Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.
donderdag 22 augustus 2019 om 11:50
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.
Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.
Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.
Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.
Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken
schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.
Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.
Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?
PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.
Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.
Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.
Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.
Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?
PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
vrijdag 23 augustus 2019 om 08:29
vrijdag 23 augustus 2019 om 08:40
Hij wil niet dat jij zo'n vrouw wordt, dan wil hij vast zelf niet zo'n man worden toch?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
vrijdag 23 augustus 2019 om 08:53
Nee hij realiseert dat het samenhangt. Een stel in zijn vriendenkring is beetje het voorbeeld hoe het niet moet: beiden goede baan. Zij is 4 dagen gaan werken bij de 1e en moest toen alles qua kind doen omdat man vaak lange dagen maakte of in het buitenland zit. Daarna (gezien de leeftijd) vrij snel een 2e gekomen. Zij bleef alles alleen doen en kon eigenlijk in haar functie geen 3 dagen gaan werken: resultaat thuis met een burn-out en behoorlijk wat verwijten richting man. Hadden beide wel flinke reistijd (minimaal 2 uur per dag) en geen ondersteuning van grootouders. Zij is inmiddels gestopt met werken.simbalabimba schreef: ↑23-08-2019 08:40Hij wil niet dat jij zo'n vrouw wordt, dan wil hij vast zelf niet zo'n man worden toch?
Hier die 2 dingen gelukkig wel: Ik heb nauwelijks reistijd, mijn ouders passen 1 dag in de week op en mijn ouders kennende doen ze dan ook iets in het huishouden (boodschappen, was draaien) en mijn schoonmoeder is noodoppas als kind ziek is.
De mannen gaan in het weekend ook vaak een hele dag weg voor hobby en 2 weekenden per jaar. Op zich geen probleem, maar daar wat/is het echt teveel. De verhouding was/is zoek. Man gaat nu altijd mee (heeft als enige geen kinderen), maar realiseert zich wel dat het volgend jaar nog maar de helft is omdat ik ook hobbies heb. Dat hebben de andere vrouwen van de mannen niet of nauwelijks. Zij blijven ook vaak thuis of gaan dan met zijn allen met de kinderen wat doen. Soms schuif ik later aan en eet ik mee.

vrijdag 23 augustus 2019 om 08:58
Stiekem ben je dus met een niet zo geëmancipeerde, traditionele, niet moderne man getrouwd. Hopeloze egotripperij van hem.Leeuw32 schreef: ↑23-08-2019 08:19Nogmaals bedankt voor alle verhalen!
Vanochtend man nog even gesproken en en het motief achter de wijziging is opeens duidelijk: hij vindt het enigzins genant dat hij met 32 of 36 uur minder zou verdienen dan mij. Hij had als verrassing dit weekend een etentje geregeld om mijn promotie te vieren. Hier was hij wat laat mee (2 maanden geleden heb ik dat al verteld.) Hij had het eerder willen doen, maar moest over zijn trots heen.
Hij heeft het idee dat "faalt" als man: bijna overal in onze omgeving is de man de hoofdverdiener. En dat gaat bij ons niet zo zijn. Maar dat wil hij ook niet heeft hij nogmaals aangegeven. Hij vindt het ook heel relaxt dat ik niet afhankelijk van hem ben en mocht hij ziek worden en/of iets anders willen gaan doen die ruimte er is.
Nu ik weet wat erachter zit is de weg naar een oplossing ook makkelijker.
Iemand had het over de 3e shift: interessant! Ik doe inderdaad een groter gedeelte, maar we hebben bepaalde dingen wel afgebakend waardoor duidelijk is wie wat doet, dat ga ik meer gebruiken.
Het is maar goed dat je er nu achterkomt in plaats van bij een tweede kind.
Misschien een beetje hard, maar ik vind het gewoon gênant om te lezen.
anoniem_644b5c223f66b wijzigde dit bericht op 23-08-2019 09:02
4.91% gewijzigd
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:00
Boeiend hoe dat werkt hè

vrijdag 23 augustus 2019 om 09:02
Leeuw, dat jullie er nu weer over kunnen praten en hij ziet dat hij niet de kant van jullie vrienden op wil is mooi, maar ik ben bang dat je wel de vinger aan de pols moet houden.
Bij ons was alles redelijk verdeeld, maar toen ik met zwangerschapsverlof thuis was, deed ik automatisch wat meer. Na 3 maanden moest dat weer teruggedraaid en dat ging niet vanzelf. Wel vrij makkelijk, gelukkig, maar gewoontes slijten er toch in.
Bij ons was alles redelijk verdeeld, maar toen ik met zwangerschapsverlof thuis was, deed ik automatisch wat meer. Na 3 maanden moest dat weer teruggedraaid en dat ging niet vanzelf. Wel vrij makkelijk, gelukkig, maar gewoontes slijten er toch in.
Later is nu
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:04
Ja, en dan gehoord in de omgeving "maar de man heeft de hele week gewerkt, die heeft toch ook recht op ontspanning".. uh..
Later is nu
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:06
Klopt, helemaal!
Waarschijnlijk heb ik de kans om na mijn verlof (najaar 2020) een hele boeiende opdracht in het buitenland te doen van ongeveer 2 x 3 weken. Hoef ik nu nog niet aan te geven, maar er is wel gevraagd of ik het wil doen. Ondanks dat ik het lastig ga vinden om mijn kleintje dan zolang niet te zien ga ik het wel doen. Man staat hier overigens volledig achter en zegt vooral doen. Man zal dan 2x 3 weken langs alles moeten regelen, maakt mij niet uit hoe, maar dat doet ie dan maar. Zal pittig, maar misschien wel iets wat een en ander kan recht trekken.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 09:07
6.52% gewijzigd
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:07
Ik besef me ook net dat je er als vrouw op meerdere gebieden door je eigen partner dan op achteruit gaat; niet alleen moet je veel meer regelen, daar staat dan niet tegenover dat je ook wat meer tijd voor jezelf terugkrijgt. Nee ook dat moet je inleveren. Win-win-win-win voor de ander.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:13
Stokkie, vooralsnog blijft hij wel 5 dagen werken en dat gaan we in juni volgend jaar opnieuw na mijn verlof bekijken. Wel heeft hij aangegeven dat na deze opdracht er een opdracht in de buurt komt. Hij heeft wel bij de opdrachtgever aangegeven dat hij minimaal 1 dag in de week thuis werkt. En als het nodig is 2 vanwege prive-situatie. Dat was prima, dit biedt enige flexibiliteit.
Lachatte, inderdaad
.Ik ken maar 1 man die echt gelijkwaardigheid in zijn relatie heeft.
Ik zal inderdaad de vinger aan de pols moeten houden, maar dat wist ik wel. En dat is prima, niet altijd fijn als het daarna maar werkt.
Lachatte, inderdaad

Ik zal inderdaad de vinger aan de pols moeten houden, maar dat wist ik wel. En dat is prima, niet altijd fijn als het daarna maar werkt.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:14
En toen zocht die van mij een andere baan.TsumTsum schreef: ↑22-08-2019 12:04Tja ik weet niet wat voor werk je man doet maar misschien is het niet mogelijk om 4 dagen te werken en heeft hij ook zijn best gedaan om een zo kort mogelijke reistijd te hebben en was korter dan 1,5 uur enkel de kortste die de baas kon bieden.
Tja dan kan hij bij de baas wel gaan zeggen dat hij echt maar 4 dagen komt werken en niet meer dan 2 uur per dag wil reizen voor werk. Maar dan zegt de baas: daar is de deur!
Toen onze dochter 4 / 5 maanden was is dat gelukt. Nu is de reistijd 25 minuten, rechtstreekse trein.
De ochtenden zijn wel voor mij, hij vertrekt om 6.00 uur maar is altijd (met een uitzondering van misschien 2x per jaar) om 17.00 uur thuis.
Kind van de opvang & eten is dan klaar.
Gelukkig heb ik een man die absoluut niet anders wilde en heel graag net zoveel zorgtaken op zich neemt!
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:15
Qua hobbies: daar heb ik van vriendin al geleerd hoe je dat aan moet pakken. Gewoon de deur uitgaan, man laat kind heus niet alleen achter. Alleen als er dubbele afspraken zijn en niet te vaak dit doen.
En als hij kind dan naar opa/oma brengt, dat is ook een oplossing. Vind kind bij haar altijd prima en leuk. Maar wel zijn verantwoordelijkheid.
Vervelend dat het zo moet, maar het is wel heel effectief.
En als hij kind dan naar opa/oma brengt, dat is ook een oplossing. Vind kind bij haar altijd prima en leuk. Maar wel zijn verantwoordelijkheid.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:19
Leeuw32 schreef: ↑23-08-2019 09:15Qua hobbies: daar heb ik van vriendin al geleerd hoe je dat aan moet pakken. Gewoon de deur uitgaan, man laat kind heus niet alleen achter. Alleen als er dubbele afspraken zijn en niet te vaak dit doen.
Dat is de rode vlag. Jullie ouders worden jouw partner in de opvoeding, niet de vader van het kind. Het is een constructie waarbij jij enige keuzevrijheid kunt behouden zonder dat hij iets hoeft te veranderen in zijn levensstijl en overtuigingen. Dat is geen emancipatie of gelijke verdeling, dat is outsourcen.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:33
Ik hoop wel dat die hobby’s zo zijn gepland dat je niet op partner hoeft te wachten voor hij thuis is. Mijn man is niet zo van het stipte en vond kwart over 7 ook op tijd, terwijl mijn training om 10 over begon bv. Of kon er niks aan doen want het was druk op de weg. Daar heb ik ook trammelant om moeten maken, dat hij daar rekening mee moest houden. Mijn hele leven hangt van strikte tijden aan elkaar, dus dat clasht nog weleens, ook weer iets waar ik me heel erg in beperkt voelde: ik móet stipt die ene trein halen om kind op te halen, hij kon makkelijk zeggen dag hij ‘vandaag wat later komt om nog iets af te maken’. Dat dat voor mij heel erg was snapte hij niet, want hij kon toch ook niet altijd maar doen waar hij zin in had? Dat die beperking bij mij élke dag geldde en ik dus gewoon in feite niks kon en hoe dat voelde was onbegrijpelijk voor hem.Leeuw32 schreef: ↑23-08-2019 09:15Qua hobbies: daar heb ik van vriendin al geleerd hoe je dat aan moet pakken. Gewoon de deur uitgaan, man laat kind heus niet alleen achter. Alleen als er dubbele afspraken zijn en niet te vaak dit doen.
Dus laat hem alsjeblieft ook weleens de ophaalshift doen, dan heb jij op die avonden wat tijdsindeling vrijheid.

vrijdag 23 augustus 2019 om 09:35
Met hobby's is het lastig. Er zijn eigenlijk maar een paar mogelijkheden:
1. Man en vrouw snoeien drastisch in hun hobbymatige bezigheden buitenshuis
2. Partner 1 houdt hobbymatige bezigheden buitenshuis aan, partner 2 faciliteert dit
3. Partner 1 en 2 houden hobbymatige bezigheden buitenshuis aan en schakelen (schoon)ouders op zeer regelmatige basis in.
Meer mogelijkheden heb ik in mijn omgeving eigenlijk niet gezien.
Optie 3 maakt het leven wel heel makkelijk en stiekem ben ik weleens jaloers (geweest) en mensen die deze mogelijkheid hebben (hier leveren we mantelzorg, dus dat is iets anders).
1. Man en vrouw snoeien drastisch in hun hobbymatige bezigheden buitenshuis
2. Partner 1 houdt hobbymatige bezigheden buitenshuis aan, partner 2 faciliteert dit
3. Partner 1 en 2 houden hobbymatige bezigheden buitenshuis aan en schakelen (schoon)ouders op zeer regelmatige basis in.
Meer mogelijkheden heb ik in mijn omgeving eigenlijk niet gezien.
Optie 3 maakt het leven wel heel makkelijk en stiekem ben ik weleens jaloers (geweest) en mensen die deze mogelijkheid hebben (hier leveren we mantelzorg, dus dat is iets anders).
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:37
Je bedoelt nu te zeggen: hier is het geen probleem want ouders doen heel veel. Lekker krom natuurlijk.Leeuw32 schreef: ↑23-08-2019 08:53Nee hij realiseert dat het samenhangt. Een stel in zijn vriendenkring is beetje het voorbeeld hoe het niet moet: beiden goede baan. Zij is 4 dagen gaan werken bij de 1e en moest toen alles qua kind doen omdat man vaak lange dagen maakte of in het buitenland zit. Daarna (gezien de leeftijd) vrij snel een 2e gekomen. Zij bleef alles alleen doen en kon eigenlijk in haar functie geen 3 dagen gaan werken: resultaat thuis met een burn-out en behoorlijk wat verwijten richting man. Hadden beide wel flinke reistijd (minimaal 2 uur per dag) en geen ondersteuning van grootouders. Zij is inmiddels gestopt met werken.
Hier die 2 dingen gelukkig wel: Ik heb nauwelijks reistijd, mijn ouders passen 1 dag in de week op en mijn ouders kennende doen ze dan ook iets in het huishouden (boodschappen, was draaien) en mijn schoonmoeder is noodoppas als kind ziek is.
De mannen gaan in het weekend ook vaak een hele dag weg voor hobby en 2 weekenden per jaar. Op zich geen probleem, maar daar wat/is het echt teveel. De verhouding was/is zoek. Man gaat nu altijd mee (heeft als enige geen kinderen), maar realiseert zich wel dat het volgend jaar nog maar de helft is omdat ik ook hobbies heb. Dat hebben de andere vrouwen van de mannen niet of nauwelijks. Zij blijven ook vaak thuis of gaan dan met zijn allen met de kinderen wat doen. Soms schuif ik later aan en eet ik mee.
En die dagen weg voor hobby, gaat hij die zeker voor de helft minderen? Of is dat net zoals zijn werk??
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:40
Ik bedenk me weleens hoe ik zou reageren wanneer ik man was (en dat weet je natuurlijk nooit, blijft speculeren).
Maar ik zou het geloof ik té gênant voor woorden vinden wanneer mijn partner degene is die 9 maanden lang haar lichaam beschikbaar stelt voor een kind (met alle mogelijke klachten) + bevalling (met alle mogelijke klachten) + het bijkomende herstel daarvan. En dat je dan als man dat heel normaal vindt en zelf 0 wil inleveren op werk/hobby's etc. Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen dat je daar zo weinig over nadenkt, over wat het met die ander doet enzo.
Maar ik zou het geloof ik té gênant voor woorden vinden wanneer mijn partner degene is die 9 maanden lang haar lichaam beschikbaar stelt voor een kind (met alle mogelijke klachten) + bevalling (met alle mogelijke klachten) + het bijkomende herstel daarvan. En dat je dan als man dat heel normaal vindt en zelf 0 wil inleveren op werk/hobby's etc. Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen dat je daar zo weinig over nadenkt, over wat het met die ander doet enzo.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:42
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:43
Ja hoor. Mijn eigen moeder notabene. Toen we beiden (!) uit ons werk kwamen: maak je niet eens een kopje thee voor hem? Doe man heeft hard gewerkt.
Toen heb ik teruggebitcht dat ik net zo hard, misschien wel harder had gewekt, dat ik degene ben die het meeste geld binnenharkte en daarnaast alles thuis doe, dus dat hij eigenlijk een kopje thee voor mij moest maken.
Haar antwoord was dat dat eigenlijk wel zo was en sindsdien heeft ze het wel door.
Ook lullige opmerkingen over plantjes voor de deur, want jonge moedertjes (!) doen dat, heeft ze niet meer.
Echt, mijn eigen moeder die aan alle kanten zo niet traditioneel is.

vrijdag 23 augustus 2019 om 09:44
Ik vind wel dat je veel verwacht van je ouders. Dan doen ze ongetwijfeld met liefde, plezier en ook uit zichzelf. Maar ze kunnen ook zomaar wegvallen, waardoor je niet zo op ze kunt rekenen.
Fijn dat jullie nu boven water hebben waar het knelpunt zit bij je man. Nu kan hij die omschakeling gaan maken, het zit echt in zijn hoofd en volgens mij weet hij dat heel goed. Hij kan nu 1 of 2 dagen per week thuiswerken, dat is beter dan alleen maar op kantoor zitten en dus op afstand.
Fijn dat jullie nu boven water hebben waar het knelpunt zit bij je man. Nu kan hij die omschakeling gaan maken, het zit echt in zijn hoofd en volgens mij weet hij dat heel goed. Hij kan nu 1 of 2 dagen per week thuiswerken, dat is beter dan alleen maar op kantoor zitten en dus op afstand.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:44
Ik bedoel te zeggen dat wij een vangnet hebben en dat het veel stress scheelt voor mij. Dat geeft onnoemelijk veel rust.
Aangezien de 2 weekenden voor volgend jaar geboekt zijn en man niet meegaat heb ik daar wat meer vertrouwen in. Het is in deze ook wel kenmerkend dat andere mannen tegen mij wel eens zeggen over bepaalde zaken, dat zou ik bij jou niet hoeven flikken. Nee klopt, dan heb je serieus een probleem.
Ik heb de luxe dat mijn ouders relatief nog jong zijn en dit hun 1e kleinkind (en zeer waarschijnlijk hun enige) is. Mijn moeder vindt het helemaal geweldig, maar is ook niet anders gewend: ik was samen met neefjes en nichtjes 2 of 3 dagen per week bij oma en at daar ook. Vaak met mijn vader. Hele goede herinneringen aan! Misschien niet de oplossing waar de meesten hier helemaal achterstaan, maar als het voor ons werkt.....ze kunnen uitvallen maar ik hoop nog lang van ze te mogen genieten.
Aangezien de 2 weekenden voor volgend jaar geboekt zijn en man niet meegaat heb ik daar wat meer vertrouwen in. Het is in deze ook wel kenmerkend dat andere mannen tegen mij wel eens zeggen over bepaalde zaken, dat zou ik bij jou niet hoeven flikken. Nee klopt, dan heb je serieus een probleem.
Ik heb de luxe dat mijn ouders relatief nog jong zijn en dit hun 1e kleinkind (en zeer waarschijnlijk hun enige) is. Mijn moeder vindt het helemaal geweldig, maar is ook niet anders gewend: ik was samen met neefjes en nichtjes 2 of 3 dagen per week bij oma en at daar ook. Vaak met mijn vader. Hele goede herinneringen aan! Misschien niet de oplossing waar de meesten hier helemaal achterstaan, maar als het voor ons werkt.....ze kunnen uitvallen maar ik hoop nog lang van ze te mogen genieten.