seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:loquase schreef op 07 augustus 2014 @ 20:06:

[...]

Dat zou ik niet durven beweren. En vraag me af of er meer waarde gehecht wordt aan A. de getuigenis van USchick, (dat zij iets als vervelend ervaart.) Of B. van de desbetreffende man (dat hij niets vervelends deed).

Als jij zegt dat ik vind dat aan A. of B. meer waarde gehecht moet worden, of het ene wel en het ander niet geloofd, heb je mij verkeerd begrepen. Wat ik wel zeg, is dat beide evenveel waard zijn. En dat je van zowel A. als B. niet kan zeggen dat het niet gedacht/gevonden/gevoeld mag worden.

A mag van B wel vinden dat het onzin is, of onterecht, of wat dan ook. En vice versa.

Duidelijk nu?

[...]

Dit is een heel concreet voorbeeld van hoe zo'n situatie (waarbij beide er anders over denken) nadelige kan hebben gevolgen voor een man. Dat lijkt me ook terecht afschuwelijk wanneer je onterecht beschuldigd wordt van iets.

Ik ben er al uit met UKchick. Alles is goed.

Mbt je laatste opmerking: dat is dan ook de reden dat ik het aanhaalde.
quote:UCchick1990 schreef op 07 augustus 2014 @ 20:03:

[...]

Ik bedoelde hem als bereid zijn er dan ook een opmerking over te maken.

En tsja, ik vond de vergelijking tussen mij en het meubilair op dat moment niet zo prettig, alhoewel ik nav de posts hier snap dat veel mensen dat minder heftig opvatten dan een directe opmerking over uiterlijk.Ok duidelijk.
quote:Amand schreef op 07 augustus 2014 @ 20:06:

[...]

Wordt het tijd voor een sequel? En gaat TO die zelf openen? Ik hoop het wel.

Oehoe, dat zou wel erg tof zijn. Hoe krijgen we haar terug?

Wel een goed idee van jou om de credits van de discussie te laten waar ze horen . Je wordt nog een echte gentleman!

Ik zal alvast roepen:

TO!!!! TO!!!!!! Joehoe!!!!!!!

Ik zie nog niemand...
quote:LadyZiva schreef op 07 augustus 2014 @ 20:08:

[...]

Ik denk juist dat deze opmerking (bereid zijn) juist een bepaalde lading gaf aan je voorbeeld. En deze lading werd in ieder geval door mij heftiger geïnterpreteerd.Kan ik me voorstellen hoor, als ik het zo terug lees. Ik probeerde te zeggen dat het maken van de opmerking voor mij aangaf dat hij niet alleen mijn uiterlijk / leeftijd had opgemerkt, maar ook bereid was er iets over te zeggen, wat voor mij een stapje verder is. Had ik beter een paar extra woorden voor kunnen gebruiken. Ach ja.
quote:Amand schreef op 07 augustus 2014 @ 19:58:

[...]

Goed verhaal. Lekker kort.

Tijdens een discussie met mannen, kom ik een heel end met one-liners zonder details.

Hier niet.
quote:ThunderassMan schreef op 07 augustus 2014 @ 20:12:

[...]

Tijdens een discussie met mannen, kom ik een heel end met one-liners zonder details.

Hier niet.True.
TAM, nu alleen nog mijn nick correct schrijven En juist omdat een klacht zulke heftige gevolgen kan hebben ben ik zeer terughoudend geweest: ik heb er niks over gezegd en pas toen er al een andere klacht lag en mij specifiek gevraagd werd of ik dit herkende gezegd dat er een situatie was waarin ik me ongemakkelijk voelde maar waarvan ik het lastig vond om te beoordelen of het seksisme was. Voor mijn gevoel ben ik gelukkig dicht bij mezelf gebleven. Ben nu op vakantie dus weet niet wat men ermee doet, mocht ik daar iets over horen voor ik van baan wissel zal ik nog een update geven. Alhoewel enige actie gebaseerd zal zijn op de ervaringen van mijn collega dan op die van mij, vermoed ik zo.
quote:LadyZiva schreef op 07 augustus 2014 @ 20:11:

[...]

Je wordt nog een echte gentleman!

Wordt?
quote:Amand schreef op 07 augustus 2014 @ 20:06:

[...]

Wordt het tijd voor een sequel? En gaat TO die zelf openen? Ik hoop het wel.Ik hoop dat er niemand is die met de eer van een sequel gaat strijken.
Sorry UCchick1990.
quote:ThunderassMan schreef op 07 augustus 2014 @ 20:02:

[...]

(dat 'kaal' triggerde ook wel)
quote:UCchick1990 schreef op 07 augustus 2014 @ 20:09:

[...]

Mooi. En genoeg nog net niet helemaal om een interessante discussie te houden vermoed ik zo

Eens!

Is het je al opgevallen dat bijna iedereen je nick verkeerd schrijft? (Ik de eerste keren ook hoor) Ik zou toch voor die change gaan. En dan een makkelijkere, bijvoorbeeld "Itsy-bitsy-teenie-weenie- honolulu-Strand-Bikini" of zo.
quote:mwcactus schreef op 07 augustus 2014 @ 20:16:

[...]

Ik hoop dat er niemand is die met de eer van een sequel gaat strijken. Ik kan wel wat credits gebruiken anders.
quote:ThunderassMan schreef op 07 augustus 2014 @ 20:16:

Sorry UCchick1990.UCchick volstaat ook
I Feel Love
quote:LadyZiva schreef op 07 augustus 2014 @ 20:18:

[...]

Eens!

Is het je al opgevallen dat bijna iedereen je nick verkeerd schrijft? (Ik de eerste keren ook hoor) Ik zou toch voor die change gaan. En dan een makkelijkere, bijvoorbeeld "Itsy-bitsy-teenie-weenie- honolulu-Strand-Bikini" of zo. Ja. Potjandikkie. Ik was dan ook een 17- arige bakvis toen ik deze aanmaakte in 2007. Eigen schuld. Ik sta overigens open voor suggesties
Heren, nu het toch zo gezellig is. Wat denken jullie dat er nodig is om vrouwen meer gelijkwaardig te krijgen qua werkgerelateerde zaken (ik baken het even af)?

Wat zouden mannen hieraan kunnen bijdragen en wat zouden vrouwen op hun beurt kunnen doen?
quote:UCchick1990 schreef op 07 augustus 2014 @ 20:20:

[...]

Ja. Potjandikkie. Ik was dan ook een 17- arige bakvis toen ik deze aanmaakte in 2007. Eigen schuld. Ik sta overigens open voor suggesties

Wat dacht je van Improved Chicky? En dan als avatar een

Sorry, kon het even niet laten.
quote:LadyZiva schreef op 07 augustus 2014 @ 20:24:

[...]

Wat dacht je van Improved Chicky? En dan als avatar een

Sorry, kon het even niet laten.Ik wil wel een volledige Chick zijn, geen Chicky! Laat me toch niet klein maken hadden we hier toch besloten, tsssssk
quote:ThunderassMan schreef op 07 augustus 2014 @ 20:10:

[...]

Ik ben er al uit met UKchick. Alles is goed.

Mbt je laatste opmerking: dat is dan ook de reden dat ik het aanhaalde.

Mooi, maar we zijn het er hopelijk wel over eens dat iedereen mag denken/voelen en vinden wat hij zij wil?

Dat je het daar niet mee eens kan zijn, is weer een ander verhaal.

Dus ik erken die angst dat jij (niet persoonlijk, maar algemeen) bijv. onterecht aangeklaagd wordt voor seksuele intimidatie. Dat zal ik niet bestrijden, of bagatelliseren.

Wat ik wel denk dat in die twijfelgevallen (waarbij de personen een situatie anders ervaren en interpreteren) het zelden gebeurt dat een man onterecht aangeklaagd en/of veroordeeld wordt.

Want zelfs wanneer er daadwerkelijk sprake is van seksueel geweld (de voorbeelden waar we het allemaal over eens zijn dat die niet kunnen) volgt er vaak geen aangifte. Of als er een aangifte is volgt er vaak geen veroordeling. O.a. omdat het soms moeilijk te bewijzen is.

Misschien ten overvloede, daarmee wil ik niet zeggen dat iemand die angst niet mag voelen, en erken ik zeker dat het vreselijk moet zijn om onterecht beschuldigd te worden.

Hoe zie jij het verband (of oorzaak en gevolg): tussen een compliment geven aan een vrouw over haar uiterlijk wat misschien niet door iedere vrouw gewaardeerd wordt en een onterechte aanklacht van seksueel geweld?
quote:LadyZiva schreef op 07 augustus 2014 @ 20:22:

Heren, nu het toch zo gezellig is. Wat denken jullie dat er nodig is om vrouwen meer gelijkwaardig te krijgen qua werkgerelateerde zaken (ik baken het even af)?

Wat zouden mannen hieraan kunnen bijdragen en wat zouden vrouwen op hun beurt kunnen doen?

Ik zit daar serieus over na te denken. Ook eerder heb ik hierover nagedacht, naar aanleiding van een ander topic over ongewenste intimiteiten en zedenmisdrijven. Daar vond men terecht ook dat er meer gelijkwaardigheid moet zijn tussen mannen en vrouwen bij functies.

De school waar ik werk, is een mooi voorbeeld. Een leraar/lerares zijn is sekseneutraal. Maar veel docenten in de technische vakken zijn mannen. Veel docenten in Zorg en Welzijn zijn vrouwen. Zo ook met de leerlingen. Op Handel/Administratie zitten zowel mannelijke als vrouwelijke docenten.

Deze verdeling zie ik ook bij leerlingen terug. Het blijkt dat de meeste leerlingen in Zorg en Welzijn meisjes zijn. In de techniek zitten vooral jongens. In Handel/Administratie zijn er weer zowel jongens als meisjes. Zou dit alles dan niet door hun interesses komen? We hebben drie of vier meisjes gehad die in de techniek zaten.

We hebben een vrouwelijke metaalkundige en een bouwkundige gehad. De ene gaf les in het lassen en het lezen van metaaltechnische tekeningen en de ander maakte meubels.

In de directie zijn er een aantal vrouwen. Mijn locatiedirecteur is een vrouw (hoewel zij "directeur" wil worden genoemd, geen "directrice"). We hebben ook enkele vrouwelijke conrectors gehad.
World of Warcraft: Legion
quote:LadyZiva schreef op 07 augustus 2014 @ 20:22:

Geef iedere werknemer het recht om niet met een ander te hoeven samenwerken, wanneer hij of zij dat niet wil. Daar wordt niemand gelukkig van namelijk, wanneer dat wel moet. Okee, ik geef toe, dat is alleen in de grotere bedrijven realistisch.

De reden waarom hoeft niet opgegeven te worden. Degene waartegen bezwaar wordt gemaakt, wordt niet ingelicht. Het management krijgt op deze manier inzicht in wie misschien wat training nodig heeft.
Ohja, jij deed toch dat soort werk, LadyZiva?
quote:loquase schreef op 07 augustus 2014 @ 20:32:

[...]

Hoe zie jij het verband (of oorzaak en gevolg): tussen een compliment geven aan een vrouw over haar uiterlijk wat misschien niet door iedere vrouw gewaardeerd wordt en een onterechte aanklacht van seksueel geweld?

Mag ik hier ook op antwoorden?

Ik denk dat de oorzaak daarvan ook deels vanuit de privé situaties komt. Man en vrouw gaan scheiden en de vrouw haalt er van alles bij om de man te laten betalen, weg te houden bij de kinderen etc. (ik stel het nu even heel zwart-wit, vul zelf maar een passende disclaimer in). Op dat gebied zijn mannen nl. ongelijkwaardig t.o.v. de vrouw. Vroeger ging de zorg van de kinderen zonder blikken of blozen naar de vrouw. Als deze ze niet meegaf aan vader, tja, dan kon hij weinig. Ook hier komt (te) langzaam verandering in.

Daarnaast zit er denk ik ook wel een basisangst in. Als iemand je onterecht van zoiets beschuldigd kan het zijn dat je hier je hele leven lang last van hebt. Zowel werkgerelateerd als relationeel. Lang leve facebook waar dit soort gevechten plaatsvinden bijvoorbeeld. En als man kun je je niet echt verweren tegen een onterechte beschuldiging. Het is woord tegen woord.

Ik begrijp hem wel. Echter ook hier geldt: niet elke vrouw... Dus hoe reëel is deze angst?
quote:Amand schreef op 07 augustus 2014 @ 20:38:

[...]

Geef iedere werknemer het recht om niet met een ander te hoeven samenwerken, wanneer hij of zij dat niet wil. Daar wordt niemand gelukkig van namelijk, wanneer dat wel moet. Okee, ik geef toe, dat is alleen in de grotere bedrijven realistisch.

De reden waarom hoeft niet opgegeven te worden. Degene waartegen bezwaar wordt gemaakt, wordt niet ingelicht. Het management krijgt op deze manier inzicht in wie misschien wat training nodig heeft.

Mmm, is het dan niet handig om eerst het managementteam te trainen om de gewenste luister/gespreksvaardigheden toe te passen?

En de ander niet inlichten? Dit vind ik twijfelachtig. In die zin dat ik van mening ben dat in een professionele situatie transparantie moet zijn. Op deze manier geef je de ander geen kans om iets te doen met de feedback. Voor de veiligheid in het kader van melden is het misschien wel weer wenselijk.

Maar goed, gezien mijn werk vind ik het van belang dat alle werknemers met regelmaat getraind worden m.b.t. communicatie en professionele attitude. En niet alleen omdat het mij werk oplevert, maar juist omdat het bijdraagt aan een positievere werkbeleving. En met een fulltime job ben je bijna meer daar dan thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven