Afspraak gyneacoloog

24-11-2013 22:10 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help!

Ik heb deze week sochtends een afspraak met een gyneacoloog.

Ik span mijn bekkenbodemspieren al jaren (vaginistisch) aan waardoor sex of het inbrengen van een tampon niet altijd lukt.

Penetreren is al jaren pijnlijk en voor het inbrengen van een tampon moet ik ook echt de tijd nemen. Dit heb ik al jaren en ik heb ook bij 2 verschillende bekkenbodemfysio's gelopen. Het heeft tot nu toe nog niet geholpen.

Om uit te sluiten dat er lichamelijk niks aan de hand is wil ik mij down under laten onderzoeken door een gyn.

Het probleem is dat ik er vreselijk tegenop zie.... angst voor het onderzoek en de pijn. Ik heb mij namelijk nog nooit inwendig laten onderzoeken door een arts.

Wie heeft er ervaringen mee en kan mij eventueel een beetje geruststellen?
Goed dat je dit doet.

Trek een jurk of iets anders aan wat wat langer is, dan voel je je al stukken prettiger.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
De arts begint met een gesprek waarom je er bent, en dan kun je aangeven dat je daarom ook opziet tegen een fysiek onderzoek. Daar zal alle begrip voor zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ok, ja ik denk idd dat een gesprekje wel op z'n plaats is.

Maar ik vind het gewoon best wel eng
Gynaecoloog
Lekker boeiend? Je weet toch wat er staat?
quote:avonturiertje schreef op 24 november 2013 @ 22:49:

Ok, ja ik denk idd dat een gesprekje wel op z'n plaats is.

Maar ik vind het gewoon best wel engJe bent vast niet de eerste met deze aandoening die door betreffende gynaecoloog wordt gezien en onderzocht. Dat komt echt wel goed.
Krijg je een inwendige echo of een onderzoek met de hand? Vraag dat eerst even van tevoren (voor je in de stoel ligt), dan weet je wat je kunt verwachten: zie hieronder de uitleg

Met de hand: arts doet handschoenen aan, beetje glijmiddel op de vingers en hij zal voelen. Zeker als het moeilijk gaat met 1 vinger, of twee. Dat past zonder moeite als je je weet te ontspannen. Hij zal je dan ook vragen te zuchten of te hoesten of puffen, dan kun je namelijk je bekkenbodem beter ontspannen (niet tijdens het hoesten maar net erna).

Met een inwendige echo: hij brengt een dunne staaf in: http://www.kakkert.nl/wp- ... 013/09/inwendige-echo.jpg . Ook hierop kan hij wat glijmiddel doen. Het is net zo groot als een vinger, alleen wat kouder en stugger. Ook hierbij kun je proberen te ontspannen door te zuchten of puffen. Hij kan met de inwendige echo kijken naar je eierstokken en baarmoeder.

Eendenbek: een eendenbek ken je misschien van horen zeggen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Speculum_%28geneeskunde%29 . Hiermee kan de gynaecoloog naar je baarmoedermond kijken en naar het slijmvlies in je vagina. Hij kan zo ook een uitstrijkje maken of een kweekje nemen. Een eendenbek is soms een beetje pijnlijk en hard. Ik kan me voorstellen dat dit nog een brug te ver is voor nu.

Verder: wees eerlijk over je angsten en ga niet over je grenzen heen. Liever vaker naar de gyno en geen angst en wel verbetering, dan verslechtering van je klachten en ook angst voor de gyno.

Veel succes!
Oja, inderdaad een fijne, wijde jurk aandoen. Die kun je dan een beetje optrekken, maar dan lig je niet in je blote kont

Iets warms aantrekken helpt mij altijd om te ontspannen. Lekker vest aan waar mijn handen in kunnen, een veilig gevoel.
Dankje wel voor je info lionlily
Wil je nog andere informatie of heb je hier voldoende aan?
Je ogen dicht, iets leuks in je hoofd voorstellen, een zonnig strand met palmbomen bijvoorbeeld, en rustig ademhalen. Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer het. Sterkte.
Hoi Avonturiertje

Herkenbare vraag. Is een hele stap om hulp voor je probleem te vragen. Ik kan me zomaar voorstellen dat de gynaecoloog niet het volledige onderzoek zal doen. Bekkenbodemhypertonie is de meest voordehand liggende diagnose, daarvoor hoeft i.h.a. niet een volledig inwendig onderzoek plaats te vinden, als het niet zo makkelijk gaat. Inwendige echografie is meestal goed te doen, en niet vervelend.

Een: neem een goede dosis zelfvertrouwen mee, zorg dat je je kleedt in iets waar je je lekker en zelfverzekerd in voelt. Goede lingerie, leuk jurkje. Jij bent de leuke vrouw waar die professional zijn of haar uiterste best voor mag doen;-).

Succes, hoop dat je met een goed gevoel ernaartoe gaat en ervandaan gaat!
Een tip bedoel ik....
Doe van tevoren wat ontspanningsoefeningen en zorg dat je ruim op tijd bent zodat je je niet hoeft te haasten. Richt je in de stoel op je buikademhaling. Succes!
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb morgenochtend de afspraak..... vind het nog steeds wel eng hoor... ben echt bang voor pijn :(
Het beste is van tevoren 2 paracetamol te nemen en jezelf af te leiden. En alvast wat oefeningen voor je ademhaling te doen: puffen en zuchten even oefenen. Lukt dat vanavond nog?
Ja gaat wel lukken. Thanks voor de tips! Zouden die 2 paracetamols helpen?
Heb je een smartphone? Download dan een ademhalingsapp, breath2relax ofzo. Dan kun je die in de wachtkamer nog even gebruiken om wat rustiger te blijven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja die paracetamols zorgen ervoor dat je sowieso niet zoveel voelt van de pijn en daarom ben je wat ontspannener. Als je die een half uur/drie kwartier van tevoren neemt, werkt het goed.

Tip van Hima is ook goed!
Komt vast goed. Het zou zomaar kunnen dat de gynaecoloog zich beperkte tot een orienterend gesprek. Succes en zorg dat je er zelfverzekerd heen gaat. Verwen jezelf met wat moois. Dan voel je je vast een stuk zekerder.
quote:avonturiertje schreef op 24 november 2013 @ 22:59:

Lekker boeiend? Je weet toch wat er staat?Ook nog last van een zure pruim zie ik...
pfff. desperate opmerking zeg.....;-)
Hoe was het meis?
Heb je het overleefd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven