Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
@Maechtje: over couch to 5 k las ik later ook. Ik merk wel dat ik het heel fijn vind om in mijn oren te horen wat het schema is. Maar nu wisselt dat ook nog veel af, dat wordt op den duur natuurlijk minder.

Heel grappig, ik ben begonnen met het lezen van hardlooptopic #5, heb het gevoel dat ik jullie nu al een beetje ken :)
En al dingen geleerd over welk tempo goed is, verschillende soorten trainingen in een week doen om sneller te worden, tips over kleding en wedstrijden, zo leuk!

Ik heb vanavond training 3 gepland, eerste keer in de regen zoals het er nu naar uitziet. In mijn flobbertrainingsbroek, want ik heb nog geen echte hardloopkleding. :$
.
Lekker hoor in de regen soggie, gewoon gaan, je zal zien dat het best euhhhh.. verfrissend is :p

Ik heb vanmorgen een korte intervaltraining door het bos gedaan, op vieze natte zware ondergrond.

Ik doe niet zo vaak interval maar ik heb 1 kilometer ingelopen en toen 3 blokken van 500 meter gedaan (snelste was in 2,31 min)
Daarna 1 km uitgelopen.
Lekker juist in de regen trainen, is de lucht rijk aan zuurstof.

Goed gelopen Eviva.

Ik heb gisteravond training bij vereniging gehad, was weer goed.
Liever in de regen dan de brandende zon wat mij betreft...
Alle reacties Link kopieren
Zo, training 3 zit erop, niet in de regen maar in prachtig koel weer, met zonnetje.
Is het normaal dat ik helemaal niet moe en nauwelijks bezweet ben nu? Het was 6 keer 1 min wandelen-2 min hardlopen. Wel echt fijn op die klassieke muziek vind ik, heb ooit ook eens Evy mp3's gedaan, maar dat vind ik niet echt prettig om te luisteren. Heb nu al zin in zaterdag, training 4!

O ja, is het normaal om hele stijve kuiten te hebben na (en deels tijdens) het lopen in het begin? Ik loop nu nog op sportschoenen die ik gekocht heb toen ik steps/aerobics deed (dus ook wel veel springen), ben wel van plan over een tijdje naar een speciaalzaak voor hardloopschoenen te gaan.
.
Goede schoenen scheelt echt wel heel veel! Ik liep in het begin ook op andere schoenen omdat ik dat dat het weinig verschil zou maken maar ik wou dat ik veel eerder hardloopschoenen had gekocht.

Niet zo heel raar om niet moe of bezweet te zijn hoor. Schema bouwt vaak langzaam op
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet wachten met nieuwe schoenen kopen. De kans op blessures met verkeerde schoenen is echt groot, ook als je net begint.

Ik heb gisteren ook lekker getraind, het was interval. Merk altijd dat ik ik een groep iemand eruit pik die net wat beter is en die dan ga proberen te verslaan. Heb nu iemand bij wie dat steeds vaker lukt alleen zij is beter in doseren en op iets langere afstanden haalt ze mij altijd weer in. Dan kan ik er wel redelijk achter blijven hangen maar als ik ook iets beter leer doseren, kan ik wat constanter lopen.
Alle reacties Link kopieren
@ multomap: dat is wel handig aan zo'n groepje, dat je je kunt optrekken aan iemand anders!

Vandaag training 4/27. Fijn gelopen, maar opeens stukjes van 3 min wandelen ertussen, dan koel je telkens weer af. Ik vroeg me ook nog twee dingen af: als je die wandelstukken hebt, moet je dan flink doorstappen (als in: je wil wel de trein halen, maar niet rennen :D ), of juist heel rustig aan lopen?
En qua techniek, moet je eigenlijk je knie optillen, of juist hakken naar de billen? Gaat allebei vanzelf wel natuurlijk, maar was benieuwd of ik ergens nog speciaal aandacht aan zou moeten geven.

Lopen jullie nog wedstrijden dit weekend?
.
Alle reacties Link kopieren
Soggie, ik zou de wandelstukken flink doorstappen tenzij je echt moet bijkomen van het lopen. Ze zijn o.a. bedoeld om je hartslag weer omlaag te krijgen maar je wilt niet afkoelen. Als je hart niet enorm tekeer gaat na het lopen kun je het wandelen dus best energiek doen.

Qua techniek: visualiseer dat je vanuit je enkels (dus niet van uit de heupen) licht naar voren leunt. Breng je knie naar eerder naar voren dan omhoog. Probeer zo veel mogelijk te ontspannen in je schouders en armen. Haal kracht uit je kernspieren, maak jezelf lang (je ademhaling kan hierbij helpen). Stel je voor dat je stappen worden aangedreven vanuit je heupen/billen, je benen zijn soepel en maken cirkels, de voeten raken de grond maar kort. Maak je stappen niet te groot, dan kun je je knieën overstrekken en blesseren. Je voet moet niet voor je landen, maar onder je.

En neem je tijd, goede vorm moet je soms leren en je kunt niet op alles tegelijk letten. Ik zou van niet overstrekken en rechtop/ontspannen lopen je eerste prioriteit maken als het om vorm gaat.

Als je zoekt op 'running drills' kom je goede techniekoefeningen tegen die je als warming-up kunt doen.
What a nuanced anxiety
Soggie: kleine pasjes, niet te grote stappen/ sprongen.. dan is de belasting groter en sneller kans op blessures..

Ik ben zo blij dat ik nu al een aantal maanden helemaal klachten vrij loop .
Geen idee wat er is veranderd, ik vermoed sterker geworden.
Maar de Shin splints achtige klachten komen zelfs bij versnellingen niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Superbedankt Tyche! En de anderen ook, fijn om te kunnen leren van de ervaring van jullie.
.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
12-06-2019 09:08


Ik las - helaas - even een pauze in. Ik heb wat last van m'n schenen (shin splints mag je blijkbaar niet meer zeggen, aldus het internet). Het is nog wel te doen, ik heb er met wandelen e.d. niet zo veel last van, maar aan het eind van de dag en als ik lang sta voel ik het wel. Ik wil het even niet erger laten worden dan het is, dus nu maar even een weekje pauze. Maar ik mis het wel.

Iemand nog tips om ermee om te gaan (behalve nieuwe schoenen - die staan op 't lijstje voor volgende maand)?
De oorzaak zien te achterhalen zodat je gericht oefeningen kunt doen om het probleem op te lossen. dezelfde klachten kunnen namelijk verschillende oorzaken hebben. De behandeling bij de een zal dan ook anders zijn dan bij een ander. Bij enkel overbelasting kan enkel rust helpen maar meestal raak je overbelast vanwege een zwakke plek dus zal als je niets doet dan rust die overbelasting weer terug komen zodra je weer gaat opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
12-06-2019 11:21
Ik loop 1x pw met een vriendin hard, we zitten nu op 10 km. Klein dingetje waar ik tegenaan loop is dat mijn basistempo hoger ligt dan dat van haar, maar omdat ik haar niet alleen wil laten lopen blijf ik dan toch bij haar.
Op zich geen probleem, maar ik wil nu in oktober een halve marathon gaan lopen (zij loopt niet mee) en ik zou het toch wel fijn vinden om dat op mij eigen tempo te doen, maar haal ik dat wel als ik altijd op halve kracht loop?

Ik heb helaas geen tijd om vaker te lopen vanwege andere sporten/ hobbies
af en toe ver onder je eigen tempo lopen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Maar als je altijd alleen maar heel rustig loopt kun je niet verwachten een snelle marathon te lopen. Dus ik dat geval zou ik toch een snellere training toevoegen. Een keer per week trainen voor een halve marathon lijkt mij toch te weinig. Tenzij je in je andere sport al loopt (denk bv aan voetbal of zo). In dat geval heb je je snelle interval training al te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week de roparun gelopen. Geweldige ervaring. Met achten die afstand overbruggen was niet eens de uitdaging. Maar het niet slapen van zaterdagmorgen half vier tot maandagavond des te meer. Ook al viel dat zelfs mij niet eens tegen.
Inmiddels weer bijgeslapen en weer volop aan het trainen. Nog maar 12 weken tot de 100km. Vandaag een pittige training van 29,4km met steeds allemaal korte versnellingen.
Over twee weken mijn volgende trainingsmarathon gepland.
Alle reacties Link kopieren
Baukje wat mooi dat de Roparun zo'n mooie ervaring was! Ik heb onderweg gekeken en kreeg eigenlijk grote kriebels om ooit ook een keer mee te doen.

Astoria, hoe jij nu traint, zou voor mij echt geen oplossing zijn. 1 x per week hardlopen en daarmee op 10 km komen, ik vind het erg knap. Het was bij mij qua blessures etc geheid mis gegaan. Wat ik nog wel eens doe als ik meer wil lopen dan mijn loopmaatje, we eerst samen een rondje doen en daarna ga ik alleen verder. Wij lopen overigens wel ong een gelijk tempo (op 10 km zit er 1-2 min verschil in). Wij doen ook vaak met de groep zo een duurloop: 2 ronden, en je kan kiezen welke je mee loopt. De 6 of de 8, of gewoon beide.
Wat je ook kan doen, is stukjes versnellen en daarna teruglopen. Dan heb je en een versnelling en meer km te pakken.

Maechtje, ik heb op Baukje haar advies alleen nog toe te voegen, om nu nieuwe schoen te gaan kopen. Elke keer als ik er en der wat klachten krijg, zijn mijn schoenen weer op. Iom de winkel, ga ik nu op meerdere schoenen lopen, om te voorkomen dat ik elke keer klachten krijg. Zo heb ik hetzelfde aantal schoenen per jaar nodig, maar altijd goede.

Vanmiddag een loopje in een dorp iets verderop gelopen. Er deed ong 30 man/vrouw mee. De route was pittig, bultje op en af, ondanks dat het maar iets meer dan 3 km was. Die korte afstanden is niet mijn ding, maar toch heb ik ong 1,5 min sneller gelopen dan vorig jaar dezelfde afstand (alleen was dat een ander, minder zwaar parcours) Dus een mooi PR er bij! Ondanks het geringe aantal mensen, natuurlijk geen podium plek ;-) . Dan had ik 2 vrouwen in moeten halen en dat was echt nooit gelukt.
Sinds 2 weken heb ik last van 1 van mijn middenvoetsbeentjes. Lopen verergert het, maar ondanks maandag voor het laatst gelopen, is het wel verbeterd, maar de laatste dagen geen verbetering op te merken. Ben in dubio wat te doen. Wel lopen, maar duidelijk minder lang/ver/hard. Of toch naar podotherapeut/fysio. Misschien hebben jullie nog tips.
Zondag is mijn favo loopdag :-).
Lekker rustig opstarten smorgens omdat ik niets hoef op zondag.
Op zondag loop ik dan ook altijd het beste en fijnste.

Vandaag weer een PR gelopen op 6,5 km. 38.05 min. Met een tussenstand op de 5 km van 29 minuten
Vorig jaar deed ik er 39.39 min over.

Doel is in najaar 10 km binnen een uur lopen..maar dat gaat lukken als mijn trainingen zo door gaan :-)
TVP, want ik ben net begonnen met hardlopen en bouw nu op. Heel voorzichtig/langzaam omdat ik een heel slechte knie heb (paar keer geopereerd en blijvende schade), maar tot nu toe gaat het eigenlijk best goed. En ik vind het heerlijk, ‘s avonds even een rondje doen. Vraag me alleen wel af hoe ik dat straks in de winter ga doen, in het donker enzo.
Sally welkom! Eenmaal verslaafd aan het hardlopen en nieuwe doelen willen behalen, zal je vast van de winter ook lopen :).

Baukje: de Roparun klinkt als een gaaf evenement met veel saamhorigheid.
Hakt er aardig in zo'n nachtje overslaan.
Ik ken ook mensen die mee hebben gedaan.
Gaaf doel!.
Alle reacties Link kopieren
Eviva_83 schreef:
16-06-2019 13:48
Sally welkom! Eenmaal verslaafd aan het hardlopen en nieuwe doelen willen behalen, zal je vast van de winter ook lopen :).

Baukje: de Roparun klinkt als een gaaf evenement met veel saamhorigheid.
Hakt er aardig in zo'n nachtje overslaan.
Ik ken ook mensen die mee hebben gedaan.
Gaaf doel!.
En het waren dus twee nachten overslaan. Vrijdagmorgen om half vier 's ochtends uit bed.. Van zaterdag op zondag een uurtje in de camper geslapen tijdens het rijden en van zondag op maandag helemaal niet geslapen maar wel maandag tussen de middag weer een uurtje in de camper tijdens het verplaatsen. Vervolgens nog een etappe gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Oef... Pittig, Baukje!

Veel succes, Sally! Hopelijk bevalt het jou net zo goed als het mij beviel.

Ik heb vrijdag onverwacht een compensatiedag op het werk (ik krijg vrij in ruil voor een vrije dag die ik gewerkt heb) en de kinderen zijn dan op de opvang, dus ik heb een afspraak gemaakt bij Runner's World voor een loopanalyse en een paar nieuwe schoenen. Van m'n benen heb ik nu weinig last meer, dus ik twijfel of ik morgen en woensdag weer ga lopen of dat ik wacht tot vrijdag.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Sowieso af en toe lekker hè maechtje kinderen bij opvang en jij vrij.
Lekker even Me-time wordt vast een fijn dagje!!
Ik doe dat ook eens in de 2 maanden en geniet daar echt van :-).
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind die dagen ook heerlijk! Ik vind mijn kinderen heel leuk, maar ze zijn 1 en 3, dus ook heel vermoeiend. :-D

@baukje bedankt voor je advies, ik zie het net pas. Hoe zou ik kunnen achterhalen waar het probleem zit? Via een fysiotherapeut?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Haha hoef je mij niet uit te leggen hoor Maechtje.
Ik vind mijn kinderen ook heel leuk :).
Maar af en toe is me- time echt even nodig en heerlijk !
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,
Ik ben het hardlopen weer aan het oppakken en heb vandaag les 9 van rennen met Evy gedaan. Nu merk ik dat ik na ongeveer 10 minuten erg last krijg van mijn kuiten. Heeft iemand hier tips voor of goede oefeningen die ik van tevoren kan doen? Ik doe wel ongeveer 5 minuten een warming up.

Ben ook van plan om binnen nu en 2 weken nieuwe schoenen te halen en dus een loopanalyse te doen, denk dat nieuwe schoenen ook wonderen doen haha!
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
17-06-2019 20:15
@baukje bedankt voor je advies, ik zie het net pas. Hoe zou ik kunnen achterhalen waar het probleem zit? Via een fysiotherapeut?
Ja fysiotherapeut is daar de aangewezen persoon voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven