Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Ik vind het juist erg verstandig van TO dat ze niet relaxed is. Er moeten concrete afspraken gemaakt worden over de opvoeding en opvang van het kind.
Betty_Slocombe schreef:
23-08-2019 14:21
Ik vind het juist erg verstandig van TO dat ze niet relaxed is. Er moeten concrete afspraken gemaakt worden over de opvoeding en opvang van het kind.
Volledig mee eens. Het komt niet zomaar goed, keiharde afspraken zijn nodig, klaar.
Life is short. Eat dessert first.
Leeuw32 schreef:
23-08-2019 13:12
Nogmaals ik heb daar mijn redenen voor. Mijn man is 39, WO-opgeleid en volwassen, als hij ergens mee instemt ga ik er vanuit dat hij dat met volle verstand doet. Waarom wordt die vraag telkens gesteld? Zijn mannen het meerendeel van tijd niet bij hun volle verstand ofzo :@@: ?
Het zou voor mij als vrouw ook gelden dat ik niet kan overzien wat de gevolgen zijn het leven wat ik gewend ben om te zetten. Je kunt er alleen achter komen of je daar toe in staat bent door het vooraf te oefenen. Als je je man een jaar voordat je zwanger wilde worden al had laten switchen naar 4 dagen dan had je in de praktijk kunnen zien of hij dat serieus nam en daar zijn draai in kon vinden of er al binnen een paar maanden de brui aan gaf. Dan had je nu niet zwanger hoeven zitten.
doornroosje9 schreef:
23-08-2019 14:25
Volledig mee eens. Het komt niet zomaar goed, keiharde afspraken zijn nodig, klaar.
Maar wat is het verschil tussen een keiharde afspraak en de afspraken die TO eerder heeft gemaakt en die duidelijk niet nagekomen worden? Wat nou als manlief ook de keiharde afspraken niet na blijkt te komen?

En eerlijk gezegd zal het me niet veel verbazen als de afspraken niet nagekomen worden. Het overgrote deel van de gezinnen vervalt namelijk vroeg of laat toch in het traditionele rolpatroon, afspraak of geen afspraak, keihard of boterzacht.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Betty_Slocombe schreef:
23-08-2019 14:21
Eensch. Maar dan nog. Ik had het helemaal bedacht, in de kraamweek: man thuis, ik in bed, samen van de baby genieten. Puntje bij paaltje hem ik hem op dag twee uit werken gestuurd. Gemakkelijke baby en werd knettergek van én man én kraamzorg om mij heen. En ja herstellen van de hechtingen moest ik toch écht alleen doen want ik had die krengen zitten en niet hij.. :biggrin:

Hup, daar ging de eerste 'afspraak'.
Zo zie je maar. You never know.
Bizar hoeveel vrouwen vinden dat TO alles maar moet aanpassen omdat haar man zich niet aan de afspraak houdt. Ik zou ook woedend zijn als IK onherroepelijk zwanger zou zijn en dan zo met mijn rug tegen de muur word gezet. Geen wonder dat vrouwen in NL nog steeds zo weinig werken; wat ontzettend veroordelend naar elkaar toe. Google maar eens op 'vrouwen en krabbenmand' mede-dames!

Ik misgun het niemand om 3 dagen te werken als je daar blij van wordt, maar TO wordt daar duidelijk niet blij van en zou dat ook niet moeten hoeven.

Mijn vriend is voor de geboorte van zijn eerste met zijn consultancybaan gestopt om ergens anders 4*9 te kunnen gaan werken. Ik werk 4*8 (langere reistijd, eerst ook 4*9). Er is een papadag en mamadag. Houdt onze relatie gelijkwaardig en dat is voor ons belangrijk.

Ik merk nu al dat het af en toe stressen is al het OV niet rijd en ik niet op tijd bij het KDV kan zijn en vriend het ook niet meer kan redden.En het schuldgevoel naar de leidster die moet wachten op mij. Dus ik snap dat reistijd een ding is.
doornroosje9 schreef:
23-08-2019 14:25

En zelfs die keiharde afspraken blijken niet voldoende, want hij houdt zich er gewoon niet. En wat is dan de oplossing? Genieten van je zwangerschap en niet drammen. De oplossing dient zich immers vanzelf aan. En als ze dan beiden aan het werk zijn op die ene dag die vader thuis zou zijn, en niets blijken te hebben geregeld omdat ze druk waren met genieten en niet-drammen, blijft het kind gewoon alleen thuis. Dat lost zichzelf wel op.
redbulletje schreef:
23-08-2019 14:28
Het zou voor mij als vrouw ook gelden dat ik niet kan overzien wat de gevolgen zijn het leven wat ik gewend ben om te zetten. Je kunt er alleen achter komen of je daar toe in staat bent door het vooraf te oefenen. Als je je man een jaar voordat je zwanger wilde worden al had laten switchen naar 4 dagen dan had je in de praktijk kunnen zien of hij dat serieus nam en daar zijn draai in kon vinden of er al binnen een paar maanden de brui aan gaf. Dan had je nu niet zwanger hoeven zitten.
Uhh. Uhh. Mijn baas ziet mij aankomen:

'Ja hoi, ik wil vanaf maandag a.s graag vier dagen gaan werken i.p.v vijf omdat ik wil gaan oefenen hoe dat bevalt voor als we een kind krijgen'

'Nee als het niet bevalt wil ik graag die vijfde weer terug'

:HA:

Kun je ook op aanvraag oefenen met een huilbaby? Of een zware bevalling?
ClaireSophie schreef:
23-08-2019 14:30
Eensch. Maar dan nog. Ik had het helemaal bedacht, in de kraamweek: man thuis, ik in bed, samen van de baby genieten. Puntje bij paaltje hem ik hem op dag twee uit werken gestuurd. Gemakkelijke baby en werd knettergek van én man én kraamzorg om mij heen. En ja herstellen van de hechtingen moest ik toch écht alleen doen want ik had die krengen zitten en niet hij.. :biggrin:

Ik vind deze afspraak wel van een andere orde, dan de verdeling van de zorgtaken.

Had je man er overigens geen behoefte aan om van zijn kersverse baby te genieten?
ClaireSophie schreef:
23-08-2019 14:30

Maar hij was toch thuis voor zijn kind, niet voor jou en je hechtingen? Ik vind het eerlijk gezegd erg schokkend dat je hem gewoon weg hebt gestuurd.
ClaireSophie schreef:
23-08-2019 14:11
Zover vooruit afspraken maken vind ik persoonlijk een beetje tricky
Niet alleen tricky, maar ook ietwat inspiratieloos.
Wij willen niet eens weten waar onze levens zich gaan afspelen binnen hier en 5 jaar, laat staan dat één van beide er nog maar aan zou moeten denken de andere te verbieden om voor de komende 12 jaar alle reizen voor het werk uit de agenda te schrappen.

Drammerig dekt in deze de lading niet eens; dwangmatig controle willen houden en opleggen komt al aardig in de buurt.
ClaireSophie schreef:
23-08-2019 14:33
Uhh. Uhh. Mijn baas ziet mij aankomen:

'Ja hoi, ik wil vanaf maandag a.s graag vier dagen gaan werken i.p.v vijf omdat ik wil gaan oefenen hoe dat bevalt voor als we een kind krijgen'

'Nee als het niet bevalt wil ik graag die vijfde weer terug'

:HA:

Kun je ook op aanvraag oefenen met een huilbaby? Of een zware bevalling?
Als hij vóór de zwangerschap niet door durft pakken naar 4 dagen waarom dan wél erna? Hij hoeft toch niet aan te geven dat het voor het oefenen is? Als die zwangerschap er komt moet hij die 4-daagse verplichting wellicht wel 10 jaar aanhouden van zijn vrouw. Een jaartje meer maakt dan ook niet uit.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 14:38
0.14% gewijzigd
oudebaas schreef:
23-08-2019 14:29
Maar wat is het verschil tussen een keiharde afspraak en de afspraken die TO eerder heeft gemaakt en die duidelijk niet nagekomen worden? Wat nou als manlief ook de keiharde afspraken niet na blijkt te komen?

En eerlijk gezegd zal het me niet veel verbazen als de afspraken niet nagekomen worden. Het overgrote deel van de gezinnen vervalt namelijk vroeg of laat toch in het traditionele rolpatroon, afspraak of geen afspraak, keihard of boterzacht.
Dan moet je je conclusie daaruit trekken. Mijn relatie zou het niet zijn. Als mijn man onze afspraken niet na zou komen (wat ik me niet eens kan voorstellen, afspraken over zulke belangrijke zaken maak je niet zomaar), zou het niet de man zijn die ik dacht dat het was.

Opnieuw rond de tafel en desnoods een ultimatum stellen.
Pandax schreef:
23-08-2019 14:32
En zelfs die keiharde afspraken blijken niet voldoende, want hij houdt zich er gewoon niet. En wat is dan de oplossing? Genieten van je zwangerschap en niet drammen. De oplossing dient zich immers vanzelf aan. En als ze dan beiden aan het werk zijn op die ene dag die vader thuis zou zijn, en niets blijken te hebben geregeld omdat ze druk waren met genieten en niet-drammen, blijft het kind gewoon alleen thuis. Dat lost zichzelf wel op.
Hoe lang kan een baby zonder voedsel en verschoning? Het lijkt me toch geen echte oplossing. Bovendien zul je wegens mishandeling of verwaarlozing vervolgd gaan worden. Enfin, als het kind uit huis geplaatst wordt is dat natuurlijk ook een soort van oplossing. Ik denk echter niet dat TO en haar man dit een goede oplossing vinden.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Pandax schreef:
Sowieso, dat beeld dat vrouwen 'drammen', als ze wat van een man willen, zeker op het vlak van kinderverzorging/huishouden.
doornroosje9 schreef:
23-08-2019 14:37
Dan moet je je conclusie daaruit trekken. Mijn relatie zou het niet zijn. Als mijn man onze afspraken niet na zou komen (wat ik me niet eens kan voorstellen, afspraken over zulke belangrijke zaken maak je niet zomaar), zou het niet de man zijn die ik dacht dat het was.

Opnieuw rond de tafel en desnoods een ultimatum stellen.
En dan loopt ie weg terwijl TO al zwanger is. En wat dan? Dan staat ze er nog veel meer alleen voor natuurlijk en hogere leefkosten als ze uit elkaar zijn.
Pandax schreef:
Sommige dingen lossen zich niet vanzelf op. Ja, als TO alles op zich neemt, is het zo opgelost. Maar zo'n leven wil ze niet en ik geef haar groot gelijk. Het is hun kind en ze zorgen er samen voor, dat was de afspraak.
redbulletje schreef:
23-08-2019 14:37
Als hij vóór de zwangerschap niet door durft pakken naar 4 dagen waarom dan wél erna? Hij hoeft toch niet aan te geven dat het voor het oefenen is? Als die zwangerschap er komt moet hij die 4-daagse verplichting wellicht wel 10 jaar aanhouden van zijn vrouw. Een jaartje meer maakt dan ook niet uit.
Omdat er na de zwangerschap een kind is om voor te zorgen. Dat zou motivatie moeten zijn om het dan wel 'vol te houden'
Poeszie schreef:
23-08-2019 14:38
Sowieso, dat beeld dat vrouwen 'drammen', als ze wat van een man willen, zeker op het vlak van kinderverzorging/huishouden.

Precies. Want het is nog steeds zíelig voor een man om voor zijn kinderen te moeten zorgen. Het is een vorm van vrijheidsberoving.
redbulletje schreef:
23-08-2019 14:39
En dan loopt ie weg terwijl TO al zwanger is. En wat dan? Dan staat ze er nog veel meer alleen voor natuurlijk en hogere leefkosten als ze uit elkaar zijn.
Nou, met zo'n man ben je beter af alleen. Maar ik denk niet dat de man van TO zomaar weggaat.
Poeszie schreef:

Precies! :thunder:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
oudebaas schreef:
Hoe lang kan een baby zonder voedsel en verschoning? Het lijkt me toch geen echte oplossing. Bovendien zul je wegens mishandeling of verwaarlozing vervolgd gaan worden. Enfin, als het kind uit huis geplaatst wordt is dat natuurlijk ook een soort van oplossing. Ik denk echter niet dat TO en haar man dit een goede oplossing vinden.
Sarcasme :idee:
Pandax schreef:
23-08-2019 14:35
Maar hij was toch thuis voor zijn kind, niet voor jou en je hechtingen? Ik vind het eerlijk gezegd erg schokkend dat je hem gewoon weg hebt gestuurd.
Dat mag je schokkend vinden, vermoed dat man én ik te nuchter zijn om samen uren naar ons kind te staren want verder was er verrekte weinig te doen. Ik gaf flesvoeding dus als man thuis was deed hij de flesjes en knuffels en grofweg tussen negen en vier deed ik dat. Eén week na de bevalling ben ik zelfs twee uurtjes gaan winkelen (nadat die laatste hechtingen eruit was)! De horror in ogen van veel ouders maar het kind heeft er niks van gekregen. Lag heerlijk in de armen van haar vader.
Dat geneuzel over een band opbouwen en zorgtaken. 'S nachts deed man de voedingen en luiers, ik overdag. Prima verdeeld.
doornroosje9 schreef:
23-08-2019 14:40
Sommige dingen lossen zich niet vanzelf op. Ja, als TO alles op zich neemt, is het zo opgelost. Maar zo'n leven wil ze niet en ik geef haar groot gelijk. Het is hun kind en ze zorgen er samen voor, dat was de afspraak.

Dat is ook wat alle ‘het komt vanzelf goed’-mensen hier bedoelen. Ze bedoelen: het komt vanzelf goed omdat jij, de vrouw, het oplost. Ze bedoelen niet dat het vanzelf goed komt door goddelijk voorzienigheid, of omdat man vanzelf tot inkeer komt en de helft van zijn zorgtaak op zich neemt, want beide zijn niet realistisch. Ze bedoelen: jij gaat het oplossen.
ClaireSophie schreef:
23-08-2019 14:43
Dat mag je schokkend vinden, vermoed dat man én ik te nuchter zijn om samen uren naar ons kind te staren want verder was er verrekte weinig te doen. Ik gaf flesvoeding dus als man thuis was deed hij de flesjes en knuffels en grofweg tussen negen en vier deed ik dat. Eén week na de bevalling ben ik zelfs twee uurtjes gaan winkelen (nadat die laatste hechtingen eruit was)! De horror in ogen van veel ouders maar het kind heeft er niks van gekregen. Lag heerlijk in de armen van haar vader.
Dat geneuzel over een band opbouwen en zorgtaken. 'S nachts deed man de voedingen en luiers, ik overdag. Prima verdeeld.
En 'dat geneuzel' heeft in dit geval alleen betrekking op de kraamweek wat mij betreft. Heb een beetje allergie opgelopen voor die stellen die samen op de bank naar de baby kijken. Vandaar geneuzel. Een band kun je ook opbouwen zonder samen op de bank te zitten. Dat is wat ik wil zeggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven