Hardlopen #8

09-10-2020 18:28 1070 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel acht al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er verder geen verstand van, maar kan dat niet te maken met magnesium?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Na een wedstrijd of een ultra heb ik ook vaak last van restless legs. Op een gegeven moment had ik het ook na zware trainingen of grote trainingsomvang maar sinds ik compressie kousen gebruik kan ik een veel grotere belasting aan dan daarvoor.
Hoeverre een laag ijzergehalte er mee te maken heeft weet ik niet. Zit zelf altijd onder of net aan de ondergrens. Maar desondanks lijken de compressie kousen toch afdoende voor het probleem van onrustige benen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb dat ook eviva.


Op aanrader compressie kousen gaan dragen maar vind dat echt heel naar lopen.
Nu doe ik ze aan na het lopen en stuk minder last.

Eerder slikte ik magnesium hiervoor maar was als maar heel moe. Sinds ik gestopt ben met magnesium stukken minder moe alleen wel meer last van mijn benen.

Oma gaf de tip om sun light zeep onder je matras bij je voeten te leggen. Kon geen sunlight zeep vinden dus gebruik ik sole hiervoor. Als ik dit drink dan heb ik er geen last van!
Alle reacties Link kopieren Quote
Restless legs heb ik nooit gehad en compressie kousen ben ik ook niet bekend mee. Wel neem ik dagelijks 2 tabletten magnesium en calcium (met vit D en K). Een collega vertelde hierover en had er baat bij. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt weet of ik er baat bij heb. Ik heb er ook geen last. De reden om ze te nemen had juist eerder te maken met perikelen rondom gevolgen van leeftijd (46).

Baukje, ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Ik ben niet anders gaan eten, maar ben wel meer gaan bakken (brood, gezonde muffins, havermout koekjes) :-) Dus in het weekend moet daar ook van geproefd worden. Desondanks is er verder weinig aan mijn eetpatroon veranderd.
Ik denk dat mijn lijf mogelijk effectiever met het energieverbruik tijdens het hardlopen omgaat. Dat zou betekenen dat ik dan toch eens na moet gaan denken aan anders trainen. Terwijl ik eigenlijk gewoon lekker wil lopen zonder na te denken.

Vanmorgen 13 km gelopen op nuchtere maag en de bedoeling was om een heel rustig loopje te gaan doen. Dit dus in het kader van anders trainen. Uiteindelijk gemiddelde snelheid 6.00, dus dat schoot echt niet echt op. Normaal loop ik gemiddeld 5.50 (soms 5.45, soms 5.52, dus even globaal genomen). Ik zou dus juist een rond van 6.50 moeten zien te gaan lopen.

Komende week maar eens kijken wat lukt.

Goed weekend allemaal!

En ja, vanmiddag ga ik banana bread muffins maken. Dus... :-)
Bedankt voor alle reacties!

Baukjemet zulke afstanden zoals ultra, kan ik me voorstellen dat benen zulke klachten geven. :)

Friet ja van jou weet ik nog dat je restless legs had . Wat een goede tip van je oma! Ik had daar werkelijk nog nooit van gehoord. Na googlen zag ik dat het een drankje met zout is?

Tessa calcium magnesium en vit d kan sowieso geen kwaad om een supplement van te slikken. Zeker niet als sporter. Ik heb ze ook staan, maar vergeet het altijd.
Ik had dat ook gehoord dat het te maken kan hebben met hormonen /(pre) overgang.
Ik ben bijna 38, maar mijn moeder kreeg op deze leeftijd ook al klachten.
Lastig hè , langzaam lopen.
Mijn wedstrijd tempo is nu rond de 5.55 min/ km op 10 km, dus dan zou ik boven de 7 min/ km moet lopen en dat vind ik echt heeeel lastig.
De keren dat ik probeerde een langzame loop te doen (voor mijn doen) , zag ik dat ik uiteindelijk alsnog 6.30 min/km had gelopen.
Ik ga morgen proberen :cheer2:

Belle magnesium tekort kan het goed zijn. Volgens mijn huisarts is dat bijna niet te meten in bloed en extra magnesium kan sowieso geen kwaad.

Maaaaar omdat de tintelingen ook na 2e rustdag nog bleven ben ik toch maar weer naar huisarts geweest.
Ze zegt dat deze klachten echt nog horen bij mijn lage ferritine gehalte. Wat echt nog aan de te lage kant is. Dus maar weer aan die rot ijzerpillen :idee:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een geweldig mooi loopweer vandaag. Heb vanmorgen een ronde gedaan van 30km. Voor morgen heb ik er 20km op het schema staan. En dan volgende week de marathon. De wedstrijd gaat natuurlijk niet door maar ik ga die afstand dan alsnog vanuit huis lopen want het is toch een duurtraining voor weer een ander doel (die als het zo door blijft sudderen met corona ook niet doorgaat). Hoop dus volgend weekend weer zo mooi weer te hebben.

Eviva het nadeel van ijzer tabletten is dat het lichaam nog slordiger met de opname van ijzer uit de voeding omgaat en dat als je dan weer stopt met de ijzer tabletten de waardes gelijk weer inzakken. Misschien toch wat bewuster de juiste voedinsgmiddelen toevoegen aan je voedingspatroon. Op langere termijn moet je het daar toch van hebben.
Baukje dat wist ik niet! Dat door die ijzerpillen je lichaam het daarna slechter gaat opnemen.
Maar denk dat ik wel zal moeten om het op te krikken?
Aan mijn voeding ligt het niet, ik eet heel gezond.
Ik vermoed dat mijn lichaam het ijzer sowieso niet goed opneemt, zeker niet als ik geen vlees eet. Ik was gestopt met vlees eten en toen kelderde het heel hard naar beneden, ben dus weer gestopt met vegetariër zijn na 3 maanden.
Mooie afstanden heb je gelopen! Heerlijk weer hè.

Net heerlijk gelopen ook. Wilde een rustige duurloop gaan doen en heb dus bewust niet naar mijn snelheid gekeken onderweg en gewoon ontspannen op gevoel gelopen.
Toen ik thuis aan kwam bleek ik toch nog niet langzaam genoeg te hebben gelopen om op 70 procent van wedstrijd snelheid uit te komen.
Ik heb 13 kilometer met tempo 6.17 min/km gelopen
Erg blij met de afstand!
Voor nu was dit ook echt ff genoeg , na 10 km begin ik moe te worden.
Hoop nog een keer de 15 km aan te tikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dat nog nooit gehoord, van die ijzer pillen. Heb je daar een bron van Baukje? Het intrigeert me, want ik heb meestal een ijzer dat aan de lage kant is. Ik heb niet zoveel gelopen, ik denk bijna 4 kilometer, maar wat een heerlijk weer inderdaad.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee ik heb zo geen link voor handen maar dat is hetgeen ik tijdens mijn studie heb geleerd. Dus heb ik het fout dan heb ik destijds niet goed opgelet. Maar op zich klinkt het logisch dat als je iets in overdaad binnen krijgt het lichaam geen extra moeite hoeft te doen om het op te nemen en dus zodra je met die aanvulling stopt (en intussen je voeding niet hebt aangepast) je lichaam aanvankelijk slordig omgaat met die opname en pas als er weer een echt te kort ontstaat getriggerd wordt weer wat efficiënter met de voeding om te gaan.
ijzer kun je ook uit plantaardige producten halen. het is een kwestie van wat bewuster met je voeding omgaan. En het is ook nog eens de combinatie van voedingstoffen die de opname bepaald. Vit c stimuleert de opname uit de voeding maar bv koffie of melk (calcium) beperkt de opname. Het is dus veel meer dan uitrekenen hoeveel er in je voeding zit.
Weet ik Baukje maar sommige mensen slaan ijzer echt beter op als anderen zei mijn huisarts.
Als ik geen vlees eet, dan keldert het echt hard.
Heeft te maken met dat sommige mensen non-heemijzer gewoon niet zo goed opnemen als heemijzer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag ook weer heel lekker hardloopweer! Ik heb een interval op hoogtempo gedaan en uitgelopen met 'powerwalking', toen voelde ik mijn kuiten goed maar nu geen nareactie lijkt het dus prima training.

Vraagje aan jullie: ik wil eigenlijk een opleiding tot hardloop trainer doen, heeft een van jullie daar enige ervaring mee welke er goed zijn of meer informatie over de inhoud?
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle info hierover is op de knau te vinden.
https://www.atletiekunie.nl/kenniscentr ... pleidingen
Alle reacties Link kopieren Quote
baukje schreef:
08-11-2020 16:52
Alle info hierover is op de knau te vinden.
https://www.atletiekunie.nl/kenniscentr ... pleidingen
Die had ik gevonden maar dan moet je perse op een club trainingen geven en ik wil het anders toepassen.
RP7 schreef:
08-11-2020 16:26
Vandaag ook weer heel lekker hardloopweer! Ik heb een interval op hoogtempo gedaan en uitgelopen met 'powerwalking', toen voelde ik mijn kuiten goed maar nu geen nareactie lijkt het dus prima training.

Vraagje aan jullie: ik wil eigenlijk een opleiding tot hardloop trainer doen, heeft een van jullie daar enige ervaring mee welke er goed zijn of meer informatie over de inhoud?
Zijn dat niet gewoon mensen die het CIOS hebben gedaan?
Althans de hardlooptrainers die ik ken hebben CIOS gedaan en doen dat vrijwillig naast hun betaalde baan.
Mijn vader was vroeger hardlooptrainer en deed een HBO sportopleiding.
RP7 schreef:
08-11-2020 17:25
Die had ik gevonden maar dan moet je perse op een club trainingen geven en ik wil het anders toepassen.
Mijn schoonzus is fysiotherapeut en combineert dat met sportles.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eviva1983 schreef:
08-11-2020 17:35
Mijn schoonzus is fysiotherapeut en combineert dat met sportles.
Weet je of ze daar nog aanvullende opleidingen voor gedaan heeft?

Of zou je zo die trainingen die je voor de opleiding moet doen ook kunnen indelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eviva1983 schreef:
08-11-2020 17:29
Zijn dat niet gewoon mensen die het CIOS hebben gedaan?
Althans de hardlooptrainers die ik ken hebben CIOS gedaan en doen dat vrijwillig naast hun betaalde baan.
Mijn vader was vroeger hardlooptrainer en deed een HBO sportopleiding.
Via een gewone atletiekvereniging kun je vaak ook hardlooptrainer worden. Je doorloopt dan een cursus van een aantal maanden met o.m. theorie, EHBO, didactiek en praktijk. Je doet dit dan naast je gewone werk en voor de fun.
RP7 schreef:
08-11-2020 17:39
Weet je of ze daar nog aanvullende opleidingen voor gedaan heeft?

Of zou je zo die trainingen die je voor de opleiding moet doen ook kunnen indelen?
Ze heeft eerst CIOS gedaan en daarna fysiotherapie.
RP7 schreef:
08-11-2020 17:39
Weet je of ze daar nog aanvullende opleidingen voor gedaan heeft?

Of zou je zo die trainingen die je voor de opleiding moet doen ook kunnen indelen?
Maar ik vermoed dat je als fysiotherapeut ook al veel vrijstellingen kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
08-11-2020 17:42
Via een gewone atletiekvereniging kun je vaak ook hardlooptrainer worden. Je doorloopt dan een cursus van een aantal maanden met o.m. theorie, EHBO, didactiek en praktijk. Je doet dit dan naast je gewone werk en voor de fun.
Probleem is dat je dan daadwerkelijk trainingen op de club moet geven, alleen de groepen zijn op tijden dat ik vaak net wel/net niet of gewoon niet haal ivm mijn werk. Daarom kan ik zelf ook niet bij een club lopen wat ik best jammer vind, maar ja iets met keuzes...

Looptraining op een club geven zal ook niet perse zijn hoe ik het wil gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
RP7 schreef:
08-11-2020 17:25
Die had ik gevonden maar dan moet je perse op een club trainingen geven en ik wil het anders toepassen.
Als ik zelf een hardlooptrainer zoek is een opleiding via de knau voor mij toch wel de minimale eis. Zou het anders niet serieus nemen als trainer. En je hoeft dan als je de opleiding afgerond hebt helemaal geen clubtrainingen te geven. Je zal sowieso stage moeten lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eviva1983 schreef:
08-11-2020 17:29
Zijn dat niet gewoon mensen die het CIOS hebben gedaan?
Althans de hardlooptrainers die ik ken hebben CIOS gedaan en doen dat vrijwillig naast hun betaalde baan.
Mijn vader was vroeger hardlooptrainer en deed een HBO sportopleiding.
hier op de vereniging zijn er best vaak cios studenten die stage lopen en uiteindelijk ook training gaan geven maar niet nadat ze ook eerst hun diploma via de knau hebben gehaald.
baukje schreef:
08-11-2020 19:51
hier op de vereniging zijn er best vaak cios studenten die stage lopen en uiteindelijk ook training gaan geven maar niet nadat ze ook eerst hun diploma via de knau hebben gehaald.
Ik heb zelf het idee dat ze bij onze club (dorp) dat diploma niet hebben hoor.
Het zijn voornamelijk leden die veel en goed hardlopen en er best verstand van hebben, maar verder is het vrij amateuristisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zaterdag voor het eerst op een atletiekbaan gelopen. Heel leuke training maar echt pittig. Ik heb nu zo’n spierpijn in mijn bilspieren. Herkent iemand dat?

Heeft iemand ervaring met Hoka schoenen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Eviva1983 schreef:
08-11-2020 21:38
Ik heb zelf het idee dat ze bij onze club (dorp) dat diploma niet hebben hoor.
Het zijn voornamelijk leden die veel en goed hardlopen en er best verstand van hebben, maar verder is het vrij amateuristisch.
Je kan het altijd via de knau gaan volgen en alle atletiek verenigingen zullen het ook aanbieden eventueel in samenwerking met naburig gelegen atletiek verenigingen want het is toch de pool waar ze hun eigen trainers vandaan halen. Maar de cursus wordt dus niet door de club gegeven maar door de atletiekunie. vaak wel op de locatie van een atletiek vereniging. Er zijn natuurlijk loopgroepjes die buiten de atletiek vereniging zijn opgericht, soms met opgeleide trainers , vaak ook met zelf benoemde trainers. Stage mag je volgens mij sowieso niet enkel bij een vereniging volgen. dus naast je eigen clubje moet je nog een ander stage plek hebben. Althans dat heb ik begrepen van anderen toen ze een van de cursussen gevolgd hadden. En uiteindelijk moet je ook zelf mensen meenemen voor een examen training.
Maar even contact op nemen met de atletiek unie en de (dichtstbijzijnde) atletiek vereniging lijkt mij een allereerste stapje. Alleen al om je goed te informeren wat het inhoud en wat je er mee kunt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven