Hardlopen #8

09-10-2020 18:28 1070 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel acht al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Lekker loopweer!
Heb gewoon met korte mouwen kunnen lopen.
7 km totaal, 6 km op gemiddeld tempo 5.49 min en 1 km uitlopen op 6.40 min.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eviva1983 schreef:
18-10-2020 12:41
Lekker loopweer!
Heb gewoon met korte mouwen kunnen lopen.
7 km totaal, 6 km op gemiddeld tempo 5.49 min en 1 km uitlopen op 6.40 min.
Mooie tijd!

Loopweertje inderdaad heel goed. Alleen jammer dat ik struikelde over in de berm geparkeerde auto's aan beide kanten, wandelaars, fietsers etc die allemaal ineens lopen/fietsen en parkeren op plekken waar je normaal geen hond tegen komt. :facepalm:

Dan krijg je dus dat er op een smalle weg auto's willen passeren wat niet meer pas en moeten stoppen zodat de weg geblokkeerd word. Normaal kan ik daar dus gewoon onbeperkt linkerkant/rechterkant van de weg kiezen zonder een probleem te hebben.

Goed een korte 3 km van gemaakt met 5:24 min/km.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja heerlijk loopweer. Alhoewel ik wel lange mouwen had. Had ze achteraf gezien kunnen missen maar had er ook geen last van. Zowel gisteren als vandaag een rustige duurloop van ruim 25km. Gisteren had ik er ook nog een mooi zonnetje bij. Vanmorgen eindigde ik in de miezer regen.
Moet het nog zien hoor of ik inderdaad echt profijt ga hebben van al die rustige duurlopen. Ik vind een duurloop met tempoblokken toch altijd wel leuker.
RP7 schreef:
18-10-2020 14:59
Mooie tijd!

Loopweertje inderdaad heel goed. Alleen jammer dat ik struikelde over in de berm geparkeerde auto's aan beide kanten, wandelaars, fietsers etc die allemaal ineens lopen/fietsen en parkeren op plekken waar je normaal geen hond tegen komt. :facepalm:

Dan krijg je dus dat er op een smalle weg auto's willen passeren wat niet meer pas en moeten stoppen zodat de weg geblokkeerd word. Normaal kan ik daar dus gewoon onbeperkt linkerkant/rechterkant van de weg kiezen zonder een probleem te hebben.

Goed een korte 3 km van gemaakt met 5:24 min/km.
Oh druk op straat dus :huh: , dat is jammer!
Wel een goede tempotraining heb je gedaan!
Ik deed donderdag precies hetzelfde qua afstand en tempo, voor mij wel een pittig tempo hoor.
baukje schreef:
18-10-2020 15:05
Ja heerlijk loopweer. Alhoewel ik wel lange mouwen had. Had ze achteraf gezien kunnen missen maar had er ook geen last van. Zowel gisteren als vandaag een rustige duurloop van ruim 25km. Gisteren had ik er ook nog een mooi zonnetje bij. Vanmorgen eindigde ik in de miezer regen.
Moet het nog zien hoor of ik inderdaad echt profijt ga hebben van al die rustige duurlopen. Ik vind een duurloop met tempoblokken toch altijd wel leuker.
Lastig hè om voor rustiger te lopen dan je normaal loopt
Ik ben daar nog steeds niet goed in.
Ik vind het ook leuker om er wat stukken tempo in te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eviva1983 schreef:
18-10-2020 16:35
Oh druk op straat dus :huh: , dat is jammer!
Wel een goede tempotraining heb je gedaan!
Ik deed donderdag precies hetzelfde qua afstand en tempo, voor mij wel een pittig tempo hoor.
Ja bizar, dat is echt buitengebied/bos en zie je normaal niemand. Een van de redenen dat ik er loop is juist omdat het altijd zo heerlijk rustig is en ik kan wisselen van weghelft zodat ik niet 'scheef' loop.

Ik hield me eerlijk gezegd qua tempo nog enorm in, wilde mezelf niet voorbij lopen en heb zodoende wel met veel tempowisselingen gelopen. Wat trouwens wel heel leuk is.

Ik heb ook moeite met traag lopen, vind het leuker om tempoblokken/intervallen te lopen, maar soms is het wel goed. Voor mijn andere sport is een stuk explosiviteit nodig/handig dus is tempolopen ook een zinvollere besteding.
Ik ben best benieuwd wat je andere sport is :)
Maar snap als je dat niet wil vertellen hoor!
Ik woon met het bos op steenworp afstand en hier was het juist heel rustig op straat.
Ben op die 7 km: 2 fietsers en 1 wandelaar tegengekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even advies gevraagd:

afgelopen dinsdag een fijne 15 km gelopen, maar ik voelde druk op de teennagel van het teentje naast m'n grote teen. Thuis nagel bijgeknipt, maar daar leek het niet aan te liggen. De dagen er na was het ook erg gevoelig met een gewone schoen. Vrijdag heb ik overgeslagen.
In het weekend zag ik dat de teennagel bij de nagelriem blauw wordt...

Het is een stuk minder gevoelig dan de afgelopen dagen, dus vanmiddag wil ik weer gaan lopen. Maar waar kan dit opeens vandaan komen? Ik heb vaker deze afstand gelopen, de ondergrond was wisselend met asfalt en bospad. Schoenen heb ik al ruim 1,5 jaar.

Het enige dat ik nu kan bedenken dat ik de keer daarvoor hele natte schoenen had en er krantenpapier in heb gestopt om ze te laten drogen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit direct gevolg heeft?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn tijdens het lopen je sokken te strak over je tenen getrokken? Misschien doordat ze helemaal nat geworden waren. Of heb je veel afdalingen gedaan? Het eerste probleem is te voorkomen door teensokken te nemen, die kunnen zich niet strak trekken over je tenen omdat ze tussen je tenen tegengehouden worden.
Het probleem van blauwe loslatende teennagels is een bekend fenomeen bij ultralopers. Wat bij mij uiteindelijk preventief werkt is de injinji teensokken icm het dagelijks goed insmeren van de voeten en de nagelruimen met gewohl voetencreme.

Ik laat mijn schoenen altijd drogen door ze buiten onder een afdak te zetten waarbij de boel dan lekker door kan waaien. Als je er kranten in stopt moet je er bijna naast gaan zitten om steeds de natte kranten te vervangen door droge kanten.
Heeft iemand tips voor een beginnend hardloper?
tessa0407 schreef:
19-10-2020 11:16
Even advies gevraagd:

afgelopen dinsdag een fijne 15 km gelopen, maar ik voelde druk op de teennagel van het teentje naast m'n grote teen. Thuis nagel bijgeknipt, maar daar leek het niet aan te liggen. De dagen er na was het ook erg gevoelig met een gewone schoen. Vrijdag heb ik overgeslagen.
In het weekend zag ik dat de teennagel bij de nagelriem blauw wordt...

Het is een stuk minder gevoelig dan de afgelopen dagen, dus vanmiddag wil ik weer gaan lopen. Maar waar kan dit opeens vandaan komen? Ik heb vaker deze afstand gelopen, de ondergrond was wisselend met asfalt en bospad. Schoenen heb ik al ruim 1,5 jaar.

Het enige dat ik nu kan bedenken dat ik de keer daarvoor hele natte schoenen had en er krantenpapier in heb gestopt om ze te laten drogen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit direct gevolg heeft?
Schoenen te smal ? Veters te strak?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jantje12 schreef:
19-10-2020 17:42
Heeft iemand tips voor een beginnend hardloper?
Zorg voor een goed schema, liefst op maat gemaakt. Als je die laatste mogelijkheid niet hebt staat er een fijne op sportzorg.nl waarbij je ook kan aangeven hoe zwaar je inspanning was. Dan weet je dus of je te veel doet en ga je niet te snel gaat. Vooral dat ook, niet te snel en te veel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jantje12 schreef:
19-10-2020 17:42
Heeft iemand tips voor een beginnend hardloper?
Ik heb zelf veel aan 5k app. Met die app bouw je in ongeveer acht weken op naar 5 kilometer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt! Ik denk dan idd veters mogelijk te strak of sokken die niet goed zaten. De route heb ik vaker gelopen, dus in dat opzicht niets bijzonders.
Vandaag een kleinere ronde van 11 km gelopen en de laatste 2/3 km kwam het weer opzetten. Ook nu erg gevoelig, maar hopelijk trekt het snel weg.

Tips voor beginnend hardloper: wil niet snel en te veel. Goede opbouw met een duidelijk schema, zodat je weet wat je kan lopen. Ik ben ooit begonnen met Evy, maar andere hardloopapps zijn ook prima. En probeer er plezier in te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jantje12 schreef:
19-10-2020 17:42
Heeft iemand tips voor een beginnend hardloper?
Een opstapgroep van een atletiek vereniging of andere loopgroep. Hardlopen opbouwen is zoveel meer dan het volgen van een schema. Wil je dat echt niet dan in ieder geval een beginners schema als richtlijn nemen. Zorg dat je begint met goede schoenen (laat je goed adviseren bij een hardloopschoenen speciaalzaak na aanleiding van een loopanalyse). En hier lekker meeschrijven voor extra motivatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gewoon een paar simpele hardloopschoenen bij Decathlon gekocht en ben met die app begonnen. Ik loop nu ongeveer 25 minuten aan één stuk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Belle73 schreef:
19-10-2020 21:24
Ik heb gewoon een paar simpele hardloopschoenen bij Decathlon gekocht en ben met die app begonnen. Ik loop nu ongeveer 25 minuten aan één stuk.
Ik ben zelf begonnen op mijn dagelijkse schoenen en om de dag steeds een stukje verder gerent. Na 2 maanden liep ik de 10km binnen 50min. Maar achteraf gezien heb ik daar veel risico's mee gelopen en zou het nu geheel anders doen. Vandaar dat ik een geheel ander advies aan andere geef dan dat ik het zelf heb aangepakt.
Ik ben ook begonnen op goedkope schoenen die wel ok voelden. Al snel liep ik tegen klachten aan mijn benen op. De juiste schoenen voorkwamen erger. Als ik langer op die slechte schoenen had doorgelopen had ik het wegens blessures voorgoed moeten opgeven. Goeie schoenen zijn echt belangrijk.

En verder rustig opbouwen. Zo'n schema lijkt zwaar overdreven, maar is echt verstandiger. Een beginnersloopgroepje maakte het voor mij ook leuker en beter te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
baukje schreef:
19-10-2020 21:14
Een opstapgroep van een atletiek vereniging of andere loopgroep. Hardlopen opbouwen is zoveel meer dan het volgen van een schema. Wil je dat echt niet dan in ieder geval een beginners schema als richtlijn nemen. Zorg dat je begint met goede schoenen (laat je goed adviseren bij een hardloopschoenen speciaalzaak na aanleiding van een loopanalyse). En hier lekker meeschrijven voor extra motivatie.
Er is vanuit onderzoek weinig bewijs voor de stelling dat duurdere schoenen beter zouden lopen (https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... pschoenen/).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee duurdere schoenen hoeven niet beter te zijn dan goedkopere schoenen, maar dat heb ik ook niet gezegd. Het is wel belangrijk een passende schoen te hebben en dan niet alleen passend bij je voet maar ook bij je loopstijl. Een echt haklander heeft een andere schoen nodig dan een echte voorvoetlander, iemand van 100plus kilo heeft een andere schoen nodig dan iemand van nog geen 50kilo. Iemand die heel overdreven proneert heeft een een andere schoen nodig dan iemand die gewoon licht proneert en waarbij het gewoon een natuurlijk manier van demping is. De een moet een extra brede leest , de andere een smaller leest. Bovendien zag ik veel haken en ogen aan het onderzoek.Het maakt een verschil of je maar een 20 tot 50km per week loopt of als je net als ik 100-150km/week loopt. En wil je je schoenen inderdaad na 500km al weggooien of verwacht je toch 2000km op je schoenen te kunnen lopen.
Onderzoek wijst ook uit dat er volkstammen zijn die op blote voeten of zelfgemaakte sandalen gemaakt van banden blessure vrij hele ultra's kunnen lopen. Maar dat zegt niets over al die andere mensen die op een hele ander manier opgegroeid zijn en die niet veel anders gewend zijn dan het zich verplaatsen op kunstmatige bodem met kunstmatige schoeisel.
Ik ken best mensen die heel goed lopen op bv de schoenen van decathlon. Maar ze hebben maar een paar soorten type schoen dus je moet er toevallig maar net de voet voor hebben. Zo kom ik zelf voor bijna geen enkel merk in aanmerking als lichte , sterk pronerende loper die een extra smalle leest moet hebben. Dus ook heel veel dure schoenen zijn inderdaad helemaal niets voor mij.
Mijn ouders (in de 70 jaar) waren vroeger erg fanatieke hardlopers.
Toen waren er geen loopanalyses ed.
Mijn moeder (is jaren fysiotherapeut geweest) zegt dat soort schoenen echt niet zo bepalend zijn om blessures te voorkomen, als dat er gesteld wordt.
Ik denk dat je wel wat hebt aan een analyse, maar dat het ook een hoop marketing is.
De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Ook zei mijn moeder dat je soort pronatie niet hoeft te corrigeren, omdat dit de natuurlijke stand is en je dit beter niet kan beïnvloeden.
Volgens mij komen blessures voornamelijk door een verkeerde looptechniek/ overbelasting/ spieren en pezen die nog niet genoeg getraind zijn.
Mijn sportfysiotherapeut raadde mij bij mijn shinsplint (en daarvoor al pijntjes in mijn lies en dreigende hielspoor) aan om een loopanalyse te laten doen, en sindsdien heb ik nergens meer last van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lichte pronatie is inderdaad een natuurlijk manier van dempen en wordt ook niet gecorrigeerd als het goed is. Maar sterke over en onder pronatie is wel een probleem. In de jaren 70 liepen de mensen inderdaad op gewone gympen. En moet je kijken wat er toen aan tijden gelopen werd. Het was toen dus geen breedte sport maar de echte fanatiekelingen en diegene die niet afgehaakt waren door blessures bleven over. Toen was het echt niet denkbaar dat mensen die langer dan 4 uur over een marathon deden zich in zouden schrijven. Want tegen die tijd was de finishboog al weg en zat een ieder al gedoucht en wel thuis.
Overigens waar ik nu mijn huidige loopschoenen koop is een winkel gerund door een fysiotherapeut. In de jaren tachtig had die nog gewoon een praktijk en deed voor zijn hobby al loopanalyses met een schoen advies. Kon je buiten winkeltijd een afspraak maken en ging hij met camera de straat op. Die hobby is zodanig uitgegroeid dat hij zijn praktijk al jaren opgedoekt heeft en nu niet alleen schoenadvies geeft en ze verkoopt. Dus niet elke fysiotherapeut denkt er zo over als me moeder.
Nu zijn blessures zelden het probleem van alleen de schoenen. Vaak is het het en en verhaal. En als je maar een ding er van oplost blijven de problemen aanhouden of komen steeds terug.
En looptechniek is ook zo'n verhaal. Er bestaan perfecte looptechnieken maar die zijn enkel perfect voor het perfecte lichaam. Laten de meeste mensen die nu niet hebben. Dus je moet ook nooit zomaar een looptechniek niet willen veranderen zonder de oorsprong van het ontstaan van een dergelijke techniek niet onder de loopt te nemen. Soms is die oorsprong simpel weg niet te veranderen en dan is de natuurlijke foutieve techniek aanpassing juist de meest gewenste voor betreffende persoon.
Natuurlijk hebben schoenverkopers eigen belangen (net als bijna iedere beroepsgroep waaronder de fysiotherapeut) en zal een schoenverkoper alleen die merken/types aanprijzen waar hij zelf een contract mee heeft. Het is een kwestie van maatwerk, zowel wat betreft schoeisel als betreft techniek en opbouw als je net zoals het overgrote deel van de bevolking niet het perfecte lijf hebt en als je al de voorgaande jaren in je leven niet op blote voeten door de natuur hebt gehobbeld en zo een natuurlijke goede loopstijl hebt kunnen ontwikkelen en de rest van je hardloop carriere enkel door dat natuurgebied blijft lopen. Want ook dan wordt het een ander verhaal als je het asfalt opgaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmiddag verstand op nul en de deur uitgegaan met een route in m'n hoofd. Zo fijn dat de ontspanning er is en ik tijdens het lopen de flexibiliteit ervaar om een onbekend bospad te nemen.

Zodoende heb ik vanmiddag het grootste gedeelte als trailrun gelopen, dwars door het bos. Heerlijk!
Uiteindelijk 16,2 km gelopen met een gemiddeld tempo van 5.53
M'n hartslag was wel iets hoger dan normaal, maar er was een heel stuk vals plat omhoog en het bospad was ook best mul.
Ik voel dit keer aan m'n benen dat hardgelopen heb :-)

Komend weekend met een vriendin weer een stuk Zwerfpad of Klompenpad lopen van 20 km en er staat ook hardlopen op de planning. Ik denk dat dat een rustig rondje gaat worden :-)
Hoi, ik was eerst bekend onder account; thuis in eigen huis

maar was toe aan andere naam/anoniemer.



Gisteren heb ik mijn eerste marathon gelopen!
Zonder hulptroepen/mee-fietsers/etc, alles zelf mee. Op eigen kracht.
Ik liep hem net onder de 4 uur (en er zat een trap in, verkeerslichten op rood etc), prima tevreden want was een training geen wedstrijd. Dus ben ook niet tot het gaatje gegaan (expres).

Nu (dag later) geen spierpijn/vermoeidheid (rusthartslag is ook mooi laag, niet hoger dan normaal), alweer met de hond gewandeld (stappendoel gehaald), morgen weer voorzichtig rondje hardlopen ook. Maar moet wel even bij eten, zoveel honger haha.

Trots!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven