Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
redbulletje schreef:
23-08-2019 14:55
Mannen hebben er toch helemaal geen zin in om 24/7 een baby te verzorgen? Zeker niet als ze een goeie baan hebben waar ze op een werkdag 3 keer zoveel binnenharken dan dat ze aan een nanny kwijt zijn die alleen maar luiers verschoont en voert en wast.
Vrouwen wel?
redbulletje schreef:
23-08-2019 18:42
Dan kan TO beter fulltime blijven werken idd. Maar dan voelt die man zich waarschijnlijk nog onmannelijker als zijn vrouw écht alles moet doen van baren tot kostwinnen en hijzelf gedegradeerd wordt tot huisman.
Nou ze willen allebei graag blijven werken, mijn reactie ging met name over dat je schreef dat die man zijn geld beter aan een nanny kon spenderen, dan minder te werken. Ik bedoel dat dit dan net zo goed voor to geldt, aangezien ze meer verdient.
S-Groot schreef:
23-08-2019 19:38
Pandax, jij vroeg eerder of ik het echt zo duidelijk vond dat TO niet op man kan bouwen qua zorgen en daar initiatief/zelf verantwoordelijkheid in nemen en ja dat vind ik echt heel duidelijk en wordt gaande het topic alleen maar duidelijker wat mij betreft.

Ik bedoelde daar of je het voor de zwangerschap ook al zo duidelijk vond en destijds de relatie al beëindigd had. Ik vond dat een lastige, met deze afspraken had ik er ook op vertrouwd dat we er hetzelfde instonden, ook als hij voor de zwangerschap nog veel werkte. Nu niet uiteraard, maar nu is het te laat voor grote beslissingen.
Pandax schreef:
23-08-2019 19:47
Oh, je bedoelt dat je de taken níet eerlijk deelt, maar gewoon het meest doet en dat verbloemt met dat gedoe over gelijkwaardigheid. Sorry, dat had ik inderdaad niet uit je ietwat wollige posts gehaald.

Maar goed, fijn dat jij er blij mee bent, maar dat is TO niet en dan leidt geen afspraken maken dus tot jouw situatie en die wil ze niet.
Nee, dat staat er niet, maar het is begrijpelijk dat je dat er maar wat al te graag in leest. Je zou maar eens uit je ivoren torentje moeten komen om iets anders dan je eigen grote gelijk onder ogen te komen, niet? :biggrin:

En ook hier druipt de vooringenomenheid weer uit je posts, gewoon omdat je zo je eigen waarheid weer kan projecteren op anderen. Het klopt immers dat we de taken hier niet "eerlijk" verdelen; alleen zit de balans in deze periode net heel anders dan jij nu hoopt. :popcorn:
Eze schreef:
23-08-2019 19:51
Vrouwen wel?
Ze doen het meestal wel ipv te blijven werken en hulp in te huren, dus dan zullen ze het wel leuk vinden lijkt me, anders zijn er andere opties.
Ook goed hoor. Als je maar gelukkig bent.
Poeszie schreef:
23-08-2019 19:53
Nou ze willen allebei graag blijven werken, mijn reactie ging met name over dat je schreef dat die man zijn geld beter aan een nanny kon spenderen, dan minder te werken. Ik bedoel dat dit dan net zo goed voor to geldt, aangezien ze meer verdient.
Uiteraard, een nanny of iets vergelijkbaars wordt van beide inkomens ingekocht.
redbulletje schreef:
23-08-2019 19:54
Ze doen het meestal wel ipv te blijven werken en hulp in te huren, dus dan zullen ze het wel leuk vinden lijkt me, anders zijn er andere opties.

Zoals afstaan ter adoptie? :)
soerloo schreef:
23-08-2019 16:41
TO verdient in 4 dagen meer dan man in 5 dagen. Dan zou het logisch zijn als hij thuis blijft en zij 5 dagen gaat werken om voor het gezinsinkomen te zorgen.
Oh maar ik bedoelde ook niet dat zij thuis moet blijven hoor. Alleen dat mooie plannen ineens in de praktijk niet haalbaar blijken. Een au-pair, beide minder werken, man thuis, vrouw thuis zijn allemaal mogelijkheden. Als man sowieso niet minder wil is het lastiger op te lossen. Dat wel.
Sinjoren schreef:
23-08-2019 19:40
Dat staat er al... Al lees je duidelijk niet aangezien je opnieuw over "evenveel werken en zorgen" begint. Stop al eens met daarop te focussen en beschouw in een relatie eens effectief als gelijkwaardig. Dat is op zich al 90% van "het geheim"...
In een gelijkwaardige relatie heb je toch oog en respect voor elkaars wensen? En als die wens dan is om als vrouw evenveel als of zelfs meer dan je man te werken , omdat je de betere baan hebt, dan vloeit daar toch automatisch uit voort dat de zorg ook gelijk verdeeld dient te worden? Of worden jouw kinderen door kabouters verzorgd en opgevoed?
Am Yisrael Chai!
Pandax schreef:
23-08-2019 19:53
Ik bedoelde daar of je het voor de zwangerschap ook al zo duidelijk vond en destijds de relatie al beëindigd had. Ik vond dat een lastige, met deze afspraken had ik er ook op vertrouwd dat we er hetzelfde instonden, ook als hij voor de zwangerschap nog veel werkte. Nu niet uiteraard, maar nu is het te laat voor grote beslissingen.

Ik zou niet meteen de relatie beëindigd hebben maar wel het zwangerschapstraject gestaakt hebben. Ik vind inderdaad dat het toen al vrij duidelijk was: als je in dat stadium van je relatie nog zó moet soebatten, ruzie maken en vloeken voordat man je bijstaat (ten koste van zijn geliefde werk) en het pas iets minder moeizaam gaat als je in het ziekenhuis terecht komt dan vraag ik me af waarom je denkt dat zulk soort dingen makkelijker/meer uit hemzelf zullen gaan na een bevruchting/bevalling. Dát was nou het moment om aan je stutten te trekken, toen er nog daadwerkelijk een weg terug was. En dan is het een kwestie van kijken of je daadwerkelijk op één lijn kunt komen of dat je een keuze maakt: accepteren dat het altijd veel meer op jou zal draaien of inderdaad toch de relatie beëindigen (of kiezen om niet voor dat kind te gaan).
Sinjoren schreef:
23-08-2019 19:46
Het is hier toch een forum? Dan mag je toch perfect een mening posten mbt het topic en/of hetgeen gepost wordt, die niet per definitie aansluit bij hetgeen OP (of het gros van de posters for that matter) neerschrijven?

En zoals je juist aangeeft, gaan onze reacties niet zozeer over het feit dat OP een gelijke split van de zorg wil, wel over hoe ze daarin staat, hoe ze dat wil bereiken, of op zijn minst hoe ze zichzelf daarin hier op dit forum portretteert. Schriftelijk gemaakte afspraken over zo'n zaken (om maar één van haar voorbeelden aan te halen), lijkt ons iig geen toonbeeld van een fijne, elkaar respecterende relatie.
Nou je gaat anders vrij uitgebreid in op dat gelijkwaardig niet gelijk hoeft te zijn, haalt daar zogenaamd misplaatst feminisme bij, degradeert de relatie van to tot niet fijn, doordat er contractjes nodig zijn. De strekking die ik uit je Posts lees is dat je als vrouw vooral niet op je strepen mag staan, als je de zorg op een bepaalde manier wil verdelen. Want t hoeft iemmersniet gelijk, je moet elkaar wat gunnen te cet. Bottom line komt het er dan in de praktijk op neer dat to haar man veel moet gunnen, als ze geen voet bij stuk houdt
En haar man zichzelf van alles wel gunt maar haar weer niks.
iones schreef:
23-08-2019 22:45
En haar man zichzelf van alles wel gunt maar haar weer niks.
Idd
redbulletje schreef:
23-08-2019 19:54
TO geeft duidelijk aan dat ze dat niet wil.

Als haar man daar geen zin in had, had hij niet aan kinderen moeten beginnen.
Poeszie schreef:
23-08-2019 21:27
Nou je gaat anders vrij uitgebreid in op dat gelijkwaardig niet gelijk hoeft te zijn, haalt daar zogenaamd misplaatst feminisme bij, degradeert de relatie van to tot niet fijn, doordat er contractjes nodig zijn. De strekking die ik uit je Posts lees is dat je als vrouw vooral niet op je strepen mag staan, als je de zorg op een bepaalde manier wil verdelen. Want t hoeft iemmersniet gelijk, je moet elkaar wat gunnen te cet. Bottom line komt het er dan in de praktijk op neer dat to haar man veel moet gunnen, als ze geen voet bij stuk houdt
Precies.

TO heeft niet gezegd dat ze 5 dagen wil werken en man er dan maar 4 of 3 moet doen. Nee. Ze hadden een afspraak over een gelijk aantal dagen en hij heeft daar overduidelijk schijt aan. En dan gaan er een paar nog lopen miepen dat zij hem iets moet gunnen :roll:
Poeszie schreef:
Dit.

Hopeloze stukjes tekst van Sinjoren.
Het lijkt wel of sommige mannen alleen op korte termijn kunnen denken. Als hij zo door blijft gaan met afspraken aan zijn laars lappen is het niet ondenkbaar dat TO er een keer echt klaar mee is en de scheiding aanvraagt. Dan zit hij in een co-ouderschap want TO moet ook gewoon werken. Is hij veel verder van huis. Want dan zal hij zijn eigen derde shift moeten regelen.

Lijkt mij dat zelfs een man kan snappen dat het voor hem op de lange termijn ook beter is om het meteen goed te regelen met je partner.
Creativity is intelligence having fun
Kirby schreef:
24-08-2019 09:32
Het lijkt wel of sommige mannen alleen op korte termijn kunnen denken. Als hij zo door blijft gaan met afspraken aan zijn laars lappen is het niet ondenkbaar dat TO er een keer echt klaar mee is en de scheiding aanvraagt. Dan zit hij in een co-ouderschap want TO moet ook gewoon werken. Is hij veel verder van huis. Want dan zal hij zijn eigen derde shift moeten regelen.

Lijkt mij dat zelfs een man kan snappen dat het voor hem op de lange termijn ook beter is om het meteen goed te regelen met je partner.
Die vlieger gaat niet op. Mijn ex weigerde domweg met iets anders akkoord te gaan dan een minimale omgangsregeling. Ik heb het nog geprobeerd via de jurist maar ‘zorgplicht’ houdt alleen in dat hij kinderalimentatie betaalt. De kinderen hebben nog lang geprobeerd om hem vaker te zien, maar het was trekken aan een dood paard.

Hij regelt helemaal niets, valt een ‘evenement’ toevallig op de dag dat ze naar hem gaan, regelt hij daarvoor niets en grote kans dat hij ze ergens anders mee naartoe wil nemen omdat hij het vergeten is.

Hoe ouder ze worden, hoe meer ze zelf woorden krijgen met hem hierover. Dat scheelt mij een discussie maar vervolgens heb ik een (of twee) verdrietig kind(eren) en zit ik alsnog met de emotionele gebakken peren.

Ik heb nu wel minder ‘werk’ thuis want hij deed helemaal niets. Ondanks de afspraken over gelijke verdeling, nog vóór de bevruchting. Ik voel me flink genaaid door hem en het rechtssysteem dat dit toelaat.

Oja, we kregen een tweeling dus die tweede kreeg ik er gelijk bij.
Kirby schreef:
24-08-2019 09:32

Eens. Wat hij nu probeert is zijn zin doordrukken, wellicht gesteund door zijn ouderwetse familie.
Lijkt me echt naar als je zwanger bent en dan te moeten dealen met een onbetrouwbare man die steeds de grenzen van afspraken probeert op te schuiven.
Eens met Kirby en Paarsebloem.

Het lijkt mij voor hemzelf trouwens een stuk handiger als hij zich er gewoon bij neerlegt dat hij niet de meest verdienende is. Ook al gaat hij nu als een gek meer uren werken om toch het meeste geld binnen te blijven slepen, het feit blijft staan dat zijn vrouw een beter betaalde baan heeft, want met gelijke uren verdient zij blijkbaar beduidend meer. Wat als er over een tijdje weer een promotie voor TO aankomt met nog eens een salarisverhoging, wil hij dan meer dan fulltime werken om dat weer te overtroeven? Het lijkt me rustiger en minder frustrerend voor alle partijen om gewoon te aanvaarden dat de tijd dat de man in ieder gezin degene is die het grootste deel van het inkomen verdient voorbij is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Poeszie schreef:
Hoe OP met haar man al dan niet wil omgaan, moet ze zelf helemaal weten. Hij is naar haar zeggen volwassen, zij is dat naar haar eigen zeggen ook, dus laat ze dat verder maar uitzoeken. Maar jazeker, op basis van hoe OP de relatie beschrijft, degraderen wij die tot niet fijn; als er contracten nodig zijn om balans te houden in een relatie, dan schort er idd iets. Zoals gezegd, we zijn hier op een forum, niet in een sekte, dus het mag wat meer zijn dan alleen maar ja-knikken en gelijk geven.

Dat simpele duiven dat willen reduceren tot een obligaat "kijk daar, die is het niet eens met ons, die moet per defiitie wel onder de sloef liggen thuis of moet per definitie wel bedoelen dat OP niets te vragen heeft", dat blijft voor hun rekening :).
Sinjoren schreef:
24-08-2019 11:03
Hoe OP met haar man al dan niet wil omgaan, moet ze zelf helemaal weten. Hij is naar haar zeggen volwassen, zij is dat naar haar eigen zeggen ook, dus laat ze dat verder maar uitzoeken. Maar jazeker, op basis van hoe OP de relatie beschrijft, degraderen wij die tot niet fijn; als er contracten nodig zijn om balans te houden in een relatie, dan schort er idd iets. Zoals gezegd, we zijn hier op een forum, niet in een sekte, dus het mag wat meer zijn dan alleen maar ja-knikken en gelijk geven.

Dat simpele duiven dat willen reduceren tot een obligaat "kijk daar, die is het niet eens met ons, die moet per defiitie wel onder de sloef liggen thuis of moet per definitie wel bedoelen dat OP niets te vragen heeft", dat blijft voor hun rekening :).
Je weet dat je beledigend en op de man bent met dat 'simpele duiven'?

En wederom gebruik je veel woorden maar zeg je eigenlijk niks. Wees nu eens concreet: jij kent het probleem niet, vertel dan eens: hoeveel werk jij, hoeveel werkt je partner, hoeveel zorg jij, hoeveel zorgt je partner, en hoe is je dat gelukt zonder afspraken te hoeven maken?
Am Yisrael Chai!
Susan schreef:
24-08-2019 10:43

Het lijkt mij voor hemzelf trouwens een stuk handiger als hij zich er gewoon bij neerlegt dat hij niet de meest verdienende is. Ook al gaat hij nu als een gek meer uren werken om toch het meeste geld binnen te blijven slepen, het feit blijft staan dat zijn vrouw een beter betaalde baan heeft, want met gelijke uren verdient zij blijkbaar beduidend meer. Wat als er over een tijdje weer een promotie voor TO aankomt met nog eens een salarisverhoging, wil hij dan meer dan fulltime werken om dat weer te overtroeven? Het lijkt me rustiger en minder frustrerend voor alle partijen om gewoon te aanvaarden dat de tijd dat de man in ieder gezin degene is die het grootste deel van het inkomen verdient voorbij is.
Klopt. Mannen noemen zichzelf toch zo vaak rationeel? Dan is dit de rationele manier om ermee om te gaan.
Susan schreef:
24-08-2019 10:43
Eens met Kirby en Paarsebloem.

Goede post en eens.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven