Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.
donderdag 22 augustus 2019 om 11:50
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.
Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.
Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.
Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.
Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken
schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.
Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.
Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?
PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.
Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.
Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.
Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.
Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?
PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:45
Ik vind het een beetje genant dat je man zijn gevoel van eigenwaarde (mannelijkheid?) en zijn rol in jullie relatie zo samen laat hangen met zijn en jouw salarisstrook en het eventuele verschil daartussen.
Zaken als tijd, energie en het oppakken van verantwoordelijkheden zeggen daar toch veel meer over? Maar goed, aan je eerdere bericht over de opmerkingen van je vrouwelijke schoonfamilie zat het flink in zijn opvoeding ingebakken dus het zal wel een proces zijn waar hij doorheen moet.
Ik vind het een beetje onaantrekkelijk, maar tegelijkertijd fijn en goed dat hij zijn gevoel aan je heeft toegegeven.
Zaken als tijd, energie en het oppakken van verantwoordelijkheden zeggen daar toch veel meer over? Maar goed, aan je eerdere bericht over de opmerkingen van je vrouwelijke schoonfamilie zat het flink in zijn opvoeding ingebakken dus het zal wel een proces zijn waar hij doorheen moet.
Ik vind het een beetje onaantrekkelijk, maar tegelijkertijd fijn en goed dat hij zijn gevoel aan je heeft toegegeven.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:46
Sommige (groot) ouders hebben er ook plezier in. Maar goed, het is het bekende patroon. Man’s carrière en hobby’s gaan voor. En het is wel prettig als er een aardig inkomen is zodat de status hoog gehouden kan worden.
Verder kun je een onderbetaalde Philippijnse huissloof au pair inhuren natuurlijk.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:47
ja en? Ik zie niet in waarom het een een belemmering is voor het ander.
Als mijn kind iets mankeert lossen we dat dan op. Waarschijnlijk blijf ik dan thuis. Maar ik ga niet nu plannen voor een slecht scenario, alleen voor het meest waarschijnlijke.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:49
Ik heb dat ook hoor, dus heel gek vind ik dat niet. Mijn voordeel is dan dat ik een vrouw ben en dat het dan opeen best progressief is.Pinda-Kaas schreef: ↑23-08-2019 09:45Ik vind het een beetje genant dat je man zijn gevoel van eigenwaarde (mannelijkheid?) en zijn rol in jullie relatie zo samen laat hangen met zijn en jouw salarisstrook en het eventuele verschil daartussen.
Je man kan ook zeggen dat hij zo’n goeie catch heeft dat zijn vrouw zo goed verdient.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:52
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:53
Zo is dat. Uiteindelijk spelen zaken als “mannelijkheid”, status en de daarvoor benodigde carrière de hoofdrol. En, zoals je zegt, zeker bij een man die in een milieu is opgegroeid als de man van TO. Ondanks alle mooie voornemens en de rationele afspraken speelt toch de onderbuik op en gaan testosteron en cultuur bepalend zijn.Pinda-Kaas schreef: ↑23-08-2019 09:45Ik vind het een beetje genant dat je man zijn gevoel van eigenwaarde (mannelijkheid?) en zijn rol in jullie relatie zo samen laat hangen met zijn en jouw salarisstrook en het eventuele verschil daartussen.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:53
Lijkt me wel handig om dat soort dingen ook mee te nemen.
Ik ben per telefoon gewoon niet zo goed bereikbaar, dus man deed de ‘kom je kind ophalen van het kdv want ze heeft koorts’ en bleef thuis als ze onverhoopt toch ziek was (ik was gewoon al vertrokken) en dat maakte hem voor zijn werkpartner ook niet heel erg betrouwbaar. (Net zoals al die vrouwen op kantoor die ‘voor elke snotneus naar huis moeten’ insert boze collega’s).
Pas als het ‘s avonds of ‘s nachts al duidelijk was bleef ik thuis en dat was niet zo heel vaak.
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:54
Ik ben enorm statusgevoelig.Pinda-Kaas schreef: ↑23-08-2019 09:52jij vergelijkt jouw salaris met dat van je partner en dat heeft invloed op hoe jij over jezelf denkt en jullie relatie?
vrijdag 23 augustus 2019 om 09:58

vrijdag 23 augustus 2019 om 10:04
Ja in wezen heb je gelijk: mijn vertrouwen is beschadigt. Dat is gebeurd, ik moet nu kiezen hoe er mee om te gaan. Helaas is er wel een 3e in het spel: mijn ongeboren kind.
Op dit moment is mijn vertrouwen nog niet dermate laag dat ik al een scheiding overweeg. Dat is de ultieme stap en ik heb nu hoop dat het nog bijdraait. Dus ik zal man opnieuw een kans moeten geven om het vertrouwen terug te winnen. Wel is mijn vertrouwen nu niet hoog genoeg dat ik een tweede kind met deze man op de wereld wil zetten. Dat is mij nu wel duidelijk.
vrijdag 23 augustus 2019 om 10:06
De meeste kinderen kunnen wel naar het kdv. Heb jij serieus gepland op de zeer kleine kans dat je kind continu jullie zorg nodig zou hebben? Man en ik vinden ons werk ook leuk en belangrijk en zijn beiden ook blijven werken. Ik sport ook nog 2 keer per week, spreek af met vrienden. En als er iets met zoon is gaat dat voor alles. Ik word niet leuker en productiever van mezelf continu wegcijferen, dus dat doe ik ook niet. Mijn man ook niet en we hebben wel een kind gekregen. Wellicht vindt jij dat onverantwoord of onverstandig, maar mij lijken het betere, gezondere en gebalanceerde voorbeelden dan als alles om de kinderen draait.
vrijdag 23 augustus 2019 om 10:07
Wij gaan 1x per 2 maanden een weekend weg. Daarnaast hebben wij 1x per maand een weekend niks doen (dus echt alleen tijd voor elkaar) waarin we gezamelijke hobbies hebben. Meestal doen wij de andere weekenden in 1 dag in het weeken eigen dingen en de andere dag brengen we samen door. De avonden in het weekend zijn we eigenlijk altijd samen. Doordeweeks proberen 2 avonden samen te eten en de andere 2 avonden ben ik sporten, man is dan meestal wat later thuis en doet zijn dingen in het huishouden. Vind het voor een stel zonder kinderen niet schokkend.YellowLemon schreef: ↑23-08-2019 10:01Ik heb met grootse verbazing dit topic zitten lezen. Leuk hoor die moderne tijd, maar zelfs in het weekend zijn ouders dus te druk met leuke dingen doen? Doen jullie wel eens iets samen?![]()
vrijdag 23 augustus 2019 om 10:07
Ik wil gewoon even zeggen dat ik het heel knap vind hoe je alles hier beschrijft en hoe helder en terecht kritisch je over de situatie denkt.Leeuw32 schreef: ↑23-08-2019 10:04Ja in wezen heb je gelijk: mijn vertrouwen is beschadigt. Dat is gebeurd, ik moet nu kiezen hoe er mee om te gaan. Helaas is er wel een 3e in het spel: mijn ongeboren kind.
Op dit moment is mijn vertrouwen nog niet dermate laag dat ik al een scheiding overweeg. Dat is de ultieme stap en ik heb nu hoop dat het nog bijdraait. Dus ik zal man opnieuw een kans moeten geven om het vertrouwen terug te winnen. Wel is mijn vertrouwen nu niet hoog genoeg dat ik een tweede kind met deze man op de wereld wil zetten. Dat is mij nu wel duidelijk.

Heb je zijn bevestiging die hij via de mail had gestuurd al uitgeprint en op tafel onder zijn neus geduwd? Ik zou dat niet kunnen laten geloof ik. Net als het met de vuist op tafel slaan en desnoods tijdelijk ergens anders mijn intrek nemen. Heel eerlijk? Dit zou mij wel een hele grote ruzie waard zijn. Ik denk eerlijk gezegd ook dat deze kwestie nu misschien bepalend is voor andere dergelijke onderwerpen; pas op dat je nu niet al teveel gaat voegen en plooien.

vrijdag 23 augustus 2019 om 10:13
vrijdag 23 augustus 2019 om 10:15
Gelukkig leven we in een land waarin ieder zijn keuzes mag maken, laten we die dan ook vooral blijven respecteren. En elkaar niet veroordelen, iedereen doet wat ze denken dat het beste voor hun kinderen.
vrijdag 23 augustus 2019 om 10:17
En om te zorgen dat dat zo blijft, is het van belang dat je man ook zijn verantwoordelijkheid neemt.
Bij kennissen van ons liep het precies zo; hij zou minder gaan werken, tot zij zwanger was. Toen wilde hij ineens niet meer. Inmiddels zijn we tien jaar verder, en zij draait nog steeds volledig op voor de zorg en heeft haar baan ingeruild voor een minder interessante omdat ze het niet meer kon bolwerken. Vriendinnen zien werd ook een stuk lastiger, want zijn sociale leven liep gewoon door alsof er geen kinderen waren. Zorg dat dat jou niet ook gebeurt. Dit is niet een klein detail in een groter plaatje; het gaat het grote plaatje heel erg beïnvloeden, de komende jaren.
vrijdag 23 augustus 2019 om 10:19
Dat laatste betwijfel ik wel eens. Veel van die hippe stellen zien een kind gewoon als een extra statusdingetje naast hun carrière, mooie huis (met tophypotheek), verre vakanties en een mooie auto.
Eigenlijk klopt dat wel. Hij zit gevangen in zijn milieu waar status een ding is. Hij kan er niet uit ontsnappen, zelfs niet ten behoeve van zijn kind.
oudebaas wijzigde dit bericht op 23-08-2019 10:21
24.14% gewijzigd
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
vrijdag 23 augustus 2019 om 10:19
Waarom wil je in die appgroep? Lekker zo laten; het is op deze manier jouw verantwoordelijkheid niet. Klaar!Leeuw32 schreef: ↑22-08-2019 22:06Nee hoor, wij communiceren goed. Man vergeet alleen dingen door te geven. Er is een familie-app waar alles meerdere malen genoemd word, maar daar ben ik geen lid ben. En man zet het niet op de gemeenschappelijk kalender, dat vergeet hij. Ik vraag nog per 2 weken of ik er nog activiteiten zijn waar ik rekening mee moet houden, als het antwoord dan nee is doe ik dat niet. Man heeft nog 2 zussen en broertje is nog vrijgezel dus misschien ligt het daaraan. Zussen zetten het wel in familie-kalender. Ik weet dus letterlijk niet dat er een verjaardag of zo is tot ik het hoor van schoonzussen of schoonmoeder. En dan moet ik het bij toeval horen, heb al meerdere malen gevraagd of schoonmoeder mij aan de app kan toevoegen of mij eventueel apart kan appen, omdat man het niet doorgeeft. Ze doet beiden niet, heb het maar opgegeven.