zijn achternaam houden?

04-11-2020 13:21 318 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren gescheiden, geen kinderen , maar toch gebruik blijven maken van je ex zijn achternaam?

Leontien Borsato kreeg er commentaar op..

Als niets je nog verbind is de achternaam dan blijven gebruiken dan nog iets wat je zou doen?
Mevrouw75 schreef:
04-11-2020 20:48
Kind blijft heten hoe het heet.

Maar, hoezo en met wat krijg je bij instanties meet gedaan? Ik ben gewoon mevrouw75, moeder van kind X. En ik ben gewoon degene die zaken regelt voor mijn minderjarig kind. Ik heb nooit de naam van mijn man, of vriend toen wij nog niks van elkaar waren, hoeven gebruiken om iets gedaan te krijgen.
We zijn aan het verhuizen en ik merk dat ik bij de Ziggo en energieleverancier en dat soort instanties niet altijd word geholpen als ik met mijn eigen naam bel. Voor zoon bel ik wel gewoon met mijn eigen naam.
Ellebowie schreef:
04-11-2020 22:22
Nee zijn het ook niet, maar ik snap niet dat het gewoon niet mag van de overheid. Waarom moeten we 1 van de 2 kiezen, terwijl het een kind van allebei is.
Als we dat zouden willen, dat een kind zowel de naam van de vader als van de moeder krijgt, dan zouden we het Spaanse systeem moeten invoeren. Daar hebben mensen twee achternamen. De eerste achternaam is de eerste achternaam van de vader, en de tweede achternaam is de eerste achternaam van de moeder.
Ellebowie schreef:
04-11-2020 22:22
Nee zijn het ook niet, maar ik snap niet dat het gewoon niet mag van de overheid. Waarom moeten we 1 van de 2 kiezen, terwijl het een kind van allebei is.
Ik heb geen idee. Misschien omdat je anders kinderen krijgt je heel veel namen?
Jansen x Pietersen = Jansen Pietersen
Klaassen x van Dijk = Klaassen van Dijk.

Jansen Pietersen x Klaassen van Dijk = Jansen Pietersen Klaassen van Dijk.

Stel je nu eens voor dat die laatste ook weer kinderen krijgt met de achternaam van beide ouders. Dan zijn het er al 8.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Westerpaviljoen schreef:
04-11-2020 20:08
Wat leven we toch in een ouderwetse maatschappij.

Mijn kinderen hebben de achternaam van mama. Klaar.
:worship:
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Hexopbezemsteel schreef:
04-11-2020 22:06
Klopt. Alle kinderen krijgen dezelfde achternaam, tenzij hij de jongste twee niet erkent.
Volgens mij is dat ook de enige mogelijkheid, dat hij de jongste twee kinderen niet erkend heeft. Ik ben daar zo benieuwd naar hoe dat zit. Nu zijn die mensen een stuk ouder dan ik, dus ik zal ze wel overleven. Dus als ze overleden zijn, dan zal ik beslist bij het Centraal Bureau Genealogie hun persoonslijsten opvragen, dan weet ik hoe het zit.
WitteHaai schreef:
04-11-2020 22:20
Als je opnieuw trouwt, dan vervalt het recht om de naam van je overleden man te gebruiken.
En als er in dat nieuwe huwelijk kinderen komen, dan krijgen die de naam van je nieuwe echtgenoot, tenzij je beide aangeeft dat ze jouw naam moeten krijgen. De kinderen die je met je overleden man hebt gekregen, houden dan wel gewoon hun naam, dus de naam van je overleden man.
Maar officieel hou je toch gewoon je eigen naam ook al trouw je? Je gebruikt toch alleen de naam van de man. Dus dan kan je toch de naam van je overleden man blijven gebruiken en vervalt dat recht niet want er is geen recht aan verbonden. Bij kinderen is de naam wel officieel aangezien dat de geboortenaam is.
Hexopbezemsteel schreef:
04-11-2020 22:27
Ik heb geen idee. Misschien omdat je anders kinderen krijgt je heel veel namen?
Jansen x Pietersen = Jansen Pietersen
Klaassen x van Dijk = Klaassen van Dijk.

Jansen Pietersen x Klaassen van Dijk = Jansen Pietersen Klaassen van Dijk.

Stel je nu eens voor dat die laatste ook weer kinderen krijgt met de achternaam van beide ouders. Dan zijn het er al 8.
In Spanje geef je als ouder alleen je eerste achternaam door. Dus dan houdt het kind 2 achternamen.

Dus dan wordt een kind Jansen Klaassen ipv alle 4 de namen.
WitteHaai schreef:
04-11-2020 22:25
Als we dat zouden willen, dat een kind zowel de naam van de vader als van de moeder krijgt, dan zouden we het Spaanse systeem moeten invoeren. Daar hebben mensen twee achternamen. De eerste achternaam is de eerste achternaam van de vader, en de tweede achternaam is de eerste achternaam van de moeder.
Maar dan verschuif je het probleem gewoon één generatie, want alleen de eerste achternaam wordt doorgegeven.
Westerpaviljoen schreef:

Ja waarom niet. Prima toch.
Solomio schreef:
04-11-2020 22:33
Maar dan verschuif je het probleem gewoon één generatie, want alleen de eerste achternaam wordt doorgegeven.
Ja al vind ik dat al beter eerlijk gezegd.
Ellebowie schreef:
04-11-2020 22:37
Ja al vind ik dat al beter eerlijk gezegd.
Ik vond het als kind al raar dat ik de achternaam van mijn vader had en wist toen ook al dat mijn toekomstige kinderen mijn achternaam zouden krijgen.
Solomio schreef:
04-11-2020 22:39
Ik vond het als kind al raar dat ik de achternaam van mijn vader had en wist toen ook al dat mijn toekomstige kinderen mijn achternaam zouden krijgen.
Dat is we vooruitstrevend! Ik moet eerlijk zeggen dat ik er als kind niet zoveel over nadacht. Ik weet wel dat als man en ik dat bij onze kinderen gedaan hadden we veel problemen met zijn familie hadden gekregen. Wat bizar is (hebben we ook niet zoveel contact mee)
Ellebowie schreef:
04-11-2020 22:30
Maar officieel hou je toch gewoon je eigen naam ook al trouw je? Je gebruikt toch alleen de naam van de man. Dus dan kan je toch de naam van je overleden man blijven gebruiken en vervalt dat recht niet want er is geen recht aan verbonden. Bij kinderen is de naam wel officieel aangezien dat de geboortenaam is.
Officieel houd je altijd je geboortenaam.

Het gebruik van de naam van je echtgenoot is wel degelijk een recht. Dat is wettelijk zo geregeld in het Burgerlijk Wetboek.

Burgerlijk Wetboek Boek 1. Personen- en familierecht
Titel 1. Algemene bepalingen
Artikel 9
1 Een vrouw die gehuwd is of die gehuwd is geweest dan wel wier partnerschap geregistreerd is of is geweest en die niet is getrouwd na beëindiging van de registratie of is hertrouwd dan wel niet een geregistreerd partnerschap is aangegaan na beëindiging van het huwelijk of opnieuw is aangegaan, is steeds bevoegd de geslachtsnaam van haar echtgenoot of van haar geregistreerde partner te voeren of aan de hare te doen voorafgaan dan wel die te doen volgen op haar eigen geslachtsnaam.

2 Indien het huwelijk door echtscheiding is ontbonden en daaruit geen afstammelingen in leven zijn dan wel indien het geregistreerd partnerschap op de wijze bedoeld in artikel 80c, onder c of d, is beëindigd, kan de rechtbank, wanneer daartoe gegronde redenen bestaan, op verzoek van de gewezen echtgenoot of de gewezen geregistreerde partner aan de vrouw de haar in het eerste lid toegekende bevoegdheid ontnemen.

3 Het eerste en tweede lid zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de man die gehuwd is of gehuwd is geweest dan wel wiens partnerschap geregistreerd is of is geweest en die niet is getrouwd na beëindiging van de registratie of is hertrouwd dan wel niet een geregistreerd partnerschap is aangegaan na beëindiging van het huwelijk of opnieuw is aangegaan.
Net als mijn ma voor mij heb ik nooit de achternaam van mijn man aangenomen. Zie niet in waarom. Mijn achternaam is nooit anders geweest dan deze en dat blijft ook zo.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
WitteHaai schreef:
04-11-2020 22:54
Officieel houd je altijd je geboortenaam.

Het gebruik van de naam van je echtgenoot is wel degelijk een recht. Dat is wettelijk zo geregeld in het Burgerlijk Wetboek.

Burgerlijk Wetboek Boek 1. Personen- en familierecht
Titel 1. Algemene bepalingen
Artikel 9
1 Een vrouw die gehuwd is of die gehuwd is geweest dan wel wier partnerschap geregistreerd is of is geweest en die niet is getrouwd na beëindiging van de registratie of is hertrouwd dan wel niet een geregistreerd partnerschap is aangegaan na beëindiging van het huwelijk of opnieuw is aangegaan, is steeds bevoegd de geslachtsnaam van haar echtgenoot of van haar geregistreerde partner te voeren of aan de hare te doen voorafgaan dan wel die te doen volgen op haar eigen geslachtsnaam.

2 Indien het huwelijk door echtscheiding is ontbonden en daaruit geen afstammelingen in leven zijn dan wel indien het geregistreerd partnerschap op de wijze bedoeld in artikel 80c, onder c of d, is beëindigd, kan de rechtbank, wanneer daartoe gegronde redenen bestaan, op verzoek van de gewezen echtgenoot of de gewezen geregistreerde partner aan de vrouw de haar in het eerste lid toegekende bevoegdheid ontnemen.

3 Het eerste en tweede lid zijn van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de man die gehuwd is of gehuwd is geweest dan wel wiens partnerschap geregistreerd is of is geweest en die niet is getrouwd na beëindiging van de registratie of is hertrouwd dan wel niet een geregistreerd partnerschap is aangegaan na beëindiging van het huwelijk of opnieuw is aangegaan.
Ik wist niet dat het officieel zo geregeld was, snapte al niet waarom het bij sommige instanties wel leek te kunnen. Dankje!
lenthe_ schreef:
04-11-2020 22:23
We zijn aan het verhuizen en ik merk dat ik bij de Ziggo en energieleverancier en dat soort instanties niet altijd word geholpen als ik met mijn eigen naam bel. Voor zoon bel ik wel gewoon met mijn eigen naam.
Maar dat komt omdat jij de contracten niet hebt afgesloten, toch?

Ziggo heeft een contract met je partner en niet met jou.
Westerpaviljoen schreef:

Lijkt me ook niet meer dan logisch, ze komen namelijk uit haar.

Ik vind het echt bizar (en zelfs een beetje dom) om in deze tijd als vrouw de naam van je man aan te nemen. Alsof je zijn bezit wordt.
Misschien vindt Leontine het een mooie achternaam? Schoonma Mary behield de naam ook terwijl die in de jaren 80 al scheidde van haar ex (die inmiddels ook al jaren geleden overleden is.)
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
SweetFirefly schreef:
05-11-2020 07:15
Misschien vindt Leontine het een mooie achternaam? Schoonma Mary behield de naam ook terwijl die in de jaren 80 al scheidde van haar ex (die inmiddels ook al jaren geleden overleden is.)

Tja ik vind dat eerlijk gezegd geen reden. Ik heb ook niet een mooie achternaam, maar zou nooit een mooiere naam van mijn man aannemen.
Metallover schreef:
05-11-2020 07:00

Ik vind het echt bizar (en zelfs een beetje dom) om in deze tijd als vrouw de naam van je man aan te nemen. Alsof je zijn bezit wordt.
In mijn ogen maak je het veel zwaarder dan het is. Ook ik heb gekozen voor de naam van mijn man. Want anoniemer en ik heb een negatieve associatie met mijn meisjesnaam vanwege de band met mijn vader. Het heeft niks met bezit of onafhankelijkheid te maken. Ik moet juist vaak lachen sommige, zogenaamd vrijgevochten vrouwen in mijn omgeving. Die willen of niet trouwen of iig eigen naam houden, maar ondertussen hebben ze thuis wel een traditionele rolverdeling qua huishouden en kinderen en zijn ze financieel hartstikke afhankelijk. Voor mij zit het hem meer daar in, dan in mijn achternaam.
Mijn schoonmoeder (woont in Nederland) vroeg of ik, moesten we ooit trouwen, de naam van mijn vriend ga aannemen.

Neen, want dat is verboden volgens de Belgische wet. Enkel bij uitzondering toegelaten en als je een heel ernstige reden hebt (genre ik ben uit een dictatuur gevlucht en mijn naam staat op de dodenlijst van het regime). En nu ik dit allemaal lees ben ik heel blij dat het niet mag.

De achternaam van je kinderen mag je hier ook sinds kort zelf kiezen tussen de naam van de moeder, de vader of beiden. Maar 95% kiest nog steeds de naam van de vader. Gaan wij ook doen want mijn naam is zo moeilijk dat het mij al allerlei problemen heeft opgeleverd. Moest dat niet zo zijn zou ik wel mijn naam doorgeven, maar ik wil mijn kinderen diezelfde miserie niet aandoen.
Solomio schreef:
04-11-2020 15:51
Zeg je dit ook tegen mannen?

Nog steeds krijgt het grootste deel van de kinderen de achternaam van de vader.
Uiteraard zeg ik dit ook tegen mannen, ik zou het niet leuk hebben gevonden om een kind te krijgen wat dan de achternaam van de moeder zou krijgen ivm een mogelijke scheiding in de toekomst.
Ik zou in oktober gaan trouwen en ik was verbaasd dat vrijwel iedereen er vanuit ging dat ik de naam van mijn vriend ging gebruiken. Alsof dat het bewijs van een soort van hoogst haalbare status in het leven van een vrouw is. Om te kotsen.
Metallover schreef:
05-11-2020 07:00

Idiote redenering dit.
patchouli_ schreef:
04-11-2020 13:35
Goeie!
Het is jammer dat dat nu net niet mag in officieel gebruik. Je kiest samen 1 naamcombi om te voeren. Dus of allebei de Haan-Visser of allebei Visser-de Haan. De kinderen krijgen de eerst genoemde achternaam.
Mijn ex en ik hadden toch echt beiden elkaars achternaam achter de eigen naam. Van kinderen geen sprake, dus daar weet ik niets van.

Ik zou dan dus ook nooit iemands naam nemen, ik heb er een en die houd ik. Zo blij mee dat ik dat bijvoorbeeld met mijn scheiding niet op werk hoefde te verkondigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven