorspronkelijk was het nl idd zo dat je als vrouw eerst onder je vaders naam viel, als zijn 'eigendom' en als je trouwde werd je je mans 'eigendom'.
Dat dat nu niet meer zo ervaren wordt maakt de redenering niet ineens idioot.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
donderdag 5 november 2020 om 08:23
Westerpaviljoen schreef: ↑04-11-2020 20:08Wat leven we toch in een ouderwetse maatschappij.
Mijn kinderen hebben de achternaam van mama. Klaar.
Mijn oudste is in een ouderwetse tijd geboren. Wij zijn niet getrouwd en als mijn man z'n kind erkende, kreeg het automatisch zijn achternaam. Dat was in 1997, de wet veranderde in januari 1998. Voor een tweede kind was er geen keuze, zelfde vader is zelfde achternaam (dat verhaal van die 4 kinderen met verschillende achternamen maar zelfde vader snap ik dus ook niet)
IK heb er nooit zoveel problemen mee gehad. De kinderen moeten een achternaam hebben en of dat nou van mij of van hem is, maakt me niet uit. Als ik uit hun naam naar instanties belde, gebruikte ik hun achternaam en dat vonden ze hartstikke grappig.
Leontien heeft waarschijnlijk langer Borsato dan Ruiters geheten. Hier zeggen veel mensen 'maar we kennen haar toch als Ruiters', maar ik moest er echt over nadenken. Lekker belangrijk ook wat ze doet met haar achternaam.
Hier zei ook iemand dat Sylvie bekend werd als Van der Vaart, maar toch ook haar eigen achternaam terugnam. Sylvie was echt al heel lang bekend onder haar eigen achternaam, voordat ze trouwde. Ze had al in diverse films gespeeld.
Later is nu
donderdag 5 november 2020 om 08:27
Ik had het over dat de kinderen uit de vrouw komen en het daarom niet meer dan normaal is dat ze haar achternaam krijgen, dat vind ik een idiote redenering, het is niet zo dat vrouwen vanzelf zwanger worden ofzo, daar is een man voor nodig.
donderdag 5 november 2020 om 08:29
donderdag 5 november 2020 om 08:31
Ik heb dat juist altijd de enige logische redenering gevonden: kind komt uit vrouw, dus achternaam vrouw.
donderdag 5 november 2020 om 08:34
Dus wanneer je er voor kiest om je eigen naam te houden ben je een geëmancipeerde vrouw. Maar als je ervoor kiest om de naam van je man te gebruiken dan ben je ouderwets en ga je niet met je tijd mee.
Ik ben nog altijd van mening dat een geëmancipeerde vrouw een vrouw is die haar eigen keuzes mag maken en deze niet hoeft te gaan verantwoorden naar anderen toe.
Ik ben nog altijd van mening dat een geëmancipeerde vrouw een vrouw is die haar eigen keuzes mag maken en deze niet hoeft te gaan verantwoorden naar anderen toe.
donderdag 5 november 2020 om 08:34
Ik heb een dubbele achternaam (naam man-eigennaam) maar op werk heb ik dat nooit veranderd. En in de praktijk gebruik ik het niet.
Wat andere mensen willen moeten ze zelf weten maar je expartners naam houden terwijl je gescheiden bent vind ik gek. Maar dat is bij Leontien niet het geval, het duurt alleen ff om haar insta te veranderen dacht ik.
Wat andere mensen willen moeten ze zelf weten maar je expartners naam houden terwijl je gescheiden bent vind ik gek. Maar dat is bij Leontien niet het geval, het duurt alleen ff om haar insta te veranderen dacht ik.
donderdag 5 november 2020 om 08:39
Die discussie zal nooit eindigen, maar qua emancipatie kijk ik liever naar het grotere geheel.MMXVIII schreef: ↑05-11-2020 08:34Dus wanneer je er voor kiest om je eigen naam te houden ben je een geëmancipeerde vrouw. Maar als je ervoor kiest om de naam van je man te gebruiken dan ben je ouderwets en ga je niet met je tijd mee.
Zolang meer dan de helft van de koppels de achternaam van de man gaat dragen is de emancipatie in de samenleving nog niet voltooid.
Als namelijk alle mogelijkheden als gelijkwaardig worden gezien zullen ze ook ongeveer even vaak gekozen worden en zover is het nog lang niet.
En dat staat dan los van een individuele keuze, want ik lees nooit anders dan dat men er 'bewust' voor gekozen heeft.
donderdag 5 november 2020 om 08:43
Uiteraard mag jij je eigen keuzes maken. Dat impliceert alleen niet dat het een geëmancipeerde keuze is.MMXVIII schreef: ↑05-11-2020 08:34Dus wanneer je er voor kiest om je eigen naam te houden ben je een geëmancipeerde vrouw. Maar als je ervoor kiest om de naam van je man te gebruiken dan ben je ouderwets en ga je niet met je tijd mee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 5 november 2020 om 08:46
Dus vaders hebben niks te kiezen want ze kunnen nou eenmaal geen kind baren? In dat geval zou mijn redenatie zijn dat je het lekker uit mag zoeken want het is tenslotte jouw kind met jouw achternaam. Dan had ik er niks meer voor gedaan.
donderdag 5 november 2020 om 08:47
Dat doe je samen, hij kan ook geen kinderen maken zonder vrouw. En daarna loopt die vrouw er 9 maanden mee met alle ongemakken erbij en daarna moet zij het baren. Dus als je dan toch meer rechten wil hangen aan wiens naam. Dan die van de moeder.
Maar weet je heus wel. Alleen dat relt niet zo lekkker.
donderdag 5 november 2020 om 08:47
Ja, jammer he?
En ach, is dat echt een verlies voor die kinderen?
donderdag 5 november 2020 om 08:49
Tot zover de zogenaamde "vrije keuze".
donderdag 5 november 2020 om 08:50
Dus jij doet alleen iets voor het kind omdat het jouw achternaam heeft?
Wat nu als moeder diezelfde redenering volgt?
Vaders hebben van alles te kiezen, maar bij mij dus niet qua achternaam.
donderdag 5 november 2020 om 08:54
Wat lees ik hier toch een hoop vooroordelen. Als je de naam van je partner aanneemt als vrouw ben je meteen ‘dom’ en ‘ouderwets’. Als je de naam van je partner aanneemt als man ben je óf heel modern óf zielig omdat je dan wel een dominante vrouw zou hebben?
Ik ga de naam van mijn vriend aannemen als we gaan trouwen. Simpelweg omdat we allebei dezelfde achternaam wilden en we zijn naam geschikter vonden dan die van mij (om verschillende redenen).
Ik ga de naam van mijn vriend aannemen als we gaan trouwen. Simpelweg omdat we allebei dezelfde achternaam wilden en we zijn naam geschikter vonden dan die van mij (om verschillende redenen).
donderdag 5 november 2020 om 08:56
Eigenlijk is het suf dat bij de afstamming altijd gekeken wordt naar de naam van de vader. Want vroeger was het toch niet aan te tonen of iemand echt de vader was van het kind. Het is veel makkelijker om te bewijzen dat de moeder echt de moeder was, aangezien zij het kind baart. Op dat gebied zou het ook logischer zijn om de moederlijn te volgen qua namen.
Een mooi alternatief zou ik vinden, dat zowel de moeder naam als de vader naam gebruikt wordt.
Een mooi alternatief zou ik vinden, dat zowel de moeder naam als de vader naam gebruikt wordt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 5 november 2020 om 09:21
Klinkt als een mooie en liefdevolle redenatie naar je vrouw én kind
Later is nu
donderdag 5 november 2020 om 09:23
Je weet toch dat je eigendomsbewijs na trouwen naar je man gaat?
Mijn man zegt altijd: nu ben je van mij. Kijk maar, in je paspoort staat e/v. Eigendom van.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 05-11-2020 09:28
0.82% gewijzigd
donderdag 5 november 2020 om 09:24
dianaf schreef: ↑05-11-2020 08:56Eigenlijk is het suf dat bij de afstamming altijd gekeken wordt naar de naam van de vader. Want vroeger was het toch niet aan te tonen of iemand echt de vader was van het kind. Het is veel makkelijker om te bewijzen dat de moeder echt de moeder was, aangezien zij het kind baart. Op dat gebied zou het ook logischer zijn om de moederlijn te volgen qua namen.
Dat is denk ik nog een reden waarom men vroeger koos voor de naam van de vader. Een 'stempel'. Zie je wel dat het van mij is! En voor moeder én kind een vangnet, aangezien vader degene was, die het geld inbracht en alles mocht regelen. (vrouw mocht geen bezit hebben)
Als je trouwens een (paar?) eeuw(en) terug kijkt, hielden in elk geval de rijkere dames hun eigen naam, valt mij altijd op in musea bij portretten
Later is nu
donderdag 5 november 2020 om 09:25
donderdag 5 november 2020 om 09:25
Keuzevrijheid is niet de definitie van emancipatie.
eman·ci·pa·tie (de; v)
het toestaan of verwerven van gelijke rechten aan/door een groep die was achtergesteld: de emancipatie van de vrouw