Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Animal, fijn dat je nu blessurevrij kunt lopen. Wat doe je nu anders als ik vragen mag?

Eviva, ik heb me ingeschreven voor 8.8 en 10km. Ik ga gewoon lekker trainen en als die afstand nog te ver is, kan ik altijd een kortere afstand doen.
Animal: welkom! En succes met je doelen.
Ik heb ook een half jaar lang last gehad van schenen.
Nu gelukkig nog zelden last.
Als ik me niet vergis is Kadanz een meneer. :-).

Multomap: dat zijn mooie afstanden! Leuk!! Is het vlak of heuvelachtig?
Alle reacties Link kopieren
Beide lopen zijn vrij vlak. De bridge to Bridge gaat, zoals de naam al aangeeft, over 2 bruggen maar die zijn niet heel steil en prima te doen.
Leuk multomap! :-).
Mooi doel om voor te trainen.
Er lopen hier nog wat andere 'meneren' rond hoor, maar wat mij betreft is iedereen op het anonieme internet gender-neutraal :-D

Mooi streven Eviva, de tien binnen het uur. We houden je er aan!!
Ik heb me net ingeschreven voor een 10 km race over twee weken, dan heb ik weer iets om op te focussen, anders ga ik alleen maar zitten luieren op vakantie en dat kan niet de bedoeling zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kadanz in dit topic ben jij momenteel volgens mij wel de enige man die meeschrijft. Maar je weet natuurlijk nooit welke persoon achter een bericht zit. Hoewel het hardloopwereldje schijnbaar toch niet zo groot is en ik al meerdere dames hier ook daadwerkelijk ontmoet heb.

Animal welkom. Als je tevreden bent met dit tempo dat is het natuurlijk goed. Maar waarom de conclusie getrokken dat je niet sneller kunt worden. Als je een halve 'met gemak' kunt lopen betekend dat je conditioneel nog veel reserves hebt. Alleen moet je er wel gericht op trainen om dat om te zetten in daadwerkelijk snellere tijden. En ook een diesel kan snel gaan alleen heeft die wat meer opwarmingstijd nodig. Hoe korter de wedstrijd afstand hoe langer ik van te voren in moet lopen.

Volgend weekend de roparun. Is voor mij de eerste keer dus toch best wel spannend hoe ik dat ga verteren. De loopkm's op zich zullen het probleem niet zijn. Maar het van zaterdagochtend 4 uur tot maandag eind van de middag continu in de weer zijn zal een ware aanslag worden op al mijn reserves. Toch heb ik er echt zin in. En het op die manier afzien maakt het denk ik ook tot een speciaal evenement.
Alle reacties Link kopieren
LilyP schreef:
02-06-2019 13:48
Welke app is dat, als ik vragen mag? Ik ben op zoek naar iets soortgelijks.
Interval Timer. Het invoeren is wat werk, maar verder werkt het wel goed. Je kunt er nog een playlist aanhangen, maar niet via spotify helaas. Als je zoekt op Interval timer zijn er meerdere te vinden.

Had eerst Runify (samen met spotify oid), maar daar konden rustmomenten max op 1,30 minuten worden ingesteld. Dat duurt in mijn schema nog wel even.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Kadanz: Okee, wij zijn hier gewoon genderneutraal ;-) Veel makkelijker!

Multomap, ik ben bij een sportfysiotherapeut geweest en die heeft mij vertelt hoe ik moet hardlopen. Ik vraag me achteraf af, of ik uberhaupt wat goed deed... Zo erg is het ook weer niet, maar dat ik daarmee klachten kreeg, was niet zo gek. Ik hoor sinds die tijd wel vaker van hardloopmaatjes dat ik zo mooi loop en dat het er allemaal zo veel makkelijker uit ziet dan voorheen. Die complimenten heb ik dus in ieder geval binnen en dat met zo goed als blessure vrij lopen, is wel erg fijn. En veel krachttraining voor stabiliteit van de romp, die ik allemaal nog steeds 1-2 x per week doe.

Baukje, als ik zie hoe hard ik nu loop, vergeleken met in het begin, is dat al een stuk harder. Maar toch ben ik (bijna altijd) de langzaamste bij onze hardloopclub. Volgens de sportfysio moeten daar alleen maar toppers lopen als ik de langzaamste ben. Ik train 2 x per week interval (want daar zou je sneller van worden) en 1 (soms 2) x per week een duurloop. De loop waar ik 59 min op de 10 km had, had ik vorig jaar 1 uur en 9 seconden. Dus het afgelopen jaar ben ik wel duidelijk sneller geworden. Maar echt snel, het zit er gewoon niet in. Ik denk dat ik pas na 4 jaar geen moeite met had met het fenomeen interval training. De laatste 2 jaren kan ik er pas de lol van in zien (het nut zag ik er al weer eerder van in) en kan ik ook na de training zeggen dat ik het echt leuk vond. Ik heb me opgegeven voor een 2 mijl hier in de buurt en mijn loopmaatje zei wel: volgens mij loop je liever een halve marathon! Ja dus. Ik doe mee, goed voor de bekendheid van de club, maar ik zie er eigenlijk een beetje tegenop. De laatste keer dat ik mee deed, was ik bij lange na niet de laatste en ik hoop dat er nu weer veel meer langzamere mee doen, dan loop ik gevoelsmatig veel fijner. Stom he, dat het me niet uitmaakt dat ik op een HM bij de laatste lopers hoor, maar bij de 2 mijl wel. Met dat ik dat met gemak loop, bedoel ik dat ik de rest van de dag nog kan functioneren ivm op de bank hangen en in slaap vallen. En als ik een lekker tempo loop, kan ik ook nog een eindsprint in zetten. En ja dan had ik dus harder kunnen lopen. ,;-)
Net 4.28 km hardgelopen.
Wilde 6 km maar meer zit er echt even niet in door de bijwerkingen van mijn medicatie.
Zo hoop ik het Hardlopen toch beetje bij te houden 2 a 3 x pw
Vandaag globalrun day en gisteren stond eigenlijk loopje op de planning maar code oranje gooide roet erin (ben op Texel op vakantie)
Vanochtend dus lekker voor het ontbijt 13,5km (1uur12) gemaakt, vond het wel vrij benauwd maar wel heerlijk ontspannen gelopen!

Marathon Hoorn was afgelast en ik zou daar de halve doen, maar niet dus... erg balen... zondag wel zelf eindje (8km) gelopen ook maar was echt erg warm dus ach.

Morgenavond weer lekker naar hardlooptraining! :D
Spannend en heftig zo'n Roparun Baukje.
Volgens mij doet mijn schoonzus ook mee.
wel heel leuk :)

Goed gelopen Thuis! Veel plezier op Texel.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat lekker en het wordt steeds gemakkelijker, het lijkt wel vanzelf te gaan. Ik ben dus nog aan het opbouwen naar de 5km met Evy. Iedere training loop ik toch weer sneller.
Gisteren was het alleen echt heel zwaar. Mijn benen waren zwaar, ik vond het zwaar. Was direct vanuit het werk gegaan, want ik wilde code oranje voorzien. Vervolgens liep ik in de volle zon bij 29 graden op een vrij nuchtere maag, niet zo’n succes dus. Ik dacht bij mezelf, het kan niet altijd feest zijn en het moet toch ook eens zo zijn dat ik een keer een training wat langzamer loop. En dan blijkt aan het eind van de training dat ik dan toch weer sneller heb gelopen. Liep nu 4,5km in de 29 minutentraining. Ik ben super trots op mezelf dat ik het nu al 2 weken 3x per week volhoud. :-)
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
Alle reacties Link kopieren
Lekker bezig allemaal!

@ Animal: fijn dat het zo'n verbetering heeft gebracht en dat je zo lekker kunt lopen nu.

Ik merk zelf dat ik 10 kilo ben afgevallen in mijn hardlopen. Heb nu meer het idee dat ik hardloop ipv dat ik mezelf voortsleep en overal achteraan sjok.

Vandaag de Bedriegertjestrail gelopen. M'n eerste trail. Hij was 6km en parcours was mooi, lekker veel bos. Heb er zo'n 42 minuten over gedaan.
Nu weer flink trainen voor de TT-run.
Alle reacties Link kopieren
Zo, 9 km. intervaltraining met de loopgroep van mijn werk door het bos, beste training ooit! Ik had een week niet gelopen, maar ik fiets wel elke dag naar mijn werk. 10 km.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Yes!!
Na al die slechte trainingen van afgelopen periode was ik boos.
Dus ik had een "go for it" mindset.
En voor mijn doen een prima 5 km gelopen in 29.02 min..
Geen PR want vorig jaar was conditie beter maar wel beste 5 km tijd van dit jaar en reuze blij :-)
Goed bezig allemaal!

Ik heb gisteren in de regen en storm gelopen. Man en kind verklaarden me voor gek dat ik naar buiten ging, maar toch gegaan. En het was juist heerlijk!

Lekker gelopen en zo fijn dat ruige weer, de zee zo tekeer zien gaan. Rondje van 12 km gedaan in 1 uur en 20 min.
Vanochtend duurloop gedaan, geen zin met de deur uitgaan, toch gegaan.
Wel blij mee, lekker gelopen, wel klein rondje :)
12,7km in 1uur12 (waarvan 11km in 60min, ik word ook sneller in mijn duurlopen) :)
Eviva_83 schreef:
09-06-2019 12:11
Yes!!
Na al die slechte trainingen van afgelopen periode was ik boos.
Dus ik had een "go for it" mindset.
En voor mijn doen een prima 5 km gelopen in 29.02 min..
Geen PR want vorig jaar was conditie beter maar wel beste 5 km tijd van dit jaar en reuze blij :-)
Goed gedaan!
Thuis-in-eigen-huis schreef:
09-06-2019 12:29
Goed gedaan!
Dankjewel , jij ook super goed gedaan!
Zo fijn om lekker te kunnen lopen .

Allemaal goed gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Even wat frustratie afschrijven hoor!

Gisteren spontaan besloten om vandaag een loop van 5km te doen. Op de site stond al dat de werkelijke afstand iets korter was, zo'n 4.8 km. Ik wilde eigenlijk gewoon lekker gaan genieten en niet op tijd letten maar stiekem wil ik toch altijd voor een goede tijd gaan. Het ging erg goed al ging ik iets te hard van start maar toch lekker gelopen.
Kom ik bij de finish, staat m'n horloge op 4.9km dus ik wilde nog 100 meter doorlopen zodat ik een tijd op de 5km zou hebben. En ik zat nog ruim onder m'n PR dus ik was bezig om weer een record te lopen.
Maar helaas, direct na de finish stond het al vol met lopers en er was geen ruimte om door te lopen.
Ik had gewoon m'n PR weer enorm kunnen verbeteren maar dat lukte dus niet. Daar raak ik dan wel wat gefrustreerd van.

Gelukkig overheerst het fijne gevoel van de gezelligheid met m'n maatjes, het lekker lopen, het mooie weer en het was een leuke route. Dus ik ga het niet laten verpesten doordat ik niet de 5km vol heb kunnen maken maar jammer vind ik het wel.

Nu weer lekker trainen. Binnenkort de TT-run en die is 8.8 dus niet echt een loop om serieus met tijden bezig te zijn. Dat doe ik bij de volgende 5 of 10km wel weer. Ben allang erg blij dat het lopen zo goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk gezellig topic is dit! Ik ben een heuse echte beginner, vandaag training 2 van fitop4 gedaan. Is op klassieke muziek, en gaat in negen weken naar 30 min nonstop lopen. Ik ken mezelf, dus ik heb alle 27 trainingen al ingepland in de agenda, een vaste dag lukt niet vanwege gezinsleven, maar drie keer per week wel. Vandaag was 6x (2 min wandelen-2 min hardlopen) en dat ging heerlijk.
Ik ben niet zo'n meeschrijver, maar volg het topic zeker wel, en kom misschien ook wel eens met een vraag langs :$
En door jullie enthousiasme stiekem al gekeken welke loopjes er in het najaar in de buurt zijn om een 5 km te lopen... Maar eerst maar eens die 9 weken volmaken ;-D
.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer, Multomap! Maar fijn dat je het wel gezellig had.

Wat een enthousiasme Soggie! Ik vond het couchto5k-programma zelf heel fijn, alleen wat pittiger in het midden als je 'ineens' langere afstanden gaat lopen. Bij mij hielpen podcasts overigens beter dan muziek.

Ik las - helaas - even een pauze in. Ik heb wat last van m'n schenen (shin splints mag je blijkbaar niet meer zeggen, aldus het internet). Het is nog wel te doen, ik heb er met wandelen e.d. niet zo veel last van, maar aan het eind van de dag en als ik lang sta voel ik het wel. Ik wil het even niet erger laten worden dan het is, dus nu maar even een weekje pauze. Maar ik mis het wel.

Iemand nog tips om ermee om te gaan (behalve nieuwe schoenen - die staan op 't lijstje voor volgende maand)?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik loop 1x pw met een vriendin hard, we zitten nu op 10 km. Klein dingetje waar ik tegenaan loop is dat mijn basistempo hoger ligt dan dat van haar, maar omdat ik haar niet alleen wil laten lopen blijf ik dan toch bij haar.
Op zich geen probleem, maar ik wil nu in oktober een halve marathon gaan lopen (zij loopt niet mee) en ik zou het toch wel fijn vinden om dat op mij eigen tempo te doen, maar haal ik dat wel als ik altijd op halve kracht loop?

Ik heb helaas geen tijd om vaker te lopen vanwege andere sporten/ hobbies
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je een keer voorstellen dat zij naast jou fietst?
Een halve marathon is niet niks, dan is goed trainen wel zo prettig. En zelf vind ik een langzamer tempo lopen bijna nog lastiger dan een hoger tempo.
Langzamer tempo lopen is ook lastig, maar wel langer vol te houden dan boven je tempo lopen, vandaar dat ik me op haar aanpas. Met die fiets is wel een goed idee idd, zal ik eens voorleggen. Over de afstand van de halve maak ik me geen zorgen, ik wil er alleen geen 3 uur over doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven