zooo passief

27-12-2010 11:19 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd is mijn man zo vreselijk passief. Ik word er echt een beetje kriegel van!

Hij werkt door de weeks vrij veel, veel overwerk enzo dus is in het weekend best moe. Dat begrijp ik. Ik heb dan nu wel verlof, maar 2 kleine kindjes verzorgen/ opvoeden, nog 2 nachtvoedingen geven en elke morgen ook om op z'n laatst 7 uur naast mijn bed staan, maakt mij ook moe.

Alleen ik heb zoiets van 'hup, we gaan er weer een gezellige dag van maken. Hij heeft dat dus niet. Dit weekend heb ik hem dan ook beide dagen laten slapen tot 10 uur (normaal staan we beide 1 dag op) hij maakte geen aanstalte om op te staan zondag dus ben ik eruit gegaan (om 5:30!!) ik had geen zin in discussie om die tijd namelijk. Maar dan NOG is hij niet vooruit te branden, hangt een beetje achter de laptop... Als ik terug kom van boven, van ons kinderen naar bed brengen, is niet eens even de afwas weg ofzo. Dan denk ik Bah, bah bah!! Ga alsjeblieft weer te werk maandag, dan weet ik tenminste dat ik het allemaal alleen moet doen en valt het ook niet tegen.

Aan de ene kant wil ik hem een schop onder zijn kont geven, maar daar komt ruzie van weet ik nu al. Aan de andere kant ben ik toch zijn moeder niet!? Hij kan toch zelf ook wel inzien dat er dingen moeten gebeuren, dat hij mij iets uit handen kan nemen, dat hij mij daar blij mee maakt??

Pfff sorry ik moest het even kwijt hoor. Herknbaar voor iemand? Iemand misschien tips??
quote:Ruza schreef op 27 december 2010 @ 11:40:

En zo gek vind ik die tip van nien niet. Een hele week weg is wat veel, maar hoe vaak hebben jij en je man private time? Een uurtje of twee waarin jullie geen ouders, maar partners zijn?

Da kom je terug, en dan zit je weer met hetzelfde. Dus het lost niets op. En ik weet niet hoe het met anderen zit, maar welke ouder heeft er nou géén private time als de kinderen nog klein zijn? Die koters liggen om uiterlijk een uur of 19.00 in bed, daarna heb je nog een hele avond om met z'n tweeen door te brengen.

Tenzij dus de een op z'n gat blijft zitten en de ander al het werk moet doen. Hier brengt de een de kinderen naar bed, de ander doet de afwas, zet koffie en ruimt op, wie wat doet wisselt per keer.

Ik zou me ook kapot ergeren aan een partner die op de bank blijft zitten als er iets gedaan moet worden, maar ik denk eigenlijk dat dat voor 80% te maken heeft met communicatie en afspraken maken. Ik kan het me iig niet voorstellen dat mijn man op de bank blijft zitten als de afwas er nog staat en ik ben bezig met de was of de kinderen. Net zo goed als andersom.

Hier gaat dat meestal ongeveer zo: 'doe jij de afwas, ik breng de kinderen naar bed' (en wie dat dan zegt, maakt niet uit, dat kan zowel hij als ik zijn) en soms zegt de ander dan 'ik moet eerst even bijkomen, ik doe het straks. En dan komt het óók goed. Maar we benoemen het wel. Want als manlief de kinderen naar bed gaat brengen en verwacht dat ik de afwas wel even doe, en ik wil even uitblazen en doe nog even niets, en hij komt terug en ik hang op de bank, dan ergert hij zich óók. Bespréék je dat, dan is er niets aan de hand.
quote:Safiya schreef op 27 december 2010 @ 11:19:

Pfff sorry ik moest het even kwijt hoor. Herknbaar voor iemand? Iemand misschien tips??

Ja als man heb ik deze discussie ook wel eens gevoerd.

Na een werkdag 07.15 tot 18.00 was ik compleet afgebrand.

Mijn nu ex verwachtte dan nog het een en ander in het

huishouden en met de kids.

We zijn er nooit uitgekomen, ik vond dat zij teveel verwachtte

en nu ex vond dat ik de kantjes er af liep.

Lijkt me errug moeilijk om een goede verdeelsleutel te vinden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
. Belonen is een goede tip en wat jij schrijft bgw moet ik ook misschien wat meer doen

Dit meen je niet!!! Een volwassen kerel belonen????
Dat een man soms (huishoudelijk) werk niet ziet is henkenbaar. Is op veel mannen van toepassing.

Ook ik heb dit gehad. Maar mijn vrouw heeft in een gewoon gesprek tussen ons haar problemen hierover geuit.

Ze had gelijk. We hebben het nu zo afgesproken dat zij een aantal “klusjes/klussen” op een briefje zet en die werk ik dan af.

Het mag misschien wel heel kinderachtig klinken maar bij ons werkt het geweldig goed. Iedereen tevreden en we zijn ongeveer samen klaar en hebben tijd voor andere leuke dingen samen.

Probeer het er met je man over te praten. Voorwaarde is natuurlijk dat hij wel de WIL moet hebben om mee te werken.
Ik weet niet precies hoeveel die man van je overwerkt. Maar ik kan me zo voorstellen dat je accu flink leeg is als je én veel overwerkt én als het ook nog eens lang duurt.

Ik kan me ook wel voorstellen dat hij dan zoiets heeft van "Pfff... ff niets meer hoeven..."...

Dat heb ik soms al na een drukke week en dan heb ik geen kinderen.

Misschien moet je je er minder aan ergeren? En even de boel de boel laten?
Oh, en misschien gooi ik nu wel de knuppel in het hoenderhok: ik vind niet dat de partner die fulltime werkt veel in het huishouden moet doen. Hooguit inderdaad meehelpen met de afwas en, in dit geval, met de kinderen. Maar meer niet (of de parttimer moet ziek zijn ofzo)...
Tja, als ik thuiskom (uurtje of 19:30, circa 50 uur/week) ga ik me eerst ff omkleden, op de weg naar beneden kom ik langs de badkamer en haal de droger gelijk even leeg. Dan eten en na het eten gelijk de vaat weg en de keuken schoon. Dochter is ondertussen klaar voor bed dus die instoppen. Daarna woonkamer/trap/beneden stofzuigen (want 's ochtends geen tijd voor) en katten in kamer doen. Even gamen/internetten. Slapen. 's Ochtends opstaan, bed opmaken, boterham voor dochter smeren en wakker maken, bed dochter opmaken, katten eten geven, zelf wassen/scheren, kattebak scheppen, vuilnisbakken legen en nieuwe zakken indoen, en op weg naar buiten gelijk vuil weggooien. In het weekend tijd voor boodschappen, wassen en zo.

* Is'tie geweldig of is'tie geweldig!?! *

Natuurlijk heeft het mijn vrouw wel 20 jaar trainen gekost maar dan heeft ze ook wat!
quote:Julia2 schreef op 27 december 2010 @ 11:32:

Ik baal er ook van dat vriend werk "niet ziet liggen". En misschien mogen we er niet vanuit gaan dat hij dingen uit zichzelf gaat doen. Maar om hem steeds te moeten vragen?! We zijn inderdaad vrouwen/vriendinnen en niet hun moeders! Helemaal mee eens.

Maar om hem lekker zijn gang te laten gaan omdat je ruzie uit de weg wil gaan... Dan laat 't maar eens even knallen!

yes, herkenbaar! hij ziet het niet of hij heeft r gewoon geen zin in.. nou guess what, denk je dat ik na een lange werkdag zin heb om dingen in huis te doen?? echt niet!

en ik vind het ook heel irritant om iedere keer te moeten vragen, schat, kun jij misschien even...? en vervolgens, wat fijn dat je .... hebt gedaan, bedankt! dat zegt hij toch ook nooit tegen mij als ik iets doe?

grr, ik probeer mijn vriend tegen beter weten in toch een beetje te trainen in zijn verantwoordelijkheidsgevoel. heb het zelf ook ooit moeten leren, dus geef de hoop met hem nog niet op.

en TO, ik denk toch dat ´luiheid´ altijd een reden heeft. waarom is hij zo passief, waarom ´verwaarloost´ hij jullie? zou er inderdaad eens een goed gesprek aan wijden met insteek ´hoe voel je je, is er iets aan de hand?´ liever dan ´werk nou gvd eens mee in huis!´...

pfff, mannen.. :-)
quote:aninha schreef op 27 december 2010 @ 12:08:

[...]

... grr, ik probeer mijn vriend tegen beter weten in toch een beetje te trainen in zijn verantwoordelijkheidsgevoel. heb het zelf ook ooit moeten leren, dus geef de hoop met hem nog niet op.

...Kijk hoe ze het bijvoorbeeld in het circus of het dofinarium doen? Met een kleine beloning als'ie iets goeds gedaan heeft. Of gewoon de zweep erover?
quote:Yraatje schreef op 27 december 2010 @ 12:01:

Oh, en misschien gooi ik nu wel de knuppel in het hoenderhok: ik vind niet dat de partner die fulltime werkt veel in het huishouden moet doen. Hooguit inderdaad meehelpen met de afwas en, in dit geval, met de kinderen. Maar meer niet (of de parttimer moet ziek zijn ofzo)...Geen kinderen zeker? Als je de hele dag thuis bent met kleine kinderen dan ben je de hele dag bezig, schoonmaken, opruimen, broodjes smeren, flesjes maken. En dan kom je aan veel dingen (zeker als je nog met verlof bent en een baby hebt) helemaal niet toe. Uitgebreid de badkamer schrobben met 2 of 3 kleine kinderen in de buurt is niet echt heel handig. Dus dan zou de één de hele dag bezig zijn en 's avonds de grote klussen kunnen doen, en de ander werkt 40 uur en dat was het. Niet echt eerlijk verdeeld. (los van dat ik het sowieso dom vind om de zaken zo te verdelen, maar goed)
Moeten sommige vrouwen in dit topic niet gewoon een puppy nemen? Ze lijken hun partner toch al niet als volwassen mens te beschouwen, maar meer als werk in uitvoering waar nog een hoop aan gedaan moet worden.
.

Oh, en misschien gooi ik nu wel de knuppel in het hoenderhok: ik vind niet dat de partner die fulltime werkt veel in het huishouden moet doen. Hooguit inderdaad meehelpen met de afwas en, in dit geval, met de kinderen. Maar meer niet (of de parttimer moet ziek zijn ofzo)...

Helemaal mee eens, hij hoeft ook niet veel te doen. Maar ik denk dat 7 dagen per week moeder zijn en het huishouden doen, wel gelijk staat aan een fulltime baan (als het niet meer is) dus ik ben net zo moe.

Maar nu doe ik alles in het huishouden, dus de was, afwas, schoonmaken, ook de grote dingen als de tuin etc en dan nog de 2 kinderen. Ik vind dat er dan op zijn vrije dagen dan best wat verdeeld mag worden. En al is het iets kleins, zoals dat er lekker koffie met broodjes klaar staat als ik beneden kom... gewoon de kleine dingen waardoor je weet dat ook jij gewaardeerd wordt.

En ik behandel hem niet als een klein kind, hij gedraagd zich gewoon af en toe zo. Laatst vroeg ik hem de was in de machine te doen en dat is dan ook wat hij letterlijk doet, dus de was in de machine en verder niet aanzetten.

Samen weg is uiteraard een goed idee, alleen gaat dat voorlopig nog even niet ivm de kleinste. Ik heb al vaak geopperd samen even ergens wat te eten, maar ik heb echt het gevoel dat alles uit mij moet komen. Dat ik de draaiende moter ben in het gezin en de boel op gang moet blijven houden.

En ook mijn koek is een keer op, ook ik heb wel eens na een drukke week zoiets van "pffff ff niets" het verschil is dat hij eraan toe kan geven en ik niet.
Herkenbaar.

En terwijl ik zooooo graag wil dat ie alles uit zichzelf signaleert, gebeurd het toch niet. Dus vraag ik het maar gewoon.

"Schat, ik laat de honden uit, zorg jij dat de vaat is weggewerkt als ik weer terug ben?"

Of een briefje neerleggen;

Ha Lief,

er zit was in de machine, hang die even op. En als je tijd hebt, wil je dan de stofzuiger door de toko halen?

KUS,

N.

Er is geen andere manier. Blijkbaar werkt het mannenbrein zo. En ons brein werkt op een manier dat we willen dat de man alles ziet en aanvoelt zonder dat we erom vragen. Dus dan maar zo.

(heeft hier heel lang over gedaan om tot deze conclusie te komen, maar het is de enige manier)

Oh, en misschien gooi ik nu wel de knuppel in het hoenderhok: ik vind niet dat de partner die fulltime werkt veel in het huishouden moet doen. Hooguit inderdaad meehelpen met de afwas en, in dit geval, met de kinderen. Maar meer niet (of de parttimer moet ziek zijn ofzo)...Afwassen zou sowieso niet nodig moeten zijn, laat staan binnen 'n druk gezin, daar zijn vaatwasmachines voor uitgevonden.
En in het weekend zeg ik; luister F., morgen gaan we wat leuks doen, bedenk jij waar we een hapje eten?

Offeuh; zondag slaap ik uit, zorg jij voor Mini en een kopje koffie?

Ik voel me net een dictator, maar hij ervaart dat dus niet zo. (navraag gedaan) Hij heeft liever een dictator dan een sjacho vrouw op de bank die zit te mokken omdat ze vandaag niet verrast wordt met een museumbezoekje en lekkere lunch.
quote:Mil_Spec schreef op 27 december 2010 @ 12:04:

* Is'tie geweldig of is'tie geweldig!?! *

Natuurlijk heeft het mijn vrouw wel 20 jaar trainen gekost maar dan heeft ze ook wat! haha ja helemaal geweldig! Dan heb ik nog 13 jaar te gaan, maar dan heb ik dus wel wat
quote:elninjoo schreef op 27 december 2010 @ 12:15:

[...]

Afwassen zou sowieso niet nodig moeten zijn, laat staan binnen 'n druk gezin, daar zijn vaatwasmachines voor uitgevonden.Kom nou eens uit je beperkte hoekje. Niet iedereen heeft daar plek voor, niet iedereen heeft daar het geld voor. En ook afwasmachines moeten in- en uitgepakt worden.
quote:aninha schreef op 27 december 2010 @ 12:08:

[...]

yes, herkenbaar! hij ziet het niet of hij heeft r gewoon geen zin in.. nou guess what, denk je dat ik na een lange werkdag zin heb om dingen in huis te doen?? echt niet!

pfff, mannen.. :-)

Dit is wel heel kort door de bocht.

Soms is het een verschil van inzicht,

Ex vond een keer per 2 dagen schoon beddengoed

noodzakelijk, ik denk dat eens per week een boel tijd

en wasgoed bespaart, net als 3 setjes kleding per dag

voor de kinderen.

En het wordt altijd afgedaan als "mannen" maar als

je als man de hele dag van huis bent heb je gewoon

minder zicht op zaken.

En uiteraard scheelt het of je als man een paar jaar

zelfstandig hebt gewoond.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
ik moet er wel bij zeggen dat we nu ook 2 zieke kindjes thuis hebbben en ik dus chronisch slaap tekort heb waardoor ik ook gewon minder kan hebben.
quote:Safiya schreef op 27 december 2010 @ 12:14:

[...]

En ik behandel hem niet als een klein kind, hij gedraagd zich gewoon af en toe zo. Laatst vroeg ik hem de was in de machine te doen en dat is dan ook wat hij letterlijk doet, dus de was in de machine en verder niet aanzetten.

quote:

Waar het om gaat, is de vraag "wie is de eindverantwoordelijke"

Als jij je gedraagt als de eindverandwoordelijke, dan zal hij zich ook als "niet verantwoordelijke" gedragen.

En dus ja, dan krijg je wasmachine's die alleen maar aangezet worden, omdat dat de vraag was.

Iemand die zich gedraagt als een klein kind, krijgt ook de gelegenheid om zich zo te gedragen. Jij bent weliswaar zijn moeder niet, maar als je je wel zo gedraagt, als "ouder of moeder" dan zal je onbewust dat gedrag ook terug krijgen.En ook mijn koek is een keer op, ook ik heb wel eens na een drukke week zoiets van "pffff ff niets" het verschil is dat hij eraan toe kan geven en ik niet.

En ook hier zie je heel goed waar de eindverantwoording ligt.

Kortom ga met elkaar het gesprek aan over verantwoordelijkheden, deel deze en laat het dan ook los.

Als hij dingen anders doet als jij dat gewend bent, dan is dat zo. Ga niet lopen "piepen" dat het anders moet, en ga geen "goedbedoelde adviezen" geven. Het is dan zijn verantwoording, en hij zal zelf moeten uitvinden hoe e.e.a. werkt.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:galadriel schreef op 27 december 2010 @ 11:39:

[...]

Ja maar die komt niet met kerst de afwas doen.

Als het alleen met Kerst dan nog een issue is, overleef je dat ook wel toch

Misschien zit je man niet goed in zijn vel. Misschien een keertje praten...

Succes!
Ik vind dat je eerst MET je man moet praten, niet tegen hem in de zin van opdrachten geven. Toon empathie.

Jullie hebben het beide zwaar lees ik. Wat je nooit moet doen is je vermoeidheid met elkaar vergelijken, want je weet nooit wat een ander voelt. Misschien is er iets waar hij over in zit, weet jij veel.
quote:Solveig schreef op 27 december 2010 @ 12:19:

[...]

Kom nou eens uit je beperkte hoekje. Niet iedereen heeft daar plek voor, niet iedereen heeft daar het geld voor. En ook afwasmachines moeten in- en uitgepakt worden.Niet iedereen heeft geld en ruimte voor een kind, maar daarvoor geldt dat rationele inzicht niet blijkbaar...
Waar wil je eigenlijk 'n relatie voor als je 'n man de les moet lezen over zijn taken? Of nemen daar alleen vrouwen genoegen mee die 'n kind willen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven