Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Timetraveler schreef:
22-08-2019 22:07
Het nare is dat vrouwen er alleen dubbel zo zwaar mee belast worden: én dus bijv. 4 dagen werken én het gros van de tweede shift en vaak de gehele derde shift. Ergens is er iets in die hele emancipatie niet goed gegaan. Net als dat er vaak geklaagd wordt over al die parttime werkende vrouwen in Nederland; de nadruk wordt haast nooit gelegd op de oneerlijke verdeling van zorgtaken en hoe mannen zich daar nou eens voor gaan inspannen.

Je wordt er soms gewoon moe van hoe vrouwen voor werkelijk álles verantwoordelijk worden gehouden. Zelfs voor het aansturen van de mannen op het regelen van de zorgtaken.
Wat ik zeg. Het is een zeer hardnekkig cultuurverschijnsel dat er in al die decennia na Joke Smit nog steeds diep in de mensen zit. Ook in de mensen die zeggen dat ze heel modern en geëmancipeerd zijn. Zowel mannen als vrouwen houden dit in stand, naar mijn mening onbewust en aangestuurd door hun culturele bagage.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Pandax schreef:
22-08-2019 22:14
Zodra TO hierover begint wordt het haar probleem. Dus niet doen, niet met hem over praten, geen oplossing bedenken, gewoon laten. Dan komen jullie maar niet. Ik doe dat ook niet; als man de verjaardag van zijn moeder vergeet heeft hij gewoon pech (hier ben ik overigens voor gelyncht hier op het forum, want: míjn verantwoordelijkheid uiteraard).
Ik bel niet voor de gezelligheid met mijn schoonfamilie. Dat vinden ze heel raar, maar ik heb er geen behoefte aan en mijn man kan dat fijn zelf doen. Ik weet dat ze er achter mijn rug over praten, maar ik vind het prima zo. Natuurlijk kom ik op verjaardagen en vraag ik naar dingen als ik ze weet, maar de rest mag man doen.
EvyBlissy schreef:
22-08-2019 22:13
Hier is het geen probleem hoor. Man en ik werken allebei ongeveer 4 dagen, verdienen ongeveer evenveel en kinderen gaan 3 dgn/wk naar de opvang.

Huishouden / kind taken worden verdeeld en schoonmaakster doet ook een hoop.
Klinkt goed!
Jamaarhoe schreef:
22-08-2019 21:22
Bij ons zou de titel zijn: bevallen en man komt afspraak niet na.
Hier zouden we allebei 4 dagen gaan werken (uren was dan minder belangrijk) maar man is er al 6(!) jaar niet in gelaagd dat voor elkaar te krijgen. Al drie keer van baan gewisseld en telkens in het eerste jaar moet ie zich bewijzen en in t tweede jaar gaat ie t vragen en vinden ze m niet ambitieus genoeg voor promotie, of past minder dan 5 dagen aanwezig zijn niet bij zijn functie.

Ik heb geruzied gevochten gehuild gedreigd. Dat heeft er alleen toe geleid dat man van baan wisselde maar nog steeds geen 4 dagen werkt.

Hoe veel ik van mn baan houd, ik neig er steeds meer naar om dan maar 3 i.p.v. 4 te gaan werken want ik loop op mn tandvlees. Tot nu toe niet gedaan, ik probeer vol te houden. Begin volgend jaar is man weer uit de proeftijd gaan we kijken of het hem nu we lukt. Ik heb er een hard hoofd in want iedereen boven hem en op hetzelfde niveau werkt 5 dagen (en is man en heeft de zorg voor kinderen uitbesteed aan zn partner).

Geen tips dus :(
Heb jij 1 kind of meer? Kun je niet hulp inkopen? Klinkt echt niet lekker :(. Balen voor je, je hoopt altijd dat het anders gaat :hug:
Pandax schreef:
Zodra TO hierover begint wordt het haar probleem. Dus niet doen, niet met hem over praten, geen oplossing bedenken, gewoon laten. Dan komen jullie maar niet. Ik doe dat ook niet; als man de verjaardag van zijn moeder vergeet heeft hij gewoon pech (hier ben ik overigens voor gelyncht hier op het forum, want: míjn verantwoordelijkheid uiteraard).
Ik lynch je niet, hoor ;-)

Ik denk, algemeen gesproken, dat dat typisch "vrouw" is: die ballen in de lucht moeten willen houden. Mannen hebben een meer relaxte houding van "het komt zoals het komt en zo niet, dan vinden we daar ook wel weer een oplossing voor". Vrouwen gaan sneller "redden".

Niet zelden (is ook mijn eigen ervaring) omdat vrouwen eerder/sneller worden aangesproken als het gezinszaken betreft.

Niet overal, maar ik zie het toch wel om me heen, ook bij jongere stellen.
Leeuw32 schreef:
Tsja, ik vind het ergens wel prima :lol: .Scheelt een hoop saaie schoonfamilie-bezoeken. Zeker de helft op jaarbasis. Pick your battles dit is er niet een van. En het leuke is: schoonzussen lachen man vierkant uit. Moet ie het maar doorgeven. Vanaf het begin heel duidelijk in geweest als het niet op de kalender staat hou ik er geen rekening mee, is heel goed geland moet ik zeggen.
Gelukkig, dat klinkt wel weer ontspannen!
oudebaas schreef:
22-08-2019 22:17
Wat ik zeg. Het is een zeer hardnekkig cultuurverschijnsel dat er in al die decennia na Joke Smit nog steeds diep in de mensen zit. Ook in de mensen die zeggen dat ze heel modern en geëmancipeerd zijn. Zowel mannen als vrouwen houden dit in stand, naar mijn mening onbewust en aangestuurd door hun culturele bagage.
Dat bedoel ik dus. Gelukkig is het niet overal zo, maar ik zie het nog regelmatig gebeuren.
Trouwens Leeuw, ik zou nadat je dit hebt aangekaart in de toekomst samen eens nadenken of een au pair/nanny niet beter bij jullie past qua levensstijl en de rol van carriere/werk voor jullie allebei.
Pinda-Kaas schreef:
22-08-2019 22:24
Trouwens Leeuw, ik zou nadat je dit hebt aangekaart in de toekomst samen eens nadenken of een au pair/nanny niet beter bij jullie past qua levensstijl en de rol van carriere/werk voor jullie allebei.
Das een goede! Bij 2 kinderen overwegen we dat ook. Maar nu een kdv gevonden waar kinderen ontbijt en warme lunch krijgen. Dat scheelt die dagen zoveel stress dat ik alle vertrouwen heb dat het goed komt. Schoonmaakster komt vanaf geboorte 2x per week en zal ook strijken. Mijn ouders komen in dag in de week en zullen dan ook koken en eventueel ‘s avons blijven slapen waardoor ik in ieder geval 1 avond doordeweeks voor hobby heb.
quattro-stagioni schreef:
Dat bedoel ik dus. Gelukkig is het niet overal zo, maar ik zie het nog regelmatig gebeuren.
Zelf voor stellen waarvan beide partners zich er bewust van zijn is het nog supermoeilijk om dat soort eeuwenlange ingebakken patronen te veranderen. Ik schrik er soms van bij mezelf, hoe diep het zit.
quattro-stagioni schreef:
Er zijn uitzonderingen inderdaad, mensen die als ze kinderen nemen beiden hun carrière op de tweede plaats zetten en meer voor elkaar en hun kinderen kiezen. En er zijn ook mensen die bewust geen kinderen nemen, bijvoorbeeld omdat ze een carrière belangrijker vinden.
Overigens vind ik dat een carrière erg wordt overgewaardeerd, zeker bij mannen. Menig gepensioneerde man kijkt met gemengde gevoelens terug naar het sloven buitenshuis onder het mom van carrière en heeft spijt dat hij zijn kinderen te weinig aandacht en zorg heeft gegeven.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Pinda-Kaas schreef:
Zou ik ook doen! Wij werken beiden fulltime maar op werk zijn ze flexibel, dus man werkt nu tijdelijk 2 dagen in de week thuis (ik hopelijk binnenkort ook). De andere 3 dagen gaat onze dochter naar een nanny, een van ons haalt andere brengt weg. Is heel fijn! Ze heeft het naar haar zin en heeft interactie met een andere kind.

To ik zou om de tafel gaan zitten en vragen hoe hij dit precies voor zich ziet. Hem laten praten en nadenken. Jullie zouden samen naar de verloskundige gaan dus dan moet hij kijken hoe hij dat regelt (vind ik trouwens aardig normaal dat je samen gaat).

Ik zou zelf vooral balen van de reistijd, dat maakt alles een stuk lastiger. Fulltime is prima te doen als je werkgever flexibel is. Zou je man een dag thuiswerken kunnen regelen? (Moet hij eigenlijk zelf mee komen natuurlijk). Ik snap trouwens dat je boos bent als hij zich niet aan de afspraken houdt!

Mocht je vragen hebben over een nanny dan moet je even een pb sturen! Wij wonen niet in Nederland, maar zoveel verschil zal daarin niet zijn.
anoniem_330723 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 23:02
0.00% gewijzigd
Elvy25 schreef:
22-08-2019 22:54
Zou ik ook doen! Wij werken beiden fulltime maar op werk zijn ze flexibel, dus man werkt nu tijdelijk 2 dagen in de week thuis (ik hopelijk binnenkort ook). De andere 3 dagen gaat onze dochter naar een nanny, een van ons haalt andere brengt weg. Is heel fijn! Ze heeft het naar haar zin en heeft interactie met een andere kind.
als ik dan voor een nanny zou gaan dan dus juist eentje die aan huis is zodat ik kind niet meer hoef te brengen en te halen, dat is een van de grootste voordelen dan in mijn ogen. En dat die nanny in huis evt lichte huishoudelijke taken kan doen en eten kan verzorgen bijvoorbeeld...in Nederland is het anders gewoon een gastouder als je je kind erheen brengt.
Oh en warme maaltijd ‘s middags is heel fijn. Wij kwamen ‘s avonds altijd in de knoei met warme maaltijd dus nu krijgt ze dat overdag en eet ze s avonds pap.
Pinda-Kaas schreef:
22-08-2019 22:57
als ik dan voor een nanny zou gaan dan dus juist eentje die aan huis is zodat ik kind niet meer hoef te brengen en te halen, dat is een van de grootste voordelen dan in mijn ogen. En dat die nanny in huis evt lichte huishoudelijke taken kan doen en eten kan verzorgen bijvoorbeeld...in Nederland is het anders gewoon een gastouder als je je kind erheen brengt.
Ja klopt! Wij doen de ene week 3 dagen bij het ene gezin en de andere week bij ons. Qua kosten is alleen een nanny te duur en we wilden sowieso ook dat ze meer in contact met andere kinderen was. Ze zorgt voor het eten en ruimt een beetje op.
anoniem_330723 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 23:06
Reden: Toegevoegd
3.58% gewijzigd
Elvy25 schreef:
22-08-2019 23:01
Ja klopt! Wij doen de ene week 3 dagen bij het ene gezin en de andere week bij ons. Qua kosten is alleen een nanny te duur en we wilden sowieso ook dat ze meer in contact met andere kinderen was.
oh op die manier! dat is leuk :)
Ooit had ik een vriend, waarmee ik hetzelfde had afgesproken. Toen we echt ervoor zouden gaan, kwam hij met de mededeling dat zijn werkgever het toch niet goed zou vinden, dus hij ging het niet eens vragen, bovendien kon ik wel helemaal thuis blijven.... dat was voor mij reden om de relatie te beëindigen....

Met mijn huidige vriend heb ik ook die afspraak staan, ieder 4 dagen werken als er een kind komt. Ik twijfel er geen moment aan dat hij zich aan die afspraak gaat houden.

Maar mocht ik een partner hebben die zo op zijn woord terug zou komen, dan zou ik het probleem ook gewoon op zijn bord kieperen.
Is het de werkgever die dwars ligt, dan ben ik in staat om kind in zijn handen te duwen en te zeggen dat partner wettelijk recht heeft op minder werken en tot dat werkgever zich aan de wet gaat houden, ik hem persoonlijk verantwoordelijk hou voor opvang van het kind op die dag.
Dat soort dingen en werkgevers halen de überbitch in mij naar boven (terwijl ik normaal heel redelijk en meegaand ben), waarschijnlijk omdat ik een paar keer flink voor mezelf heb moeten opkomen tegenover aso werkgevers, zelfs een keer bijna tot aan de rechter aan toe voor die eikel inbond.

En als mensen mij daarom een slechte moeder vinden.... tsja, mijn vrienden vinden gelukkig ook dat vaders net zo goed ouder zijn als moeders en een kind net zoveel aandacht verdient van de vader als van de moeder. Mensen die er anders over denken spelen in mijn leven dus geen (belangrijke) rol.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
doe_es-lief schreef:
22-08-2019 17:09
Wat ben ik toch ontzettend blij met mijn absoluut niet perfecte man die zo veel vergeet, hartstikke gemakzuchtig is, met mij samen een hoop shit heeft meegemaakt, loyaal en trouw is, we samen echt heel zware jaren met onze beider ouders hebben doorstaan, die man die dingen vergeet zoals mijn verjaardag, onze trouwdag (de 34 ste trouwens vandaag) en zo. Met me huilt en met me lacht en ik met hem, soms de meest idiote dingen op een fout moment zegt, dan op zichzelf boos wordt en dan in zijn cocon kan kruipen waar ik hem weer uit haal, een enorm drukke en vooral heel erg zwaar verantwoordelijke baan heeft die niet in een minimaal 80 uur per week schema past en ik dat snap en afrem, maar er wel altijd dat "wij"is, altijd geweest. WIJ, solidariteit en elkaar respecteren met alle fouten en makken is belangrijk, als je dat niet hebt kun je beter maar meteen de brui er aan geven. Sorry zeggen na een oeverloos gedram om niks, een blik, een knipoog, hoe we over elkaar praten. Af en toe elkaar de hel in wensen en een half uur later samen met de hond gaan lopen. Geen afgebakende taken maar elkaar en ook de taken aanvullen, onder protest soms ja en een boze blik. De ja-maar-jij-sessies en zo ;-)) en daar later samen de slappe lach over hebben.

Dát is best wel een goed huwelijk.
Nou, Ik vind het oprecht fijn voor je, maar wat heeft TO nu precies aan jullie hosanna?

Ik kan mij enorm goed voorstellen dat zij niet in deze rol gedrukt van hoofdverzorger wil worden, want daar lijkt het nu wel op uit te draaien ook al zou het zoveel mogelijk gelijk zijn. Er is niks mis met het terug komen op afspraken, maar wel als de ander ineens eenzijdig benadeeld wordt en er geen overleg meer mogelijk is. Ik zou daar ook echt Not amused door zijn.

Het enige dat evt helpt is dan toch dat gesprek en de verantwoordelijkheid voor een enigszins acceptabele oplossing bij degene leggen die ineens de afspraken wil veranderen.
Subnautica schreef:
22-08-2019 12:32
Ik raak hier zo in de war op viva.

Wanneer de vrouw minder gaat werken en man niet na komt van een kind dan wordt er geroepen: je ontneemt je man het recht om te vaderen, man kan ook minder gaan werken, je zet je carriere op het spel enz

Nu is er een TO die de afspraak heeft gemaakt voor ze zwanger werd dat ze beiden 4 dagen zouden gaan werken, houdt man zich er niet aan en nou moet zij zich niet aanstellen.

Ik snap het niet meer.

Als jullie afspraken maken dan heeft hij zich eraan te houden, waar maak je anders afspraken voor. Dus ja ik snap je boosheid en ik zou we ergens de puf vandaan halen om hem hier aan te houden.
Gênant inderdaad die reacties hier.
Yes ervaring mee. Wij hadden ook voor de zwangerschap besproken beiden een stapje terug te doen. In de praktijk is dat niet gebeurd, ook na jaren en herhaald aankaarten niet.

Ik heb dit aan het begin geaccepteerd (cijfer mezelf graag weg) en heb pas na jaren gemerkt dat het toch wel een bron van irritatie is geweest en is gebleven.

Mijn advies; spreek het uit. Je kies beiden voor een kind en bent er ook beiden verantwoordelijk voor.
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 13:24
We hebben het over een tijdsbestek van een half jaar hier meerdere keren over gehad tijdens een etentje met een goed glas wijn. Vooral met mijn aandoening was het voor mij belangrijk om bepaalde zaken vooraf te bespreken. En ook omdat ik aan mijn zelfstandigheid en eigen dingen veel waarde hecht. Ik wil heel graag kinderen, maar niet zoals veel vriendinnen dan maar 3 dagen gaan werken en hobbies opgeven omdat man niks aanpast.
Groot gelijk heb je, vrouw! :cheer2:
Lachattenoir schreef:
22-08-2019 23:38
Gênant inderdaad die reacties hier.
Ik verbaas me er ook over. Schrijft iemand dat de taken slecht verdeeld zijn, is de reactie; waarom heb je dat niet al tijdens of liefst voor de zwangerschap geregeld? Schrijft iemand het tijdens de zwangerschap te willen regelen en dan is ze hormonaal en onredelijk.

Ook wij hebben al voor en tijdens de zwangerschappen afspraken gemaakt. En mijn man zag ook wel beren op de weg, want al zijn collega's werkten fulltime. Maar hij 'durfde' wel ouderschapsverlof te regelen. En toen ervaarde werkgever dat 4 dagen werken ook een prima plan is. Dus nu werkt hij al jaren 4 dagen. En een aantal collega's ook. Bij mij is/was het heel wisselend. Toen de kinderen klein waren studeerde ik er ook nog naast (2e studie). En nu werk ik 30 uur (2 dagen thuis, 2 op kantoor). Man werkt 4x8 op kantoor. Zijn vrije dag is de woensdag, als de kinderen de hele middag vrij zijn en clubjes en kinderfeestjes hebben.
Wij hadden 2 middagen bso (2×3 uur) en nu ze groter zijn, zijn ze 1 a 2 korte middagen alleen thuis.
Ik heb het andersom in mijn schoonfamilie en eigen familie, zij lijken me toch geëmancipeerd nu ik hier de reacties lees. Maar op werk... mwah. Veel dames hier geven aan in hun omgeving veel te horen dat de vrouw wordt aangesproken op minder werken etc. En nog shit over zich heen krijgen ook als ze 4 of 5 dagen blijven werken. Ik heb dit alleen op mijn werk gehoord van collega's (vnl vrouwen) "en hoeveel dagen blijf je werken?" En me dan zielig vinden als ik zeg dat ik er 4 blijf werken. Ze vinden dat te zwaar. Man hoort dit nou nooit op zijn werk en hij werkt 5. Dat hij naar alle opvang is meegeweest om te kijken en uitzoeken vond men ook bijzonder. Ook bijna alle VK afspraken was hij bij, eveneens had ik 'geluk' volgens collega's.

Familie is bij ons behoorlijk geëmancipeerd, maar ook bijna op het treurige af ergens. Ik vertelde dus van die 4 dagen en ze vonden me allemaal zo'n topper dat ik dat ging blijven doen. Man moet maar minder gaan werken, 5 is teveel. Daar werd hij ook op aangesproken door ze. Maar die opmerking dat het zo'n prestatie van mij is dat ik 4 dagen blijf werken is tekenend hoe de verhoudingen vaak nog liggen en wat men nog gewend is. Ik vind het confronterend om te lezen hoeveel vrouwen nog altijd verantwoordelijk worden gehouden voor werken, de kinderen en het plannen en regelen ervan. Dit zit nog heel diep in 'het systeem' blijkbaar. Ik ben benieuwd hoe en wanneer dit eigenlijk eens echt veranderd en we vaker gaan horen "nou Piet, hoe ga je dat regelen met opvang nu je vrouw zwanger is en je 5 dagen werkt?"
Nogmaals bedankt voor alle verhalen!

Vanochtend man nog even gesproken en en het motief achter de wijziging is opeens duidelijk: hij vindt het enigzins genant dat hij met 32 of 36 uur minder zou verdienen dan mij. Hij had als verrassing dit weekend een etentje geregeld om mijn promotie te vieren. Hier was hij wat laat mee (2 maanden geleden heb ik dat al verteld.) Hij had het eerder willen doen, maar moest over zijn trots heen.

Hij heeft het idee dat "faalt" als man: bijna overal in onze omgeving is de man de hoofdverdiener. En dat gaat bij ons niet zo zijn. Maar dat wil hij ook niet heeft hij nogmaals aangegeven. Hij vindt het ook heel relaxt dat ik niet afhankelijk van hem ben en mocht hij ziek worden en/of iets anders willen gaan doen die ruimte er is.

Nu ik weet wat erachter zit is de weg naar een oplossing ook makkelijker.

Iemand had het over de 3e shift: interessant! Ik doe inderdaad een groter gedeelte, maar we hebben bepaalde dingen wel afgebakend waardoor duidelijk is wie wat doet, dat ga ik meer gebruiken.
Oh ja qua steun heb ik gelukkig heel veel aan mijn eigen ouders: mijn moeder is altijd 25-30 uur blijven werken (was in de jaren 80 in het dorp waar ik ben opgegroeid echt een uitzondering) en vooral mijn vader heeft er altijd op gehamerd dat ik zelfstandig moest zijn. En nog belangrijker: vaak mijn moeder en de omgeving gecorrigeerd dat bepaald gedrag wel acceptabel was voor jongens en dus ook voor mij.

Daarnaast ook 2 vriendinnen die 4 en 5 dagen werken dus daar komen oook veel goede tips en steun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven