zijn geld en jouw geld hoe regelen jullie dat?

22-05-2008 14:55 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hele lieve vriend. We hebben elkaar via Internet leren kennen. We hebben nu ruim 3 jaar een relatie en in september 2005 zijn we gaan samenwonen op mijn adres. We zijn allebei 34 jaar oud. Ik heb allebei mijn ouders nog en hij heeft alleen zijn moeder. Zijn vader is overleden toen hij 2 was.Hij heeft dus nooit echt zijn vader gekend. Zijn vader was huisarts.

Nou knaagt het de laatste tijd steeds vaker bij mij. Het geval wil dat hij namelijk best wel heel veel geld heeft en ik kom niet eens boven de 5.000 euro aan spaargeld. En met heel veel geld bedoel ik dus meer dan 50.000 euro. Hij is zowiezo heel erg verstandig. Geeft alleen geld uit als er echt iets nodig is voor hem. Ik daarintegen heb nog een aantal wensen die ik niet zo makkelijk waar kan maken.

We hebben trouwens geen koophuis maar een huurhuis. Lasten zijn niet echt heel erg hoog.

Het lastige is alleen dat zijn moeder hem en alle 8 andere kinderen elk jaar een schenking krijgen van 4.000 euro. We zijn welliswaar 2 x naar het Eiland Sint Maarten geweest omdat zijn zus daar voor 3 jaar werkzaam is. Dat heeft hij wel gewoon betaald. Maar voor de rest is het echt zuinig aan doen. En niet te veel geld uitgeven. We hebben geen gezamelijke rekening. Dus elke maand kijk ik op mijn rekening hoeveel de maandelijkse lasten zijn. En aan de hand daarvan maakt mijn vriend een bedrag over dat precies is afgerond.

Ik ben dus best jaloers dat hij elk jaar een schenking krijgt. Mijn ouders daarintegen weten precies de betekenis van een schenking maar hebben dat nog nooit toegepast op mijn zus en mij. Tuurlijk als er echt een probleem was dan sprongen ze wel bij. Maar dan moest het ook wel een probleem zijn. Ze zullen niet zomaar zeggen "alsjeblieft hier heb je 5.000 euro doe er maar wat leuks mee" . Het is dus niet zo dat mijn ouders dat niet kunnen betalen. Ik weet dat ze het geld hebben. De verkoop van het huis van mijn oma en een erfenis van een ander familielid.

Mijn vriend is ook niet romantisch hij is wel heel lief voor mij maar de enige keer dat hij met rozen kwam aanzetten was tijdens ons eerste afspraakje. Daarna nooit meer. Het initiatief moet echt van mijn kant komen als ik een keer uit eten wil. Of iets anders leuks wil gaan doen.

Hij houd de hand dus stevig op de knip. Best jammer vind ik dat. Mijn auto bijvoorbeeld krijgt kuren. Ik mag wel een nieuwe auto kopen maar dan zou mijn vriend mij het geld lenen. Ik krijg het dus niet cadeau. Zijn zus op Sint Maarten heeft toen ook verteld dat hij het geld veels te veel zit op te potten. En dat hij best mag rollen met het geld. Maar hij heeft gewoon geen wensen. Hij wil dat gebruiken voor later. Maar ja wat is later en kom in daar ook in voor. Een trouwerij bijvoorbeeld of het kopen van een huis. Ik zie hem er toe in staat om dan aan mij de helft terug te vragen.

Mijn vriend heeft ook nooit vakantiewerk gedaan. Ik wel moest ook wel om de schoolspullen te kunnen betalen en nieuwe kleren te kopen voor het nieuwe seizoen. Kwam dus niet echt aan sparen toe. En als ik al een beetje geld had dan ging het gelijk weer op aan de inrichting van het huis die ik nieuw kreeg dus vloerbedekking en gordijnen.

Hij houdt aan het einde van de maand nog ruim voldoende geld over en ik hou dan nog een stukje maand over. Ter info ik werk nu 32 uur dus verdien ook een stuk minder. Mijn vriend werkt 40 uur en heeft een lekker salaris.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe is de situatie bij jullie geregeld. Wordt er moeilijk gedaan over geld als het er is. Of gaat het wat gemakkelijker er aan toe. En hoe regel je dat dan. Stop je de vaste lasten in een pot. Of is het een gemier en gepuzzel net zoals bij ons.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groetjes van Peugootje 106
Waarom ga je toch niet weer meer werken als je graag meer geld te besteden hebt? En een lijstje hebt waar dingen opstaan die je wilt hebben? En misschien is het goed om eens wat info in te winnen bij de Nibud over budgetteren.

We zijn bijna net zo oud, en ik heb altijd geleerd dat ik op eigen benen moet kunnen staan en hecht hier ook veel waarde aan. Eea is afhankelijk van je situatie en de keuzes die je samen maakt, maar dan nog.
Iry, alles wat we qua inkomen inbrengen verdelen we. Maar spaargeld houden we erbuiten. Dat betekent toch niet dat je geen zorg draagt voor elkaar?

Mijn ouders zijn gescheiden, zelfs vrienden van me zijn gescheiden. IK heb de hoop een levenlang bij mijn man te blijven, maar mocht dit niet lukken, dan vind ik het wel prettig dat ik voor mijzelf kan zorgen. En dat er geen getouwtrek komt over middelen: alles staat tenslotte op papier. Zijn spaargeld is zijn spaargeld, mijn spaargeld is mijn spaargeld.

En drie jaar bij elkaar vind ik niet al enorm lang ofzo... Daarbij draait alles om afspraken die je met elkaar maakt. En als je je niet meer prettig voelt over bepaalde afspraken, maak je die bespreekbaar.
Volgens mij ben je stiekem gewoon jaloers op zijn geld. Hij kane r toch niets aan doen dat hij elk jaar een schenking krijgt? Dat jij dat niet krijgt: tsja, zo is het leven. Dat hij niet zo uitgeverig is, dat zit waarschijnlijk in zijn karakter. Als je daar dus niet tegen kunt moet je er mee kappen...

Iemand schreef (sorry, weet even niet meer wie) dat als jullie trouwen zijn geld ook jou geld is. Ik denk dat deze jongen niet in gemeenschap van goederen gaat trouwen als ik het zo hoor, en dan is zijn geld, nog steeds zijn geld...

Als je meer financiele armslag wilt, zul je of meer moeten gaan werken, of minder moeten gaan uitgeven...
Zeg peugeootje, kun jij ook nog reageren op andere reacties. Ik heb het topic doorgelezen, maar ik zie alleen maar reacties van jou waarin je reageert op je auto, de kuren van de auto, je wensen over de nieuwe auto etc. Je krijgt juist reacties op je houding ten aanzien van je vriend en zijn geld. Reageer daar eens op.

Verder sluit ik mij qua reactie helemaal aan bij het merendeel van de reacties. Je spreekt jezelf tegen, vooral ten aanzien van de auto, en je bent echt zó ontzettend gefocust op het geld van je vriend, dat ik er helemaal klaar mee zou zijn, als ik je vriend was.

*zou echt een vééél grotere auto aan vriend vragen als hij zoveel geld had.... *
Peas on earth!
quote:peugootje106 schreef op 22 mei 2008 @ 16:57:

Ik smijt gelukkig niet met geld. Kijk dus heel goed of ik het kan betalen. Laatst nog was er een actie van Wehkamp een LCD tv voor 449 euro. Had hem al besteld. Staat al een tijdje op mijn lijstje maar heb de bestelling toch geannuleerd omdat ik het niet kan betalen Kijkt hij niet naar die TV dan? Of hebben jullie ook strikt gescheiden woonruimtes?
Sparen voor later.. oppotten.. Dat deed mijn vader ook zijn hele leven.. Vrij zunig leven en dan op je 54e overlijden..

Vind het echt jammer dat hij van al zijn gespaar niet heeft kunnen genieten.. Alhoewel hij misschien ook wel het type was geweest die die 'spaarknop' nooit om had kunnen zetten en hoe dan ook tot z'n dood had willen doorwerken mits mogelijk..

Maar iets on topicer.. Dat romantische (of gebrek aan) van je vriend had mijn vader ook (veel over gehad met m'n moeder)..

Financiele zekerheid en ambitie kwamen altijd voor m'n moeder.. Het was een knappe man en een 'provider', maar op emotioneel gebied liet hij het knap afweten.. Is die van jou ook zo'n workaholic?

Denk dat jouw probleem bij jullie verschillende levensinstelling ligt en niet zozeer bij dat hij meer geld heeft/verdient/krijgt.. Je zou het hem niet kwalijk mogen nemen dat hij financieel goed op orde is en dat het een spaarpot is, maar zijn er genoeg dingen die jullie relatie leuk maken? Passen jullie verder wel bij elkaar??

"Jullie doen nooit leuke dingen, het initiatief moet altijd van jouw kant komen.".. Gaat dat niet irriteren?
TO vind dat je erg afgunstig overkomt. Je hebt toch geen relatie met iemand voor zijn geld. En wat zijn ouders doen is hun zaak, niet alle ouders doen dat. Het lijkt me dat je beter wat meer communiceert en grote aankopen samen bespreekt. Hij wou misschien ook graag een nieuwe tv.

Als ik ga samenwonen dan wil ik ook allebei aparte rekeningen en 1 gezamenlijke waar beide hetzelfde bedrag opstorten. Dat is toch het eerlijkste.
Vanmiddag weer heel romantisch twee nieuwe overhemden van G Star voor mijn man gekocht, van mijn geld, terwijl hij veel meer krijgt ( ik zeg met opzet niet verdiend, want dat is niet zo ) dan ik..... Wat heerlijk dat wij nooit zeuren over geld
quote:Onderdezon schreef op 22 mei 2008 @ 15:03:

Ondanks het feit dat we getrouwd zijn, vind ik absoluut niet dat ik recht heb op dat geld. Dat is van hem.

Daar ben ik het niet mee eens! Wanneer twee mensen besluiten om in gemeenschap van goederen te trouwen (ik weet natuurlijk niet of dat in jullie geval is), dan is mijn mening dat alles inclusief financiën in gemeenschap is.

Als je dat perse gescheiden wilt houden, kun je beter onder huwelijkse voorwaarden trouwen.
Peugeoje volgens mij heb je vooral medelijden met jezelf!

Zijn moeder schenkthem geld mijn ouders weten wel wat hetis maar doen het niet terwijl vriendn wel geld van hun ouders krijgen..... Is elke ouder verplicht zijn/haar kind geld te schenken in het jaar????

JOUW auto is aan vervanging toe......jij rijdt erin niet hij moet hij daar dan ook voro betalen? Je mag al blij zijn dat hij je dat geld wil lenen zodat je dat niet bij de bank hoeft te doen met rente! Als we gaan trouwen zie ik het nog gebeuren dat hijd e helft aan me terugvraagt....hallo jullie gaan trouwen dat doe je samen waarom moet dat alleen uit zijn spaarpotje komen????

Nu is er ook nog een sin je autootje ingebroken en je radiocd speler gestolen, wat eenpecht! Je had nu zeker ook verwacht dat hij meteen een nieuwe was gaan kopen? Misschien had je hem er gewoon even uit kunnen halen voordat je uitstapte?

Ik vind het nogal kort door de bocht allemaal en het komt me nogal jaloers over! Mijn vader is ook rijk, wij hebben het oo kniet slecht maar als hij wat wil betalen wil ik dat niet en een schenking van hem....nee sorry die heeft hij al een aantal keer willen geven maar die wil ik niet aannemen. Ik ben volwassen en wil in mijn eigen onderhoud voorzien.

Hier deden we de vasten lasten ook naar Rato. Inmiddels hebben we kinderen gekregen en daardoor 1 rekening waar alles op gestort wordt en vanaf geschreven wordt. HIj verdient een stuk meer dan ik omdat ik maar 20 uur werk maarja de overige uren zorg ik voor onze kinderen.

Ik snap jouw vriend ook wel hoor. Stel dat ij zijn geld erdoorheen jaagt en je hem daarna aan dekant zet is hij mooi alles kwijt en zolang duurt jullie relatie nou ook weer niet. Als hi nu rijk was geworden terwij ljullie al een hele tijd bij elkaar waren...vind ik het een iets ander verhaal. Ook dan...heb je niet echt het recht van spreken.
Natuurijk ben ik weer rijkelijk laat met mijn reactie en had ik weer eens niet door dat er 5 pagina's waren... Oeps enzo...
Ik zou die Flatscreen voor mijn verjaardag vragen, van hem
Ja of een nieuwe auto met cd speler want dat zit haar ook hoog.
ik maakte geen grapje
quote:roque schreef op 22 mei 2008 @ 17:27:

Iry, alles wat we qua inkomen inbrengen verdelen we. Maar spaargeld houden we erbuiten. Dat betekent toch niet dat je geen zorg draagt voor elkaar?

Mijn ouders zijn gescheiden, zelfs vrienden van me zijn gescheiden. IK heb de hoop een levenlang bij mijn man te blijven, maar mocht dit niet lukken, dan vind ik het wel prettig dat ik voor mijzelf kan zorgen. En dat er geen getouwtrek komt over middelen: alles staat tenslotte op papier. Zijn spaargeld is zijn spaargeld, mijn spaargeld is mijn spaargeld.

En drie jaar bij elkaar vind ik niet al enorm lang ofzo... Daarbij draait alles om afspraken die je met elkaar maakt. En als je je niet meer prettig voelt over bepaalde afspraken, maak je die bespreekbaar.

Volgens mij begrijpen we elkaar niet.

Met welke stukje zou ik aangeven dat je geen zorg voor elkaar draagt als je je spaargeld voor jezelf houdt?

Nogmaals,ik vind inderdaad ook dat je best wat eigen geld apart mag houden.Maar als het een heel zwart/wit verhaal zou worden zou ik daar persoonlijk ook kriegelig van worden.

maar goed,zo steek ik in elkaar.

Ik ben mij er best van bewust dat ik al mijn geld heb geinvesteerd in het huis wat nu van samen is.Als onze relatie stuk loopt,tsja dan heb ik geen buffer meer.

Anderzijds brengt mijn vriend maandelijks veel geld in.

Beetje vestzak/broekzak denk ik.

Mijn vriend zorgt voor het grootste deel van het inkomen.

Ik zorg het grootste deel voor de kids.

Het zou niet bij mij passen om alles zorgvuldig af te wegen zodat alles eerlijk gescheiden blijft( ik heb het hier dan wel over langere relaties)

En mijn vriend staat daar hetzelfde in.

Ik ben overigens gescheiden,met dat bijltje heb ik al eens gehakt.

Maar ieder doet waar hij zich prettig bij voelt.

Als dat op 1 lijn zit binnen een relatie is dat ook geen probleem.

Als je binnen een relatie beide een andere verwachting hebt over het invullen van financieen,zorg etc, dan kan dat wel een probleem worden natuurlijk.
quote:iMac schreef op 22 mei 2008 @ 18:56:

[...]

Daar ben ik het niet mee eens! Wanneer twee mensen besluiten om in gemeenschap van goederen te trouwen (ik weet natuurlijk niet of dat in jullie geval is), dan is mijn mening dat alles inclusief financiën in gemeenschap is.

Als je dat perse gescheiden wilt houden, kun je beter onder huwelijkse voorwaarden trouwen.Maar goed dan dat ik graag bereid was mijn principes om te zetten in een rechtsgeldige overeenkomst.
quote:Jetty1969 schreef op 22 mei 2008 @ 18:49:

Vanmiddag weer heel romantisch twee nieuwe overhemden van G Star voor mijn man gekocht, van mijn geld, terwijl hij veel meer krijgt ( ik zeg met opzet niet verdiend, want dat is niet zo ) dan ik..... Wat heerlijk dat wij nooit zeuren over geld

Daar sluit ik mij bij aan!

Ik koop ook die leuk overhemden,schoenen whatever van mijn karige inkomsten.

Om hem vervolgens op pad te sturen voor de boodschappen de komende maand,want daar heb ik dan geen geld meer voor .

Geld is bij ons echt nooit een probleem.

Wel hebben we een aparte rekening,maar meer omdat we dat nooit hebben veranderd.

Maar we ruilen met gemak van pasjes zoals het maar uitkomt.
Onze situatie is waarschijnlijk niet te vergelijken: Ik woon bij mijn vriend. Hij werkt, ik studeer. Hij spaart weinig. Ik daarentegen verdien niets (aan mezelf de wijten uiteraard) en teer op m'n spaargeld. Ik betaal de boodschappen maar betaal daarentegen niets voor het wonen hier.

Als ik ben afgestudeerd zal dit uiteraard veranderen. Gezien mijn studie heb ik al wel een idee hoe ik het dan zou willen regelen: Een gezamelijke betaalrekening waarop de salarissen worden gestort. Hiervan gaat voor ieder een vast bedrag naar een eigen rekening waarvan je dat de 'extra' dingen kunt kopen (kleding, make-up, etc). Van de gezamelijke rekening worden de vaste lasten e.d. betaald en wat ervan overblijft gaat naar de gezamelijke spaarrekening. Lijkt me een prima regeling! Toch?
quote:Sunchi schreef op 22 mei 2008 @ 19:30:

Onze situatie is waarschijnlijk niet te vergelijken: Ik woon bij mijn vriend. Hij werkt, ik studeer. Hij spaart weinig. Ik daarentegen verdien niets (aan mezelf de wijten uiteraard) en teer op m'n spaargeld. Ik betaal de boodschappen maar betaal daarentegen niets voor het wonen hier.

Als ik ben afgestudeerd zal dit uiteraard veranderen. Gezien mijn studie heb ik al wel een idee hoe ik het dan zou willen regelen: Een gezamelijke betaalrekening waarop de salarissen worden gestort. Hiervan gaat voor ieder een vast bedrag naar een eigen rekening waarvan je dat de 'extra' dingen kunt kopen (kleding, make-up, etc). Van de gezamelijke rekening worden de vaste lasten e.d. betaald en wat ervan overblijft gaat naar de gezamelijke spaarrekening. Lijkt me een prima regeling! Toch?

Klinkt ook heel prima.

Ik vind dat best een goed regeling.
quote:iMac schreef op 22 mei 2008 @ 18:56:

[...]

Als je dat perse gescheiden wilt houden, kun je beter onder huwelijkse voorwaarden trouwen.Je zegt het zelf al... dat is JOU mening. Ik denk er echter het zelfde over als onderdezon. ;)

Klinkt als een prima regeling... wij pakken het net andersom aan, salarissen komen binnen op de privé rekening. Vervolgens laten we alle 2 een x netto bedrag staan (wat onderling overeengekomen is) voor persoonlijke uitgaven als kleding / make up etc. en de rest van het geld storten we dus door. Komt op het zelfde neer, alleen dan net even andersom. Maakt niet veel uit in principe.

Bij ons geld ook dat wat over blijft naar de spaar rekening gaat. Echter, budgeteren wij wel op voorhand. Dus we krijgen een X bedrag binnen, dat storten we allemaal direct op de gezamelijke spaarrekening. De normale gezamelijke betaalrekening houden we op een bedrag van 1000 euro op pijl. Dus elke keer storten we iets bij vanuit de spaar rekening. Op die manier zie je heel goed hoe hard je uitgaves gaan, en hoe vaak je overboekt, en wat onnodige zaken zijn. En je ziet op voorhand al ongeveer wat je over gaat houden.

Echter hebben wij nog een 2e spaarrekening, waarop we standaard 25 % van het binnengekomen bedrag wegschrijven. Dat is de rekening voor noodgevallen zoals onderhoud aan het huis,onderhoud aan de auto's etc etc.. onverwachte uitgaven die wel gedaan moeten worden dus ;)... klinkt complex, maar na jaren zoeken naar een goede budgeteer manier, vond ik dit de ideaalste oplossing.

Als ik ben afgestudeerd zal dit uiteraard veranderen. Gezien mijn studie heb ik al wel een idee hoe ik het dan zou willen regelen: Een gezamelijke betaalrekening waarop de salarissen worden gestort. Hiervan gaat voor ieder een vast bedrag naar een eigen rekening waarvan je dat de 'extra' dingen kunt kopen (kleding, make-up, etc). Van de gezamelijke rekening worden de vaste lasten e.d. betaald en wat ervan overblijft gaat naar de gezamelijke spaarrekening. Lijkt me een prima regeling! Toch?Yep. Dat is idd precies zoals wij het doen (zoals ik al eerder postte). Ik had verwacht dat meer mensen het zou zouden doen, maar zo te zien laten de meesten hun salaris op hun eigen rekening storten.
quote:Lumo schreef op 22 mei 2008 @ 20:30:

[...]

Echter hebben wij nog een 2e spaarrekening, waarop we standaard 25 % van het binnengekomen bedrag wegschrijven. Dat is de rekening voor noodgevallen zoals onderhoud aan het huis,onderhoud aan de auto's etc etc.. onverwachte uitgaven die wel gedaan moeten worden dus ;)... klinkt complex, maar na jaren zoeken naar een goede budgeteer manier, vond ik dit de ideaalste oplossing.Slim! Die houd ik ook in mn achterhoofd voor 'later'
Wij laten ieder ons salaris op een eigen rekening storten en maken allebei elke maand hetzelfde bedrag over naar een gezamenlijke rekening. Van die rekening betalen we alle gezamenlijke kosten. De besteding van de rest van het salaris is aan de ontvanger zelf. Voor ons werkt dit prima. Overigens heeft "zorgen voor elkaar" in mijn ogen vooral een sociale en emotionele betekenis. Financieel kunnen we allebei heel goed voor onszelf zorgen.
quote:Jetty1969 schreef op 22 mei 2008 @ 18:49:

Romantiek gaat bij mij snel over bij spul van G Star: de katoen die wordt gebruikt voor deze kleding, wordt door kinderen die zowat gestolen worden, geplukt voor bijna nulkommaniks. Foute boel dus.

Off topic, ik weet 't maar moest dit toch effe kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven