seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
quote:asrem schreef op 29 juli 2014 @ 19:43:

Ik zal wel de domme zijn maar ik hou van seks met een man, ik hou van mannen, ik hou van mijn rol in het leven (kinderen krijgen en opvoeden), ik hou van mijn parttime baan en ik hou ervan dat mijn man een eigen zaak heeft en veel werkt en ik er meer voor de kinderen ben.

Heb je daar wel eens aan gedacht? Dat het gros juist niet feministisch is en gewoon happy is met het leven zoals zij dat leidt, en waarvoor ze zelf gekozen heeft?

Nee, ik doe niet mee. nee, jij denkt alleen maar dat je dat niet wil, dat is de invloed van de heersende man die jou indoctrineert om dat te vinden
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb in de jaren ook wel eens kennis gemaakt met vrouwen die ik in tweede instantie 'alleen maar goed genoeg' vond voor seks (nooit iets mee gedaan; ligt niet in mijn aard). Dat heeft niets te maken met 'neerkijken op' vrouwen. Ik wilde gewoon niet meer en niets anders van hen.

Dat wordt wellicht als een bedreiging beschouwd; mannen die niets anders van vrouwen willen dan seks. Beetje taboe-onderwerp, ook, terwijl het andersom niet zelden tot 'you go girl'-aanmoedigingen leidt.

Ik zal wel de domme zijn maar ik hou van seks met een man, ik hou van mannen, ik hou van mijn rol in het leven (kinderen krijgen en opvoeden), ik hou van mijn parttime baan en ik hou ervan dat mijn man een eigen zaak heeft en veel werkt en ik er meer voor de kinderen ben.

Heb je daar wel eens aan gedacht? Dat het gros juist niet feministisch is en gewoon happy is met het leven zoals zij dat leidt, en waarvoor ze zelf gekozen heeft?

Nee, ik doe niet mee.

Waar ik lange post nodig heb om het duidelijk te maken en het dan nog niet duidelijk is (ligt vaak aan mij hoor haha), zeg jij precies wat ik bedoel!

Laat ieder het voor zichzelf bepalen en betrekt mij niet bij de hele emancipatie want vrouwen willen zogenaamd dit en dat..

Nee, ik doe niet mee.

Ik denk dat jij en veel andere vrouwen feministischer zijn dan ze zelf beseffen, omdat veel van wat de vrouwen tijdens de 1e en 2e feministische golf bereikt hebben ondertussen volkomen normaal zijn geworden.

Stemrecht, recht op je eigen mening ipv die van je man, recht om te kiezen of je carrière buitenshuis wil maken of liever thuis, je hoeft niet te trouwen mag kunt gewoon single blijven zonder in en verdomhoekje terecht te komen, enz enz.

Ik neem aan dat je daar toch wel achter staat. We noemen het niet meer feministisch maar genoeg vrouwen die de tijd nog meegemaakt hebben dat het dat nog wel was.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
nee dat is niet wat ik bedoel Amand, blijkbaar kan ik het niet duidelijk uitleggen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:mwcactus schreef op 29 juli 2014 @ 18:08:

TO je komt echt enorm wereldvreemd over. Je "kennis" komt maar uit een bron. Je omringt je door mensen die net zo zijn en en denken als jij. Daarmee krijg je een heel verwrongen wereldbeeld. Ga de wereld in en ontmoet andere mensen. Luister naar wat andere belangrijk vinden. Realiseer je dat de "doorsnee" vrouwen hier wel de vrouwen zijn die naar de stembus mogen. Met je eigen clubje kom je er niet je hebt de steun van de meerderheid nodig om grote invloed te hebben in de politiek. Vorm voor jezelf een beeld van de wereld zonder de extreme invloed van informatie uit een bron. Dan weet je wat mensen belangrijk vinden en met die kennis kun je hun stem winnen.

Ik vind het echt enorm jammer dat je steeds niet in gaat op inhoudelijke vragen. Je verdedigt je alleen wat, je gaat wel in op onbenulligheden (in deze situatie waarin we het over de wereld politiek hebben) als sport en je strooit wat met moeilijke woorden. Van dat laatste ben ik echt totaal niet onder de indruk zeker niet als ze inhoudsloos zijn. Wil je een wedstrijdje moeilijke woorden doen? Dan verklap ik je vast dat ik win.

Ik herken je beeld gewoon niet. Dat vrouwen geen kansen krijgen of geen vrije keus hebben. Ik heb gestudeerd en een goede baan daar heb ik hard voor moeten werken net als mijn mannelijke collega´s. Maar die positie was dus voor mij dus wel te bereiken, ik had de kans en heb de keus gemaakt die aan te grijpen.

Trouwens mag er bij vrouwen zelf ook wel eens wat veranderen hoor. Vrouwen die fulltime werken om carrière te maken worden door sommige andere vrouwen door het slijk gehaald. Ik ben echt regelmatig weggezet als slechte moeder omdat de au pair bijna altijd de kinderen van school haalde omdat mijn man en ik aan het werk waren. Al wist ik heus dat ik geen slechte moeder was en alles goed geregeld had, toch deed het pijn en bracht het mij soms aan het twijfelen. Daarnaast kijken sommige vrouwen ook haast neer op hoog opgeleide vrouwen of vrouwen in hoge functies of met veel ambities. Daar mag bij vrouwen zelf ook wel eens wat in veranderen want al die oordelen over elkaar werken ook niet erg motiverend.

+1

TO staat ook geen meritocratie voor maar een aristocratie. Al heeft ze het zelf nog niet door.
TO lijkt zich überhaupt niet te realiseren dat het mogelijk is dat vrouwen seks met een man inclusief penetratie niet als wapen zien maar als iets waar ze zelf naar verlangen en van genieten.

Vrouwen hebben net zo goed als mannen seks om de seks. Vanwege het fysieke verlangen en genot, niets meer niets minder.
quote:tonkje schreef op 29 juli 2014 @ 19:53:

[...]

Ik denk dat jij en veel andere vrouwen feministischer zijn dan ze zelf beseffen, omdat veel van wat de vrouwen tijdens de 1e en 2e feministische golf bereikt hebben ondertussen volkomen normaal zijn geworden.

Stemrecht, recht op je eigen mening ipv die van je man, recht om te kiezen of je carrière buitenshuis wil maken of liever thuis, je hoeft niet te trouwen mag kunt gewoon single blijven zonder in en verdomhoekje terecht te komen, enz enz.

Ik neem aan dat je daar toch wel achter staat. We noemen het niet meer feministisch maar genoeg vrouwen die de tijd nog meegemaakt hebben dat het dat nog wel was.

Van waar toch die angst om weer terug te vallen naar de tijd dat vrouwen geen rechten hadden? Die periode in de geschiedenis hebben we ver achter ons gelaten. De kans is groter dat negers weer als slaven worden verkocht dan dat vrouwen en masse weer achter het aanrecht moeten. En zelfs die kans is zeer maar dan ook zeer klein.

Maar toch zie je in een vrouw als asrem een bedreiging voor de emancipatie. Alsof mannen staan te springen om vrouwen weer op hun 'juiste' plek te duwen op het moment dat de aandacht verslapt en er een vrouw weer part time gaat werken. Er ontstaat hoogstens een nieuwe status quo: een wereld waarin de vrouw én de man vrij zijn om zelf te kiezen of ze achter het aanrecht staan of een multinational leiden.
quote:kadanz schreef op 29 juli 2014 @ 19:34:

feministe, als jij nou ooit een zoon baart, wat dan? Zou je hem stiekum verachten? Zou hij jouw projectje worden? Wat is jouw advies aan de moeders van jonge zonen?

Die zijn de bron van al het kwaad:

Maar ik geloof dat TO de oplossing zocht in indoctrineren vormen op zeer jonge leeftijd.

Sommige zelfbenoemde feministen stellen dit voor:

Lemoos, wow dat laatste FB bericht. Ik hoop van harte dat die mevrouw geen kinderen krijgt voor ze haar prioriteiten op orden heeft. Ze wil opzettelijk schade toebrengen aan een baby en haar feministische ideeën gaan boven de gezondheid, een goede start en het levensgeluk van haar toekomstige kind!
quote:kadanz schreef op 29 juli 2014 @ 20:03:

[...]

Van waar toch die angst om weer terug te vallen naar de tijd dat vrouwen geen rechten hadden? Die periode in de geschiedenis hebben we ver achter ons gelaten. De kans is groter dat negers weer als slaven worden verkocht dan dat vrouwen en masse weer achter het aanrecht moeten. En zelfs die kans is zeer maar dan ook zeer klein.

Maar toch zie je in een vrouw als asrem een bedreiging voor de emancipatie. Alsof mannen staan te springen om vrouwen weer op hun 'juiste' plek te duwen op het moment dat de aandacht verslapt en er een vrouw weer part time gaat werken. Er ontstaat hoogstens een nieuwe status quo: een wereld waarin de vrouw én de man vrij zijn om zelf te kiezen of ze achter het aanrecht staan of een multinational leiden.

Huh, je hebt mijn bijdrage totaal ander opgevat dan ik bedoelde.

Nee, ik ben niet bang voor een terugval en nee, ik zie in een vrouw als asrem geen bedreiging.

Enige wat ik bedoelde is dat velen van ons en waarschijnlijk asrem zelf ook opvattingen hebben waarvan ze zich niet meer bewust zijn dat die opvattingen een paar generaties geleden nog erg feministisch en soms zelfs radicaal waren.
quote:tonkje schreef op 29 juli 2014 @ 20:16:

[...]

Huh, je hebt mijn bijdrage totaal ander opgevat dan ik bedoelde.

Nee, ik ben niet bang voor een terugval en nee, ik zie in een vrouw als asrem geen bedreiging.

Enige wat ik bedoelde is dat velen van ons en waarschijnlijk asrem zelf ook opvattingen hebben waarvan ze zich niet meer bewust zijn dat die opvattingen een paar generaties geleden nog erg feministisch en soms zelfs radicaal waren.Asrem geeft aan dat ze niet actief feministisch wil zijn. Omdat jij haar daarop corrigeerde (zo kwam het over althans) interpreteerde ik je post inderdaad iets radicaler

Je kan ook een happy feminist zijn

Zoals Pippi Langkous is.
quote:tonkje schreef op 29 juli 2014 @ 19:53:

[...]

Geen man nodig die moest tekenen als je een huis, of auto wilde kopen.

Niet standaard ontslagen worden zodra je gaat trouwen.
Kadanz, Le-zen

Tonkje wijst alleen maar op de verworvenheden van het feminisme. Iets waar de jongere generatie misschien niet bij stilstaat.

Ik zie geen enkele angst in haar post.
quote:kadanz schreef op 29 juli 2014 @ 20:26:

[...]

Asrem geeft aan dat ze niet actief feministisch wil zijn. Omdat jij haar daarop corrigeerde (zo kwam het over althans) interpreteerde ik je post inderdaad iets radicaler Voel je jezelf misschien een beetje angstig en bedreigd?
quote:kadanz schreef op 29 juli 2014 @ 20:26:

[...]

Asrem geeft aan dat ze niet actief feministisch wil zijn. Omdat jij haar daarop corrigeerde (zo kwam het over althans) interpreteerde ik je post inderdaad iets radicaler

Dan snap ik het.

Het was dus niet zo bedoeld.
quote:feministe1995 schreef op dinsdag 29 juli 2014 17:09 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Mevrouw75 in "seks en maatschappijkritiek"" class="messagelink">Mevrouw75 schreef op 29 juli 2014 @ 17:04</a>:</b>

[...]

Jij laat ook een niet onbelangrijk detail liggen, nl. dat de onderlinge verschillen veel groter zijn de verschillen tussen de groepen. Ergo, er zijn heel veel vrouwen oorlogszuchtiger dan menig man etc.</div></blockquote>Dat zeg je steeds, maar ik ervaar wel degelijk een grote kloof tussen mannen en vrouwen. Er zijn sympathieke, geemancipeerde mannen, zeker, maar ik denk dat we hun aantal niet moeten overschatten. Toch wel bijzonder, dat jij een enorme kloof tussen man en vrouw ervaart, zonder überhaupt met mannen in contact te komen. En dat wij die wel met mannen in contact komen, die kloof een stuk minder groot lijken te vinden. Misschien moet je het gewoon eens proberen, dat in contact komen met mannen. Best kans dat er een wereld voor je open gaat die in werkelijkheid er toch heel anders uitziet dan in de sprookjesboeken die je leest.
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 20:32:

[...]

Geen man nodig die moest tekenen als je een huis, of auto wilde kopen.

Niet standaard ontslagen worden zodra je gaat trouwen.Eigenlijk zouden we best eens 1x per jaar op vrouwendag kunnen stilstaan bij onze verworvenheden. En bij het feit dat er nog best wat te verwerven valt.
Oei, ik heb net mijn zoon borstvoeding gegeven...

Enne.. hebben we de BOM en BAM moeder al genoemd in deze discussie?
quote:loquase schreef op 29 juli 2014 @ 20:38:

[...]

Voel je jezelf misschien een beetje angstig en bedreigd? Een beetje.
Ik hou van mijn leven! Ook al werk ik en ben ik vrij onafhankelijk, ik vind het heerlijk dat mijn man in huis bepaalde "mannendingen" doet en ik zaken zoals de was, schoonmaken etc.

Daarnaast vind ik sex iets dat niks met maatschappelijke status te maken heeft. De man en vrouw werken in bed gewoon goed samen door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten ?

Dat er in de rest van de wereld en soms ook in Nederland misbruik gemaakt wordt van alles wat seks betreft, hoeft toch niet te betekenen dat wij vrouwen het allemaal niet meer mogen doen?

Dan zou er ook snel een einde komen aan de mensheid....
Live like every day is your last!
quote:kadanz schreef op 29 juli 2014 @ 20:03:

[...]

Het kan snel gaan hoor. In de VS gaat het aantal arbortusklinieken al weer hard achteruit bijvoorbeeld. Dat vind ik een nare en enge ontwikkeling. Wij zitten dan wel in Europa, maar verworven vrijheden moet je blijven beschermen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op dinsdag 29 juli 2014 21:26 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="kadanz in "seks en maatschappijkritiek"" class="messagelink">kadanz schreef op 29 juli 2014 @ 20:03</a>:</b>

[...]

</div></blockquote>Het kan snel gaan hoor. In de VS gaat het aantal arbortusklinieken al weer hard achteruit bijvoorbeeld. Dat vind ik een nare en enge ontwikkeling. Wij zitten dan wel in Europa, maar verworven vrijheden moet je blijven beschermen. Ik vroeg me af of dat waar was en waarom er minder klinieken zouden zijn, en heb daarom net wat bijgelezen op oa Wikipedia. Wat ik begrijp is het rapporteren van abortussen niet verplicht in de VS en dus zijn er uitsluitend statistieken die de situatie bij benadering weergeven. Daarin zie je idd een afname van abortussen in de laatste jaren. Als oorzaak hiervoor wordt aangegeven dat het aantal ongewenste zwangerschappen eveneens drastisch is verminderd, met name door het gebruik van anti-conceptie.
quote:NummerZoveel schreef op 29 juli 2014 @ 22:37:

[...]

Ik vroeg me af of dat waar was en waarom er minder klinieken zouden zijn, en heb daarom net wat bijgelezen op oa Wikipedia. Wat ik begrijp is het rapporteren van abortussen niet verplicht in de VS en dus zijn er uitsluitend statistieken die de situatie bij benadering weergeven. Daarin zie je idd een afname van abortussen in de laatste jaren. Als oorzaak hiervoor wordt aangegeven dat het aantal ongewenste zwangerschappen eveneens drastisch is verminderd, met name door het gebruik van anti-conceptie.

En die anti-conceptie zit in een flink aantal conservatieve staten inmiddels in het verdomhoekje. Google maar eens op "Hobby Lobby", dat is een bedrijf dat gerund wordt door mensen die er een "christelijk" beleid op na houden en daarom niet wilden dat hun werknemers een ziektekostenverzekering konden afsluiten die anti-conceptie vergoedt. Dit is voor verschillende rechters geweest en de huidige stand van zaken is dat dit mag, dat een werkgever zich mag bemoeien met de anti-conceptie van zijn werknemers.

Dit is een in het oog springende zaak, maar helaas niet de enige tegenstand die er is als het om anti-conceptie gaat. De verworven vrijheden op dit gebied staan in delen van de VS flink op de helling.

Als anti-conceptie inderdaad de oorzaak is van de daling van het aantal arbortusklinieken, dan vrees ik dat die daling binnenkort stopt. Maar stijgen zal het aantal arbortusklinieken niet zomaar doen dan, want die groep die bepaalt dat de werkgever zich met anti-conceptie mag bemoeien zal niet staan te juichen bij plannen voor nieuwe abortusklinieken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven