Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Heftig TO, dan is het juist nog belangrijker dat er goede afspraken zijn waar ieder zich aan moet houden.
Als je nu moet inleveren is dat het begin van het einde, hij zal altijd weer wat hebben waardoor jij in de hoek wordt gedreven. Pas goed op jezelf, dit is niet niks wat je je op de hals haalt.
Ik kan niet meer volgen! Je bent zwanger en hebt een neefje en nichtje. Dat zijn 3 kinderen en in je laatste post hebt je het constant over 4 kinderen. Heb ik ergens over gelezen.

Ik vind jouw laatste post trouwens raar, een vader wordt toch minstens financieel gedwongen om voor de opvoeding van de kinderen te zorgen. Kan hij daar dan zo maar onderuit?
mammezel schreef:
25-08-2019 20:08
Ik kan niet meer volgen! Je bent zwanger en hebt een neefje en nichtje. Dat zijn 3 kinderen en in je laatste post hebt je het constant over 4 kinderen. Heb ik ergens over gelezen.

Ik vind jouw laatste post trouwens raar, een vader wordt toch minstens financieel gedwongen om voor de opvoeding van de kinderen te zorgen. Kan hij daar dan zo maar onderuit?
Wij willen 2 kinderen :), vooral man. Financieel wel, maar dat is een schijntje tov de werkelijke kosten (geloof 150 of 200 euro per maand).
Leeuw32 schreef:
25-08-2019 20:10
Wij willen 2 kinderen :), vooral man. Financieel wel, maar dat is een schijntje tov de werkelijke kosten (geloof 150 of 200 euro per maand).
Verschrikkelijk voor neefje en nichtje en gelukkig hebben ze bij jullie een plek. Wat fijn dat jullie er voor hen kunnen en willen zijn, ook een hele geruststelling voor schoonzus. Is er bij de gemeente geïnformeerd over eventuele hulp in de huishouding etc? Ik weet niet goed hoe het heet, maar als je door ziekte niet zoveel meer kan, kan de gemeente soms iets betekenen. Helaas is er ook veel zorg uitgekleed met de bezuinigingen maar wie weet zijn er nog wat opties waar niet aan gedacht is.

Ik snap je man wel ergens nu met het oog op die promotie maar mijn god nu opent hij pas zijn ziel erover? Je klinkt als een heel rationele partner, waarom deelt hij dit soort gevoelens niet eerder met je? Dat jij fysiek minder was in die tijd kan geen reden zijn niet rustig dit soort zielenberoersels te bespreken.
Violet-Nebula schreef:
25-08-2019 20:20
Verschrikkelijk voor neefje en nichtje en gelukkig hebben ze bij jullie een plek. Wat fijn dat jullie er voor hen kunnen en willen zijn, ook een hele geruststelling voor schoonzus. Is er bij de gemeente geïnformeerd over eventuele hulp in de huishouding etc? Ik weet niet goed hoe het heet, maar als je door ziekte niet zoveel meer kan, kan de gemeente soms iets betekenen. Helaas is er ook veel zorg uitgekleed met de bezuinigingen maar wie weet zijn er nog wat opties waar niet aan gedacht is.

Ik snap je man wel ergens nu met het oog op die promotie maar mijn god nu opent hij pas zijn ziel erover? Je klinkt als een heel rationele partner, waarom deelt hij dit soort gevoelens niet eerder met je? Dat jij fysiek minder was in die tijd kan geen reden zijn niet rustig dit soort zielenberoersels te bespreken.
Voor mijn zwangerschap was ik niet alleen fysiek er minder aan toe, ook emotioneel heeft het er echt ingehakt. Man durfde mij niet meer alleen te laten omdat ik een keer bijna uit wanhoop dingen heb geroepen (dit was net voordat ik werd opgenomen in het ziekenhuis vanwege uitdroging en na een week non-stop migraine zonder medicatie). Man durfde dit toen niet te delen en wilde gezien de spanning voor een miskraam mij niet met de problemen van zijn familie opzadelen. Goed bedoeld, maar totaal niet handig. Ik had het erbij kunnen hebben. Afgesproken dat we dat nu anders gaan doen, zeker als we 2 pubers moeten opvoeden.

Gemeente schakelen we mee, maar is erg traag en vrij minimaal. Binnen de familie van man zijn de middelen er om alles te regelen dus dat doen we maar. Gaat nu relatief goed met zus, dus nu minder nodig.
Nou dat is wel een plottwist zeg.

1 kind,man wil meer maar krijgt niet want, hij houdt zich niet aan afspraken.....hij wil gewoon promotie maken nu komt hij ermee dat dit is ivm zieke zus omdat jullie er ook nog 2 pubers bij krijgen als het met haar niet meer gaat. En er komt ook toch nog misschien een 2e eigen kind. Omdat zijn niet houden aan de afspraak een logische reden, zijn zieke zus en haar kinderen bleek te zijn.

Is dit wat ik uit je laatste post haal?

En na zijn promotie gaat hij 4 dagen werken begrijp ik, of heeft hij daar geen uitspraak overgedaan?
Met 4 kinderen waarvan 2 van jezelf en 2 pubers is best heftig zeker ook als het inderdaad met hun moeder niet best gaat of erger.

Van 1 kind en beide een zware baan, naar mogelijk 4 kinderen en beide of alleen hij nog die baan?

Veel sterkte ik geef het je allemaal te doen.
Dat 2e kind is nog geen uitgemaakte zaak. Heb ik ook nergens gezegd, man gaat altijd uit van 4 kinderen, ik niet. Helemaal niet nu het zeker is dat neefje en nichtje hier komen. Heb daar eerder over geschreven in een ander topic, dat wij kinderen 1x in de 2 a 3 weken een week opvangen.

Maar wij zijn er altijd vanuit gegaan dat vader wel bij zou draaien, het zijn toch zijn kinderen. Is slikken dat dat nu niet is. Het is ook allemaal onzeker wat op den duur zal Jeugdzorg dit moeten goedkeuren, want vader is de aangewezen persoon.

Als promotie lukt, is het daarna veel makkelijk om 4 dagen te werken omdat hij zich dan niet meer hoeft te bewijzen, veel personen boven hem werken 4 dagen. Dus dat is zeker de bedoeling. Afspraak is nu tot maart alles doen qua werk wat nodig is, daarna weer de originele afspraken.

Wat er gebeurd als kinderen hier komen: beiden “onze” baan, pubers van een jaar of 14 en 12 kunnen na school 3 middagen alleen thuis zijn. Eigen kind/kinderen dan BSO/KDV. Dat zou moeten lukken. Hopelijk wil vader dan wel een soort “weekend” rol nemen, lijkt mij voor de kinderen erg belangrijk.
Ik verbaas me steeds meer in dit topic. Hoe denk je dat 2 pubers eraan toe zijn, die net hun moeder hebben verloren en waar hun vader niet naar omkijkt? En wat denk je dat twee of 1 jonge kinderen met je relatie doen? En als je dat bij elkaar zet in een gezin waar de ouders totaal niet met elkaar communiceren, elkaar uitonderhandelen omdat ze alles op een als ik dan jij weegschaal leggen, die zichzelf chronisch achtergesteld voelen op de ander. Hoe wil je dan samen zo'n gezin runnen, los van die geweldige banen en promoties?
Wat Ikeakrukje zegt.

Kinderen die hun moeder zijn verloren in de puberteit hebben alleen maar heel veel steun en begeleiding nodig, die laat je geen paar uur alleen.

Ik heb zelf 4 kinderen ( ben alleen ) nou ik kan je vertellen toen de leeftijd kdv en bso dus, basisschool er was vond ik het een stuk makkelijker te handelen, dan toen een van de 4 flink begon te puberen.

Ik kon niet thuis zijn want alleenstaand geen steun ex ik moest wel 4 dagen werken, hoe vaak ik toen niet dacht " en ik maar denken dat werken met heel jonge kinderen een uitdaging was "

Denk je er niet te licht over?
Man man man.... Sorry to... Ik snap niets van jullie.... sluit me aan bij Ikeakrukje...
Heb nog maar 1 keer gereageerd, maar wel altijd 'zijdelings' meegelezen. Vind het een rare bedoening allemaal. Eindeloze discussies over wie wat moet doen, terwijl het kind nog maar elf weken in de zwangerschap is. Met geen woord wordt gerept over wat er allemaal nog te wachten staat. Enkel oeverloos van gedachten wisselen over crèches en vele uren maken. Man wil liefst 3 kinderen maar nu hij zich zo gedraagt 'zal hij daar naar kunnen fluiten' en op het einde van de rit, komen er twee aangenomen kinderen bij en zijn het er opeens 4 kinderen.

Ik kan niet volgen maar zal wel aan mij liggen.
Ikeakrukje schreef:
25-08-2019 21:04
Ik verbaas me steeds meer in dit topic. Hoe denk je dat 2 pubers eraan toe zijn, die net hun moeder hebben verloren en waar hun vader niet naar omkijkt? En wat denk je dat twee of 1 jonge kinderen met je relatie doen? En als je dat bij elkaar zet in een gezin waar de ouders totaal niet met elkaar communiceren, elkaar uitonderhandelen omdat ze alles op een als ik dan jij weegschaal leggen, die zichzelf chronisch achtergesteld voelen op de ander. Hoe wil je dan samen zo'n gezin runnen, los van die geweldige banen en promoties?
Op dit moment nog geen idee, aangezien we net weten dat dit definitief gaat komen. En het hoeft niet per direct, we hebben tijd om erin te groeien. Er zal natuurlijk begeleiding komen, dit kunnen we niet alleen. We willen het goed doen voor deze kinderen, maar zal niet perfect aan.

Soms lopen dingen onverwacht; wij zijn er altijd van uit gegaan dat vader bij zou draaien. Ik ken niemand die zijn eigen kinderen buitensluit. Hij had problemen met ex, maar wij dachten nu de situatie zo ernstig blijkt te zijn kunnen de kinderen daar op termijn wonen. We hebben nooit echt verwacht dat vader dit definitief zou weigerden en dat we fulltime zorg zouden krijgen.

Het is wel vaker genoemd, maar wij dachten altijd als het puntje bij paaltje komt draait vader bij, het zijn toch zijn kinderen. Noem het naïef, maar wij dachten dat.
Goed dat jullie nu eindelijk zo open hebben kunnen communiceren! Ik vind het wel raar dat je nu schrijft dat jij ook twee kinderen wil, waar je eerder schreef dat jij het graag bij één houdt.

Verder kun je natuurlijk ook gewoon wat minder geld uitgeven aan luxe dingen ipv meer werken.
Okee met schoonzus gaat het niet al te best qua gezondheid en financieel. Heeft ze al navraag gedaan bij de gemeente want het kan heel goed zijn dat ze vanuit de WMO huishoudelijke hulp kan krijgen en dat is goedkoper dan een zwarte schoonmaakster en bij sommige zorgverzekeringen kun je die eigen bijdrage die je moet betalen weer declareren waardoor het je schoonzus nog minder kost.

Mocht jij door je aandoening in combinatie met je zwangerschap ook hulp nodig hebben zou je ook kunnen kijken of dat via de WMO kan.
S-Groot schreef:
25-08-2019 21:28
Goed dat jullie nu eindelijk zo open hebben kunnen communiceren! Ik vind het wel raar dat je nu schrijft dat jij ook twee kinderen wil, waar je eerder schreef dat jij het graag bij één houdt.

Verder kun je natuurlijk ook gewoon wat minder geld uitgeven aan luxe dingen ipv meer werken.
Ik bedoel man wil er 2, ik 1. Ben wat moe van hele dag neefje en nichtje nu ook stoppen.
Ik snap de situatie. Heel verdrietig :hug:

Maar toch: ik zou nu alvast met je man nadenken over de zorg voor deze kinderen. Want ze zullen extra aandacht en tijd nodig hebben in de schrijnende situatie waarin ze straks zitten. Wie gaat ze die geven? Hoe gaan jullie die tijd verdelen? Want als je partner voor zijn eigen kind al niet minder wil gaan werken, hoe gaat hij dat dan doen met twee zorgbehoevende pubers? Sterkte alvast.
Pandax schreef:
25-08-2019 21:40
Ik snap de situatie. Heel verdrietig :hug:

Maar toch: ik zou nu alvast met je man nadenken over de zorg voor deze kinderen. Want ze zullen extra aandacht en tijd nodig hebben in de schrijnende situatie waarin ze straks zitten. Wie gaat ze die geven? Hoe gaan jullie die tijd verdelen? Want als je partner voor zijn eigen kind al niet minder wil gaan werken, hoe gaat hij dat dan doen met twee zorgbehoevende pubers? Sterkte alvast.
Dit inderdaad. Ook wat betreft de :hug:, want het is echt heftig en verdrietig.

Wat denk ik heel belangrijk is: geld is ook niet alles he? Hoeveel geld hebben jullie echt nodig met drie of vier kinderen? En hoeveel tijd hebben die kinderen straks nodig? Ik gok zo maar dat dat laatste veel waardevoller is. Misschien moet je je ook vast laten voorlichten over hoe het zit met alimentatie van vader als moeder overlijdt en of er eventueel een pleegzorgconstructie is voor deze kinderen, zodat jullie ook een pleegzorgvergoeding krijgen (geen idee van hoor).

Maar vooral, zorg dat jullie meer met elkaar blijven communiceren, want ik vind het wel zorgwekkend dat je man zulke grote zorggpunten voor je weghoudt, met welke goede bedoelingen dat ook geweest is.
Poeh, dat is niet niks.
Ik denk dat jullie beiden vooral moeten beseffen dat er heel wat op jullie bord gaat komen in de toekomst. Houd daar rekening mee, ook wat betreft de planning van jullie eigen gezin. Want je man kan nu wel hard roepen dat hij 2 of 3 kinderen wil maar ze willen en ze hebben zijn soms twee heel verschillende dingen.

Je zegt nu makkelijk: straks 3 dagen de pubers ´s middags alleen thuis en ons kind(eren) naar het kdv/bso. Het is maar de vraag of dat wel lukt straks, want de kans is groot dat de kinderen straks extra aandacht nodig hebben.
Niet alles valt te plannen, dat blijkt ook wel uit jullie situatie en de discussie die zich nu al voordeed.
Even kort wat ik ga zo slapen: er komt heel veel op ons bord, er gaat veel veranderen wat wij totaal niet kunnen overzien. Daar gaan wij ook hulp bij vragen aan experts, want we kunnen dit niet alleen. Natuurlijk is werk niet alles en indien nodig zal een van de twee stoppen en/of minder werken. Het is nog zo onwerkelijk en het lastige is: het ook nog langer duren als mediatie aansluit of er regressie komt. Maar dat we meer moeten gaan inspringen is duidelijk, we gaan met andere zus kijken wat mogelijk is qua WMO, zij regelt tot nu toe deze zaken.

We gaan in ieder geval ons best doen voor die 2 kinderen, ik kan er nog steeds niet bij dat vader dit heeft gezegd. Daar breekt mij hart van.
Leeuw32 schreef:
25-08-2019 21:55

We gaan in ieder geval ons best doen voor die 2 kinderen, ik kan er nog steeds niet bij dat vader dit heeft gezegd. Daar breekt mij hart van.

Dat pleit voor jullie.

En wat die 'vader' betreft, beter dat hij er eerlijk over is, dan dat hij de kinderen jarenlang emotioneel verwaarloost of ze materieel niet geeft wat ze nodig hebben. Nu geeft hij de kinderen tenminste nog een kans in een beter milieu dan dat van hem op te groeien.

Maar jouw topic krijgt nu wel een draai van 175 graden zeg! Pfff .... moeilijk en zwaar.

Sterkte gewenst.
Pfff niet alles gelezen maar ik krijg beetje het gevoel dat hier geen afspraken zijn gemaakt maar dat je jouw eisen door zn strot geduwd hebt.

Hoezo moet hij nu al 4 dagen werken? Echt onzin zeg, en hoezo moet jij de volledige zorg op je nemen als hij 5 dagen blijft werken?

Je hebt miskramen te verduren gehad terwijl hij er niet was, dat is heel vervelend, en ik denk dat je nu heel blij bent dat je de 11 weken bent gepasseerd... het ziet er nu goed uit. Maar echt, je man heeft geen flets idee wat er zich in jouw buik bevindt.
Praat met hem, maar praat echt met hem. Stel je eisen bij, probeer hem duidelijk te maken waarom jij wilt dat hij 4 dagen gaat werken, maar leg die eis weg dat dat NU al moet. Nog 29 weken (7 maanden) 20% meer inkomen, daar kun je hele leuke dingen van doen.

Mijn ex en ik zijn na de bevalling beide van 5 naar 4 dagen gegaan, maar voordat de oudste 4 was werkte ik alweer 5 dagen, en dat is tot nu toe zo gebleven. En ja, de zorg was prima, 3 dagen naar de dagopvang en 1 dag thuiswerken voor mij... kan ook he!

Je kunt nu van alles bedenken, maar over een jaar ziet de wereld er weer heel anders uit.
Speculoos_crunchy schreef:
26-08-2019 15:54
Pfff niet alles gelezen maar ik krijg beetje het gevoel dat hier geen afspraken zijn gemaakt maar dat je jouw eisen door zn strot geduwd hebt.

(...)

Je kunt nu van alles bedenken, maar over een jaar ziet de wereld er weer heel anders uit.
je had beter wel even door kunnen lezen
Ikeakrukje schreef:
25-08-2019 21:04
Oké, en wat moeten TO en haar man volgens jou nu dan concreet doen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Leeuw32 schreef:
25-08-2019 21:55
ik ken jullie situatie uit andere topics waar we ook samen hebben geschreven en idd echt vreselijk van die vader. En ik snap, en vindt het ook sieren, dat je man zijn verantwoordelijkheden zo zwaar opneemt tegenover hen.
Het belangrijkste wat ik je mee wil geven in de gesprekken met je man is dat ook zij straks heel veel baat erbij gaan hebben als hij juist energie en tijd steekt in samen zijn, zorgtaken, en fysieke en emotionele beschikbaarheid. Natuurlijk wil je faciliteren dat ze kunnen studeren, en natuurlijk kost dat geld. Maar daar is een mouw aan te passen. Afwezigheid en afstand vul je later niet meer op.
Een afwezige vader en overleden moeder inruilen voor een afwezige oom lijkt mij zeer onverstandig...

Tijd is belangrijker dan geld. Bovendien, als je neefje en nichtje bij jullie komen wonen, is er sprake van netwerkpleegzorg. Met bijna 1400 euro netto per maand aan pleegzorgvergoeding moet het dan allemaal toch wel rond te breien zijn?
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven