Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
03-11-2017 18:59
"een minuut lopen is beter dan geen minuut lopen"
Precies! Dat zei ik ook nog tegen mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hoor.
Ik prent mezelf bij een duurloop ook altijd in dat ik ga langlopen in plaats van hardlopen. Anders start ik veel te snel en komt er niks terecht van mijn duurloop.
Alle reacties Link kopieren
Voor degenen die in het donker lopen lastig vinden is een hardlooplicht van de Decathlon misschien iets. Ik loop hier op een fietspad en ben beter verlicht dan de fietsers zelf. Ook kun je zien waar je loopt, wat ook prettig is.
Als je bij Decathlon zoekt op LAMP VOOR HARDLOPERS RUN LIGHT KALENJI vind je wat ik bedoel, een link plaatsen lukt me niet.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
https://nl.decathlon.be/lamp-hardlopers ... 3426.html#

Toch gelukt, ik kon het zonder link ook eerst niet plaatsen.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt inderdaad alsof je te snel van start gaat Anoniem. Heb ik ook de neiging toe (veel mensen volgens mij) en bewustwording is een goede eerste stap.

Bedankt voor de tip procrastinator, ik ben op zoek naar betere lampjes. Niet alleen om goed zichtbaar te zijn maar ook om te voorkomen dat ik mijn nek breek over losliggende stoeptegels.

Vandaag een heerlijke training, op gevoel verder gegaan dan ik van plan was en zomaar 7.5 km gelopen. Het lijkt erop dat ik mijn mojo weer terug heb. Toch wonderlijk hoe je energie niveau kan fluctueren in relatief korte tijd.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:57
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:57
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fijne tip, procrastinator, ik ga volgende week eens kijken..

Goed bezig Cerulli!

En wat heerlijk, Anoniem! En een investering in een goed paar schoenen is het zeker waard. Mijn schoenen waren ook rond dat budget.

Ik heb er ook weer een lekker rondje opzitten om de week mee te beginnen. Heerlijk loopweer zeg!
Alle reacties Link kopieren
Net een rondje van 6 km gelopen. Moest onderweg stoppen om even te genieten van de omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Goed zo anoniem! Ik zou gewoon doorgaan met het schema, als het niet lukt kun je altijd nog gaan herhalen.
Ben je geslaagd voor schoenen? Ik heb nog nooit meer dan 140 euro uitgegeven, daar kun je prima schoenen voor kopen. Hoeveel tijd je kwijt bent aan de loopanalyse ligt aan hoeveel schoenen je probeert. Ik zou zeggen, voor een eerste keer, trek een half uurtje uit? Dat moet genoeg zijn.

Ik heb zaterdag en vandaag gelopen, beide keren 3 kwartier en beide keren rond 8,5 km. Gaat prima, niets bijzonders, maar in langere trainingen heb ik momenteel niet zo'n zin.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:58
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook ruim twee maten grotere hardloopschoenen dan mijn gewone schoenen. Volgens mij vallen ze best klein, en tijdens het hardlopen zetten je voeten wat uit en dan moeten de schoenen ook nog goed zitten.
Hardloopsokken zitten ook veel fijner dan gewone sokken.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Anoniem, ik heb normaal maat 39, maar mijn hardloopschoenen (asics gt-2000) zijn maat 41,5. :nut:
Volgens mij gedeeltelijk omdat ze klein vallen en gedeeltelijk omdat je wat meer ruimte nodig hebt. Het wordt volgens mij vaak als tip gegeven bij het kopen van schoenen.

Ik koop mijn schoenen over het algemeen online (altijd hetzelfde model), dus betaal meestal tussen de 60-100 euro.
Ik heb nu ook schoenen van Kalenji erbij, die waren 60 (70?) euro.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:58
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Anoniem/ Tavelgirl, dank voor de felicitaties.

Wat goed zeg dat het gelukt is!
Idd. eerst afstand, snelheid komt later.

Ik heb op basis van een fimpje een paar schoenen gepast. Ik ben gek op de Asics GT 2000-4, ik heb 2 paar van 130 ,00 euro gekocht en een paar weken geleden had ik mazzel toen heb ik er 70 euro voor betaald.
Fijn dat jij geslaagd ben voor nieuwe schoenen.

@Herfstboompje, welkom.
Hardlopen in het donker vind ik eng, dus ik heb dat maar 1 keer gedaan.

@Tyche, ja ik heb er ook erg veel zin in, ik ga er met een groep van mijn werk naartoe.
Lekker hoor hardlopen door de duinen.

@Roos_04, ik heb geen idee wat mijn gemiddelde hartslag is. Sterkte toegewenst.

@Jongensmama, hoe gaat het nu met jou? Kids zijn weer naar school he?

@Poeder, welkom.

@Travelgirl, grappig heel af en toe moet ik ook even stoppen om van de omgeving te genieten.

Zondagmiddag lekker alleen gelopen, 12 km. op de teller. Ging best lekker alleen ik haat stoplichten!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie goed bezig allemaal! :)

Ik ben alweer even niet meer geweest helaas.. Motivatie neemt nogal af met dit koude en donkere weer. Ik moet van mezelf nog minstens 2 keer gaan lopen deze week, maar moet echt even de tijd zoeken daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
@Mriekr, gewoon schoenen aan en gaan! Hahaha.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
@Mother haha die schup onder de kont heb ik morgenavond hard nodig!!
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoenmaat van mijn hardloopschoenen zijn ook anderhalf maat groter dan mijn gewone schoenen schoenmaat! Hier zijn we op't moment enkel aan het goed stevig doorwandelen. Ach, dat is ook goed voor de conditie!
Goed dat je op tijd bent met nieuwe schoenen kopen Anoniem. Toen ik ooit begon met hardlopen, lang geleden, heb ik te lang gewacht met kopen waardoor ik, net toen het lekker begon te gaan, een blessure opliep.

Gisteren heb ik zo lekker gelopen, ik vind het zalig dat het weer kouder wordt. Lekker in mijn lange tight en gaan! Ik ben ook blij dat er inmiddels in mijn schemaatje wat langere blokken beginnen te verschijnen. Ik heb echt wel de tijd nodig om langzaam weer fit te worden, maar oh wat voelt het goed! Het is wel weer bijna tijd om ook met lichtjes en reflectie te gaan lopen. Volgende keer dat ik 's avonds loop zal ik ze erbij pakken.
Ik laat me niet tegenhouden door het donker en loop gewoon door. Ik pas alleen mijn route aan, niet vanwege dat het stil is ofzo, maar ik zie niet goed in het donker en moet dus op verlichte paden lopen.
Alle reacties Link kopieren
@Mriekr, ik ben benieuwd heeft het geholpen?

@Oogjes, ja hardlopen in de kou vind ik ook niet erg. Lekker veel zuurstof in de lucht. In het donker lopen vind ik minder doe ik eigenlijk ook nooit maar verlichte paden die zou ik ook nemen.

Net 7.9 km. raar getal, met loopgroep via mijn werk gelopen. Heerlijk rondje in en door het bos, zon begon nog te schijnen, top en jullie?
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
@Mother, yes ik ben gegaan! Mijn vriend was vandaag vroeg thuis dus we konden rond half 6 eten zodat ik rond half 8 kon gaan hardlopen. Ik ga echt zelden 's avonds, omdat wij dus altijd laat eten en ik nog wel wat aan mijn avond wil hebben, maar nu wel een keer dus. Uiteindelijk 4 km en het ging best goed! Inderdaad lekker om in de kou te rennen, en het miezerde ook nog eens een beetje, dus ik had lekker afkoeling tijdens het rennen. Jij ook goed gedaan trouwens!
Hallo allemaal,
Heb sinds een paar weken het hardlopen ook weer ontdekt. Ooit begonnen met Evy en wat kan ik me dat nog goed herinneren. Die euforie die ik voelde toen ik voor het eerst 5 km liep..! Ben daarna een fanatiek hardloopster geworden en heb meerdere halve en hele marathons gelopen. Maar sinds een jaar of 2 ineens helemaal geen zin meer. Woon sinds een paar jaar in een heuvelachtig gebied en dat loopt voor mij helemaal niet lekker.
Toch miste ik het lopen en nu ben ik sinds 3 weken op zeer regelmatige basis weer begonnen. De eerste 2 keren op de loopband maar inmiddels op de baan die bij mij om de hoek is en waar je 24/7 gebruik van kan maken. Ik loop geen gekke afstanden want ik ben bang dat ik dat niet volhoud. Ik doe om de dag 5 km in rustig tempo (6 min per km). Valt me wel tegen hoe zwaar dat is en hoe ver 5 km eigenlijk is. Het valt soms niet mee om te accepteren dat ik niet meer de loper van vroeger ben die 15 km een korte duurloop vond. Ik kan me daar nu even helemaal niets meer bij voorstellen. Maar het begin is er en ik voel me fantastisch! Voel het in mijn lijf, ik voel me energieker en ik zit ook weer iets beter in mijnbroeken. Het lopen zelf vind ik overigens best saai, maar de afterrunkick is zo fijn.
Hoop hier ook weer wat vaker mee te komen schrijven! Vandaag geen loopdagje maar morgen mag ik weer :)
Alle reacties Link kopieren
Oeh nu voel ik me wel heel sloom tegenover jou greenbean. Ik loop nog maar 7 min per km en dan loop ik al te hijgen :') Ik kan goed begrijpen dat je frustratie voelt dat je niet meer de loper van vroeger bent, maar aan de andere kant vind ik het heel goed dat je weer bent begonnen! Om de dag lopen is best veel dus ik denk dat je conditie snel weer de oude is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven