Help: Dochter op sexdatingsite

09-11-2012 18:26 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee hoi,

Ben Lisa, 38 jaar, alleenstaande moeder van 2 dochters, zelf al meer dan 10 jaar lid van de Viva maar het forum nog nooit gebruikt. Maar zit met een vraag en wil jullie medelezers graag vragen om jullie advies.

Vorige week toen ik de kamer van mijn dochter (17) aan het opruimen was, had zij haar computer aan laten staan en vond ik een website open genaamd: Adultmatch. Misschien bij jullie wel bekend? Voor mij was het in ieder geval helemaal nieuw en was best wel geschokt. Dit is een datingsite eigenlijk gericht op sex.

Ik ben in ieder geval op haar computer gaan kijken, en schaam me daar nu best wel voor, mijn moeder snuffelde vroeger ook in alles van mij en ik heb eigenlijk altijd gezworen dit niet bij m'n dochters te doen. Maar ik kan m'n ogen hier toch ook niet voor sluiten?

Ze heeft er gewoon een profiel staan, waar ze op staat en zegt dat ze 19 is. En heb mailwisselingen gelezen, die ik liever niet herhaal. Ze heeft fotos erop staan (wel onherkenbaar, maar herken gewoon haar kamer) Ik weet absoluut niet wat ik hiermee moet.

Ik voel dat ik haar vertrouwen heb beschaamd door haar computer te bekijken. En is dit misschien nu normaal? Ik ben ook gaan experimenteren toen ik 16 was. Is dat tegenwoordig normaal om dat online te doen? Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik heb m'n dochter deze week wel gevraagd of er misschien een jongen of man in haar leven was. Maar daar reageert ze helemaal niet op: (zwaar aan het puberen).

Moet ik haar nu opbiechten dat ik heb gekeken? Haar confronteren? Of moet ik haar deze vrijheid geven om rond te kijken en te experimenteren?

Ik hoop dat jullie ideeen me verder kunnen helpen! IK merk dat het opschrijven al oplucht. :-)

Alvast veel dank,

Groetjes,

Lisa
1 ding is zeker en dat is dat je dit zsm bespreekbaar maakt. Verbieden is geen optie daar dat het nog aantrekkelijker maakt. Je dochter is op een voor haar spannende ontdekkingsreis. Mijn advies zou zijn om met haar te praten en de gevaren en risico's uitleggen. Vraag haar waarom ze het doet. Boos worden, zijn heeft geen zin, verwerk dit eerst zelf even. Het is makkelijk gezegd dat begrijp ik maar het laatste wat je wilt is een averechts effect. Daarbij komt ook nog de fase waar in ze zit. Bedenk hoe jij zelf aangesproken zou willen worden in zo een situatie op die leeftijd. Begrip, hoor en wederhoor maar vooral rust. Adem goed in en uit, bereid je voor op veel tot tien tellen en begin te accepteren dat ze een jonge vrouw aan het worden is met een sexuele ontwikkeling. Ben heel voirzichtig met vertellen dat je op haar pc zit en zat te lezen. Open door bv te zeggen dat je een verhaal tegenkwam ergens in een blad. En vraag of zij daar kennis van heeft. Leg wel neer wat je weet maar objectief en in de algehele zin. Gebruik dat wat he van haar weet als voorbeeld maar zonder dat te linken aan haar. Ze gaat zelf denken. Bij hun moet t besef groeien en komen. Succes
quote:eerwaarde schreef op 12 november 2012 @ 17:27:

Dit is onzin. Ten eerste zoekt een werkgever niet bij Adultmatch of daar potentiële werknemers te vinden zijn.

Nee, maar misschien wel in zijn vrije tijd, of daar nog potentiële fuckbuddies te vinden zijn.

quote:Ten tweede staat ze daar niet met haar echte voornaam en achternaam op.

Uiteraard, maar het zou toch lullig zijn als iemand per toeval haar herkent van de foto. Zeker iemand die zoekt op profielen in dezelfde regio als zij.

(lees trouwens nu pas dat ze onherkenbaar op de foto staat, OK dat scheelt dan een hoop natuurlijk)

quote:Ten derde kan dochterlief dat profiel gewoon verwijderen en geen hond die er ooit achterkomt dat ze daar ooit heeft geadverteerd.

Er hoeft maar 1 grapjas te zijn die zo'n foto of gegevens even kopieert of bewaart of ergens anders neerzet. En dat gebeurt. Je hebt er in ieder geval zelf geen controle over, dat is het probleem.

De kans dat het misgaat valt inderdaad wel mee. Maar het is érg vervelend als het gebeurt, en dan doe je er helemaal niks meer aan. Zeker voor kinderen lijkt het me belangrijk dat ze zich bewust zijn van de risico's.
quote:joop_2000 schreef op 13 november 2012 @ 10:48:

[...]

Nee, maar misschien wel in zijn vrije tijd, of daar nog potentiële fuckbuddies te vinden zijn.

Het kan dan ook in het voordeel werken voor de dochter van TO.

Stel dat ik een geile werkgever ben die in mijn vrije tijd graag op seksdating-sites kijk, en ik kom daar een sollicitante tegen, dan zou dat voor mij eerder reden zijn om haar het voordeel van de twijfel te geven dan het nadeel van de twijfel.
Wat een geweldig topic, het spreekt de angst van elke ouder aan en spreekt ook de herinnering van menig meisje van vroeger die in haar puberteit dingen heeft uitgevreten, waar ze nu liever niet aan herinnerd wilt worden. Hetzelfde meisje dat nu moeder is en als haar dochter hetzelfde zou willen doen wat zij destijds deed, zou zij het liefst haar benen breken, zodat ze een tijdje aan huis gebonden is.

Denk dat we het met zijn allen liever niet willen weten (net als dat je niet wilt weten dat je ouders sex hebben, of bejaarden in het bejaardenhuis), maar veel kinderen hebben nu al rond hun 12e sex. En dat zijn echt niet alleen kinderen uit aso-gezinnen of achterstandsbuurten of van allochtone afkomst.

Weet uit mijn eigen periode, dat het bij ons boys komende uit Amsterdam oud-west, een sport was om zsm een meisje uit een goede buurt (toen amstelveen/ buitenveldert) te scoren , want ja die gingen op hun 16/17e het verst en helemaal als ze al bekend waren met hockey feesten.

Kijk eens hoe puriteins Amerika op haar achterste benen stond toen begin 2000 eerst het boek en daarna de film Thirteen uitkwam, gebaseerd op belevenissen van een 13 jarige uit een upper middel class family. De conclusie destijds was dat het in Nederland niet zo snel zou gebeuren. De kop in het zand methode heeft niet gewerkt, ook hier gebeurt het.

Het is hier al aangehaald, TS kan het beste op een niet verwijtende manier proberen het gesprek met haar dochter aan te gaan, daarbij zich heel goed inleven hoe zij zelf als puber destijds reageerde op corrigerende oudergesprekken.
Opinions just like love do not pay any bills
Hi, Dank voor al jullie reacties. Het werd me wel helder dat de oplossing ligt in het helder bespreekbaar maken. Ik werd me ook bewust dat ik zelf ook altijd gesloten ben geweest over mijn eigen sexualiteit en dat dit ook misschien onbewust aan mijn dochter heb overgedragen.

Ik heb haar gisteren geconfronteerd ermee en dat op een empatische manier proberen te doen. Ik heb wel verteld dat ik per ongeluk op haar computer heb gezien dat ze daar een profiel heeft op deze site. Ze schrok hier enorm van en werd toen boos. Ik heb haar rustig proberen te maken, dat het niet uit maakt. Dat iedereen zijn eigen sexualiteit moet ontdekken. Ik verteld over mezelf op ongeveer die leeftijd. (ik denk dat het niet goed is geweest dat ik zo lang niet over sex thuis heb gesproken, dat creeert een soort geheimzinnig iets dan). Ze was toen even geschokt en vond het heel lastig en is naar boven gegaan. Toen heb ik haar even rust gegeven en heb ik een uurtje later best wel een periode met haar gepraat; toen het gevoel een beetje was bedaard en konden we redelijk open praten.

Ik ben er wel achter gekomen dat er dingen zijn gebeurd (dat voelt wel vervelend) maar gedane zaken nemen geen keer. Daarbij heb ik niet het gevoel dat ze zich hier slecht over voelt. Dat ze niet over haar eigen grenzen is heen gegaan. We hebben gesproken over SOA en voorbehoedsmiddelen en daar is ze ook van op de hoogte. Ik denk dat ik ook moet accepteren als moeder dat m'n dochter haar sexualiteit ontwikkelt. Ze heeft me ook wel gerust gesteld dat ze geen herkenbare fotos heeft geplaatst en een nepnaam heeft. Ze heeft er wel over nagedacht en is hier niet naief in lijkt het. Ze begrijpt ook dat niet iedereen is wie die zegt dat die is. Ze lijkt ergens ook best volwassen op dit gebied. Alleen is dat nu wel heel zichtbaar wat er gebeurd. Dat maakt het lastig. Ik heb niet het idee dat het gaat helpen als ik zeg, je moet nu altijd thuis blijven. Over een half jaar gaat ze waarschijnlijk op kamers en dan wordt het alleen maar erger denk ik. Ik wil proberen er met haar open over te praten en hierbij ook iets van mijzelf te delen.

Ik weet nu even net welke volgende stap ik moet zetten. Misschien toch een seksuologe/psychologe of het zo laten en meer praten over mogelijke gevolgen.

In ieder geval super bedankt voor jullie steun en adviezen, dat helpt echt! :-)

Groetjes,

Lisa
Fijn dat je een open gesprek met haar hebt kunnen voeren. Dat is al heel wat! Waarom wil je met een psycholoog of seksuoloog gaan praten?
Ga in therapie!
Hi dubiootje,

Omdat ik ergens toch zoiets heb van: dit is toch niet normaal? als je 17 bent? Misschien zit er iets achter waarom ze deze behoefte heeft snap je? Maar aan de andere kant, ze is zich wel bewust van de gevaren en is dit misschien ook wel een periode, die iedereen wel heeft, van ontdekken wat je fijn vindt (en niet) en experimenteren. Iedereen moet hierin z'n eigen weg vinden denk ik, ook mijn dochter, als is dat niet altijd wat ik zelf zou doen met de wijsheid van 20 jaar extra levenservaring.

Zo dus een beetje,

Groetjes,

Lisa
quote:joop_2000 schreef op 13 november 2012 @ 10:48:

En dan? Zoals Stefanbikkel ook al aangeeft, misschien werkt het in haar voordeel. Misschien ook niet en dan hoeft ze niet te werken bij een sleazy baas die op internet naar fuckbuddies zoekt. Scheelt weer een ongemakkelijke kerstborrel.

quote:Uiteraard, maar het zou toch lullig zijn als iemand per toeval haar herkent van de foto. Zeker iemand die zoekt op profielen in dezelfde regio als zij.

(lees trouwens nu pas dat ze onherkenbaar op de foto staat, OK dat scheelt dan een hoop natuurlijk)

En wat als iemand haar op die site herkent? Hij zit dan toch ook op die site? Pot verwijt de ketel.

quote:Er hoeft maar 1 grapjas te zijn die zo'n foto of gegevens even kopieert of bewaart of ergens anders neerzet. En dat gebeurt. Je hebt er in ieder geval zelf geen controle over, dat is het probleem.

Wat voor grapjas dan? Ze is een van de 300.000 profielen daar. Een van de miljoenen profielen op een erotisch getinte site. Als profielen zo gemakkelijk werden gekopieerd of bewaard zouden dat soort sites niet meer bestaan.

Het enige waar dochterlief geen controle over heeft is over haar moeder die hier groots verkondigd dat we haar dochter daar kunnen vinden.19 jaar en foto's van een slaapkamer. Dat is snel gevonden. En nu zit er een smeuig verhaal achter. Het is niet langer een willekeurig profiel, het is niet langer de vraag of het uberhaupt haar echte foto's zijn, nee het is een echt lief onschuldig meisje dat het stiekem doet. Opslaan als.

quote:De kans dat het misgaat valt inderdaad wel mee. Maar het is érg vervelend als het gebeurt, en dan doe je er helemaal niks meer aan.

Natuurlijk is het ook vervelend als het wel gebeurt. Maar dan nog waait het over. Het komt niet groot in de krant te staan dat zij een profiel heeft op adultmatch. Het wordt niet verspreid op talloze blogs. Zoals ik al zei een profiel op adultmatch is niet bijzonder, alleen dat mams nu zegt dat ze minderjarig is geeft het net wat meer schwung.

Het blijft echter niet hangen zoals een bekende keeper die zich in zijn poepertje laat pakken. Dat was wél nieuws en dat werd op vele plekken overgenomen. Zoiets blijft hem achtervolgen. Een anoniem meisje dat liegt op een seksdatingsite, ach what else is new.

quote:Zeker voor kinderen lijkt het me belangrijk dat ze zich bewust zijn van de risico's.Dat is ook zo, maar ruim tien jaar voor de webcam vingerende tienermeisjes geeft aan dat je het niet kan tegenhouden. Ze zijn zich niet bewust van de risico's en dat zullen ze ook nooit worden.
Hoe kan een psycholoog je daarbij helpen dan? Jij kent je dochter toch het best. Wil je handvatten hebben om met haar te praten?

Mij lijkt dat dit een onderwerp is dat je moet blijven aansnijden, niet steeds in de vorm van een zwaar gesprek maar juist als de gelegenheid zich aandient, bv. als zij iets vertelt of als er iets op tv is. Dat kun je vast zelf wel goed aanvoelen.
Ga in therapie!
quote:lisa38 schreef op 13 november 2012 @ 12:07:

Omdat ik ergens toch zoiets heb van: dit is toch niet normaal? als je 17 bent?

Niet om lullig te doen, maar jij werd zwanger toen je 20 of 21 was. Dat vind ook niet iedereen normaal.

Waarom zou mannen op internet opgeilen op je 17e niet normaal zijn? Gewoon voor de spanning. Het is veilig, omdat het niet fysiek is. Het is toch mooi dat ze op die manier begint in plaats van meteen met de praktijk.
Wauw petje af Lisa.

Rationeel is het makkelijk te weten dat je een empathisch gesprek aan moet gaan, maar om het dan ook in de praktijk te doen. Denk dat je zonder het te realiseren weer een stuk nader tot je dochter bent gekomen, wat een huzarenstukje is in deze fase van haar leven
Opinions just like love do not pay any bills
Goed van je dat je het bespreekbaar gemaakt hebt, daarmee ben je al een eind op weg.

Je schrijft:

"Ik ben er wel achter gekomen dat er dingen zijn gebeurd"

en

"Dat ze niet over haar eigen grenzen is heen gegaan."

en

"op kamers en dan wordt het alleen maar erger denk ik"

Ik vind dat je je sterk richt op je eigen invalshoek. Zij doet iets en jij bent het er niet mee eens. Ze is nu 17 en ik gaf eerder al aan dat ze voor de wet nagenoeg volwassen is. Hoe was jouw mening geweest als je dochter 25 was. Had dat iets verandert?

"Dat er dingen gebeurd zijn" hoe erg is dat wat er gebeurd is voor jou? Zijn dat dingen waarvan bijna iedereen zou zeggen dat dat niet acceptabel is, of zit dat in jou? Ik denk dat eerwaarde dat ook aangeeft en heel scherp opmerkt dat je er zelf ook jong bij was.
Leven en beleven
Mooi dat je op deze manier met haar hebt kunnen praten. Ik denk dat het belangrijk is dat zij het gevoel heeft dat je haar respecteert. Het enige wat je kunt doen is haar informeren en begeleiden, zonder te veroordelen en je 'waarden en normen' aan haar opdringt. Deze waarden en normen moet ze namelijk zelf ontdekken en ook zo voelen.

Moeilijke situatie. Ik zou haar nu weer het vertrouwen geven. Laat haar voelen dat je haar als volwaardig blijft zien. Dat je haar respecteert. Met een beetje geluk, blijft ze je informeren en kun je toch een adviserende rol hebben. Op deze leeftijd heeft straf en verbieden enkel een averechts effect.
quote:Anthonius schreef op 09 november 2012 @ 19:32:

@ Tweedehands Suus

Zelf nooit een disco ingegaan van 18+ op je 17e?!?

Ik op mijn veertiende, met een vriendinnetje van 15, voor een GeorgieDavis-concert.

Wat ik toen niet doorhad, was dat mijn vader één van de barkeepers had gecharterd om ons de hele avond in het oog te houden. Dus toen er om 03:00 uur omgeroepen werd dat er buiten een vader stond te wachten op twee meiden, werd ik een minuut later door de barkeeper op de schouder getikt, met de mededeling dat mijn vader beneden stond.

Destijds was ik woest, nu zijn we 27 jaar verder, en kan ik het alleen maar waarderen.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven