Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Sinjoren schreef:
23-08-2019 15:36
Mocht er geen causaal verband zijn, dan was er ook geen sprake van een enkelvoudige correlatie; je gebruikt dus de verkeerde termen :). En ook daar is dat verder weinig relevant, aangezien er geen correlatie (niet enkelvoudig en niet meervoudig en al zeker geen wederkerige) is tussen gelijkwaardigheid en gelijke verdeling (of tussen gelijkwaardigheid en gelijkheid zo je wil).
Nee hoor, en dat is niet de correlatie waar ik op doelde. Nogmaals: je poging tot vervuiling is zinloos, dat is niet waar het hier om gaat.
En verder is ietwat minder vooringenomenheid een mooie eigenschap; zeker als je daarmee Neanderthaler-argumentaties à la "jij bent man, jij slecht" kan vermijden. Je hebt in deze immers de vrouwelijke kant van het koppel hier aan de lijn.

Dan geldt nog steeds: het feit dat jij geen afspraken hebt gemaakt met je partner is niet de oorzaak van jullie vermeende gelijke verdeling, ook al poog je hier te doen alsof dat wel zo is. Vrouwen die wèl proberen afspraken te maken met hun partner zijn er níet de oorzaak van dat hun partner zijn zorgtaken niet op zich neemt. En het feit dat jij in de minuscule groep van mensen met een gelijke verdeling zit, maakt je niet moreel superieur. Het is niet jouw verdienste.
Pandax schreef:
23-08-2019 15:48
Nee hoor, en dat is niet de correlatie waar ik op doelde. Nogmaals: je poging tot vervuiling is zinloos, dat is niet waar het hier om gaat.
Als dat niet is waar het hier om gaat, ga dan niet lopen gooien met termen die je verkeerd gebruikt.

En los daarvan: het is niet omdat wat er staat je niet zint, dat het daarom vervuiling is. Er zit wel degelijk een groot verschil tussen gelijkheid (gelijke verdeling in deze) en gelijkwaardigheid. Jij tracht gelijkheid te verkopen als gelijkwaardigheid, maar dat is het in de verste verte niet. Beter nog, afgedwongen gelijkheid via systematieken zoals de OP hier beschrijft, zijn een quasi garantie op een totaal verdwijnen van enige kans op gelijkwaardigheid.

En los van dat dan opnieuw is het aandoenlijk dat zelfverklaarde topfeministen niet het minste benul hebben van het verschil tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid, en daarmee feminisme in zijn volledigheid beroven van elk greintje geloofwaardigheid. Maar bon, daar verder een boompje over opzetten, zou letterlijk vervuiling van het topic zijn.
Dan geldt nog steeds: het feit dat jij geen afspraken hebt gemaakt met je partner is niet de oorzaak van jullie vermeende gelijke verdeling, ook al poog je hier te doen alsof dat wel zo is. Vrouwen die wèl proberen afspraken te maken met hun partner zijn er níet de oorzaak van dat hun partner zijn zorgtaken niet op zich neemt. En het feit dat jij in de minuscule groep van mensen met een gelijke verdeling zit, maakt je niet moreel superieur. Het is niet jouw verdienste.
Net zomin als het jouw verdienste zal zijn dat de man van OP plots een perfecte hubby wordt, voor wie gelijkwaardigheid het hoogste goed is en net zomin dat het jouw verdienste is dat koppels overal in de BeNeLux plots de perfecte symbiose worden, enkel en alleen omdat jij mordicus het nastreven van harde afspraken nastreeft en niet gelooft in een echt samenleven van man en vrouw. Really, als je anderen wil gaan aanspreken op morele suprioriteit, kom dan eerst zelf eens uit je ivoren toren.

Maar verder staat er toch één stukje waarheid in je betoog: je hebt gelijk, onze situatie is niet allen mijn verdienste. Het is onze verdienste. De verdienste van manlief en mezelf. De verdienste van twee mensen die geen contractjes, absoluut gelijke verdeling van taken en what not nodig hebben, om gelijkwaardig door het leven te gaan. We kunnen het alleen maar aanraden :)
Sinjoren schreef:
23-08-2019 16:21
Als dat niet is waar het hier om gaat, ga dan niet lopen gooien met termen die je verkeerd gebruikt.

En los daarvan: het is niet omdat wat er staat je niet zint, dat het daarom vervuiling is. Er zit wel degelijk een groot verschil tussen gelijkheid (gelijke verdeling in deze) en gelijkwaardigheid. Jij tracht gelijkheid te verkopen als gelijkwaardigheid, maar dat is het in de verste verte niet. Beter nog, afgedwongen gelijkheid via systematieken zoals de OP hier beschrijft, zijn een quasi garantie op een totaal verdwijnen van enige kans op gelijkwaardigheid.

En los van dat dan opnieuw is het aandoenlijk dat zelfverklaarde topfeministen niet het minste benul hebben van het verschil tussen gelijkheid en gelijkwaardigheid, en daarmee feminisme in zijn volledigheid beroven van elk greintje geloofwaardigheid. Maar bon, daar verder een boompje over opzetten, zou letterlijk vervuiling van het topic zijn.

Net zomin als het jouw verdienste zal zijn dat de man van OP plots een perfecte hubby wordt, voor wie gelijkwaardigheid het hoogste goed is en net zomin dat het jouw verdienste is dat koppels overal in de BeNeLux plots de perfecte symbiose worden, enkel en alleen omdat jij mordicus het nastreven van harde afspraken nastreeft en niet gelooft in een echt samenleven van man en vrouw. Really, als je anderen wil gaan aanspreken op morele suprioriteit, kom dan eerst zelf eens uit je ivoren toren.

Maar verder staat er toch één stukje waarheid in je betoog: je hebt gelijk, onze situatie is niet allen mijn verdienste. Het is onze verdienste. De verdienste van manlief en mezelf. De verdienste van twee mensen die geen contractjes, absoluut gelijke verdeling van taken en what not nodig hebben, om gelijkwaardig door het leven te gaan. We kunnen het alleen maar aanraden :)

:kneel:
Timetraveler schreef:
23-08-2019 09:07
Win-win-win-win voor de ander.
En dat win-win-win-win werkt zelfs nog langer door. Omdat man 5 dagen blijft werken, soms overwerkt, en in het weekend lekker ontspant met hobby en vrienden heeft hij ook weer meer promotiekansen op zijn werk, bouwt hij een beter pensioen op enz. Allemaal mogelijk gemaakt door een vrouw die voor zijn kinderen zorgt en zichzelf wegcijfert.
zonnetjeinhuis79 schreef:
23-08-2019 14:55
Maar stel nou hè? Dat jouw kindje het qua prikkels helemaal niet aankan om 3 hele dagen naar de opvang te gaan? Of straks hele schooldagen inclusief voorschoolse en naschoolse opvang? Je gaat er nu vanuit dat je kindje gezond is en ‘gewoon’ opgroeit en jullie beide je carrière kunnen volhouden.

Mijn vraag is niet gemeen bedoeld, maar iets wat mij overkomen is en waarvan ik om me heen genoeg voorbeelden heb gezien. Wil één van beide dan wel concessies doen?
TO verdient in 4 dagen meer dan man in 5 dagen. Dan zou het logisch zijn als hij thuis blijft en zij 5 dagen gaat werken om voor het gezinsinkomen te zorgen.
soerloo schreef:
23-08-2019 16:34
En dat win-win-win-win werkt zelfs nog langer door. Omdat man 5 dagen blijft werken, soms overwerkt, en in het weekend lekker ontspant met hobby en vrienden heeft hij ook weer meer promotiekansen op zijn werk, bouwt hij een beter pensioen op enz. Allemaal mogelijk gemaakt door een vrouw die voor zijn kinderen zorgt en zichzelf wegcijfert.
Yep. Gelukkig heeft de vrouw na een scheiding wel recht op een deel van dat pensioen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Leeuw32 schreef:
23-08-2019 11:17
ja hij wil nog 1x vol gaan voor zijn promotie, hij denkt dat ie dit jaar heel veel kansen heeft :lol: . Goed dat heb ik vaker gehoord, maar zolang er nog geen kind is prima. Als kind er eenmaal is ga ik dan wel kijken hoe hij met de afspraken omgaat. Er zijn hier een groot aantal mensen die aangeven dat mannen dan pas veranderen. Ik geloof het niet meteen, maar laat we dat afwachten.
Ik heb niet verder gelezen na deze reactie dus misschien ben ik mosterd... Mijn vraag is dan meteen : waarom heeft hij niet eerst overlegd met jou? Dat zou ik persoonlijk echt heel erg vinden! Hij weet wat jullie hebben afgesproken maar beslist zonder te overleggen om zich hier toch niet aan te houden. Goede reden of niet, overleggen (communiceren!) is toch echt een ding...

En hoezo afwachten? Als ik hem al de ruimte zou geven om toch op onze afspraak terug te komen (zonder overleg dus), dan zou ik nu zeker afspreken hoe het verder gaat en duidelijk maken dat hij deze afspraak zeker niet eenzijdig kan en mag veranderen...
Sinjoren schreef:

Ik geloof niet dat ik in een ivoren toren zit, maar wie weet. Goed vertel, hoe hebben jullie de zorg voor het gezin zo ingericht dat jullie allebei evenveel werken en zorgen? Want het lukt 98% van de gezinnen niet. Wat is jullie geheim?
Vandaag toevallig op mijn tijdlijn:
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... le/?live#/

Wij gaan m straks doen, deze quiz. Vooral als aanleiding om dan eens lekker puntsgewijs te gaan bespreken hoe we het op een duurzame manier gelijk gaan krijgen/houden.
redbulletje schreef:
23-08-2019 14:55
Mannen hebben er toch helemaal geen zin in om 24/7 een baby te verzorgen? Zeker niet als ze een goeie baan hebben waar ze op een werkdag 3 keer zoveel binnenharken dan dat ze aan een nanny kwijt zijn die alleen maar luiers verschoont en voert en wast.
- wie heeft het in vredesnaam over 24/7? Het gaat om 1 dag minder
- hoezo zou een man daar niet verantwoording voor mogen nemen?
- to zit er ook niet op te wachten om de verzorging (alleen) te doen
- to verdient in dit geval nota bene meer dan man, dus als er op basis van het salariscriterium gekozen moet worden, wie er dagen inlevert...
- niet iedereen wil 5 dagen een nanny inhuren
poeszie wijzigde dit bericht op 23-08-2019 19:48
Reden: Typo, moet 1 ipv 2 zijn
0.14% gewijzigd
Poeszie schreef:
23-08-2019 18:35
- wie heeft het in vredesnaam over 24/7? Het gaat om 2 dag minder
- hoezo zou een man daar niet verantwoording voor mogen nemen?
- to zit er ook niet op te wachten om de verzorging (alleen) te doen
- to verdient in dit geval nota bene meer dan man, dus als er op basis van het salariscriterium gekozen moet worden, wie er dagen inlevert...
- niet iedereen wil 5 dagen een nanny inhuren
Dan kan TO beter fulltime blijven werken idd. Maar dan voelt die man zich waarschijnlijk nog onmannelijker als zijn vrouw écht alles moet doen van baren tot kostwinnen en hijzelf gedegradeerd wordt tot huisman.
Poeszie schreef:
23-08-2019 18:35
- wie heeft het in vredesnaam over 24/7? Het gaat om 2 dag minder
Maar dat zijn dan wel 2 hele lange dagen als je alleen maar met die baby bezig kan zijn ipv dat je de vrijheid hebt iets te gaan doen. Dan zou ik alsnog hulp inhuren die die baby verschoont, voedert, wast, omkleedt etc.
Sinjoren schreef:

Fijn dat dit voor jullie werkt, en dat jij het prima vindt om het niet gelijk te verdelen, maar to geeft aan wel de zorg voor de kinderen te willen verdelen. Dat heeft zij nodig. Is dat dan zo raar? Je valt over dat er contractjes nodig zijn, maar daarmee ruk je het uit zijn verband. Ze hebben afspraken gemaakt over de condities waarbij ze zich allebei prettig genoeg voelen om een kind te willen krijgen. Normale communicatie, niks “contractjes” Dat jij je bij andere dingen prettig voelt, is dan toch niet relevant
Pinda-Kaas schreef:
23-08-2019 18:09

Wij gaan m straks doen, deze quiz. Vooral als aanleiding om dan eens lekker puntsgewijs te gaan bespreken hoe we het op een duurzame manier gelijk gaan krijgen/houden.
Ik kwam hem ook tegen en heb hem gedaan. Het is wel een heel simpele quiz (net zoals de basaalste hoe groot is jouw ecologische voetafdruk).
TO wil graag zorgen en werken eerlijk verdelen. Dat andere forummers naar volle tevredenheid op een andere wijze heel fijn leven is helemaal prima, maar daar heeft TO verder niets aan. Je zou het zelfs ironisch kunnen noemen wanneer deze mensen, die dikwijls mopperen over de "feministische dictatuur" of wat voor fraais dan ook en hoe deze feministen hun keuzes aan anderen opleggen vervolgens zelf dan ook weer andere keuzes gaan veroordelen.

TO heeft afspraken met haar man gemaakt. Haar man is bij zijn volledige verstand en is akkoord gegaan met die afspraken. Er is geen ernstige verandering in hun situatie opgetreden, maar alsnog houdt man zich niet aan de afspraken. Dat is een probleem. Dat andere forummers tevreden zijn met een indeling zoals de indeling die TO's man nu wenst, is prima, maar TO is dat niet, daarom wilde ze immers die afspraken maken.
Sinjoren schreef:

Wat een hoop onzinnig geblaat weer. Met anti-feministisch gemiep erbij ook nog. Leuk dat jij het prima vindt om het sloofje te zijn van man en meer zorgtaken op je te nemen dan hij, maar dat is niet hoe TO het wil. Zij wil WEL net zoveel uren werken als hij. En dat hij evenveel zorgt als zij. En dat is haar goed recht.
Pinda-Kaas schreef:
23-08-2019 18:09

Thanks! Ik had een andere lange lijst gevonden, maar deze voldoet voor een snelle check.
foutje
Communiceert wel lekker zo hè Sinjoren?

Sinjoren schreef:
23-08-2019 14:56
Hier nooit dergelijke afspraken moeten maken of willen maken, maar desondanks worden de kids er niet slechter van, en vallen de zorgtaken niet per definitie op 1 van beiden (op bevallen en borstvoeding geven na dan; die dingen kon echt wel zij alleen doen, natuur en zo...).

Sinjoren schreef:
23-08-2019 15:36
En verder is ietwat minder vooringenomenheid een mooie eigenschap; zeker als je daarmee Neanderthaler-argumentaties à la "jij bent man, jij slecht" kan vermijden. Je hebt in deze immers de vrouwelijke kant van het koppel hier aan de lijn.

Sinjoren schreef:

Je man was eerst een vrouw en jij een man, allebei een geslachtsverandering ondergaan ergens na de geboorte van de kinderen? Of jullie vallen allebei op het eigen geslacht waarbij jij het vrouwtje bent en zij het mannetje?
Pandax, jij vroeg eerder of ik het echt zo duidelijk vond dat TO niet op man kan bouwen qua zorgen en daar initiatief/zelf verantwoordelijkheid in nemen en ja dat vind ik echt heel duidelijk en wordt gaande het topic alleen maar duidelijker wat mij betreft.
Pandax schreef:
23-08-2019 17:19
Ik geloof niet dat ik in een ivoren toren zit, maar wie weet. Goed vertel, hoe hebben jullie de zorg voor het gezin zo ingericht dat jullie allebei evenveel werken en zorgen? Want het lukt 98% van de gezinnen niet. Wat is jullie geheim?
Dat staat er al... Al lees je duidelijk niet aangezien je opnieuw over "evenveel werken en zorgen" begint. Stop al eens met daarop te focussen en beschouw in een relatie eens effectief als gelijkwaardig. Dat is op zich al 90% van "het geheim"...
Poeszie schreef:
23-08-2019 18:47
Fijn dat dit voor jullie werkt, en dat jij het prima vindt om het niet gelijk te verdelen, maar to geeft aan wel de zorg voor de kinderen te willen verdelen. Dat heeft zij nodig. Is dat dan zo raar? Je valt over dat er contractjes nodig zijn, maar daarmee ruk je het uit zijn verband. Ze hebben afspraken gemaakt over de condities waarbij ze zich allebei prettig genoeg voelen om een kind te willen krijgen. Normale communicatie, niks “contractjes” Dat jij je bij andere dingen prettig voelt, is dan toch niet relevant
Het is hier toch een forum? Dan mag je toch perfect een mening posten mbt het topic en/of hetgeen gepost wordt, die niet per definitie aansluit bij hetgeen OP (of het gros van de posters for that matter) neerschrijven?

En zoals je juist aangeeft, gaan onze reacties niet zozeer over het feit dat OP een gelijke split van de zorg wil, wel over hoe ze daarin staat, hoe ze dat wil bereiken, of op zijn minst hoe ze zichzelf daarin hier op dit forum portretteert. Schriftelijk gemaakte afspraken over zo'n zaken (om maar één van haar voorbeelden aan te halen), lijkt ons iig geen toonbeeld van een fijne, elkaar respecterende relatie.
Sinjoren schreef:
23-08-2019 19:40
Dat staat er al... Al lees je duidelijk niet aangezien je opnieuw over "evenveel werken en zorgen" begint. Stop al eens met daarop te focussen en beschouw in een relatie eens effectief als gelijkwaardig. Dat is op zich al 90% van "het geheim"...

Oh, je bedoelt dat je de taken níet eerlijk deelt, maar gewoon het meest doet en dat verbloemt met dat gedoe over gelijkwaardigheid. Sorry, dat had ik inderdaad niet uit je ietwat wollige posts gehaald.

Maar goed, fijn dat jij er blij mee bent, maar dat is TO niet en dan leidt geen afspraken maken dus tot jouw situatie en die wil ze niet.
Lachattenoir schreef:
23-08-2019 19:05
Wat een hoop onzinnig geblaat weer. Met anti-feministisch gemiep erbij ook nog. Leuk dat jij het prima vindt om het sloofje te zijn van man en meer zorgtaken op je te nemen dan hij, maar dat is niet hoe TO het wil. Zij wil WEL net zoveel uren werken als hij. En dat hij evenveel zorgt als zij. En dat is haar goed recht.
Ach gut, kijk hoe cute! :loveit:
S-Groot schreef:
23-08-2019 19:36
Communiceert wel lekker zo hè Sinjoren?

Je man was eerst een vrouw en jij een man, allebei een geslachtsverandering ondergaan ergens na de geboorte van de kinderen? Of jullie vallen allebei op het eigen geslacht waarbij jij het vrouwtje bent en zij het mannetje?
Lees ze nog eens goed, maar dan begrijpend; je komt er wel op :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven