Minnaar deel 19.

26-11-2012 12:53 3006 berichten
Kan jij een minnaar hebben zonder verliefd op hem te worden? Blijf jij met het grootste gemak hangen in het verlust stadium of liggen heftige gevoelens constant op de loer?

Dit topic is voornamelijk voor gelijkgestemden maar natuurlijk mag iedereen zich in de discussie mengen. Dit kan trouwens ook op een ander topic genaamd: "vind jij een SV ook zo vervelend?"
Sensual, ik begrijp wat je zegt, maar toch denk ik ook dat er discussies zijn waarbij het heel erg lastig of misschien zelfs wel onmogelijk is om een compromis te vinden dat voor beiden acceptabel is. Ik weet natuurlijk niet of dat in het geval van Jahoe speelt. Het lijkt mij in ieder geval een hele lastige situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:vivaflamenco schreef op 13 januari 2013 @ 15:45:

Sensual, ik begrijp wat je zegt, maar toch denk ik ook dat er discussies zijn waarbij het heel erg lastig of misschien zelfs wel onmogelijk is om een compromis te vinden dat voor beiden acceptabel is. Ik weet natuurlijk niet of dat in het geval van Jahoe speelt. Het lijkt mij in ieder geval een hele lastige situatie.

Ik kan niet teveel in detail treden, maar ik heb hier les in gegeven, en degene die de training heeft ontwikkeld, werd ingezet om de grootste conflicten ter wereld op te lossen, door altijd te zoeken naar een win/win situatie, door samen aan 1 zijde van de tafel te gaan zitten ipv recht tegen over elkaar, kun je meer bereiken dan je denkt. Het probleem is het zien als een probleem, en het gevoel te moeten 'vechten'.. dat zorgt er vaak voor dat je een andere insteek hebt, en anders communiceert

Dat het een lastige situatie is, daar zal geen mens aan twijfelen. Ik heb zelf ook een behoorlijk lastige situatie achter de kiezen, en heb dit ook toegepast, geen gevecht aangaan.. maar samen oplossen..
quote:Sensual_D schreef op 13 januari 2013 @ 15:24:

[...]

Dit hierboven beschreven, was ook precies wat mij het gevoel bij Jahoe opriep.. Ik krijg bij de beschrijving van Jahoe gewoon bijna het beeld voor me waarin zij "Ik wil, Ik wil.. Ik wil" staat te roepen en nog erbij stampvoet ook.. Het gevoel dat zij en Jahoeman op dit gebied echt goed hebben gecommuniceerd, kan ik er niet uithalen.. Natuurlijk weet ik niet wat zich allemaal thuis afspeelt en wat er allemaal precies besproken wordt, maar dat is wel wat ik aanvoel als ik lees wat zij hier wel loslaat..

Ik krijg dan ook het gevoel dat Jahoeman met zijn rug tegen de muur wordt gezet in deze onderhandeling, en geloof me.. als je ooit 1 x iemand met zijn rug tegen de muur hebt gezet tijdens het onderhandelen, dan wordt het ontzettend moeilijk dit nog een keer de gesprekken te openen.. De persoon zal namelijk nooit het gevoel vergeten wat het 'verlies' bij hem/haar veroorzaakte.. Er was in deze geen win/win situatie

Even een korte reactie en daarna ga ik thuis en hier even in de ruststand... Maar moet mezelf wel even verdedigen.

Dat is absoluut het geval niet hier thuis. Je moet weten dat ik deze wens al een paar jaar heb. Paar jaar geleden aangegeven... maar nee. Daar was niet over te praten.

Dus... verder niet over gehad.

Tot een paar maanden later weer, en weer een paar maanden later...enz.enz.

Het komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Daarbij... ik ben thuis altijd degene die de gulden middenweg zoekt.

Mijn nee is zelden een keiharde nee, en als jahoeman graag iets wil geef ik meestal toe (zelfs als ik eigenlijk geen zin heb).

Dus in mijn optiek is het meer andersom.

We hadden de afspraak dat ik die eerste date een kennismakingsdate zou hebben. Dus just coffee en geen seks.

Toen hij dacht dat ie een date zou hebben zei hij tegen me: nou als ik de kans krijg en zij wil ook seks, dan heb ik seks op de eerste date.

Dat was geen vraag van hem aan mij. Maar een mededeling.

En dat is met een heleboel dingen hier thuis.

Ik hou me aan afspraken, en als ik me daar niet aan wil/kan houden dan maak ik die afspraken niet.
Dat bedoel ik dus ook Jahoe, ik krijg echt het idee dat jij en hij in een 'gevecht' zitten... Dat blijkt naar mijn gevoel uit jullie beider gedrag.. zowel het 'toegeven' als het 'eisen' als ook het "Ja maar hij..."
Voor je uberhaubt hierover verder wil communiceren met Jahoeman, moet je uit die 'modus' zien te komen..
Daarom: even rust.
Hmm... zo'n win/win situatie trachten te creëren is theoretisch heel mooi.

Maar in zulke emotionele situaties heel erg lastig praktisch toepasbaar.
A dirty mind is a joy forever
Mocht je de rust gevonden hebben om verder met Jahoeman hierover te spreken, kijk dan eens of je de volgende punten kunt bereiken.. Voor het daadwerkelijke onderwerp besproken wordt, zorg dat hij weet dat je niet wil 'winnen' maar dat je wil dat beide iets winnen.

Ga voor je zelf ook eens in zijn schoenen staan, kijk eens naar wat hij 'te verliezen' heeft.. en dan niet het verliezen zoals jij dat ziet, maar wat ziet hij.. Weten wat de ander in het vizier heeft, wat de ander als 'angst' heeft helpt je in het bedenken van oplossingen. Het zou namelijk wel iets heel anders kunnen zijn dan dat jij denkt.
quote:DolceStrega schreef op 13 januari 2013 @ 16:31:

Hmm... zo'n win/win situatie trachten te creëren is theoretisch heel mooi.

Maar in zulke emotionele situaties heel erg lastig praktisch toepasbaar.Seperate the people from the problem.. en dit is perfect toepasbaar in emotionele situaties.. Samen het probleem te lijf gaan, in plaats van elkaar..
Sense ik vind dat boeiende materie.

Maar op dit moment ben ik bang dat ik niet de skills heb om dingen op die manier aan te pakken.
A dirty mind is a joy forever
Ik denk dat je een stappenplan nodig hebt voor deze materie. Of mooier nog, iemand die het bijltje hanteert.

In de schoenen van mijn (fictieve) partner staan kan en wil ik best proberen maar ik denk dat het lastig wordt. Dan zal hij toch uit moeten leggen wat hij voelt en verliest en juist dan ligt een emotionele soort-van-ruzie weer op de loer.

Ik vind het knap als mensen dit echt kunnen, het probleem loskoppelen van de mens. Zeker als dat mens heel dicht bij je staat.
Klopt Roos, zeker in zeer heftige situaties word met deze methode vaak een mediator gebruikt. Zeker op het moment dat mensen emoties niet los kunnen laten en de "Persoon" als het probleem zien, en niet het probleem zelf.

In het geval van Jahoe lees ik heel duidelijk dat de personen als het probleem gezien worden. Terwijl de situatie en wensen het probleem zijn. Zolang je naar de persoon blijft kijken als zijnde het probleem, heb je het gevoel aan het vechten te zijn.

En ja, er is hiervoor een heel duidelijk stappenplan.. Een aantal daarvan heb ik om te beginnen al aan Jahoe meegegeven. Er is namelijk ook veel wat je zelf kunt doen, als voorbereiding.
quote:DolceStrega schreef op 13 januari 2013 @ 16:38:

Sense ik vind dat boeiende materie.

Maar op dit moment ben ik bang dat ik niet de skills heb om dingen op die manier aan te pakken.

Iedereen heeft die skills, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en waarom je dat zo aanpakt.

Er is een heel goed en zeer leesbaar boek die dat heel duidelijk maakt. Geschreven door Roger Fisher..

http://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Fish ... cademic%29
Voor hen die al een stukje meer willen lezen, is hier (wel in het engels) een duidelijke uitleg van wat goede conflict resolutions in moeten houden.. 7 zeer duidelijk verwoorden feiten die elk bijdragen aan oplossen, i p v vechten..

Het stuk wat ik voor Jahoe heel belangrijk vind heb ik hieronder even gezet:

avoid blaming your opponent for the problem. Blame, even if it is deserved, will only make your opponent defensive. Even worse, your opponent may attack you in response. Blame is generally counterproductive

http://www.colorado.edu/conflict/peace/ ... sh7421.htm
thanks sense.... ga kijken wat ik er mee kan doen.

Zit trouwens ook aan professionele hulp te denken als we er echt niet uit komen.
Dat is een goede jahoe, liever iemand erbij die jullie kan begeleiden dan het samen proberen uit te vechten met de kans op alleen maar meer schade.
Sense, ik ben het eens met wat je schrijft, toch heeft DS ook een punt over op een punt zijn waar je de win/win niet kunt vinden. Je schrijft in één van je posts (terecht) dat duidelijk maken wat je wilt lastig is, maar uitleggen waarom waarbij de ander zich niet aangevallen voelt is nog vele malen lastiger, maar in mijn idee wel de manier op naar die win/win te komen, niet weten wat iemand wil maar begrijpen waarom. Dat heeft hier ook een tijd en menig stemverheffing gekost....

*Ter info over mezelf voor wie het niet weet. Mr: man 32 getrouwd met Mrs. Swingen & los daten, trio's en meer. Open relatie geprobeerd. Vast stel waar we mee daten (minnaar en minnares?).*
quote:Sensual_D schreef op 13 januari 2013 @ 15:24:

[...]Ik vind jou en mrs daarin ook wel een voorbeeld. Door dat jouw gevoel was, dat het alleen date de overhand had, is het geheel stopgezet. Wie is hier in de verliezer? Is er een verliezer? Ja, eigenlijk jullie beiden, want dit is wel iets wat jij ook graag wilde.

In zo'n geval is een compromis best mogelijk, bijvoorbeeld de frequentie van het alleen daten.. Of meer andere dingen er samen naast plannen zodat het 'samen ervaren' een groter geheel zou worden dan het alleen daten.

Ik denk dat je alleen verliezer bent als je dat zo ervaart. Wij ervaren het niet, we zijn ervaringen rijker en zijn gegroeid, we hebben onszelf en elkaar weer beter leren kennen. Wij hebben nieuwe ervaringen opgedaan, nieuwe mensen leren kennen en beiden uitgevonden dat het niet is wat we wilden. Wat we nu hebben is wat we alle twee wilden. Het los daten was deels een manier om dit mogelijk te vinden, maar dit bleek meer haken en ogen te kennen.

Wij voelen ons beiden geen verliezers, juist winnaars omdat we er samen uit zijn gekomen en gevonden hebben wat we beiden willen en soms ook nodig hebben. Onze huidige situatie is geen compromis maar het ideaalbeeld dat wij vanaf het begin van ons swingen voor ogen hebben gehad.
Dat is heel mooi Mr, dat kwam uit je voorbeeld even niet naar voren.. daarin liet je alleen de downside zien, en vandaar uit schreef ik..
Sense, ik snap je aanname, vandaar dat ik even de verdere context schets, die ontbrak inderdaad in mijn posts.
quote:Rooss4 schreef op 13 januari 2013 @ 16:43:

In de schoenen van mijn (fictieve) partner staan kan en wil ik best proberen maar ik denk dat het lastig wordt. Dan zal hij toch uit moeten leggen wat hij voelt en verliest en juist dan ligt een emotionele soort-van-ruzie weer op de loer.

Ik heb even wat langer nagedacht voor ik deze zomaar klakkeloos zou beantwoorden.

Om in de schoenen van een ander te staan hoef je niet altijd voor alles om uitleg te vragen. Zelf eens buiten de box gaan staan en je goed nadenken kan al verrassende zaken opleveren, gewoon gaan zitten met pen en papier en door de situatie van verschillende kanten te belichten kun je een heel eind komen

Voorbeeld.. Het openleggen van je relatie, je partner toestaan om er nog iemand bij te hebben. Dat kan voor de ander een hoop gevolgen hebben.

Hebben jullie er bij stil gestaan dat "Gezichtsverlies' er eentje van kan zijn? Status is zeker bij mannen heel belangrijk. En op het moment dat uit zou komen dat jullie een open relatie hebben (dat kan tenslotte...) zou het kunnen zijn dat de partner dat als status / gezichtsverlies ervaart..

Op het moment dat je al dat soort punten weet, is het wellicht ook wat makkelijker om in te denken waarom hij/zij tegen is.. Dat het veel meer is dan alleen de angst je kwijt te raken..
Mooie materie Sense, ik ga me er eens in verdiepen.

Zelf bij mijn opleiding ook een stukje van gehad, maar ik kan het moeilijk toepassen wanneer mijn gevoel om de hoek komt kijken.
Het is ook niet makkelijk om het bij jezelf toe te passen.. zowel zakelijk als prive..

Het is voor mij ook makkelijker om bij anderen als mediator op te treden, of om mensen hier training in te geven. Toch heb ik het wel bij mijn nr1 toegepast,.. dit heeft ook wel even geduurd. Het lukt vaak niet als je in de hoogste pieken van je emotie zit. Dan ben je 'te ver heen' .. maar zeker zij die eerst denken, tijd nemen en dan pas in gesprek gaan kunnen er veel aan hebben.

Ik ga nog even nadenken of ik mijn teksten met betrekking tot roger fisher hier zal laten staan.. tot op heden ben ik de enige die hier in NL op deze wijze voor gecertificeerd is, en de daadwerkelijke training van Fisher mag geven (die normaal dus alleen op Harvard gegeven mag worden) Niet dat mijn naam daarmee bekend is in NL, maar mensen die les van mij gehad hebben zullen me wel herkennen.
Hmmm... als het belangrijk is denk ik veel voor ik het uitspreek, misschien ook wel te lang, ik ben niet goed in moeilijke gesprekken of het doorhakken van knopen als het op mijn privéleven aankomt...
Mooie discussie.

Zou mooi zijn als je op deze manier alles bespreekbaar maakt en rustig over alles kunt praten zonder dat je emoties in de weg zitten.

Hier ben ik ook een groot voorstander van, ben zelf iemand die alles erg goed overdenkt voordat ik handel.

Maar hoe doe je dit als de wensen tegenover elkaar staan ?

Zoals een emigratie of een monogame relatie, ik zie zo snel niet hoe je hier een midden weg in zou kunnen vinden.

Bij zulke dingen zal dan altijd een van de partners zijn eigen wensen aan de kant moeten zetten omdat er geen tussen weg is.

En of dit nu de snelste of de langzaamste is, zal er waarschijnlijk een zijn die er dan een slecht gevoel aan overhoud

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven