Hardlopen #8

09-10-2020 18:28 1070 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel acht al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
loperT schreef:
26-10-2020 13:21
Hoi, ik was eerst bekend onder account; thuis in eigen huis

maar was toe aan andere naam/anoniemer.



Gisteren heb ik mijn eerste marathon gelopen!
Zonder hulptroepen/mee-fietsers/etc, alles zelf mee. Op eigen kracht.
Ik liep hem net onder de 4 uur (en er zat een trap in, verkeerslichten op rood etc), prima tevreden want was een training geen wedstrijd. Dus ben ook niet tot het gaatje gegaan (expres).

Nu (dag later) geen spierpijn/vermoeidheid (rusthartslag is ook mooi laag, niet hoger dan normaal), alweer met de hond gewandeld (stappendoel gehaald), morgen weer voorzichtig rondje hardlopen ook. Maar moet wel even bij eten, zoveel honger haha.

Trots!
Wow wat goed!!!! Heel knap hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed loperT. je eerste marathon in je eentje volbrengen is toch moeilijker dan tijdens een evenement. En mooie tijd ook. En verbazend joh helemaal geen spierpijn of vermoeidheid. Persoonlijk zou ik overigens niet morgen al gaan hardlopen zo de tweede dag naar een eerste marathon. Zo zonde om je herstel te vertragen op die manier.
Ik heb er 14/15 november weer eentje in de planning. Het evenement is afgelast maar ik ga om het schema aan te houden dan maar gewoon vanuit huis lopen.
Maar ik ben wel jaloers hoor want ik heb nu al zo'n zestigtal marathons/ultra's gelopen en met de marathons/ultra's erbij die ik gewoon in training liep dus niet tijdens een evenement nog veel meer maar ik ben de dag erna altijd nog wel vermoeid hoor. Kan best een rondje hard uitlopen en gewoon werken maar voor de rest plof ik dan het liefste gewoon op de bank.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wow, loperT wat goed!! Een heel diepe, diepe buiging :-) Sowieso om de afstand van een marathon te lopen, maar dan ook nog eens in je eentje. En dan ook nog binnen de 4 uur.... Dat heb je echt goed en snel gedaan! Hoe lang heb je hier naar toe gewerkt?

Mijn verste afstand is nu een ruime 16 km. Mijn doel is om ergens dit jaar (ja, nog 2 maanden), de afstand van een halve te gaan lopen. Als het begin volgend jaar wordt, ook prima. Heb je tips hoe hier naar toe te werken?
Dankje Baukje, voor mij telt het als duurloop (ben aan trainen voor ultra) en heb elke keer na een 30+km hardlopen daarna nog met de hond gewandeld en kwam ik boven de 43km meestal ook uit die dagen. Dus lichaam is het ook wel gewend. Zondag heb ik nog 7,5km met de hond gewandeld in de middag/avond na de marathon (kwam zondag uit op kleine 50km totaal)

Gisteren heb ik gewoon mijn krachttraining gedaan. Ik ben ook gewoon echt niet moe.
En toevallig vanmorgen bij mijn sport-fysio/masseur geweest en ik ben helemaal in orde en goedgekeurd om gewoon weer door te trainen! en mag gewoon vandaag een rustig rondje lopen (geen interval en goed op hartslag letten). Hardlopen is therapie, dus nog meer rust word ik kei onrustig van en vertraagt mijn herstel.


En bedankt frietmetmayo, jij ging toch ook een marathon lopen? Hoe gaat het met je trainingen? (merk dat ik poosje niet op forum ben geweest haha)

Tessa, mijn enige tip is goed naar lichaam te luisteren. Hardlopen is naast trainen ook herstel/slaap/voeding/stress (iets mentaals dus) en je kan beter een keer een training overslaan (bij vermoeidheid bijv) dan denken dat het altijd maar 'moet'. Ik ben vorig jaar lid geworden van atletiekvereniging en dat helpt enorm om veel diversiteit in de trainingen te krijgen. Succes met het trainen naar de halve!
Alle reacties Link kopieren Quote
loperT ik heb ook een hond dus ik wandel ook nog iedere dag naast de trainingen. Maar nog gewoon de hond uitlaten dmv een stevige wandeling wil voor mij niet zeggen dat ik niet moe ben. Maar goed ik slaap ook al jaren amper meer dus ik ben op mijn ene rustdag in de week ook moe en na een dag werken steevast heel erg moe. Gelukkig kan ik dan de volgende dag wel gewoon weer werken en zo is dat ook met lopen. In augustus 180km in zes dagen gelopen. Ik kan zeker niet zeggen dat ik niet moe was na dag 2,3 etc. Maar de volgende training ging dan niet moeizamer. Op zich dan wel een goede training want bij een ultra moet je ook door als je moe bent.
Voor welke ultra ben je aan het trainen? (voor zover je nu nog iets kan plannen) . Mijn eerstvolgende ultra wordt eind maart de 120 van Texel. Normaal gesproken zou ik er nog wel een ultra daarvoor gepland hebben maar helaas valt er niet veel te plannen. Dus dat zullen dan ook gewoon ultratrainingen vanuit huis worden.
Ik slaap juist veel (tussen 8 en 9,5 uur) per nacht, dat scheelt ook denk ik en ik werk niet (ben afgekeurd op psychische gronden) dus mijn leven ziet er gewoon heel anders uit en kan ik best mijn leven inrichten op sport (naast therapie en dagdagelijkse dingen).
Ik train voor de 60 van Texel! We plakken er vakantie aan vast, dus anders loop ik dan de route in mijn eentje als het niet door kan gaan. Maar ik merk al dat dit weer een tussenstap is naar meer, ik ben nu aan kijken of ik midden volgend jaar ergens een 80 of 100km kan doen, heb je nog leuke tips?

Waar jij bent qua afstand red ik nog niet, vind ik echt knap dat je dat kan (want je hebt een heel ander leven dan ik).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga ook altijd op tijd naar bed maar naar ene uur of zeven kan ik niet meer liggen van de pijn en blijf ik maar omdraaien om de pijn aan de betreffende zijde even te ontlasten. Ik heb ook al een huisje geboekt op texel voor dat weekend en ben ook van plan dat als het niet doorgaat (waar ik intussen eigenlijk vanuit ga want ze willen eind november al beslissen en dan zitten we hier denk ik in de diepste problemen wat corona betreft) zelf een rondje texel te gaan lopen. Maar dan zullen het er geen twee worden.
zeusuurslopen zijn eventueel ook altijd een leuke uitdaging. Een aanrader is de 50mijl van de sallandtrail, maar dan moet je dus nog een jaar wachten na texel want die is half maart. En voor de 100km vind ik winschoten geweldig. Wel 10 dezelfde rondjes maar de sfeer is er super en je kunt op veel support rekenen van de toeschouwers.
Ja sporten naast je werk (terwijl dat wat betreft energie al een uitdaging is) is inderdaad van een andere orde dan dat je de tijd aan jezelf hebt. Zo ook als je ziet hoe veel topatleten trainen denk je wauw maar als je je dan realiseert dat ze naast die trainingen gewoon lekker uit kunnen rusten terwijl je zelf nog alle ballen hoog moet houden van werk en gezin is het misschien soms bijzonderder wat wij al gewone recreanten voor elkaar krijgen. Merkte het al van de zomer, had al jaren geen vakantie gehad en deze zomer 3 weken vrij genomen. Of in ieder geval drie weken waarop ik maar een dag per week hoefde te werken-helemaal vrij nemen lukte niet. Heb toen mijn top weken gedraaid als voorbereiding op de 24 uursloop. En toen verbaasde ik mezelf met hoe grote omvang ik kon trainen. Maar op normale werkweken is dat gewoon echt onmogelijk zelfs al heeft hardlopen hoge prioriteit want je baas verwacht je gewoon op je werk, ik wil in ieder geval proberen 7-8 uur op bed te liggen en het gezin wil toch iedere dag eten (ik zelf ook overigens).
Gefeliciteerd Lopert met deze prestatie :cheer:

Hier weer lekker in opbouw.
ijzervoorraad is weer bijna op peil (nog iets aan de lage kant maar weer net binnen normale waarde).
Vandaag dan ook heerlijk een uur aan een stuk kunnen lopen, 10.2 km .
Ben blij dat ik deze afstand weer gehaald heb, was alweer een half jaar geleden. :daisy:
Alle reacties Link kopieren Quote
Eviva1983 schreef:
01-11-2020 11:26
Gefeliciteerd Lopert met deze prestatie :cheer:

Hier weer lekker in opbouw.
ijzervoorraad is weer bijna op peil (nog iets aan de lage kant maar weer net binnen normale waarde).
Vandaag dan ook heerlijk een uur aan een stuk kunnen lopen, 10.2 km .
Ben blij dat ik deze afstand weer gehaald heb, was alweer een half jaar geleden. :daisy:

Goed Eviva!!

Hier eindelijk na lange tijd is de zin weer terug!
Gisteren door de duinen gerend. Morgen staat er een bos route op de planning.

Ben blij dat ik weer mijn draai heb gevonden.
Friet dankje. Ben echt blij. 10 km is voor mij echt weer een mijlpaal.
Wat fijn dat je je draai weer hebt gevonden.
Herkenbaar ook hoor, ik heb ook dipjes gehad met hardlopen en ging dan gewoon op een heel laag pitje door (of gewoon even een paar weken niet meer hardlopen) en vervolgens kreeg ik weer nieuwe motivatie.
Soms moet je weer even weten wat je mist :) , of zit er gewoon even wat anders tegen waardoor het niet zo lekker "loopt" (letterlijk en figuurlijk) :hihi:
Alle reacties Link kopieren Quote
@frietmetmayo, wat fijn dat de zin weer terug is. Wat een afstanden lees ik hier; ik loop een paar per week een halfuurtje en kom dan echt niet verder dan 4 à 5 kilometer. Maar dat is voor mij al veel, aangezien ik pas net begonnen ben.

Op welke ondergrond lopen jullie het liefst? Ik loop nu, uit gemak, vooral op stoepen en straten. Ik zou best in het bos willen lopen, maar ik ben bang voor kuilen etc., waardoor ik mijn enkel zou kunnen verstuiken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Interval Loop ik op asfalt.

Verder maakt het mij niet heel veel uit qua ondergrond.

Door het bos lopen is gewoon goed naar de grond kijken en putten en holen ontwijken maar vind het over het algemeen wel mee vallen.
Niet meer dan sommige stoepen hier in de buurt... daar liggen veel stenen scheef en los.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belle het gaat ook niet over de afstanden die je loopt. In de opbouw kun je misschien niet verder maar er zijn ook genoeg lopers die niet zo nodig verder willen ook al hebben ze die conditie inmiddels al wel opgebouwd.
Ik probeer zo veel mogelijk te varieren in ondergrond. Interval trainingen en trainingen met verschillende tempoblokken probeer ik zoveel mogelijk verhard te doen. Dan is het beter te doseren. De overige trainingen probeer ik zoveel mogelijk onverhard mee te pakken. Maar soms loop ik hele lange duurlopen toch ook weer bewust verhard om specifiek aan die belasting te wennen als ik voor een wegwedstrijd aan het trainen ben.
In het bos blijft het oppassen als je loopt maar daarmee worden je enkels juist wel veel sterker want alle kleine stabilisatie spiertjes moeten voorduren aan de bak. Plus dat een enkel verzwikken op onverharde ondergrond vaak veel minder gevolgen heeft dan je enkel verzwikken op het asfalt.
Ik had vanmorgen een extra rustdag in mijn schema. Maar ik vond het te zonde om mijn vrije zondag niet te benutten voor een rondje buitenspelen. En met een verdwaal actie toch op 20km uitgekomen alvorens ik terug bij de auto was.
Ik loop graag in het bos, maar dan wel op grind- of gravelpaden. Of evt op duidelijke paden door het gras, waarin je dus kuilen zou zien. Ik ga niet rennen in het gras, want dan zie je kuilen en hobbels inderdaad niet.
Hey marana, hoe gaat het lopen bij jou? :hello: .
Ga je nog 3x per week?
Ik heb wil altijd 3 x maar in de praktijk is het meestal 2x.
Deze week wel 3x : 1x 5 km, 1x 4 km en 10 km.
Wil wel graag 20 km per week lopen minimaal, maar haal het eigenlijk nooit :-? .
Ik vind 4 a 5 km meestal ook genoeg hoor Belle
Nee joh 3x per week heb ik maar een paar keer gedaan, dat doe ik niet, dat is mij echt te vaak. Ik heb besloten dat ik het wel prima vind zo, 2x per week lopen, in totaal een km of 15-18 per week. Zo vind ik het nog leuk. En voorlopig zijn er toch geen georganiseerde lopen waar ik aan mee wil doen.
Lekker dat jij alweer 10 in een uur hebt gedaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag een heerlijk rondje gelopen door een heel mooi duingebied.

Horloge kon geen gps ontvangen ( onverwachte update) dus geen idee hoever, Hoe hard en Hoelang gelopen maar o wat heb ik genoten!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Frietmetmayo ook al was het waarschijnlijk niet de bedoeling, soms is het ook gewoon fijn om enkel op gevoel te lopen en je niet te laten leiden door cijfertjes. Achteraf wil je dan toch wel weer terug kijken. Ik doe het dus weleens dat ik mijn horloge wel aanzet maar dan onder mijn mouw wegstop en pas bij de oprit weer tevoorschijn tover om uit te zetten.
Ben net terug van een rondje, want een wind zeg. Gisteren was het ook al zo boksen tegen de wind. Afgelopen zondag ben ik gaan dwalen over de Kalmthoutste heide. Heel mooi gebied maar het was er te druk met mountainbikers. En de verbingingsroutes van de mbt parcoursen lopen samen met de wandelpaden maar zijn vaak wel hele smalle paadjes, dus ik moest steeds opzij springen naar daar waar geen ruimte was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is er weer even veel geschreven, leuk!

Eviva, wat fijn dat het weer een stuk beter gaat! En gelijk al weer een lekkere afstand. Wat zal dat een fijn gevoel geven.

Friet, en jij je motivatie en zin weer wat terug, fijn! Herkenbaar hoor, ondanks dat het nu vrij goed lukt om 3x per week te lopen. Ik zei vanavond tegen m'n partner dat ik nov/dec even door moet bikkelen . Vanaf januari voelt het weer als lopen naar het voorjaar toe.

Belle, zelf loop ik afwisselend en net waar ik zin in heb. Zaterdag ben ik 11,5 km vooral door het bos en over de hei gegaan, vandaag heb ik 13,5 km over asfalt gelopen.

En inderdaad, wat een weer... vanmorgen nog prachtig blauw en zonnig, maar ik kon pas na werktijd lopen. Net 1 km op weg, het betrok volledig en daar kwam de regen. En de wind. En de kou.
Uiteindelijk 13,5 km gelopen met een tempo van 5.46
Voor nu het voornemen om vrijdag 15 km te gaan lopen in een rustig tempo.

Wie weet hoe dat ook al weer zit? Dat het goed is om af en toe een langere duurloop op een heel rustig (praat)tempo te lopen? Is dat met name goed voor de conditie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de rest ook wel varieteit in de ondergrond. Ga gewoon eens een andere ondergrond proberen. Lopen stoepen en straten is vooral erg makkelijk, want dan kan ik gewoon vanuit mijn voordeur beginnen. Vandaag heb ik gelopen op een voor mij onbekende plek, maar ik moest dar een uur wachten, dus ben ik gaan lopen. Gelukkig ben ik niet de weg kwijt geraakt onderweg.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Tessa wat een doorzetter ben je wbt zo'n afstand als je helemaal natgeregend bent. :yes:
Dat is afzien, maar wat is die verdiende warme douche daarna toch fijn hè :)

Het heeft er oa mee te maken dat als je al je loopjes voluit of bijna voluit gaat, je niet goed kan herstellen en daardoor juist achteruit gaat.
Maar ik ben ook geen ster in hoor, om langzaam te gaan lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
tessa0407 schreef:
03-11-2020 22:15


Wie weet hoe dat ook al weer zit? Dat het goed is om af en toe een langere duurloop op een heel rustig (praat)tempo te lopen? Is dat met name goed voor de conditie?
Bij een lange(re) inspanning aan lage(re) intensiteit loop je op zowel koolhydraat als vetverbranding. Vetten zijn vrijwel onbeperkt aanwezig in het lichaam. In vergelijking met koolhydraten levert vetverbranding meer energie op, die minder snel is opgebruikt. Door veel rustige duurtrainingen te doen, leert je lichaam om de beschikbare vetten efficiënt te gebruiken. Zo kun je langer lopen voor je je koolhydraat reserves moet aanspreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belle, heb je iets van bos of hei in de buurt? Ik begreep dat het uiteindelijk voor oa je knieën ook goed is om afwisselende ondergrond te hebben, mede vanwege de demping.

Eviva, ik moest mezelf ook wel even die peptalk geven en idd die hete douche in het vooruitzicht houden :-)

Baukje, bedankt voor de uitleg. Ik ga dan eens proberen om echt rustig t e lopen, zo boven de 6.00 per uur.

Wat zo opmerkelijk vind is dat toen ik begon in januari met 2 keer per week en vanaf maar 3 keer week, ik zo'n 3 a 4 kilo afviel. Nu hoef ik niet af te vallen, maar m'n bovenbenen en bijzonder genoeg ook m'n armen, werden echt wat dunner.
Na de zomer ben ik meer kilometers per week gaan lopen en nu ben ik juist aangekomen in gewicht, zo 1 tot 1,5 kilo.
Is het dan werkelijk zo dat spieren zwaarder wegen dan vet? Ik vind het bijzonder hoe een lichaam dan werkt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb niet de illusie dat je met hardlopen spiermassa opbouwt. Als je veel loopt zal je misschien sterkere spieren krijgen maar als je geen echte sprinter bent zal je alleen maar dunnere benen krijgen. Mijn fietskuiten zijn door het vele hardlopen een stuk minder omvangrijk geworden. Een kilo spieren weegt net zo zwaar als een kilo vet, alleen om de omvang van 1- 1.5 kilo spieren erbij te kweken moet je behoorlijk trainen (en dan heb ik het niet over hardlopen). Een kilo vet heb je er dan weer vrij gemakkelijk bij gegeten als je doordat je meer bent gaan sporten meer gaat eten en dat laatste dan misschien meer dan nodig is.
Maar hoe meer je traint met hardlopen , hoe efficienter je gaat lopen en hoe minder het verbruik. En zo ook het inmiddels geloosd hebben van overtollige kilo's zorgt dat je minder gaat verbruiken. (en dus met steeds minder kcal kunt volstaan).
Wat is je 10km wedstrijd tempo (of in ieder geval het tempo als je voluit loopt). zelf loop ik mijn rustige duurlopen op 1 1/2 min/km boven mijn 10km tempo. Dus bij een rustige duurloop op 6.00min/km zou dan een 10km tempo van 4min30 (45min op de 10km) horen.
Ik leer een hoop van je bij Baukje!

Wat was het vanavond heerlijk hardloopweer.
Lekker fris en windstil !
Had niet zoveel tijd (wil niet te laat terug zijn Savonds) dus heb een tempoloopje gedaan. Én gelijk een pr, dus dat was wel leuk. 3 km in 15.59 min.
Daarna nog rustig 2 km uitgelopen op 7 min per km.

Wat ik me af vroeg; ik heb vaak last van tintelende benen en voeten in rust. Nu had ik eerst een laag ijzervoorraad dus ik dacht dat het daar aan lag.
Alleen nu mijn ferritine net binnen de marge is, heb ik het weer.
Zou het kunnen komen doordat ik van de week wat zwaarder heb getraind dan ik de laatste weken had gedaan?
Dat het misschien vermoeide benen zijn?
Als ik in bed lig is het net of er mieren door mijn benen lopen.
Ik las hier weleens vaker dat iemand restless legs had na trainingen, vandaar mijn vraag.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven