zus wat is er toch?

28-12-2011 19:00 94 berichten
Het is kersttijd, dus de familie-ruzies komen weer tevoorschijn helaas.

Ik heb een zus die aan de andere kant van de wereld woont. Een aantal maanden geleden is ze bevallen van haar eerste kind. We hebben nooit veel contact gehad sinds ze daar woont (ze beantwoordt geen mails, telefoons, zegt dat ze het te druk heeft als ik langs wil komen etc.). Nu is ze er met kerst, voor het eerst sinds jaren. Dat ze mij negeert ok, misschien heeft ze het idd heel druk. Maar ze schenkt ook geen aandacht aan mijn ouders. Daarbij laat ze haar baby niet bij de oma op schoot zitten. Hij mag bij iedereen, maar niet bij oma. Ze zit wel hele dagen bij vage kennissen, maar haar eigen familie ontwijkt ze.

Behalve als het over geld gaat. Mijn ouders hebben haar een groot bedrag (tienduizenden euro's) gegeven voor o.a. haar huis. Ik stuur haar ook regelmatig kleine bedragen of cadeautjes. Nooit een bedankje. Laatst zei ze dat ze veel geld krijgt van haar vriends ouders en vindt daarom het 'kleine' bedrag van mijn ouders niet waardeert.

Ze is erg egocentrisch, het lijkt alsof ze het welzijn van zichzelf boven dat van haar baby stelt. Ze laat hem huilen als ze iets anders aan het doen is en sleurt hem overal mee naartoe, soms zit hij de hele dag alleen maar in de maxicosi. Dat vind ik ook zorgelijk. Ik heb er wat van gezegd en volgens mij is ze daar al iets voorzichtiger in.

Onlangs heb ik haar weer gevraagd of er iets is, want dat lijkt me duidelijk. Maar ze ontkent steeds. Ik zou liever hebben dat ze gewoon haar hart lucht zodat we het uit kunnen praten.

Ik weet dat ik geen verwachtingen moet hebben, maar stiekem hoop ik de situatie te kunnen verbeteren. Ook voor haar baby. En ik vind het fijn om hier even mijn frustratie kwijt te kunnen.

Bedankt voor het lezen!
Zoiets moet je persoonlijk met haar bespreken en niet per mail.
Snap overigens niet dat jij je bemoeit met wat zij met haar kind wil doen. Dat zijn jouw zaken helemaal niet! Dat ze jou niet bedankt als je haar iets gestuurd hebt, dát zijn jouw zaken wel, en daar kun je dus een eind aan maken.

Zo andere kant van de wereld zal ze ook niet wonen trouwens als je voor 'n weekje over kunt komen. Dacht aan Nieuw Zeeland, dát is voor mij de andere kant van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
ik raak een beetje in de war van je avatar, heb je die al lang?
Ik denk dat je opvoedingskwesties (heb je zelf kinderen?) persoonlijk en zonder al te veel te oordelen moet bespreken. Als ik een beetje op het forum meelees, dan krijg ik de indruk dat jonge ouders al heel veel ongewenst advies en commentaar krijgen.

Ik vind verder dat je een beetje vaag doet over de hoeveelheid contact: Je schrijft: "We hebben nooit veel contact gehad sinds ze daar woont (ze beantwoordt geen mails, telefoons, zegt dat ze het te druk heeft als ik langs wil komen etc.)" maar nu blijkt dat je er recent nog een week bent geweest om de baby te zien.

Heb jij wel dezelfde verwachtingen over de gewenste hoeveelheid contact als je zus? Misschien heeft zij er gewoon minder behoefte aan. In dat geval denk ik dat je je ook niet te veel met haar moet bemoeien, ongewenst advies en bezoek wordt meestal niet zo gewaardeerd. (tenzij het echt richting kindermishandling gaat natuurlijk, dan moet je wel ingrijpen)
Hoi scheelschaapje, wat is de reden dat je je zus geld stuurt? Kan ze zichzelf niet onderhouden?
Precies, in het begin heb ik getwijfeld of het geen mishandeling is, de hele dag in een maxicosi. De reden dat ik me er mee bemoei is ook omdat ik me zorgen maak over de baby.

Het is duidelijk dat zij minder contact wil dan ik en dat is echt ok. Maar af en toe een reactie zou wel zo leuk zijn, of een keer iets voor mijn verjaardag ofzo. Of ze moet eens zeggen waarom ze geen/weinig contact wil, of waarom ze zich zo gedraagt.

Zelf heb ik geen kinderen, maar ik heb er alleen iets van gezegd met de maxicosi, dat vond ik echt te ver gaan.

Het is moeilijk dingen persoonlijk te bespreken als ze zo ver weg woont, vorige keer heb ik dat geprobeerd, maar ze zei dat er niks aan de hand was.

Ik ben er idd een week geweest. Ze maakte geen tijd voor me vrij, maar is gewoon gaan werken.

Wat mij betreft is het duidelijk dat ze zich raar, afstandelijk en asociaal gedraagt. Maar ik vraag me af of er iets achter zit of dat ze gewoon niet zo'n fijn karakter heeft. Het eerste zou op te lossen zijn, het tweede niet.
wat betreft mijn ava, was een grapje met Hans, zal m weer aanpassen

ben hier al laaaaaaaaang, maar nu met nieuwe nick
"Wat mij betreft is het duidelijk dat ze zich raar, afstandelijk en asociaal gedraagt. Maar ik vraag me af of er iets achter zit of dat ze gewoon niet zo'n fijn karakter heeft. Het eerste zou op te lossen zijn, het tweede niet."

Niemand wordt naar mijn idee vervelend geboren. Het is voor een groot deel aangeleerd (opvoeding, gebeurtenissen, omgeving, etc.). Dus in mijn visie is ook het tweede op te lossen. Mits.... de persoon het gedrag of de situatie ook als vervelend ziet, het herkent, het erkent én er iets aan wil doen.
quote:scheelschaapje schreef op 28 december 2011 @ 21:05:

Precies, in het begin heb ik getwijfeld of het geen mishandeling is, de hele dag in een maxicosi. De reden dat ik me er mee bemoei is ook omdat ik me zorgen maak over de baby.

Nou zeg wat overdreven. Mishandeling? Ben je wel helemaal lekker? Zo'n maxicosi is juist gemaakt om de baby in te laten zitten/liggen!
quote:pinks schreef op 28 december 2011 @ 21:23:

[...]

Nou zeg wat overdreven. Mishandeling? Ben je wel helemaal lekker? Zo'n maxicosi is juist gemaakt om de baby in te laten zitten/liggen!

Nee hoor, het wordt afgeraden om een baby langer dan een paar uur in een maxi cosi te laten zien. Heel slecht voor het ruggetje. Ga jij maar eens een paar uur ingesnoerd in een stoel zitten zonder je te kunnen bewegen. Krijg je ook erg veel last van je rug, kont, etc.

Scheelschaapje, zou het niet kunnen zijn dat je zus gewoon geen contact met JOU wil? Zij is behoorlijk onverschillig naar jou toe, laat niks van zich horen, gaat werken als jij er bent. Dat is echt respectloos naar jou toe. Is ze ook zo naar anderen of alleen naar jou en je ouders? Anders zou ik het contact verbreken.
nee, niet alleen naar mij toe, naar mij minder dan naar de rest van mijn familie. ik mag de baby ook gewoon vasthouden, maar oma niet. rest van familie is het ook met me eens (behalve oma) maar zij hebben het al opgegeven.

het liefst zou ik willen dat we een normale band hebben, maar ik vrees dat ik dat moet opgeven.

Molly, idd, ik heb het idee dat ze haar gedrag niet onder ogen wil zien. Of eigenlijk, heb ik het vermoeden dat ze ons niet wil zien omdat ze dan een spiegel voor zich krijgt, maar das echt gissen.

een paar uur in een maxicosi ok, maar een hele dag...
Maar waarom in godsnaam stuur jij haar geld en cadeautjes?
quote:scheelschaapje schreef op 28 december 2011 @ 21:51:

nee, niet alleen naar mij toe, naar mij minder dan naar de rest van mijn familie. ik mag de baby ook gewoon vasthouden, maar oma niet. rest van familie is het ook met me eens (behalve oma) maar zij hebben het al opgegeven.

het liefst zou ik willen dat we een normale band hebben, maar ik vrees dat ik dat moet opgeven.

Molly, idd, ik heb het idee dat ze haar gedrag niet onder ogen wil zien. Of eigenlijk, heb ik het vermoeden dat ze ons niet wil zien omdat ze dan een spiegel voor zich krijgt, maar das echt gissen.

een paar uur in een maxicosi ok, maar een hele dag...Maar wat kan jou dat nou schelen? Is toch niet jouw kind? Zou ook redelijk geirriteerd raken als iemand zich met mijn zaken zou bemoeien. En ze woont nog ver weg ook, dus heb je er ook geen last van als ze haar kind slecht opvoedt. Je hoeft het toch niet regelmatig te zien of zelfs op te passen. Bemoei je met je eigen zaken en stop met geld en kadootjes geven, daar heeft ze inmiddels haar eigen bron voor aangeboord als golddigger.
Ben benieuwd naar andere kant van het verhaal namelijk dat van je zus, ik kan mij niet voostellen dat als ze aan de andere kant van de wereld woont en dan een keer in NL is met haar kind en dat het kind niet bij opa & oma op schoot mogen en niet zit te wachten op haar familie want dat maak ik uit jouw woorden op. Ik krijg het idee dat er meer is voorgevallen dan dat je doet voorkomen want waarom zou iemand de moeite nemen om naar NL te komen met kerst, meeste dure tijd voor vliegtickets als ze er blijkbaar niet op zit wachten?

Ik vind het een vreemd verhaal, ik snap jouw gevoel nav jouw topic maar krijg het idee dat er meer speelt ook aan de kant van je zus.
wat is de reden dat oma het kind niet mag vasthouden? Is ze bang dat ze haar/hem laat vallen of is er in het verleden iets ergers gebeurd?
quote:huismuts schreef op 28 december 2011 @ 21:28:

[...]

Nee hoor, het wordt afgeraden om een baby langer dan een paar uur in een maxi cosi te laten zien. Heel slecht voor het ruggetje. Ga jij maar eens een paar uur ingesnoerd in een stoel zitten zonder je te kunnen bewegen. Krijg je ook erg veel last van je rug, kont, etc.

Scheelschaapje, zou het niet kunnen zijn dat je zus gewoon geen contact met JOU wil? Zij is behoorlijk onverschillig naar jou toe, laat niks van zich horen, gaat werken als jij er bent. Dat is echt respectloos naar jou toe. Is ze ook zo naar anderen of alleen naar jou en je ouders? Anders zou ik het contact verbreken.Dat is inderdaad de regel in Nederland, maar in de VS en Canada hebben ze vaak niet eens een ligmandje en liggen de kinderen de hele dag in de maxi cosi. Vond ik ook vreemd.
Zoals eerder gepost krijg het idee dat er meer speelt binnen de familie dan dat TO doet voorkomen. Zus wordt afgeschilderd als een egocentrisch type en dat kan maar gevoelsmatig het idee dat er meer speelt dus ben benieuwd of het klopt TO
quote:Nastik schreef op 28 december 2011 @ 19:50:

Hoe weet je al die Babydingen als je geen tot weinig contact met haar hebt?

Nou, inderdaad.

En als ze echt zo vervelend en ondankbaar is het contact verbreken. Onbegrijpelijk dat je ook nog geld en cadeaus opstuurt.
"Maar wat kan jou dat nou schelen? Is toch niet jouw kind? Zou ook redelijk geirriteerd raken als iemand zich met mijn zaken zou bemoeien. En ze woont nog ver weg ook, dus heb je er ook geen last van als ze haar kind slecht opvoedt. Je hoeft het toch niet regelmatig te zien of zelfs op te passen. Bemoei je met je eigen zaken en stop met geld en kadootjes geven, daar heeft ze inmiddels haar eigen bron voor aangeboord als golddigger."

Het gaat over mijn neefje, en als die slecht behandeld wordt, kan mij dat iets schelen. Zouden meer mensen moeten doen, gezien het aantal slachtoffers van kindermishandeling.

"Ben benieuwd naar andere kant van het verhaal namelijk dat van je zus, ik kan mij niet voostellen dat als ze aan de andere kant van de wereld woont en dan een keer in NL is met haar kind en dat het kind niet bij opa & oma op schoot mogen en niet zit te wachten op haar familie want dat maak ik uit jouw woorden op. Ik krijg het idee dat er meer is voorgevallen dan dat je doet voorkomen want waarom zou iemand de moeite nemen om naar NL te komen met kerst, meeste dure tijd voor vliegtickets als ze er blijkbaar niet op zit wachten?

Ik vind het een vreemd verhaal, ik snap jouw gevoel nav jouw topic maar krijg het idee dat er meer speelt ook aan de kant van je zus."

Vliegtickets betaalt ze niet zelf, dat doet oma uiteraard...

Ik denk ook dat er meer aan de hand is. Ik denk dat het helemaal niet goed met haar gaat, dat ze zich daarom zo gedraagt. Maar ik weet niet wat. Als ze ergens mee zit zou ze dat gewoon moeten zeggen ipv dit vage gedrag, hier schiet niemand iets mee op.
Waarom ondersteunen jullie iemand financieel die kennelijk geen prijs stelt op contact met jullie en jullie gebaar niet waardeert?

Waarom zet je dat geld niet op een spaarrekening (voor de kleine in de toekomst bijv), en gaan jullie eerst werken aan jullie relatie?

Het is pijnlijk, maar met sommige familie klikt het gewoon niet zo. En kennelijk wil je zus vooral contact met haar schoonfamilie, want die geven wel genoeg geld.

Maar, wat ik lees is dat je het wel graag weer goed wil hebben. Stop dan in ieder geval met de cadeautjes en de overboekingen. Dan verwacht je een reactie van haar, die uit blijft. Op die manier wordt je sowieso teleurgesteld. Neem haar apart en zeg iets liefs... zoals 'ik mis je, zus'.

Wie weet is er ooit wat gebeurt voor ze verhuisde, of is er iets aan de andere kant van de wereld war ze zich voor schaamt, en daarom jullie uit de weg gaat. Wees er voor haar, en weet dat je niet doet zonder iets terug te verwachten, want wellicht krijg je echt niets van haar terug. Stuur haar lieve kaartjes, en wees een zus voor haar.

Je kunt ook zeggen: 'Het spijt me. Ik ben geen goede zus voor je geweest'. Ook al vraag je je af wat je in hemelsnaam verkeerd zou hebben gedaan, je kunt daar het ijs wel mee breken, omdat dat iets is wat zij misschien wel graag wil horen. En dan kun je er daarna wellicht over praten wat het dan zou kunnen zijn.

Maar hou op met die financiele bijdragen en de cadeautjes. Een zus moet je niet willen 'kopen'.
quote:scheelschaapje schreef op 29 december 2011 @ 07:20:

Het gaat over mijn neefje, en als die slecht behandeld wordt, kan mij dat iets schelen. Zouden meer mensen moeten doen, gezien het aantal slachtoffers van kindermishandeling.

Belachelijk om dit met kindermishandeling te vergelijken. En ook al denk je het beter te weten, dan is het niet jouw plaats om haar daar op te wijzen. Zij woont misschien daar waar dit type verzorging normaal is en als zij zich daarin kan vinden is dat prima toch? Je stelt je trouwens wel erg bezitterig op naar 'n kind waar je verder niets mee te maken hebt. Je gaat immers nauwelijks met je zus om.

quote:

Vliegtickets betaalt ze niet zelf, dat doet oma uiteraard...

Ik denk ook dat er meer aan de hand is. Ik denk dat het helemaal niet goed met haar gaat, dat ze zich daarom zo gedraagt. Maar ik weet niet wat. Als ze ergens mee zit zou ze dat gewoon moeten zeggen ipv dit vage gedrag, hier schiet niemand iets mee op.

Oh, dus niet alleen je ouders dokken voor haar, ook nog 'n oma? Maar waarom gedraagt ze zich dan zo ondankbaar over dat geld en vindt ze het te weinig in vergelijking met wat haar rijke schoonouders geven? Als die schoonouders zoveel meer geven, waarom is er dan geld vanuit jullie familie nodig?

Zou haar gewoon lekker laten. Bloedband is overrated, dat ze nu toevallig uit dezelfde ouders komt als jij wil niet zeggen dat jullie 'n band of klik hebben. En je bent zeker niet verantwoordelijk voor haar, dus stop met je financiele bijdragen.
quote:scheelschaapje schreef op 28 december 2011 @ 20:25:

mail heb ik haar al gestuurd, maar ze reageert niet of doet alsof ze niet snapt waar ik het over heb

Dus op 1 mail reageert ze niet, en tijdens dat niet-reageren doet ze alsof ze niet weet waar je het over hebt?

Sorry, ik vind je een beetje vaag. Sowieso vind ik het nogal een vaag verhaal. Waarom zou je in godsnaam geld sturen naar iemand die dat niet waardeert en het kennelijk ook totaal niet nodig heeft?
Ik zou het gesprek op een hardere manier aangaan. Soort van laatste pgng zeg maar. Zeggen hoe je vind dat ze doet. Wat je ervan vindt, dat je denkt dat er iets met haar aan de hand moe zijn/of misschien de familie iets kwalijk neemt want anders ga je niet zo metje familie om. En dat je wil weten wat het is. Dat je graag een goede band met haar wil, maar dat dat zo niet gaat.
quote:elninjoo schreef op 28 december 2011 @ 19:15:

Waarom blijf jij haar kadootjes en geld sturen als zij je niet eens bedankt? Idem wat je ouders betreft. Zo'n ondankbare hond zou bij mij niet eens meer welkom zijn. Dan gaat ze toch lekker naar de ouders van d'r vriend als die 'beter' zijn? Mag hopen dat ze een contract heeft moeten tekenen voor het huwelijk met het rijkeluiszoontje en dat ze vroeg of laat op straat komt te staan want zo'n golddigger lijkt me ook geen leuk relatiemateriaal.

Nou, inderdaad.

Klinkt niet als een gezellig mens waar je nou veel verlies door leidt als je daar geen contact mee hebt. Ik begrijp wel, ze is en blijft je zus maar kom op. Dit is toch eenrichtingsverkeer? Ze heeft duidelijk geen belang bij jullie.

En wat dat geld betreft, vind ik schofterig van haar kant.

Niks meer sturen. Het is kennelijk toch te min maar het houden en uitgeven was kennelijk niet te min.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Ik snap ook nog steeds niet idd waarom jullie haar geld sturen.

Ze krijgt toch al van haar schoonouders genoeg en dat weet ze schijnbaar wel te waarderen.

Laten die dan ook de tickets voor haar maar betalen.!

En dan nog hebben zij en haar man zelf geen inkomen?

Ik zou er iig klaar mee zijn met zo'n ondankbaar mormel zus of geen zus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven