zijn geld en jouw geld hoe regelen jullie dat?

22-05-2008 14:55 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele lieve vriend. We hebben elkaar via Internet leren kennen. We hebben nu ruim 3 jaar een relatie en in september 2005 zijn we gaan samenwonen op mijn adres. We zijn allebei 34 jaar oud. Ik heb allebei mijn ouders nog en hij heeft alleen zijn moeder. Zijn vader is overleden toen hij 2 was.Hij heeft dus nooit echt zijn vader gekend. Zijn vader was huisarts.

Nou knaagt het de laatste tijd steeds vaker bij mij. Het geval wil dat hij namelijk best wel heel veel geld heeft en ik kom niet eens boven de 5.000 euro aan spaargeld. En met heel veel geld bedoel ik dus meer dan 50.000 euro. Hij is zowiezo heel erg verstandig. Geeft alleen geld uit als er echt iets nodig is voor hem. Ik daarintegen heb nog een aantal wensen die ik niet zo makkelijk waar kan maken.

We hebben trouwens geen koophuis maar een huurhuis. Lasten zijn niet echt heel erg hoog.

Het lastige is alleen dat zijn moeder hem en alle 8 andere kinderen elk jaar een schenking krijgen van 4.000 euro. We zijn welliswaar 2 x naar het Eiland Sint Maarten geweest omdat zijn zus daar voor 3 jaar werkzaam is. Dat heeft hij wel gewoon betaald. Maar voor de rest is het echt zuinig aan doen. En niet te veel geld uitgeven. We hebben geen gezamelijke rekening. Dus elke maand kijk ik op mijn rekening hoeveel de maandelijkse lasten zijn. En aan de hand daarvan maakt mijn vriend een bedrag over dat precies is afgerond.

Ik ben dus best jaloers dat hij elk jaar een schenking krijgt. Mijn ouders daarintegen weten precies de betekenis van een schenking maar hebben dat nog nooit toegepast op mijn zus en mij. Tuurlijk als er echt een probleem was dan sprongen ze wel bij. Maar dan moest het ook wel een probleem zijn. Ze zullen niet zomaar zeggen "alsjeblieft hier heb je 5.000 euro doe er maar wat leuks mee" . Het is dus niet zo dat mijn ouders dat niet kunnen betalen. Ik weet dat ze het geld hebben. De verkoop van het huis van mijn oma en een erfenis van een ander familielid.

Mijn vriend is ook niet romantisch hij is wel heel lief voor mij maar de enige keer dat hij met rozen kwam aanzetten was tijdens ons eerste afspraakje. Daarna nooit meer. Het initiatief moet echt van mijn kant komen als ik een keer uit eten wil. Of iets anders leuks wil gaan doen.

Hij houd de hand dus stevig op de knip. Best jammer vind ik dat. Mijn auto bijvoorbeeld krijgt kuren. Ik mag wel een nieuwe auto kopen maar dan zou mijn vriend mij het geld lenen. Ik krijg het dus niet cadeau. Zijn zus op Sint Maarten heeft toen ook verteld dat hij het geld veels te veel zit op te potten. En dat hij best mag rollen met het geld. Maar hij heeft gewoon geen wensen. Hij wil dat gebruiken voor later. Maar ja wat is later en kom in daar ook in voor. Een trouwerij bijvoorbeeld of het kopen van een huis. Ik zie hem er toe in staat om dan aan mij de helft terug te vragen.

Mijn vriend heeft ook nooit vakantiewerk gedaan. Ik wel moest ook wel om de schoolspullen te kunnen betalen en nieuwe kleren te kopen voor het nieuwe seizoen. Kwam dus niet echt aan sparen toe. En als ik al een beetje geld had dan ging het gelijk weer op aan de inrichting van het huis die ik nieuw kreeg dus vloerbedekking en gordijnen.

Hij houdt aan het einde van de maand nog ruim voldoende geld over en ik hou dan nog een stukje maand over. Ter info ik werk nu 32 uur dus verdien ook een stuk minder. Mijn vriend werkt 40 uur en heeft een lekker salaris.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe is de situatie bij jullie geregeld. Wordt er moeilijk gedaan over geld als het er is. Of gaat het wat gemakkelijker er aan toe. En hoe regel je dat dan. Stop je de vaste lasten in een pot. Of is het een gemier en gepuzzel net zoals bij ons.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes van Peugootje 106
quote:krokusje schreef op 22 mei 2008 @ 15:17:

Bij een erfenis zou ik er misschien anders over denken, maar zelfs dan zou ik het vreemd vinden wanneer mijn partner dat puur en alleen besteed aan spullen voor hemzelf.

Ik ook hoor, ik bedoelde alleen meer: móchten we uit elkaar gaan, dan wil ik niet dat het geld van mijn moeder uiteindelijk bij zijn familie terechtkomt, en vice versa.
Wat vind hij er eigenlijk van dat je hier zo'n moeite mee hebt en dit op internet zet/met anderen bespreekt?
En waarom moet hij in godsnaam een auto voor jou kopen? Sjongejongejonge. Ga sparen!
quote:fleurtje schreef op 22 mei 2008 @ 15:21:

[...]

Ik ook hoor, ik bedoelde alleen meer: móchten we uit elkaar gaan, dan wil ik niet dat het geld van mijn moeder uiteindelijk bij zijn familie terechtkomt, en vice versa.

Nee, daar moet ik ook niet aan denken. Of dat als je samen in een vliegtuig zit dat neerstort, en de een leeft een minuut langer dan de ander, maar overlijdt dat toch, dan gaat alles naar de familie van de langstlevende. Tenzij je daar iets over vast legt, wat wij dus ook gedaan hebben. Ik moet er niet aan denken dat mijn spullen naar mijn schoonmoeder gaan en mijn moeder niks zou krijgen.

BTW: heeft de vriend van TO een levensverzekering afgesloten?
Ik vind het ook allemaal nogal afgunstig. Tjees.. hoe verzin je het.

Geld van zijn moeder (uit erfenis?) naar hem=zijn geld. Heb jij echt niets mee te maken.

Wat jouw verleden er mee te maken heeft in de zin van wel-of-geen vakantiegeld, snap ik al helemaal geen drol van. En als je zo gek op geld bent, snap ik ook al niet dat je niet ook 40 uur maar 32 uur werkt.

Zal ik tot slot nog even gewoon antwoord geven op je vraag: wij zijn bijna 6 jaar samen, vriend verdient bijna 3x zoveel als ik als freelancer. Daar werkt hij zich ook een breuk voor (80-100 uur/week) dus dat geld gun ik hem graag. Wij dragen ieder de helft bij ah huishouden en huis 'naar rato' (60-40%) Toevallig nu dit jaar moet mijn vriend veel weg voor werk, vind het gezellig dat ik mee ga. Ik heb geen budget voor 6 stedentrips in 1 jaar, dus v. een aantal daarvan betaalt hij de reis/verblijf. En hij koopt wel kadootjes voor me. Ik moet eerlijk zeggen dat hij er wel gek op is me te verwennen, maar ik ben ook gemakkelijk te verwennen, dus het gaat van bos chrysanten vd supermarkt tot een fijn etentje.

Verder herken ik eigenlijk veel in het verhaal van wohman, zo gaat het bij ons eigenlijk ook.
Computer says nooooo
quote:Aruba schreef op 22 mei 2008 @ 15:16:

Even een off-topic vraagje. Valt me op dat veel mensen geld van hun ouders krijgen? Vinden julie dat gewoon?Veel van mijn vrienden krijgen inderdaad regelmatig geld van hun ouders. Voor hun is dat gewoon. Ik krijg het niet, maar goed, ik heb het ook niet nodig. Zij ook niet overigens, maar hun ouders vinden dat leuk, denk ik. Mijn ouders zijn lief, maar arme sloebers .
Pfff...Ik krijg dus al sinds mijn 15e niks meer van mijn ouders. En bijspringen? Wat is dat?

Ik vind je gewoon een zeur! Als je aandacht en een bloemetje van hem wilt zeg dát dan. Maar dit klinkt heel slecht..
quote:Onderdezon schreef op 22 mei 2008 @ 15:27:

[...]

Veel van mijn vrienden krijgen inderdaad regelmatig geld van hun ouders. Voor hun is dat gewoon. Ik krijg het niet, maar goed, ik heb het ook niet nodig. Zij ook niet overigens, maar hun ouders vinden dat leuk, denk ik. Mijn ouders zijn lief, maar arme sloebers .Mee eens. Ken zelf ook niet anders. Je bent je er ook niet van bewust als je niet anders kent he. Maar viel me nu wel op toen ik alle posts zo afging.
Aandacht en een bloemetje zijn in dit geval niet toereikend, ze wil een auto en de helft van de jaarlijks gift van schoonmama....dream on!
Nee, kinderen is nog geen punt van discussie. Ik heb ook totaal geen idee waarvoor hij spaart. En ik heb geen golddigger. Dan was ik bewust naar iemand op zoek die zoveel geld heeft. En dat is absoluut niet het geval. Hij klikte op mijn profiel. En dat hij wat meer geld heeft dat heeft hij pas veel later aan mij verteld toen onze relatie in een latere fase zat.
wie het kleine niet eert ....
Tja Misschicken, ik hoooopte dat dat de onderliggende gedachte was. Maar ja.... Je hebt denk ik gelijk.
Waarom zou je ook een auto van je vriend krijgen? Wat een onzin zeg.
Na het verbreken van mijn vorige relatie, 6 jaar geleden heb ik de helft van mijn geld aan mijn ex af moeten staan omdat ik zo dom was geweest een samenlevingscontract aan te gaan waarin stond dat we alles gezamelijk zouden doen en delen.

Ik zeg mijn geld, omdat ik al lange tijd werkte en het huis destijds heb gekocht waar we in woonden en hij nog student was. Toen ik mijn huidige man leerde kennen hebben we de geldzaken eerst gescheiden gehouden. Ook omdat ik nogal wat geld aan overwaarde uit mijn oude huis had meegenomen. Toen we na 3 jaar getrouwd zijn, is dat toch in gemeenschap van goederen gebeurd en hebben we alles op een hoop gedaan. Ik denk achteraf wel eens, heb ik daar goed aan gedaan, omdat met mijn geld ook aandelen in mijn man zijn BV zijn gekocht, maar ik wil er ook niet vanuit gaan dat dit ooit mis zou lopen. Dus gewoon alles samen gevoegd. Misschien niet slim, ik hoop ook niet dat ik er ooit spijt van krijg. Wij bemoeien ons nooit met elkaars uitgaven, ik kan kopen wat ik wil .

Jou situatie lijkt me erg frustrerend en ik zou het ook redelijk vinden dat je de vaste lasten naar rato betaalt, dus dat ieder wat over kan houden aan het eind van de maand. Zo is het voor jou ook niet leuk. Met mijn ex die student was deed ik dat ook, ik betaalde het merendeel, vond ik ook logisch omdat ik veel meer verdiende dan hij.
quote:peugootje106 schreef op 22 mei 2008 @ 15:32:

Nee, kinderen is nog geen punt van discussie. Ik heb ook totaal geen idee waarvoor hij spaart. En ik heb geen golddigger. Dan was ik bewust naar iemand op zoek die zoveel geld heeft. En dat is absoluut niet het geval. Hij klikte op mijn profiel. En dat hij wat meer geld heeft dat heeft hij pas veel later aan mij verteld toen onze relatie in een latere fase zat.maar voor je dat wist vond je het niet erg om gewoon gezamenlijk dingen te delen en je eigen zaakjes te betalen?
quote:peugootje106 schreef op 22 mei 2008 @ 15:32:

Nee, kinderen is nog geen punt van discussie. Ik heb ook totaal geen idee waarvoor hij spaart. En ik heb geen golddigger. Dan was ik bewust naar iemand op zoek die zoveel geld heeft. En dat is absoluut niet het geval. Hij klikte op mijn profiel. En dat hij wat meer geld heeft dat heeft hij pas veel later aan mij verteld toen onze relatie in een latere fase zat.En nu vind je het dus vreemd dat hij best het geld voor een nieuwe auto aan je wil lenen, maar niet wil geven. Jee, wat een nare vent.
quote:peugootje106 schreef op 22 mei 2008 @ 14:55:

Ze zullen niet zomaar zeggen "alsjeblieft hier heb je 5.000 euro doe er maar wat leuks mee" . Volgens mij moet je je dan ook gewoon aanmelden bij de postcodeloterij of iets in die hoek. Kan je ook auto's winnen trouwens!
Wij betalen alles 50-50. Ik verdien iets meer dan vriend, maar geef ook wat meer uit aan kleding en boeken enzo...

Mijn advies:

Ga een dag meer werken en betaal zelf je auto en wat je nog meer graag wilt! Dat je vriend het geld heeft betekent niet dat hij dat voor jou hoeft te betalen, maar als jullie straks samen een huis willen kopen zou het wel fijn zijn als hij hiermee een aanbetaling kan doen, zoiets?

Enne een retourtje Sint Maarten heb ik nog nooit gekregen...

Wees wat blijer met wat je hebt!

Ik kan me wel voorstellen dat je zijn initiatief mist om eens uit eten te gaan, dat doe ik minimaal eens per week, misschien ben ik daar wel enorm in verwend.

Maar goed dat hoeft niet eens duur te zijn, gaat mij vooral om de gezelligheid.
peugootje, een golddigger ben je, die heb je niet.

Je was er misschien niet naar op zoek, dat geld houdt je wel bezig. Lijkt me voor hem niet leuk. Wil je trouwens nog even antwoorden op mijn vraag wat hij van de hele kwestie vindt?
wij krijgen beide met kerst ¤500 van mijn vader en moeder, dit storten we beide op onze eigen (spaar) rekening.

hij verdient iets meer als ik maar we storten wel beide het zelfde bedrag op de en/of rekening, daar worden de boodschappen en dingen voor in huis en zulke dingen van betaald alles wat met wonen/leven te maken heeft.

daarnaast hebben we dus beide wat dan nog overblijft van je salaris, daar sparen we voor ons zelf van en betalen we dan cadeautjes de ene doet voor die een cadeau en de andere weer voor iemand anders en dat gaat prima.

als we een nieuwe tv of iets anders duurs willen dan koopt een van de twee deze met aanschaf wordt dus gewacht tot een van de twee het kan betalen en de ander koopt daarna dan weer iets anders zoals meubels ofzo alles blijft prima gescheiden zo doen we het al vanaf het begin toen was het nog meer van... als we uit elkaar gaan is het allemaal duidelijk, nu is het meer gewoonte en vinden we het fijn de spullen zijn uiteindelijk net zo veel van de een als van de ander. maar als puntje bij paaltje komt...

verder als een van de twee geld te kort komt en de ander heeft nog over dan lenen of geven we het ligt er aan om hoeveel het gaat en wat je er voor wil doen, spaargeld wordt niet aangeraakt voor 'nutteloze' dingen.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
Hij heeft je in die 3 jaar al wel 2 keer getrakteerd op een vakantie naar St. Maarten.
quote:misschicken schreef op 22 mei 2008 @ 15:47:

Hij heeft je in die 3 jaar al wel 2 keer getrakteerd op een vakantie naar St. Maarten.Maar misschien was dat OH HORROR! met een budgetvliegmaatschappij en gingen ze kamperen????
oops
anoniem_63a7ad76a6b2a wijzigde dit bericht op 22-05-2008 15:50
Reden: was niet de bedoeling mezelf te quoten
% gewijzigd
Tja, sorry, maar je klinkt toch behoorlijk als een zuur wijf. Mijn vriend krijg ieder jaar geld van z'n ouders. Sowieso dat wat je belastingvrij kan schenken, maar dit jaar kwam daar 25.000 euro bij. En ik krijg niks van m'n ouders. Jammer dan, ik zou het niet in m'n hoofd halen daar zo verontwaardigd over te gaan zitten doen als jij. Deze zin: "Ze zullen niet zomaar zeggen "alsjeblieft hier heb je 5.000 euro doe er maar wat leuks mee" .", hoe verzin je 't? Sterker nog, ik vind het schandalig. Mijn ouders hebben meer dan genoeg geld, maar zij mogen helemaal zelf bepalen wat ze er mee doen en wat ze er mee doen interesseert me totaal niet. En als je dan student zou zijn die alle eindjes aan elkaar moet knopen, maar nee hoor, je bent een volwassen, werkende vrouw!

Jij hebt het gevoel dat je niks van zijn geld terugziet. Dat zou zomaar zo kunnen zijn. Het zou ook zo kunnen zijn dat je je een beetje blind staart op het materiële aspect in jullie relatie. Je liefde uiten, hoeft niet door middel van het geven van iets. Iets gezelligs doen, hoeft geen geld te kosten.
Ik heb trouwens heel lang 40 uur gewerkt tegen een loon waar ik ook niet mee uitkwam. Nu werk ik eindelijk eens een keer 32 uur in de week. 13e maand en zo heb ik toen dus veilig weggezet op mijn spaarrreking van mijn vorige werkgever. Ik zeg trouwens niet dat hij mijn nieuwe auto moet betalen. Daar zou ik me niet prettig bijvoelen. Is ook niet de bedoeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven