Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Balen thuis, dat het niet helemaal zo ging als gehoopt. Vervelend he dat dingen zoals je cyclus zoveel invloed kunnen hebben. En dan was het ook nog eens zo warm.. gaaf dat een tweede snel gaat volgen, en dat deze je extra motiveert in je trainingen! Weer een ervaring rijker om van te leren :cheer: . Super prestatie hoe dan ook! :kneel:

Eva, gaaf dat je een trail gaat lopen deze zomer. Welke ga je doen? Sporten is idd een heel goed medicijn. Overspannen raken gebeurde op het moment dat ik geblesseerd raakte in november. Mijn uitlaatklep was weg. Hier vermoedens (ook uitgesproken) van ADD. Hoe lang weet je dat je ADHD hebt? Was dat als kind al bekend? Wat je schrijft over remming en zelfbeheersing is erg herkenbaar. Ben nu ook onder behandeling en ben benieuwd hoe dat me helpt. Eerste advies van de psych: zorgen dat je lichamelijk weer in orde bent zodat je kunt hardlopen :$ Lekker zeg, dat je er nu meer van geniet nu je niet meer zo focust op tijd. Ik herinner me nog wel dat je schreef dat je hardlopen eigenlijk helemaal niet leuk vond maar het wel vol wilde houden. He, en dat doe je dus al mooi een jaar!!!
Noctua ik stuur je even een pb.
Alle reacties Link kopieren
Thuis, gefeliciteerd met je halve! Knap dat je toch door kon gaan!

Eva, fijn dat je er weer bent!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Eva_83 schreef:
23-04-2019 07:41
Noctua ik stuur je even een pb.
Ha Eva, ik zie (nog?) niks. Is dan niet doorgekomen denk ik?
noctua schreef:
23-04-2019 11:26
Ha Eva, ik zie (nog?) niks. Is dan niet doorgekomen denk ik?
Pfoe dat lukt me op de één of andere manier nooit. .
Kun je mij misschien even een bericht sturen eerst? Misschien lukt het dan
Eva_83 schreef:
23-04-2019 11:43
Pfoe dat lukt me op de één of andere manier nooit. .
Kun je mij misschien even een bericht sturen eerst? Misschien lukt het dan
Verzonden.
Alle reacties Link kopieren
Lees hier over de invloed van de cyclus op het hardlopen. Nu wil ik jullie niet ontmoedigen maar de echte invloed begint pas na het verdwijnen van de cyclus. De eerste 1 1/2 jaar dacht ik dat ook dat wel mee viel. En ondanks dat ik behalve wat extra opvliegers (die ik mijn hele leven gehad althans sinds mijn eerste zwangerschap en tijdelijk alleen wat meer voorgekomen zijn) gemakkelijk door de overgang kom/ben gekomen heb ik toch het idee dat vanaf dat moment het lopen ineens een stuk zwaarder/vermoeiender is. Of eigenlijk dat ik sindsdien veel heb moeten inleveren.
Dus misschien helpt dat jullie als je een slechte dag hebt bij het hardlopen door de cyclus, die pieken naar beneden zitten altijd nog hoger dan wat het tijdens-na de overgang wordt.

Ben sinds mijn dnf van mijn laatste wedstrijd weer keihard aan het trainen voor een volgende wedstrijd. De warmte van afgelopen dagen was even een extra uitdaging want daar moet mijn lijf weer echt aan wennen zodat de pacemaker zich weer goed instelt. Maar ik verbaas mezelf hoe ik mij in ieder geval niet heb laten ontmoedigen door die dnf maar mijn motivatie misschien zelfs wel nog groter heeft gemaakt.
dianaf schreef:
23-04-2019 10:21
Thuis, gefeliciteerd met je halve! Knap dat je toch door kon gaan!

Eva, fijn dat je er weer bent!
:hello: Hoi Diana!

Las ik nou dat je een marathon hebt gelopen? :woa: :woa: Knap!
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-04-2019 09:35
:hello: Hoi Diana!

Las ik nou dat je een marathon hebt gelopen? Knap!
Jaaaa, die van Rotterdam. Was denk ik wel eens maar nooit meer, want lopen gaat wel, maar voelt wel als een oud wijf, traag en moeizaam. Dus ik of ik het er nog een keer voor over heb...
De zomertrails komen er weer aan en die vind ik erg leuk, maar kweetniet of het allemaal op tijd weer normaal is. Anders wordt het teveel ploeteren, das ook niet leuk.

Wat leuk dat je een trail gaat lopen! Op de weg ben ik toch wel meer gefocust op tijd en bij een trail veel minder. Ook omdat ik vaak ook nog een beetje wil genieten van de omgeving. En die zachte ondergrond is ook erg prettig. Welke ga je doen?

Baukje, fijn dat je de motivatie nog steeds hebt ondanks de dnf. Het kan inderdaad twee kanten op gaan.
Dat de overgang invloed zal hebben op het hardlopen, wil ik best geloven, je lijf verandert toch behoorlijk. Nou ja, ik hoop dat het nog wel een jaar of 15 duurt vóór ik er last van ga krijgen.

Hardlopen en ongesteld zijn, gaat bij mij meestal goed. Alleen een keer tijdens een lange duurloop en heel warm weer, toen was het geen succes. Was namelijk ook nog eens dag één en die is bij mij het ergste qua verlies. Als ik ongesteld ben, moet ik gewoon meer drinken dan normaal en dat ging toen verkeerd. Als het ergste voorbij is gaat het vaak wel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Diana nou respect hoor!
Ik meen me te herinneren dat het die dag erg warm was.
En wat een afstand zeg!
Logisch dat dat zwaar is.
Hopelijk heb je er toch nog van genoten, wordt je erg vermaakt onderweg door het publiek?
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-04-2019 14:55
Diana nou respect hoor!
Ik meen me te herinneren dat het die dag erg warm was.
En wat een afstand zeg!
Logisch dat dat zwaar is.
Hopelijk heb je er toch nog van genoten, wordt je erg vermaakt onderweg door het publiek?
Jaaaa... het was echt warm, ruim 21 graden. Maar het publiek maakte het voor mij helemaal goed. Ik heb ook zeker tot een km of 32 gewoon prima (rustig) gelopen, toen begon te boel wat te verzuren. Ik had ook familie/vrienden langs de kant staan, dus dat was extra tof. Maar ze weten wel hoe ze er een feestje van moeten maken vooral de laatste paar kilometers!

Maar waar ga jij je trail lopen?!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lijkt me erg motiverend bij zulke grootschalige evenementen. Leuk om een keer meegemaakt te hebben.
Mijn vader, schoonvader en schoonzus hebben de kustmarathon in zoutelande gelopen, ook publiek, maar ik denk veel kleinschaliger.

Die trail is pas in augustus en ik ben voornemend om daarvoor te trainen, of het ook gaat lukken is even afwachten, want nog niet veel trails gelopen. Vorig jaar heb ik de 6,5 kilometer gelopen in 37.37 min en was daar erg tevreden mee.
Maar sinds ik niet meer met tijd bezig ben, heb ik zin om voor 12 km te gaan trainen :-).
Kleinschalige trail in westenschouwen.
Alle reacties Link kopieren
@Dianaf, topper gefeliciteerd.

Zo, vanmiddag heerlijk gelopen met loopgroep 8.3 km. door het Haagse Bos, douchen nu nog even werken.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Jeej door weer en wind; les 8!!

In januari liep ik met heel veel moeite les 1 dus ik ben ultra trots!!
Goed gedaan Smam!


Ik heb heerlijke training gehad voelde wel even soms dat ik maandag halve had gelopen haha maar niet onprettig. Het was fijn!
Alle reacties Link kopieren
@Smam1517, goed bezig!

@Thuis-in-eigen-huis, fijn is dat he, hoeveel km. heb jij gelopen?
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Het was interval 5x200m, 4x400m, 3x600m, en dan nog in en uitlopen erbij. Ongeveer 7km.

Ik loop 2x in de week bij vereniging en de afstanden liggen dan tussen 6 en 12km per keer, want het is vaak interval training. Duurlopen doe ik zelf in het weekend altijd (of wedstrijd dus). :)
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
25-04-2019 15:48
Lijkt me erg motiverend bij zulke grootschalige evenementen. Leuk om een keer meegemaakt te hebben.
Mijn vader, schoonvader en schoonzus hebben de kustmarathon in zoutelande gelopen, ook publiek, maar ik denk veel kleinschaliger.

Die trail is pas in augustus en ik ben voornemend om daarvoor te trainen, of het ook gaat lukken is even afwachten, want nog niet veel trails gelopen. Vorig jaar heb ik de 6,5 kilometer gelopen in 37.37 min en was daar erg tevreden mee.
Maar sinds ik niet meer met tijd bezig ben, heb ik zin om voor 12 km te gaan trainen :-).
Kleinschalige trail in westenschouwen.
De kustmarathon is echt vele en vele malen leuker dan de marathon van Rotterdam. En wat betreft grootte in vergelijking met Rotterdam heel klein maar met ruim 1000deelnemers op de marathon afstand zeker geen klein evenement. Ik loop vaak genoeg marathon met maar een paar honderd deelnemers.
De trail is dat de trail by the sea? Heb daar een keer de marathon afstand gelopen. Geweldige en uitdagende trail. Ik geloof dat ik nog nooit zo lang over een marathon had gedaan als daar maar toen stormde het ook echt en op het strand werden we compleet gezandstraald.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

In een eerder deel heb ik al eens sporadisch meegeschreven, maar door een blessure heb ik het hardlopen toen een half jaar op een laag pitje moeten zetten. Met behulp van een goede fysio en laaaaaangzaam opbouwen (heel frustrerend!) Nu weer terug op het niveau waar ik ooit was, zelf iets verder nog wel.

Mijn doel toen was 10 EM, en dat is me dit voorjaar bij een run gelukt. Nu aan het doortrainen naar een halve marathon, zo tof!

Tijdens het trainen naar de 10 EM toe, nam ik eigenlijk nooit iets van eten/gelletje of drinken mee. Ik at een half uur voor mijn training iets en heb altijd een bidon met water klaar staan voor als ik thuis kom. Tijdens de run wel gebruik van drinkposten gemaakt en beviel eigenlijk wel goed. Ik vermoed dat het, nu ik de km's nog verder uit ga breiden, misschien wel verstandig is iets mee te nemen? Vanaf welke tijd/afstand nemen jullie iets mee en wat neem je dan mee?

Ik zal hier later bij lezen en ook op anderen reageren! Sta nu startklaar voor een rondje.
baukje schreef:
26-04-2019 19:01
De kustmarathon is echt vele en vele malen leuker dan de marathon van Rotterdam. En wat betreft grootte in vergelijking met Rotterdam heel klein maar met ruim 1000deelnemers op de marathon afstand zeker geen klein evenement. Ik loop vaak genoeg marathon met maar een paar honderd deelnemers.
De trail is dat de trail by the sea? Heb daar een keer de marathon afstand gelopen. Geweldige en uitdagende trail. Ik geloof dat ik nog nooit zo lang over een marathon had gedaan als daar maar toen stormde het ook echt en op het strand werden we compleet gezandstraald.
Nee niet trail by the sea .
Is me wel bekend, vlakbij waar ik woon :)
Ik geloof het graag dat het bizarre weersomstandigheden kunnen zijn met gezandstraalt worden erbij :).
Zeeland is prachtig, mooie natuur, maar ook heftige weersomstandigheden soms bij de kust.
De kustmarathon is inderdaad erg mooi parcours.
Kan me wel voorstellen dat het nog een stuk zwaarder is dan andere marathons op de weg ivm de kilometers over het strand.
Mijn schoonvader is verslaafd, die gaat m dit jaar voor het derde jaar achter elkaar lopen, als trotse Zeeuw :)
Bezig_bijtje86 schreef:
27-04-2019 10:56
Hoi allemaal,

In een eerder deel heb ik al eens sporadisch meegeschreven, maar door een blessure heb ik het hardlopen toen een half jaar op een laag pitje moeten zetten. Met behulp van een goede fysio en laaaaaangzaam opbouwen (heel frustrerend!) Nu weer terug op het niveau waar ik ooit was, zelf iets verder nog wel.

Mijn doel toen was 10 EM, en dat is me dit voorjaar bij een run gelukt. Nu aan het doortrainen naar een halve marathon, zo tof!

Tijdens het trainen naar de 10 EM toe, nam ik eigenlijk nooit iets van eten/gelletje of drinken mee. Ik at een half uur voor mijn training iets en heb altijd een bidon met water klaar staan voor als ik thuis kom. Tijdens de run wel gebruik van drinkposten gemaakt en beviel eigenlijk wel goed. Ik vermoed dat het, nu ik de km's nog verder uit ga breiden, misschien wel verstandig is iets mee te nemen? Vanaf welke tijd/afstand nemen jullie iets mee en wat neem je dan mee?

Ik zal hier later bij lezen en ook op anderen reageren! Sta nu startklaar voor een rondje.
Leuk zeg! Veel succes met je training voor een halve marathon.
Hoe gaat het nu na je blessure?
Geen klachten meer?
Ik heb al vanaf begin gevoelige schenen en voel ze eigenlijk altijd wel lichtjes.
Helaas moet ik dus echt rustig aan doen.
Wil ook graag trainen voor een halve marathon maar of het gaat lukken met die schenen, geen idee .
Alle reacties Link kopieren
Eva_83 schreef:
27-04-2019 13:41
Leuk zeg! Veel succes met je training voor een halve marathon.
Hoe gaat het nu na je blessure?
Geen klachten meer?
Ik heb al vanaf begin gevoelige schenen en voel ze eigenlijk altijd wel lichtjes.
Helaas moet ik dus echt rustig aan doen.
Wil ook graag trainen voor een halve marathon maar of het gaat lukken met die schenen, geen idee .
Dank je! Nog geen halve gepland hoor, eerst maar eens zien of ik die afstand haal en dan bekijken of er een leuke run in de buurt op het programma staat. Zo heb ik dat ook met de 10EM gedaan.

Ik had een 'lopersknie'. Ik loop nu weer volledig pijnvrij, maar ben wel in frequentie wat geminderd. Loop nu de 1e week drie keer en de andere week twee keer. Als ik weer eens eigenwijs ben en toch die 3e keer ga, dan voel ik hem gelijk weer. Ook blijf ik de oefeningen die ik van de fysio heb geleerd 2x per week herhalen. Ik denk dat dat ook wel scheelt.

Schenen heb ik nooit last van gehad gelukkig. Heb je het op iedere hardloopschoen? En ben je snel aan het opbouwen? (Weet niet hoe lang je al loopt, ik moet nog teruglezen haha) Langzaam opbouwen is bij mij wel de sleutel. Ik heb ruim een jaar gedaan over 0 naar 10 km, daarna (blessure niet meegerekend) ook nog een half jaar tot de 10EM. Conditioneel zou ik wel sneller op kunnen bouwen, maar dan vinden mijn gewrichten niet tof.

Als je mij twee jaar geleden zou zeggen dat ik ooit richting een halve marathon zou trainen, zou ik je uitgelachen hebben. Ik moest (geen geintje) even gaan zitten als ik vanaf beneden naar zolder liep. 3 minuten rennen waren hel en een half uur aan 1 stuk rennen leek mij onmogelijk.
Gelukkig ben je nu klachten vrij .
Ik heb altijd hardgelopen met tussenpozen van een paar jaar niet (zwangerschappen etc)
Vorig jaar april ben ik weer opnieuw begonnen met opbouwen via een cursus naar 5 km en daarna naar 10 km .. door klachten weer terug naar maximaal 5 km en nu loop ik steeds tussen de 5 en 7 km.
Wil graag uitbreiden maar voel mijn schenen eigenlijk bijna altijd wel lichtjes (niet echt een blessure, mijn moeder is fysiotherapeut)..
Heb dit al vanaf het begin en heb echt rustig opgebouwd.
Vorige week eigenwijs 2 dagen achter elkaar gelopen en dan voel ik mijn schenen ook weer een beetje ..
Ik doe nu ook niet meer 5 km in 28 min zoals vorig jaar maar in 32 min (conditioneel red ik 28 min maar dan gaan mijn schenen protesteren :( )
Ook verschillend schoeisel geprobeerd.
Tempo aanpassen helpt wel flink en op bosgrond lopen ipv asfalt.
Morgen staat een rustig duurloopje van 7 km op de planning .
Alle reacties Link kopieren
Bezig_bijtje86 schreef:
27-04-2019 10:56

Tijdens het trainen naar de 10 EM toe, nam ik eigenlijk nooit iets van eten/gelletje of drinken mee. Ik at een half uur voor mijn training iets en heb altijd een bidon met water klaar staan voor als ik thuis kom. Tijdens de run wel gebruik van drinkposten gemaakt en beviel eigenlijk wel goed. Ik vermoed dat het, nu ik de km's nog verder uit ga breiden, misschien wel verstandig is iets mee te nemen? Vanaf welke tijd/afstand nemen jullie iets mee en wat neem je dan mee?
In trainingen neem ik vanaf 90-100min wat sportdrank mee. Tenzij het echt heel warm is dan wil ik ook op kortere afstanden wel wat drinken meenemen. Bij wedstrijden bij afstanden voorbij de halve marathon. Als het heel warm is pak ik bij de posten op de halve ook wel wat drinken. In principe loop ik altijd enkel op sportdrank. In trainingen op isostar endurance, in wedstrijden op Maurten. Bij ultra afstanden zorg ik dat ik ook altijd wat dadels en minimarsjes en eventueel zachte reepjes met cafeïne bij de hand heb. Ik haal mijn energie wel uit de sportdrank maar de maag wil soms wat vastigheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven