Kans op Hiv

17-06-2012 10:59 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar maanden geleden ben ik met een biseksuele jongen naar bed geweest. Het condoom scheurde...

Je loopt officieel al een groter risico op Hiv als je met een jongen naar bed gaat die ooit met een jongen seks heeft gehad. Dat risico is nu nog wat groter.

Van de jongen weet ik dat hij zich een half jaar geleden nog heeft laten controleren op SOA's en Hiv en dat daar niks uit kwam. Ook zijn vorige vriend vertelde hij, heeft een hele check ondergaan en daar kwam ook niets uit.

Toch ben ik angstig. Ik wil me gaan laten controleren, wilde ik al eens doen, maar nu vind ik dat ik het mezelf (en andere toekomstige bedpartners) verplicht ben.

Zal er een kans zijn en zo ja, hoe groot is die dat ik Hiv heb, als hij zegt dat het er een half jaar geleden bij hem niet uit kwam?................................
Als alles wat hij zegt waar is, is het risico nihil. Maar, toch even laten testen, geeft zekerheid en een hoop gemoedsrust!

Succes!
Zelfs als hij HIV heeft, is de kans dat jij het van een keer onveilige seks hebt nihil. Vooral als het alleen vaginale/orale seks was en geen anale.
Te weinig info voor een goede kansberekening, en de glazen bol is vrij vandaag.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Volgens mij kun je pas 6 maanden (of was 't 3?) na de onveilige seks op hiv testen.
Wat maakt het uit wat de berekening zal zijn, je moet je gewoon laten testen. De onzekerheid blijft nu toch aan je knagen.
Volgens mij moet je je een paar keer laten testen om HIV uit te sluiten.
Er zijn ook andere SOA's die je op kunt lopen van een gescheurd condoom. Meten = weten, dus laten testen. Het heeft geen zin om een kansberekening te maken.
quote:isabellajosephine schreef op 17 juni 2012 @ 11:05:

Zelfs als hij HIV heeft, is de kans dat jij het van een keer onveilige seks hebt nihil. Vooral als het alleen vaginale/orale seks was en geen anale.Het kan toch door sperma worden overgebracht, dus best een risico als het hier vaginaal contact betreft waarbij het condoom is gescheurd?
Inderdaad, ik zou me even laten testen.
Niemand kan je dat hier vertellen.

Een test brengt zekerheid.

Doen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ja, maar de kans op overdracht door sperma is heel erg klein. De kans dat je besmet raakt door bloed is veeel groter, dus bij anaal, want daar krijg je vaker kleine wondjes.

Tja, je moet je sowieso gewoon testen, je kunt het niet uitsluiten.
Copy-paste:

'Het virus (hiv) kan zich bevinden in

bloed,

(speeksel),

sperma en voorvocht,

vaginaal vocht en moedermelk.

Pijpen is onveilig bij klaarkomen in de mond'.

Het zijn en blijven toch stuk voor stuk risico's... helaas...
Sim sala bim.
=Hiv kan worden overgedragen als: 1)bloed, sperma of andere lichaams vloeistoffen 2)met een voldoende hoeveelheid hiv (viral load) 3)op een geschikte manier je lichaam binnendringen.

Aan deze drie voorwaarden moet tegelijk worden voldaan om tot hiv-overdracht te kunnen komen. Laten we deze drie voorwaarden eens nader bekijken.

1) bloed, sperma of andere lichaamsvloeistoffen

Hiv zit in bijna alle lichaamsvloeistoffen, maar deze hebben verschillende concentraties van hiv.

Hoe hoger de concentratie hiv is, hoe minder er van deze vloeistof nodig is om tot hiv-overdracht te komen. De hoogste concentratie zit in bloed, veel minder in sperma en nog minder in vaginaal vocht. Deze drie vloeistoffen hebben allemaal voldoende concentratie hiv om een hiv-overdracht mogelijk te maken. In voorvocht, speeksel, zweet, tranen, urine, kots en andere vloeistoffen zit zo’n kleine concentratie hiv dat je hiervan enkele liters in je bloedbaan zou moeten krijgen om tot een hiv-overdracht te komen.

2) met een voldoende concentratie hiv (viral load)

Als je een hiv-infectie hebt, doorloop je verschillende stadia. In deze stadia heb je verschillende concentraties van hiv in je bloed en andere lichaamsvloeistoffen.

Binnen enkele dagen na de infectie heb je de hoogste viral load. Zo hoog wordt deze nooit meer in de loop van een infectie. Een hiv-test zou in deze tijd nog negatief zijn omdat je nog geen antistoffen tegen hiv heeft, maar je bloed en sperma zijn wel infectieuzer dan ooit.

Na twee tot twaalf weken worden antistoffen aangemaakt waarbij de concentratie virus daalt. In uitzonderlijke gevallen kan het aanmaken van antistoffen zelfs nog langer duren. Als je hiv-remmers slikt wordt de hoeveelheid hiv vaak onmeetbaar (undetectable). Dit betekent niet dat er geen virus meer is. Hiv is nog wel aanwezig in je bloed, alleen nog in kleine hoeveelheden. De concentratie hiv hoeft in bloed en sperma niet gelijk te zijn.

De viral load stijgt als iemand ziek is, lang in de zon heeft gelegen, te weinig slaapt of stress heeft. Deze toename hoeft niet dramatisch te zijn.

Van bijzonder belang zijn de drie bacteriële soa: gonorroe, syfilis en chlamydia. Vooral deze soa zorgen voor een hoge concentratie hiv op de plek van je soa-infectie (je pik en anus), dus de plekken die ook voor een hiv-overdracht belangrijk zijn.

3) op een geschikte manier

Hoe directer een met hiv geïnfecteerde vloeistof je bloedbaan binnen komt, hoe groter het risico op overdracht.

Het grootste risico loop je bij een infuus. Hier komt geïnfecteerd bloed direct je bloedbaan binnen. Bij het gezamenlijke gebruik van spuiten (drugs en anabole steroïden) geldt een vergelijkbaar verhaal. Het risico wordt wel iets kleiner omdat hiv in contact met zuurstof hooguit enkele minuten kan overleven. Als je de spuit met bloed doorspoelt om ook de laatste rest van je drugs te gebruiken, heb je in naald en spuit vaak een rest bloed die goed tegen zuurstof is beschermd en dus gevaarlijk blijft.

Hierna komen niet-bloedende open wonden zoals flinke schaafwonden. Bloedende wonden vormen een veel kleiner risico omdat je uitstromende bloed de instroom van andere vloeistoffen tegenhoudt. Dichte wonden zijn geen risico.

Dan komen de slijmvliezen. Je hebt verschillende slijmvliezen. In de endeldarm heb je slijmvliezen die vocht uit je stront opnemen zodat je een mooie drol kunt poepen en niet voortdurend aan de diarree bent. Deze slijmvliezen nemen ook andere vloeistoffen (zoals sperma) op. Op je eikel of in je mond heb je ook slijmvliezen. Zij zijn echter minder doorlatend voor vreemde vloeistoffen dan die in je endeldarm. Daarom is actief neuken minder een risico voor overdracht dan wanneer je geneukt wordt.

Bij orale seks heb je bovendien nog speeksel. Speeksel heeft – net als maagzuur – de functie schadelijke stoffen te bestrijden nog voor ze gevaarlijk voor je kunnen worden. Speeksel is virusdodend. Hier heb je echter geen baat meer bij als je te veel vloeistoffen met hoge concentratie hiv in je mond krijgt (bijvoorbeeld als iemand in je mond klaar komt). Je slijmvliezen zijn bijzonder kwetsbaar als ze ontstoken zijn. Dan worden het in principe niet-bloedende wonden. Dit is het geval bij een gewone keelontsteking, maar ook bij een soa. Als je een gonorroe in je keel hebt en iemand komt in je mond klaar loop je vele keren hoger risico dan wanneer je slijmvliezen niet zijn ontstoken.

Gezonde huid beschermt je afdoende tegen hiv, dus als iemand met hiv op je buik klaar komt – geen enkel probleem.

Tot zo ver hoe je hiv kunt oplopen, Je vraagt hoe groot de kans bij jou is, dat ligt dus ook aan wat die jongen het laatste half jaar gedaan heeft, heeft hij na zijn test nog risico gelopen? en dan nog is het niet zo dat als je met iemand sex hebt dat je gegaranderd besmet bent geraakt, je kunt gezien het bovenste lijstje gelul hebben gehad of juist pech.

Mocht hij risico hebben gelopen en hiv hebben opgelopen dan is hij juist het eerste half jaar van besmetting het meest besmettelijk van alle periode erna. en in die periode weet je vaak nog niet of je hiv hebt opgelopen, beste kunnen jullie je beide even laten testen want hij heeft natuurlijk net zo goed met jou onbeschermde sex gehad en wil net zo graag weten of hij geen risico gelopen heeft.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
quote:lasvegas84 schreef op 17 juni 2012 @ 12:03:

Ja, maar de kans op overdracht door sperma is heel erg klein. De kans dat je besmet raakt door bloed is veeel groter, dus bij anaal, want daar krijg je vaker kleine wondjes.

Tja, je moet je sowieso gewoon testen, je kunt het niet uitsluiten.Dat ligt er maar aan waar dat sperma komt, ook in sperma zit voldoende hiv loae om een besmetting te kunnen veroorzaken.
Wat is er toch met de kwaliteit van die condooms? Ik denk toch dat ze niet scheuren door het klaarkomen maar door wrijving. Is het niet veiliger om voortaan glijmiddel te gebruiken?
it's a big club and you ain't in it
quote:doddie schreef op 17 juni 2012 @ 12:26:

[...]

Dat ligt er maar aan waar dat sperma komt, ook in sperma zit voldoende hiv loae om een besmetting te kunnen veroorzaken.Ja klopt! Dat ontken ik ook niet, maar iemand zei dat de kans wel klein is als je alleen vaginaal hebt gesekst, dat beaamde ik.
en ik ben het daar niet mee eens, de gene die nl geneukt wordt ,vaginaal loopt wel risico omdat de slijmvliezen van de vagina vocht doorlatend zijn en dus het hiv virus kunnen oplopen, de gene die neukt loopt minder risico het slijmvlies van de eikel is niet vocht doorlatend,
overigens minder riscio betekend niet dat je geen risico neemt, het zegt dus hooguit dat je dan meer geluk gehad kunt hebben.
Jahaa, ik snap niet waarom je me steeds probeert te overtuigen ofzo?

Ik zeg toch ook dat ze wel risico heeft gelopen?

Ik reageerde op het bericht van Zarazara.
Ja, sperma in/op slijmvliezen is best tricky. Anders zouden al de vrij-veiligcampagnes uitdragen dat je alleen condooms moet gebruiken bij anaal contact. Dat is dus niet het geval.
Het ging mij niet om de slijmvliezen, maar om de viral load in sperma in combi met wondjes anaal..

Maar whatever, ik ben niet degene die hier risico heeft gelopen.

En TO moet zich gewoon gaan testen..
Yep, even testen!
Nou nogmaals als deze jongen na zijn test nergens risico heeft gelopen en betrouwbaar is is denk ik hij de enige die zich ongerust moet maken. Ik weet niet of TO risico genomen heeft en ook met zekeheid kan zeggen na haar test dat zij niets heeft en geen risico meer gelopen heeft.

\vaak zijn mensen die wisselende contacten hebben zich meer bewust van de riscio;s en ook zorgvuliger met testen enz. Het valt mij op dat hij gelijk aangeeft getest te zijn en dat hij de laatste keer niets had, maar ik zou dat ook wilen weten van de ander. die vaak er veel meer van uit gaan vast niets te hebben omdat ze denken geen riscio te hebben gelopen.

testen geeft zekerheid als je de ander niet met zekerheid durft te geloven, maar iemand die geen hiv had en geen risico erna meer nam kan je niet besmetten met hiv. die kan hooguit door dit onveilige contact zelf weer risico genomen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven