Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Mother, ik vind het ook best lekker, zo rustig thuis met 1 kind. Ik merk vooral dat ik veel minder boodschappen hoef te doen X-D . Balen van je enkel, ik hoop dat het snel herstelt.

Qua hartslag, ik heb soms ook de grootste moeite om boven de 130 te komen tijdens het hardlopen. Maar ik lever dan gevoelsmatig wel een fikse inspanning.

Trainingen: kinderen trainen hier 2x per week, en soms nog een extra training (maar ze trainen vooral op de technische onderdelen en sprint). Volwassenen ook 2x (denk ik, ik train zelf helaas niet bij een vereniging).

Blaren: tegenwoordig gelukkig nooit meer. Vroeger altijd aan de binnenkant van mijn voet. Kwam door lopen zonder sokken.

Vandaag een rustige 10 km gelopen. Ging beter dan ik had verwacht. Net weer een stuk met jongste zoon gefietst. Dit keer gelukkig geen slangen gehoord X-D .
Hallo hardlopers :hello:

Al maanden lees ik met jullie mee, en nu kan ik ook meeschrijven. Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met hardlopen via Evy, tot ik na een paar weken moest stoppen. Een knieblessure en daarna een operatie gooiden roet in het eten. Inmiddels ben ik weer een paar weken geleden begonnen met Evy en begin ik morgen aan week 5. Het gaat dus nog niet zo ver, maar van de week liep ik toch een lekker rondje van 3.5 km, hardlopen afgewisseld met wandelen volgens Evy.

Gelukkig maar anky, dat je deze keer geen last hebt gehad van slangen ;)

Wat een kilometers loop jij toch Baukje, petje af. Al denk ik dat je een rondje van 11.5 km bedoelde, een uitlooprondje van 115 km lijkt me zelfs voor jou teveel (en voor de hond ook) :-P)

Ikbenik, goed bezig hoor met afvallen, en met hardlopen natuurlijk. Ik verkies ook buiten lopen voor de loopband, al comhineer ik het wel eens als ik toch in de sportschool ben.

Wat leuk Dianaf, om zo competetief bezig te zijn met je vriend. Ik loop ook regelmatig samen met mijn partner, al is zij al wat verder. Dat combineren we dan vaak door de fiets mee te nemen en dat ik dan fiets als zij de langere stukken loopt.
Alle reacties Link kopieren
Welkom Diana, leuk dat je mee komt schrijven. Ja 115km uitlopen lijkt mij ook een beetje te veel van het goede. bedoelde inderdaad 11,5. Maar ik eet altijd boven mijn toetsenbord dus regelmatig weigeren bepaalde toetsen dienst.

Anky is bij jou die lage hartslag bij inspanning niet te verklaren door medicijnen die je gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het al erg fanatiek; ff een rondje met de hond, 115 kilometer..! :hihi:
Arme hond :biggrin:
Dan klinkt 11,5 al beter.

Ik denk dat m'n vriend gewoon niet goed heeft opgelet ofzo, of dat hij op wilde scheppen ofzo, toen hij zei dat hij 130 als hartslag (en hijgen) heeft bij zware inspanning. Zijn conditie is wrs wat beter dan die van mij, omdat hij regelmatig fietst. We lopen niet samen. Ik loop alleen (loopband sportschool).

Morgen mag ik weer. Zin in. Speciaal wat lekkere loopnummers van cd's overgezet op m'n ipod. Ben maar opgehouden met het zoeken naar nummers met een bepaald aantal beats per minute, heb nu gewoon wat verschillende nummers willekeurig gekozen. Ik merk vanzelf wel wat lekker loopt en wat niet.
Vorige keer erg lekker gelopen op the Doors 'light my fire', zitten mooie instrumentale stukken in met een lekkere cadans (duidelijk oiv één of ander drugs gespeeld), waardoor ik zelf bijna mee ging in een soort hypnose.

Ben benieuwd wat morgen lekker loopt.
Als het lukt.
Want mijn knie heeft besloten zonder enige aanleiding pijn te gaan doen, spontaan, in de afgelopen uren. Niks geks mee gedaan, maar hij voelt warm en zeurderig, rand onder de knie. :facepalm: Voel me soms ZO'N WRAK! :$
Nouja, nachtje slapen helpt mss/wrs wel. Hopelijk is het morgen gewoon verdwenen.

Wat goed DianaBerrigan, dat je je training met evy ondanks de blessure en operatie toch weer opgepakt hebt. Moet best spannend zijn om dan weer te beginnen, kan ik me zo voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Ikbenik, irritant nietwaar als je ineens klachten hebt. Ik zou wel even voorzichtig zijn, dat je niet te vroeg/te snel weer begint.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelende van je knie Ikbenik, gaat het nu alweer wat beter ?

Ik ben gisteren naar de atletiek baan geweest voor het eerst, dat was wel even gek na ruim 7 jaar !!

Er was een goede sfeer en leuke trainers ! Eerst een heerlijke warming up gedaan en daarna 4x 1000 m. Loopt wel heel lekker zeg weer op de baan! Ik heb nog geen speciaal een doel voor ogen; ik wil gewoon lekker hardlopen en conditie opbouwen. Tzt komt dat wel weer!

Het voelde wel heel anders op de baan dan vroeger, ik zat vroeger in de jeugd en ik was nogal een einzelgänger. we waren echte pubers dus groepsvorming ontkwam je niet aan.
voelt wel relaxed zo, iedereen komt echt voor het lopen en de sfeer is goed !

Zaterdag ochtend ga ik mee met de bosloop :D
Alle reacties Link kopieren
Oeps wat zeg ik, ik bedoel 9 a 10 jaar geleden. Ben al iets ouder dan ik dacht :lol:
Alle reacties Link kopieren
Pupsel schreef:
16-08-2017 09:57
Oeps wat zeg ik, ik bedoel 9 a 10 jaar geleden. Ben al iets ouder dan ik dacht :lol:
Hahaha! Dat heb ik ook regelmatig! :facepalm:

Knie zeurt nog steeds een beetje maar lijkt iets beter. Ik merk het wel, ga dadelijk eerst rustigaan op de crosstrainer beginnen, als hij dan normaal meedoet ga ik de loopband op.
Alle reacties Link kopieren
baukje en pupsel: ik heb denk ik een vertekend beeld door de bloggers die ik weleens lees, en die eens per week naar een vereniging gaan en verder zelf lopen. Ik vind alleen lopen ook erg fijn dus zou dat ook blijven doen als ik lid zou worden denk ik. Leuk dat het gezellig was Pupsel.

Ikbenik, let je op met je knie?
Warm en zeurderig klinkt als overbelasting. Misschien dat je te grote stappen hebt gemaakt in je opbouw, omdat je conditie zo vooruit gaat en het dan prima lijkt te kunnen om elke keer langer en/of verder te lopen.

DianaBerrigan, welkom! Evy heeft menigeen al aan het hardloopvirus geholpen hier. :)
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met je knie Ikbenik? Mss iets rustiger aan doen.

Wat leuk Pupsel, weer trainen op de baan! En ook al meteen een bosloop, leuk hoor!

Ik ga morgenochtend vroeg weer. Ik baal een beetje dat ik komend weekend geen tijd heb voor een lange training. Had gehooptn kilometers wat uit te kunnen breiden en mss de 10 aan te tikken, maar dat moet even wachten. Uiteraard kan ik wel meer trainen op snelheid als ik een korter rondje ga.

Hier heerlijk rustig nu de kinderen uit logeren zijn. Maar ik word er van weeromstuit extra lui van :proud:
Alle reacties Link kopieren
Tyche; ik weet niet of ik mijn eigen loopje er naast blijf doen, de baan is zo lekker dichtbij! Alleen zit ik wel aan vaste tijden vast, dat vind ik nog wel wennen. Helemaal met mijn werk, ben vaak laat thuis.
Nouja eerst even aankijken, kijken hoe ik mij na een paar keer meetrainen voel :)

De grootste winst die ik er nu in ieder geval uithaal is dat ik een goede warming up en cooling down doe, dat deed ik meestal half bakken :-D

Louhi; succes morgen ochtend !
@Tyche: goed bezig, geen zin maar toch gegaan. Uiteindelijk tijdens het lopen nog last van je buik gehad of viel het mee?

@Pupsel: wat leuk dat je training zo goed beviel en het positief anders voelde dan vroeger. Een goed gevoel bij de groep is een extra motivatie om naar de trainingen te gaan.

@Mother2009: beterschap met je enkel, hopelijk geneest het snel en heb je er niet al te veel last van.

@Baukje: heb je je extra rustdag 'overleefd'?

@Anky: volgende keer zeggen dat er geen slang voor hem zit, maar achter hem. Eens kijken hoe hard het dan gaat ;)

@DianaBerrigan: ideaal hè, iemand die je tijdens het lopen influistert wanneer je moet hardlopen en wanneer je mag wandelen. Niks nadenken, maar gewoon volgen. En tussendoor nog aangemoedigd worden ook. Ik ben met de app van Renate Wennemars begonnen in plaats van Evy, maar volgens mij komt het op hetzelfde neer. Heerlijk vond ik dat.

@Ikbenik: hoe ging het vandaag, nog last gehad van je knie of viel het mee? Beviel de muziek, of volgende keer toch andere nummers? Soms vind ik het heerlijk om op klassieke muziek te lopen. Niet het juiste tempo, maar dat brengt je wel helemaal van de wereld op een goede manier. Misschien hetzelfde gevoel als jij hebt ervaren bij de instrumentale stukken van the doors.

@Louhi: succes morgenochtend! Na wat luiheid heb je wel een pittige training verdiend :)

Gisteravond zou het droog blijven tijdens mijn rondje, maar buienradar blijkt niet te vertrouwen want al snel begon het flink te regenen. Tijdens de regen liep het wel lekker; daarna stukken minder. Zodra het ophield met regenen werd het mega benauwd, dus heb het flink zwaar gehad. Morgen maar weer eens op langzaam tempo proberen richting de 10km te gaan.
Hoe is het gegaan ikbenik?

Succes morgen Louni, ga je érg vroeg lopen?

Ik zou vandaag lopen, maar voelde mij vandaag misselijk en gewoon ellendig. Dat blijkt te verklaren doordat mijn menstruatie begonnen is, daar heb ik dan altijd last van. Gelukkig heb ik lekker vakantie, dus verplaatsen naar morgen is geen probleem.

Nog even een een praktische vraag, hoe warm kleden jullie je aan bij het lopen? Het liefst zou ik nu lopen in tshirt en kort broekje, alleen omdat ik nog relatief veel wandel tijdens het schema is dat soms een beetje fris
Inderdaad Bubbles, dat vind ik een voordeel van evy. Gewoon lekker doen wat zij zegt en niet hoeven nadenken verder.
Opbouwen richting 10k, dat is al wel een lekker stuk dus. Hoelang loop je al?
Alle reacties Link kopieren
Thnx all! Ik heb m'n wekkertje om 6u staan. Ja, dat is vroeg, maar normaliter gaat ie 10 min later, dus maakt voor mij niet heel veel uit.

Erg he BubblesJoy, dat lopen in benauwd weer. Krijg ik ook al snel veel last van.

Ik heb het al snel warm, dus nu loop ik ook in korte broek en shirtje.

Oe, goede warming up en cooling down! Dat doe ik ook altijd maar half, Pupsel. Zeker warming up (ook dat ik toch langzaam ren, dus dan voelt nog een warming up ervoor wat 'kneuzig'). Ik doe altijd wel goed rekken na die tijd. Wat doe je op de baan als warming up?
@DianaBerrigan: qua kleding: laatste maanden altijd korte broek en hemdje. Ook met wandelen tussendoor kan dat prima, eerste minuut kan wat fris voelen maar je bent zo warm, die warmte verlies je niet tijdens een paar minuten wandelen. Probeer het eens een keer in een korte broek en een shirt; als het echt te koud blijkt te zijn kan je de keer erop alsnog voor lang gaan, maar ik verwacht dat je geen spijt gaat krijgen van kort. Ik ben echt een koukleum (en durfde eerst geen korte broek aan omdat ik dat er stom uit vind zien bij mezelf), maar nu wil ik echt niet anders.

Ik ben in maart begonnen, dus het schiet goed op. Gewoon een kwestie van doen; loopschoenen twee tot drie keer per week aan en gaan. En niet te hard van stapel lopen, langzaam gaan de kilometers ook wel voorbij en is er minder kans op blessures.

@Louhi: morgen is het hopelijk minder benauwd, zet hem op!
Alle reacties Link kopieren
DianaBerrigan: ik loop binnen op de loopband, dus heb voldoende aan een driekwart legging en sport t shirt.
Pupsel: is idd luxe, als je die baan zo lekker dichtbij beschikbaar hebt. Kun je kiezen wat je wil; 'vrij' lopen, op de baan lopen, of een combi.
Bubbles: ik vind dat er altijd zo stoer uitzien, als ik iemand in de regen zie rennen. Heb dan de neiging om iets motiverends te roepen vanuit m'n autootje, maar denk dat dat nogal gestoord overkomt :nut:
Louhi; geniet nog maar lekker ff v je rust; ze zijn snel genoeg weer terug en dan bedenk je wrs allemaal dingen die je 'had kunnen doen' tijdens hun afwezigheid :)

Op klassieke muziek lopen? Ja daar kan ik me wel wat bij voorstellen ja. Dat je daar een beetje op 'wegzweeft' tijdens het lopen. Ik vind zo'n 'trance' momentje het fijnste. Bijna waar ik het voor doe zelfs :biggrin:

Knie hield zich goed vandaag.
Ik begon rustigaan op de crosstrainer, 20 minuten. Knie deed probleemloos mee, dus toen overgestapt op de loopband. Eerst 2 min wandelen, om ff te wennen, evenwicht vinden,etc

Toen vond ik dat ik wel weer een half uur moest kunnen rennen. Omdat dat de vorige keer óók kon. Wat was dat AFZIEN!! :nope: ALLES in mijn lijf schreeuwde onwil en weerstand. Pijntje hier, Pijntje daar, stram, moeizaam, steken in m'n hart, ademen was zwaar, :thunder: ...Pfff. Terwijl mijn hartslag max 145 was. :|

Ik vind dat dan lastig. Ik 'scan' tijdens het lopen mijn lijf op hoe het voelt, of ik ontspannen ben, hoog of laag adem etc. Sommige Pijntjes moet je soms als signaal serieus nemen, maar bij andere moet je er gewoon ff doorheen. Dat vind ik wel eens moeilijk. Dan lijkt mijn lijf op een onwillig kind. Ga je die zijn zin geven door eerder te stoppen met lopen? Streng zijn? Of toch luisteren naar je lijf en je schema loslaten?
Ben wel benieuwd of jullie dit herkennen en hoe je daarmee omgaat.

Ik ben zelf na 20 min (op 8,3km/u) toch maar gaan wandelen. 5 min later nogmaals 20 min gaan lopen. Daarna beetje vrij gaan spelen op die band, heuvelopwaarts stevig wandelen, kort sprintje, op de maat van een nummer versnellen, etc 2x 4 min op 10 km/uur gerend. Totaal 87 minuten bezig geweest op de loopband, 900 kcal verbrandt, ik geloof iets v 10 km ofzo. Dus ondanks de moeizame start, toch erg tevreden omdat ik lang vol heb gehouden. (20 min crosstrainer plus 87 min band :cheer: )
En knie heeft het gehouden. Na afloop alleen pijnlijke kuiten, maar dat voelt als n 'gezonde' pijn. :)

Maar hoe gaan jullie om met die ongemakken, steken, en pijntjes en pijnen?
Baukje, jij schreef ook iets over zenuwen voorafgaand aan een wedstrijd, en dat je niet wist hoeveel pijn je te wachten stond. Met die onmenselijk hoge afstanden en lage tijden MOET dat ook wel afzien zijn. Dan moet je haast wel schijt hebben aan 99% van de signalen v je lijf, anders lukt het niet om door te gaan. Lijkt mij.
ikbenik schreef:
16-08-2017 22:54
Bubbles: ik vind dat er altijd zo stoer uitzien, als ik iemand in de regen zie rennen. Heb dan de neiging om iets motiverends te roepen vanuit m'n autootje, maar denk dat dat nogal gestoord overkomt :nut:
Ik zou er wel om kunnen lachen als iemand dat doet. Een soort persoonlijke, onbekende, cheerleader als aanmoediging vanuit een auto :cheer2:

Maar bij mij is het niet vrijwillig hè, het lopen in de regen. Ik check nauwkeurig buienradar voor vertrek om zo te plannen dat er geen regen is, want ik ben echt bang om te smelten. Ik ben niet gemaakt voor regen, maar voor 30+ graden met een lage luchtvochtigheid. Maar buienradar blijkt gewoon te liegen waardoor ik toch door de regen liep. :cry:

En uiteindelijk blijkt dat niet eens zo heel erg te zijn, als je eenmaal warm bent van het lopen is een beetje regen (dus geen stortbui) eigenlijk wel verfrissend.
Alle reacties Link kopieren
Bubbles : Nou, IK VIND HET STOER...! :lol:
Alle reacties Link kopieren
ikbenik schreef:
16-08-2017 22:54
Bubbles: ik vind dat er altijd zo stoer uitzien, als ik iemand in de regen zie rennen. Heb dan de neiging om iets motiverends te roepen vanuit m'n autootje, maar denk dat dat nogal gestoord overkomt :nut:
Haha, ik vind dat soort dingen wel grappig. Over het algemeen kan ik het waarderen als ik 'aangemoedigd' word. :$
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-08-2017 10:57
Haha, ik vind dat soort dingen wel grappig. Over het algemeen kan ik het waarderen als ik 'aangemoedigd' word. :$
Oké, dan hang ik de eerstvolgende regendag uit m'n autootje te roepen naar wie-er-ook-maar-rent!
:cheer2: JAAAAA GOED BEZIG JIJ!!!! ZET M OP!!! :cheer2:
Dan was ik onverwacht en ongewenst stoer afgelopen dinsdag ;-)

Gelukkig hoefde ik vandaag niet stoer te zijn en was het gewoon droog. Maar ik kijk al uit naar aanmoedigingen vanuit de auto hoor!
Alle reacties Link kopieren
Er kwam laatst iemand mij tegemoet fietsen terwijl ik aan t rennen was. Bleek een vrouw met Syndroom v Down, die mij echt keihard ging aanmoedigen en me ook nog eens een high five gaf. Beetje gênant volume niveau, maar eigenlijk vond ik het hartstikke leuk en spontaan. Ik rende met een big smile verder.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha! Gaaf, Louhi! :high5:
Alle reacties Link kopieren
Leuk Louhi!
Ik was laatst lui en liep een rondje 3x ipv een lang rondje te bedenken. Bij de 2e keer zei een man die in de thuis bezig was, kom je nu alweer langs? Bij de derde keer riep ik hem toe dat dit echt de laatste keer was. We konden er allebei om lachen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven