Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Merkwaardig hoe je prioriteiten in tien jaar tijd kunnen veranderen,

Tien jaar geleden betekende "stappen op vrijdagavond" veel drank, veel sigaretten, en veel junkfood.

Nu betekent het: 8.5 km hardlopen in het donker en de kou, een warme douche en in mijn joggingpak uitrusten met een kopje kamillethee.

Het voordeel is dan wel weer dat ik morgen geen kater zal hebben :yes:
Alle reacties Link kopieren
Na een aantal halve marathons ben ik nu aan het trainen voor de hele in Rotterdam in april. Ik zit nu op ongeveer 28 km en merk dat dat steeds beter en sneller gaat. De komende maanden nog verder opbouwen. De meeste schema’s geven aan dat het voldoende is om tot 33-34 km te trainen maar dan mis je toch nog een behoorlijk deel?

En hoe zetten jullie een route uit? Ik merk dat ik echt vooraf moet uitzetten waar ik heen wil lopen, maar ook dat bijv afstand in googlemaps niet helemaal overeenkomt met afstand die Strava aangeeft.
Alle reacties Link kopieren
Hvg voor een eerste marathon is het fijn voor je zelfvertrouwen een aantal keren een dertiger te hebben gelopen. Maar voor je trainingsopbouw is het absoluut niet nodig. sterker nog ga er maar van uit dat alle trainingen voor een marathon lager dan tweenhalf-drie uur eerder afbraak zijn dan opbouw. Dus met name voor de minder snelle lopers speelt dat.
Training is zoveel meer dan de duur van de langste duurloop. Weekomvang en kwaliteit van de trainingen zijn eigenlijk belangrijker. En hele lange duurlopen behalve dat ze een aanslag op je lichaam drukken ze vaak ook nog eens de weekomvang en de kwaliteit van de trainingen erna.
Route uitzetten in googlemaps heeft heer altijd prima gewerkt. De lengte van de duurloop weet je nooit precies Het gaat tenslotte dan om de duur en door omstandigheden kan het tempo altijd afwijken van het streeftempo. zelf plande ik om die reden mijn route altijd iets te lang. Maar wat scheelt het nu helemaal. Op een lange duurloop kijk je ook niet op een km meer of minder. (ikzelf overigens dat laatste wel , dan zou ik toch echt mijn huis voorbij lopen)
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mapometer om routes uit te zetten, die app/site werkt net iets makkelijker dan Google Maps (ook voor minder fanatieke lopers als ik).
cerulli schreef:
10-11-2017 20:57
Merkwaardig hoe je prioriteiten in tien jaar tijd kunnen veranderen,

Tien jaar geleden betekende "stappen op vrijdagavond" veel drank, veel sigaretten, en veel junkfood.

Nu betekent het: 8.5 km hardlopen in het donker en de kou, een warme douche en in mijn joggingpak uitrusten met een kopje kamillethee.

Het voordeel is dan wel weer dat ik morgen geen kater zal hebben :yes:
Dat klinkt als een heerlijke vrijdagavond! Maar dat begrijpen denk ik alleen mensen die van hardlopen houden :) Mijn vriend begrijpt daar ook niets van, zeker niet als ik in de regen ga hardlopen. Moet altijd even over een drempeltje heen, eerlijk is eerlijk, maar als ik dan eenmaal bezig ben vind ik het eigenlijk best lekker.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je weer begonnen bent, greenbean. Je kan natuurlijk een opbouwfase niet vergelijken met je niveau na jaren trainen, lijkt me inderdaad lastig om dat los te zien.

Hvg, geen verstand van marathontraining. Ik heb twee plekken waar ik meestal loop en waar ik vaste routes of rondjes heb. Ik heb het geluk dat ik de duinen in de buurt heb; daar kan ik met gemak onafgebroken 20 km lopen als ik zou willen, en nog wel meer ook.
Over Strava hoor ik wel vaker dat het iets afwijkt. Ik zou gewoon afgaan op wat je tijdens de training op je horloge ziet.

Ik heb deze week drie keer gelopen: maandag 45 minuten die rustig begonnen maar met uiteindelijk toch wat tempowerk, woensdag 30 minuten snel, en vandaag een duurloop van 70 minuten (nouja, 71 zodat ik op 13 km uitkwam in plaats van 12,8). Vooral vandaag was erg lekker, inclusief de vlagen regen.
What a nuanced anxiety
mriekr schreef:
10-11-2017 20:14
Oeh nu voel ik me wel heel sloom tegenover jou greenbean. Ik loop nog maar 7 min per km en dan loop ik al te hijgen :') Ik kan goed begrijpen dat je frustratie voelt dat je niet meer de loper van vroeger bent, maar aan de andere kant vind ik het heel goed dat je weer bent begonnen! Om de dag lopen is best veel dus ik denk dat je conditie snel weer de oude is.
Ten eerste maakt het helemaal niets uit of je snel of langzaam loopt, het gaat uiteindelijk toch om het plezier. Supergoed van je dus! En ten tweede is 6 min per km voor mij helemaal niet zo rustig als ik zou willen. Ik schreef rustig omdat het vroeger een rustig tempo voor mij was. Inmiddels is het dat niet meer, althans niet op dit moment, en loop ik na een tijdje ook echt wel een beetje te hijgen hoor.

Het lopen is er vandaag niet van gekomen dus ik ga morgen. Heerlijk om de zondag daarmee te beginnen en ditmaal waarschijnlijk niet op de baan maar lekker buiten. Langs de rivier kun je hier goed "heuvelloos" lopen dus dan rij ik daar met de auto naartoe en loop ik daar mijn rondje. Morgen wil ik iets verder gaan, een km of 7 als het lukt.

baukje, wat ontzettend jammer dat je niet meer loopt. Ik hoop dat je je een beetje kan redden. Sporten was je leven begreep ik uit je posts. Sterkte meid!
Alle reacties Link kopieren
Het helemaal stoppen met hardlopen en fietsen is tot nu toe nog niet gelukt. Lopen heb ik teruggebracht tot om de dag een drie kwartier. Fietsen daarin tegen en ik zelfs weer veel meer gaan doen. Maar daar gaat de lol vanzelf wel af zodra ik als het kouder wordt van mijn fiets afvries. Helpt mij nu even om af te kikken van het lopen.
Verder heeft de hond geluk bij de situatie want ik fiets/wandel nu extra met de hond. Maar dat is nu niet bepaald een sportieve uitdaging die ik vooral mis.
Maar het is duidelijk dat ik op de club in ieder geval niet gemist word.
Over 10 dagen worden de instellingen van de pm verandert en de maximale hartslag naar beneden bijgesteld. Weet niet of het lopen dan nog lukt.
Maar wat is er dan met je aan de hand, baukje? Veel sterkte meid :hug: Hopelijk is dit iets tijdelijks?

Ik ben net terug van mijn rondje om het binnenmeer, zo'n 7,5 km. Was even vergeten hoe lekker buiten lopen kan zijn. Ondanks een paar steile klimmetjes heb ik genoten en ging het lekker, lekkerder dan op de baan waar ik vooral aan het tellen ben. Het was wel ontzettend slecht weer, is dat bij jullie ook zo? Veel regen en wind en ik zat op de terugweg in een soort herfststorm. Nu lekker chillen in mijn onesie met een kopje thee, mijn laptop en kat op schoot!
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:58
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sterkte Baukje :hug: De frustratie is goed te lezen in je berichten. Ik leef met je mee, lijkt me vreselijk voor je! Is het echt al zeker dat hardlopen er niet meer in zit of is er nog kans op herstel?

Iemand vroeg tips om routes uit te zetten voor bijvoorbeeld marathontrainingen. Ik gebruik daar vaak Strava voor. Ik volg een aantal marathonlopers op Strava en kijk wat voor rondjes zij lopen. Of ik kijk bij segmenten en bekijk wat loopjes van andere mensen op Strava, vaak vind ik zo wel leuke rondjes. Of ik plak meerdere rondjes aan elkaar, bijvoorbeeld een rondje van 15km aan eentje van 10km (dus kom dan tussendoor in de buurt van m'n huis weer). In het begin gebruikte ik mapmyrun, daar kun je ook rondjes vinden in een bepaald gebied van een bepaalde afstand. 100% accuraat zijn ze niet, maar ze kloppen redelijk. En dan ontdek je weer nieuwe routes. Er zijn trouwens ook altijd georganiseerde duurlopen in het voorjaar en najaar als voorbereiding op marathons. Bijvoorbeeld via road2rotterdam. Dat vind ik ook erg leuk, dan loop je in een heel ander gebied met mensen met hetzelfde doel.

Ik ben weer wat fanatieker aan het hardlopen. Over 2 weken heb ik een 25 km loop, en ik moet toch de finish halen ;-) Heb afgelopen week in het buitenland gelopen omdat ik daar zat voor werk, altijd leuk om te zien hoe de locals daar hardlopen (in dit geval veeeel langzamer dan in Nederland!). En gisteren een trailrun gedaan in de duinen, super leuk! Lekker over heuveltjes crossen, op een gegeven moment liepen er allemaal herten met ons mee, prachtig. In totaal 16 km gelopen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Wat klinkt dat heerlijk gioia! En ja, het is altijd weer een kunst om geschikte rondjes te vinden voor je marathontrainingen. Ik liep daar altijd mee te klunzen. Had ik een mooie route gevonden op internet en dacht ik te weten hoe ik moest lopen, maar dan liep ik toch verkeerd waardoor ik niet uitkwam. Ben je ineens 3 km eerder alweer thuis. Echt waardeloos is dat, want zie dan nog maar eens de motivatie op te brengen die laatste km´s te lopen als je er al 25 of meer gedaan hebt.

Ik ga zometeen weer lopen: dit keer weer op de baan want dat is wel lekker makkelijk. Mijn gebruikelijke afstand, dus 5 km. Wacht nog even op de DHL-man die hier een pakketje komt afleveren en dan ga ik!
Alle reacties Link kopieren
Heb daar nooit geen moeite mee gehad om geschikte rondjes te vinden. Voordat je rondes van 25 plus km gaat lopen heb je al zo veel trainingen achter de rug dat je van elk lusje bijna feilloos de afstand kent. De rondjes worden langzaam groter dus dan is het een kwestie van een extra lusje of een afslag verder.
En tijdens weekendje weg deed ik gemarkeerde routes in het bos of fietsknooppunten routes.
Iedere keer hetzelfde rondje gaat enorm vervelen, ik zocht daarom naar nieuwe routes en dan verdwaalde ik nog wel eens onderweg:-)

Gisteren nog 5 km op de baan gelopen en ik had voor het eerst het gevoel dat ik nog veel verder kon. Was niet moe na afloop. Eindelijk! De eerste paar keren had ik het zoooo zwaar en leek er aan die 5 km geen einde te komen.
Alle reacties Link kopieren
@Mriekr, wat goed dat jij toch bent gegaan. Toch weer 4 km. op de teller.

@Greenbean, welkom.

@Hvg2017, welkom.
In mijn hoofd plan ik de route die ga lopen.

@Gio, 25 km. topper, succes met de voorbereidingen.

Afgelopen zondag 8 km. op de teller in de stromende regen, love it!

Gaat er nog iemand zondag as. meedoen aan de zevenheuvelenloop?
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Deze week al weer 2 trainingen afgewerkt. Vandaag heerlijk in de miezer regen gelopen met mij loopgroep. Voor mij motivatie is de loopgroep goed. Merk dat ik een stok achter de deur nodig heb. En ook iemand die mij motiveert om mijn grenzen te verleggen. Vandaag met de groep 13 km gelopen. Blijf het grappig vinden dat ik nog geen jaar geleden al trots was op de 3 km.
Ik loop opdit moment nog mijn vaste rondjes. Maar misschien moet ik mij ook eens verdiepen in andere routes. Ik weet dat ervanaf mijn voordeur verschillende mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Greenbean dat moet je ook zeker niet doen elke keer hetzelfde rondje. Maar als je dat van begin af aan doet dan en je in je eigen loopgebied toch op een gegeven moment iedere stoepstegel/bospaadje? Het ergste wat er dan kan overkomen is dat je extra lusje net iets de groot of te klein is.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem123456123456 schreef:
15-11-2017 19:06
Ga je meedoen Mother? Ik woon in dat gebied en lijkt me erg leuk om mee te doen, maar kan nog lang geen 15 km lopen. Volgend jaar ga ik ook meedoen!
Ja, ik heb er zin, ga jij mij aanmoedingen? Hahaha.
O leuk misschien zie ik je volgend jaar.
mother2009 wijzigde dit bericht op 17-11-2017 16:21
2.68% gewijzigd
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Vandaag in mijn pauze een rondje van ca. 6 km gelopen. Ondanks dat dit soort `korte` loopjes me inmiddels goed afgaan werkt het bij mij wel om niet te hard van stapel te lopen en om de dag rond zo´n 5 tot 6 km te lopen. Dan ben ik snel klaar en ik merk dat het vaste ritme me goed doet. Dat was in de afgelopen jaren vooral het probleem, dat ik geen vast ritme meer had. Dan liep ik af en toe een flinke afstand en dan ineens een paar weken niet meer. Ik hou dit nu al een maand vol en het bevalt me goed. Ik hoop echt dat dit me helpt om dit ritme vol te houden. En om dan, wie weet, ooit weer een halve marathon te lopen....
Ik moet zeggen dat het echt begint te kriebelen als ik zie hoe veel sommigen van jullie lopen. Dan wil ik ook weer!
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:12
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand nog de 7 heuvelen loop gelopen ?

Ik heb net een snel klein rondje gedaan. Deze keer zonder Evy gelopen, maar had een fietsend jongetje naast mij. Die mij continu er op wees dat ik een
slome slak was en dat ik hem niet bij kon houden. Dus een hele effectieve interval training gehad. Als beloning mocht ik een glaasje water😂😂😂😁.
Alle reacties Link kopieren
@Mother hoe ging het vandaag?

@Travelgirl hahaha dat is nog eens een goede schop onder de kont

Ik heb vanochtend 4.15 km gelopen aan een stuk! Normaal moet ik toch altijd wel 1 of 2 keer tussendoor wandelen om op adem te komen, maar vandaag niet :) Ik loop nog steeds niet heel snel, maar ik wil eerst trainen om de 5 km in één keer te kunnen rennen zonder te stoppen. Ik loop daarnaast echt nooit op zondag, maar mijn vriend moest vanochtend vroeg op om te voetballen en ik moest toch aan mijn scriptie werken, dus het vroege opstaan kwam eigenlijk wel goed uit. Maar gok dat op de zondag rennen toch geen routine gaat worden hihi
Goed gedaan Mriekr!

Travelgirl, fijn zo'n minicoach naast je :)

Ik heb vanochtend vroeg alweer zo'n 5 km gelopen. Ik zat in een hotel en het ontbijt was daar maar tot 10 uur en omdat ik liever na het hardlopen rustig wilde ontbijten was ik al vroeg onderweg. Viel nog best tegen, het ging in ieder geval niet zo lekker als de afgelopen paar keer. Het waren ook meer hellinkjes dan normaal. Na afloop toch een goed gevoel en blij dat ik al zo vroeg gegaan ben, want anders zit ik er de hele verdere dag tegenaan te hikken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven