Help: Dochter op sexdatingsite

09-11-2012 18:26 164 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee hoi,

Ben Lisa, 38 jaar, alleenstaande moeder van 2 dochters, zelf al meer dan 10 jaar lid van de Viva maar het forum nog nooit gebruikt. Maar zit met een vraag en wil jullie medelezers graag vragen om jullie advies.

Vorige week toen ik de kamer van mijn dochter (17) aan het opruimen was, had zij haar computer aan laten staan en vond ik een website open genaamd: Adultmatch. Misschien bij jullie wel bekend? Voor mij was het in ieder geval helemaal nieuw en was best wel geschokt. Dit is een datingsite eigenlijk gericht op sex.

Ik ben in ieder geval op haar computer gaan kijken, en schaam me daar nu best wel voor, mijn moeder snuffelde vroeger ook in alles van mij en ik heb eigenlijk altijd gezworen dit niet bij m'n dochters te doen. Maar ik kan m'n ogen hier toch ook niet voor sluiten?

Ze heeft er gewoon een profiel staan, waar ze op staat en zegt dat ze 19 is. En heb mailwisselingen gelezen, die ik liever niet herhaal. Ze heeft fotos erop staan (wel onherkenbaar, maar herken gewoon haar kamer) Ik weet absoluut niet wat ik hiermee moet.

Ik voel dat ik haar vertrouwen heb beschaamd door haar computer te bekijken. En is dit misschien nu normaal? Ik ben ook gaan experimenteren toen ik 16 was. Is dat tegenwoordig normaal om dat online te doen? Hebben jullie daar ervaring mee?

Ik heb m'n dochter deze week wel gevraagd of er misschien een jongen of man in haar leven was. Maar daar reageert ze helemaal niet op: (zwaar aan het puberen).

Moet ik haar nu opbiechten dat ik heb gekeken? Haar confronteren? Of moet ik haar deze vrijheid geven om rond te kijken en te experimenteren?

Ik hoop dat jullie ideeen me verder kunnen helpen! IK merk dat het opschrijven al oplucht. :-)

Alvast veel dank,

Groetjes,

Lisa
nou, de disco was in mijn tijd ook een behoorlijk heftige plek.
wij slapen nooit.
Wat secondhandsuus vertelt over haar moeder vroeger; je hoeft haar toch niet te vertellen hoe en dat je weet dat je dochter op een sexdatingsite staat; het stond bij AH op de draagzakken vind ik wel een grappige..:)
quote:Anthonius schreef op 09 november 2012 @ 19:32:

@ Tweedehands Suus

Zelf nooit een disco ingegaan van 18+ op je 17e?!?

Sorry hoor maar 17 is bijna volwassen.. Nogmaals ze is geen 13 meer hoor..

Anthonius, heb je ervaring met AM, d.w.z. zélf een profiel op die site?

Als fully legal adult kan ik je zeggen dat er écht héle vreemde mannen tussen zitten, met héle vreemde ideeën.Vooral als ze denken een beïnvloedbare (minderjarige) tiener te spotten.

En beeld je eens in, (je hebt zelf geen kinderen alleen stél je hebt een dochter), dat je dit van jouw dochter zou ontdekken. Nog steeds dezelfde mening toegedaan dan?
Een 17-Jarige die op een datingsite zit, die seks gerelateerd is is niet normaal, wie weet spreekt ze dadelijk met iemand af, en loopt het fout af. Mannen vinden het namelijk erg opwindend, iemand die net '' legaal '' is. Let echt op, ik ken vriendinnen van me die jaren geleden ook eens problemen hebben gehad met van zulke dingen.. en daar word je niet vrolijk van

Wens je veel succes , Wat betreft je dochter praat er rustig met haar over, dat je het perongelijk hebt gezien toen je de computer afstofte bijvoorbeeld, wees begripvol dat willen pubers. maar zeg ook dat het gevaarlijk kan zijn, en dat ze er beter mee kan stoppen.. ( en verder, haar computer in de gaten houden) je kunt een code installeren waarmee jij alles in de gaten kan houden vanuit je eigen pc ? ( zou je even moeten vragen aan een computergenie!)
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
@ Suus

Ok ik snap wat je bedoeld hoor maar tijden veranderen hè. De pc neemt nu een heel andere rol in dan vroeger...

Er gaat met sex dating vast wel wat mis, maar met fietsen ook! Dan kan ze ook worden aangereden zeg je toch ook niet dat ze niet mag opstappen! En ik denk dat juist de jeugd van tegenwoordig veel minder naief is dan dat wij dat waren...!
quote:Anthonius schreef op 09 november 2012 @ 20:16:

Er gaat met sex dating vast wel wat mis, maar met fietsen ook! Dan kan ze ook worden aangereden zeg je toch ook niet dat ze niet mag opstappen! En ik denk dat juist de jeugd van tegenwoordig veel minder naief is dan dat wij dat waren...!

Want...op een ouwe fiets moet ze het leren? Appels met peren vergelijken en dat snap je zelf ook wel.

Net zoals dat er ook gerust 40-jarige mannen/vrouwen zo bleu als de pest zijn, zijn er ook 13-jarigen die al van de hoed en rand weten als het om seks gaat, net als dat er 17-jarigen zijn die de gevolgen niet kunnen overzien en het 'gewoon eens uitproberen om te zien of het spannend is'.

Kortom, ik ben het geheel niet met je eens.,
quote:Anthonius schreef op 09 november 2012 @ 20:16:

@ Suus

Ok ik snap wat je bedoeld hoor maar tijden veranderen hè. De pc neemt nu een heel andere rol in dan vroeger...

En dat denk ik dus niet, dat laatste, daar zijn onderzoeken naar geweest. Was een tijd terug op ned.3.

Pubers blijven pubers, jeugd blijft jeugd. En het brein is nog vollop in ontwikkeling em kan soms niet zo goed het onderscheid maken tussen "goed en kwaad" (heel zwart wit)

Lange termijn gevolgen overzien, is niet iets waar een puber om bekend staat.

En natuurlijk is de ene puber de andere niet.. Dat is waar...
Zeker als ze, zoals je zegt, eerder een beetje verlegen (en onzeker?) is, is ze misschien juist extra gevoelig voor de 'aandacht' van de mannen op zo'n site.

Ik zou zeker met haar gaan praten, TO. Ik zou ook bezorgd zijn!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
En daarbij, blowen was ook nooit verslavend, ik geloof in de jaren 60/70/80, maar daar komt men nu ook van terug.

Om maar eens een ontwikkeling te noemen.
Als ze met haar 17 jaar volwassen genoeg zou zijn om op een seksdatingsite te zitten, zou ze niet met haar 17 jaar op een seksdatingsite zitten.
Ga in therapie!
Zou ze het nog leuk vinden als ze weet dat achter elke foto van een jongen met blokjesbuik (six-pack) een dikke vent van 50 kan zitten? Met plakkende haren omdat hij zich nooit wast?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
En ook nog, en misschien heel erg off-topic...

Maar het feit dat er nu dingen zijn, die er vroeger niet waren, wil niet zeggen dat je als opvoeder geen grenzen meer moet stellen. Sterker nog, ik geloof dat er juist meer behoefte is aan regels en de naleving hiervan (uitzonderingen daargelaten)

Wij zien toch waar het mis gaat? Zou toch heel slecht zijn als we hier niet met zijn allen op inspelen?

Maar ik geloof dat men vaak cool gevonden wilt worden. Of relaxed. Omdat men zelf wellicht een strengere opvoeding gehad heeft.

Maar er moet toch ergens een generatie zijn die de cirkel weet te doorbreken en kinderen en jeugd "weer op hun plaats" zet?
quote:dubiootje schreef op 09 november 2012 @ 20:32:

Als ze met haar 17 jaar volwassen genoeg zou zijn om op een seksdatingsite te zitten, zou ze niet met haar 17 jaar op een seksdatingsite zitten.Leg eens uit Dubiootje, heeft dat met leeftijd te maken in dit geval of met een adultsite in het algemeen? Niet aanvallend bedoeld, ik snap 'm even niet nl.
hoe wil je in vredesnaam de jeugd op hun ,,plaats zetten,, wanneer er plenty volwassenen de meest ranzige foto,s van zichzelf op internet plaatsen?
wij slapen nooit.
ik zou haar niets verbieden, maar over de risico's praten. Bijvoorbeeld dat foto's eenmaal prijsgegeven, nooit meer terug te halen zijn. En dat ze haar adres nooit moet geven. En dat er vaak 49-jarige viezerikken zijn die zich voordoen als 20-jarige adonissen.
it's a big club and you ain't in it
quote:valentinamaria schreef op 09 november 2012 @ 20:37:

hoe wil je in vredesnaam de jeugd op hun ,,plaats zetten,, wanneer er plenty volwassenen de meest ranzige foto,s van zichzelf op internet plaatsen?

Je zegt het zelf... Jeugd..... En volwassenen. Dat is toch wel een verschil hoor.

Witz al doe respect
op internet heb je dat verschil niet.

je hoeft nergens een id te laten zien, alles is zichtbaar.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 09 november 2012 @ 20:46:

op internet heb je dat verschil niet.

je hoeft nergens een id te laten zien, alles is zichtbaar.

Je geeft je eigen antwoord al. Je ziet het verschil niet.

Dus zul je als ouder hier iets mee moeten. En nee, niet afwachten of vragen of in discussie gaan. Gewoon handelen.

Je kind loopt potentieel gevaar en dan wil je gaan discussieren?

Zou je irl ook niet doen, als er een man van 40 op je 17jarige dochter afstapt en begint te flirten, dan sta je erbij voor hij 2 keer met de ogen geknipperd heeft.

En natuurlijk hou je niet alles in de gaten, en natuurlijk heb je niet overal controle op...
quote:valentinamaria schreef op 09 november 2012 @ 20:37:

hoe wil je in vredesnaam de jeugd op hun ,,plaats zetten,, wanneer er plenty volwassenen de meest ranzige foto,s van zichzelf op internet plaatsen?Het gaat niet over jeugd op zijn plek zetten hier. Het gaat niet over wat normaal wordt gevonden. Het gaat om het gevaar van internet. En daar zijn jongere mensen nou eenmaal net wat gevoeliger in. Het risico dat je loopt verandert niet radicaal op je 18de verjaardag. De juridische invloed van ouders wel. En dat risico, daar mag moeder best bezorgd om zijn.
je kan er zo,n filter opzetten,

een paar jaar geleden werd je van kinderspelletjes sites als bijv speeleiland met 1 klik nog doorgeleid naar sexsites.

kinderen en jeugd gaan gewoon neuzen, en internet is een bron van alles wat je maar kan bedenken.

volwassenen net zo goed trouwens.
wij slapen nooit.
Internet is zo goed, als het slecht is.

Filters kan een 17 jarige wel uitzetten.

Ik denk dat de taak er in ligt, bij de opvoeding, dat het woordje gewoon, weggelaten kan worden.

Gewoon neuzen. Je hebt niets te neuzen! Simpel...

Je kunt achter de pc onder toezicht, en als jij laat zien dat je er mee om kunt gaan, dan kun je een stapje verder.

Maar ik heb het idee dat nu alles begint bij

Hier heb je alles

Oeps nu gaat het mis

Oeps nog erger, nu moet ik je wat gaan afnemen, maar dat is niet cool. Of andere moeders doen dat ook niet. Of juist wel?

Ooohoh, nu beik haar vriendin niet meer!

Snap je een beetje wat ik bedoel, de kinderen hebben het niet voor het zeggen, maar de ouders. En die zijn onderweg ergens hun kloten verloren.
deze generatie ouders is ook niet opgegroeid met internet.

to wist niet eens van het bestaan van am.

volwassenen creeeren deze sites, de jeugd niet.

misschien kan er op scholen goeie voorlichting over gegeven worden.
wij slapen nooit.
Misschien een idee om de viva draadje te gebruiken als opening voor een gesprek? Zeker niet confronteren,.... Maar begrip tonen en er als ouder zijn. Dat ze aan het experimenteren is is heel normaal. Maar maak haar ook bewust van de gevaren van de manier waarop ze nu (via sites) experimenteert.

Maak je zorgen om haar en keur wat ze doet niet af.
Ik denk wel dat je daar een hele goede hebt, valentina. Voorlichting is nooit weg natuurlijk!

En nu ga ik uit dit topic, ik ga te zeer off topic en dat lijkt me niet de bedoeling.

Sterkte TO!
Nee, dit vind ik niet ok. Ik weet niet wat voor foto's ze erop heeft gezet, maar seksueel getinte naaktfoto's zijn wel degelijk verboden onder de 18.

Ik zou denk ik de webmaster van de site benaderen en eisen dat ze het profiel van je dochter offline halen. Ze is tenslotte geen 18.

En wel met dochterlief in gesprek.

Want seks op je 17e met een vriendje lijkt me prima, maar met random strangers sexdaten op je 17e lijkt me andere koek.

Dit hoef je niet te accepteren. Dit doet ze maar als ze volwassen en het huis uit is - dan ook liever niet, maar dan moet ze 't zelf weten. Nu nog niet.

Heeft ze er over nagedacht wat er met die foto's kan gebeuren, wat als haar vrienden, haar leraren, haar baas, haar collega's, haar klasgenoten haar zo zien?!
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven