soa test

14-04-2014 19:28 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik vroeg mij af wanneer je een soa test laat doen. Doe je dit alleen als je klachten hebt, of als je aan een nieuwe relatie begint? Of zijn er ook mensen die het tijdens een langdurige relatie doen, die al jaren bij elkaar zijn? Betekent het dan dat 1 van beiden vreemd is gegaan wanneer blijkt dat 1 een soa heeft?
Je hoeft helemaal geen klachten te hebben van een soa, er zijn heel veel vrouwen die er pas achter komen als ze onvruchtbaar blijken.

Ik zou dus altijd bescherming gebruiken als ik jou was en je laten testen als je de condooms achterwege wilt laten in een nieuwe relatie.

Ik heb mezelf nooit laten testen, ik zit in een lange en monogame relatie.
Iedereen zal zo zijn eigen redenen hebben om te laten testen;

- klachten

-nieuwe relatie

-geklapt condoom/ geen condoom

-regelmatig wisselende bedpartners

-na vreemdgaan van partner

Hoe ontstaat een soa?

Soa’s worden meestal veroorzaakt door bacteriën of virussen. Die zitten in het slijmvlies, (menstruatie)bloed, sperma of vaginavocht van iemand die besmet is met een soa.

Soa’s kunnen dus overgebracht worden via:

bloed;

menstruatiebloed;

sperma;

voorvocht (vocht dat voor de zaadlozing uit de penis komt);

vaginaal vocht;

vocht uit blaasjes of zweertjes in het slijmvlies.

Je kunt een soa oplopen door onveilig te vrijen met iemand die besmet is. Het is onveilig als er contact is tussen de slijmvliezen van de penis, de vagina, de anus, de keel of de mond. Bijvoorbeeld bij vaginale of anale seks (contact tussen penis en anus) zonder condoom, of bij orale seks (contact tussen mond en geslachtsdelen: pijpen of beffen) zonder condoom of beflapje. Je kunt ook besmet raken als je een vibrator of dildo direct na iemand anders gebruikt.

De soa’s hepatitis B en hiv zijn ook overdraagbaar via bloed, zonder seks. Bijvoorbeeld:

bij een onhygiënisch uitgevoerde tatoeage of piercing;

wanneer iemand het scheermesje gebruikt van een besmet persoon;

wanneer iemand (bij drugsgebruik) naalden of spuiten van een besmet persoon gebruikt.

Sommige soa’s kunnen tijdens de zwangerschap of bevalling van moeder op kind worden overgedragen.

Een soa krijg je niet:

via een hoestbui;

door een insectenbeet;

bij zwembadbezoek;

door uit het kopje van een ander te drinken. Alleen het herpesvirus kan door het delen van kopjes, glazen of bestek op een ander worden overgedragen.

Het virus dat genitale wratten veroorzaakt is het HPV (Humaan Papilloma Virus). Dit virus kan, behalve door vrijen, ook via vingers of handdoeken worden overgedragen.

Schaamluis kan via handdoek of beddengoed worden overgedragen of direct van mens op mens.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb me laatst laten testen omdat mijn relatie over was en ik wel eens wou weten hoe dat nou ging.

Voor jongeren is het gratis.

Ik dacht dat ze op alles gingen testen, maar er wordt doorgaans alleen op chlamydia getest. Dit vond ik vrij apart. De reden is dat dit de meest voorkomende SOA is, maar als ik nou een ander heb weet ik dat alsnog niet. Dus heb daarna gevraagd en ze hebben toen alles getest behalve HIV omdat ze daar bloed voor moeten prikken.

Gelukkig niks aan de hand en weer een ervaring rijker.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Wanneer jouw partner zich laat testen kan het ook zijn dat hij jou verdenkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven