Help hoe werkt mijn racefiets? ;)

07-08-2018 14:51 206 berichten
Ik ben al een tijd fanatiek met spinnen en rpm en nou leek het me zo leuk om ook buiten te gaan fietsen. Dus heb via via een racefiets gekregen, vandaag opgehaald. Nu heeft hij 12 versnellingen maar die werken met schakelaartjes aan het frame.
Eeeeh... Kan iemand deze beginner uitleggen hoe dat werkt?

En als ik een rondje wil fietsen wat is dan een handige routeplanner? Bestaat er een app die me vertelt: eerste rechts tweede links enz? Ik gebruik om ergens naar toe te gaan altijd google maps (ben een held in verdwalen) maar er zijn vást standaard leuke rondjes om te rijden.

Kortom: racefietstips? Graag!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
08-08-2018 10:23
Oh ja het lijkt me inderdaad ook handig om te leren een band te plakken want daarvoor ga ik nu altijd naar de fietsenmaker.
Vervang altijd de binnenband. Er staat veel meer druk op racefietsband en de marge voor lekkages is gewoon kleiner dan bij stadsfiets. Neem ook altijd een binnenband mee in je fietsshirtje bij iets langere tochten. Dan kun je hem altijd makkelijk verwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Pieka19* schreef:
08-08-2018 12:33
Mag ik even inbreken met een eigen vraag?

Mijn zoon begint na de vakantie met wielrennen bij de plaatselijke club. En daar moeten we dus een fiets voor aan gaan schaffen. Nu hebben de trainers al wel het een en ander vertelt, maar ik heb er dus helemaal geen verstand van.

Aangezien ze in de zomer op de weg rijden en in de winter in het veld zou het een cyclocross fiets moeten zijn. Met zoon zijn lengte en binnenbeenlengte komen we op een 28 inch met een framemaat van ongeveer 44 cm. Trainers drukte me op het hart om vooral geen nieuwe te kopen (was ik ook niet van plan).

Heeft er iemand nog goede tips waar ik op moet letten bij het bekijken/kopen van een 2dehands racefiets?

Sorry TO, ik wil je topic niet kapen.
Tweedehands kopen bij een goede racefietsenzaak. Laat ze meten en afstellen. Daar heeft hij echt plezier van.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
10-08-2018 23:28
Nee nergens last van. Enige waar ik tegenaan liep is dat mijn bidon niet goed in de houder bleef zitten. Ik was de stad nog niet uit of hij was er al uit gevallen, en ik had een rugzakje bij me dus toen heb ik hem daarin gedaan.
Maar dat is wel onhandig.
Ik heb een bidon van een liter, zou dat te groot zijn? Of zou ik er gewoon gaffer tape ofzo omheen kunnen doen zodat hij breder is en beter blijft zitten in de bidonhouder? Heb nu het idee dat die helemaal niet klemt..
Waarschijnlijk heb je ook een metalen bidonhouder? Buig die dan gewoon naar binnen zodat hij smaller wordt. Of koop een houder bij een fietsenwinkel en verwissel ze: de schroefjes om dat te doen zijn universeel. Een literbidon is exeptioneel groot, meestal zijn ze 500 of 750 ml. Met een liter kom je snel in de problemen dat een te groot deel van de bidon boven de houder uitsteekt en hij makkelijker eruit valt.

Evt. kun je een tweede bidonhouder op je frame monteren (kijk maar, er zitten nog twee gaatjes). Dan kun je 2x 500 meenemen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
15-08-2018 09:11
Heb mijn bidonhouder een beetje verbogen en nu zit het prima gelukkig!

Gisteren een rondje van bijna 70km gedaan met een gemiddelde snelheid van 25 kilometer per uur. Had zelf het idee dat het echt mega lekker ging, maar werd 2x ingehaald door een andere fietser en die gingen zó veel harder!
Ok ik ben natuurlijk een totale beginner maar hoe hard fietsen jullie wel niet?!
Groot verschil of je alleen fietst of niet. Als je alleen fietst met 25 km gemiddeld, dan fiets je in een groep van een paar mensen met dezelfde inspanning makkelijk boven de 30.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
20-08-2018 22:38
Ik heb online gevonden dat je stuurlint kan vervangen en ik denk dat mijn oude fietsje daar wel van op zou knappen. Maar ik vraag me af of je de rubber/plastic hoesjes die aan de bovenkant van de remhandles zitten ook kan vervangen? De ene is een beetje beschadigd maar ik krijg het niet gegoogled want ik weet niet hoe die dingen heten.
Als je het stuurlint vervangt zie ik in filmpjes dat ze die dingen omhoog vouwen zodat het stuurlint er onder komt, maar ik vraag me af of ze er ook helemaal af kunnen en dan nieuwe er op?
Ja, je haalt je hele lint eraf en doet er weer een nieuwe op. Niet gaan lopen klooien met een oud lint.

Belangrijke tips bij stuurlint erop doen:

1. Haal hele lint eraf aan een kant. Laat andere kant zitten, mocht je dan de ene kant verprutsen, dan kun je het tweede nieuwe lint uit het doosje gebruiken voor poging twee en toch nog fietsen totdat je een nieuw doosje hebt gekocht ;)

2. Bewaar de dopjes die onderaan je stuur zitten. Je krijgt wel nieuwe dopjes bij een nieuw stuurlint, maar die dopjes verdwijnen nog wel eens en ze zijn verplicht om te hebben als je bijv. een tourtje gaat doen. Ook voorkomen ze dat je je stuurlint kwijtraakt.

3. Het maakt niet uit of je zelfklevend of niet zelfklevend lint hebt. Wat ik altijd doe is wel even alle lijmresten van je stuur verwijderen en checken of remkabels (en bij modernere fietsen versnellingskabels) netjes getaped zitten aan het stuur. Gebruik daarvoor isolatietape (te vinden bij de bouwmarkt of online). Als die kabels los hangen, dan maakt dat het stuurlint plaatsen een heel stuk lastiger. Bovendien kun je ze door ze vast te plakken op de juiste plek doen. Het kan ook zijn dat je remkabels niet langs je stuur lopen, maar gewoon direct vanuit je rem: dan hoef je er niets mee te doen natuurlijk.

4. Je begint met wikkelen bij het uiteinde van je stuur (dus onderaan). De draairichting is van belang. Bij je rechter stuurhandel (gezien vanuit de bestuurder) begin je met de klok mee. Bij de linker handel begin je tegen de klok in. Dit doe je omdat je met je handen draait tijdens het fietsen. Doe je het verkeerd om dan gaat je lint flubberen. De eerste rond plaats je je stuurlint over de rand van je stuur zodat iets meer dan de helft van de breedte van het lint uitsteekt over het stuuruiteinde. Maak bijna een hele ronde op dit uiteinde met je lint voordat je schuin verder wikkelt.

5. Hou continu zeer veel spanning op het lint, als het niet strak is, gaat het schuiven! Zorg dat je bij iedere ronde ongeveer 40%, dus iets minder dan de helft, overlap hebt met de vorige ronde. Zo wikkel je door tot bij de eerste bocht. In de bocht wordt de overlap in de binnenbocht groter, in de buitenbocht wordt hij kleiner. Zo kun je de bochten wikkelen zonder dat je bobbelend lint krijgt.

6. Dan kom je bij je rem. Hier wordt het tricky. Je moet hier namelijk twee dingen doen: om je remhandel heen én van draairichting veranderen. Pak allereerst het losse stukje stuurlint dat in het doosje zat (of knip een stukje van een centimeter of 10 van je stuurlint uiteinde af. Pas dit losse stukje om de metalen bevestiging van je remhandel aan je stuur. Je kunt hier namelijk niet wikkelen dus moet je een ander stukje hier opplakken. Als er een rubber kap om je remhandel heen zit moet je die waarschijnlijk even omvouwen zodat je er goed onder kan. Je moet het stukje waarschijnlijk inkorten zodat hij past. Ik zet hem vaak even vast met twee kleine stukjes tape zodat hij goed blijft zitten.

7. Wikkel nu door tot je niet verder kan onder je remhandel met je stuurlint. Als het goed is, gaat de laatste ronde om je losse tussenstukje heen. Ga vervolgens aan de binnenkant van je remhandel omhoog met je lint, langs de remhandel (dicht tegen het stuur aan) en daarna over de remhandel (ook weer dicht tegen het stuur, of half over het stuur) en weer rondom je stuur. Je bent nu langs je remhandel én je bent van draairichting veranderd. Check of het tussenstukje mooi vast zit.

8. Wikkel door totdat je voldoende ruimte hebt voor je handen op het rechte stuk van je stuur. Wikkel niet helemaal door tot het midden van je stuur. Je wil voldoende ruimte om telefoon/fietscomputer etc. aan je stuur te kunnen bevestigen. Snij wanneer je klaar bent je lint schuin af zodat je de laatste ronde het schuine wikkelen compenseert. Zet het geheel vast met isolatietape of gebruik het stukje tape dat je meegekregen hebt bij je nieuwe lint.

Je linker stuurhelft doe je dus precies in spiegelbeeld.

Het is even puzzelen, dus als ik jou was zou ik 2x2 stuurlinten kopen. Dan kun je het een keer verklooien en toch met een nieuwe beginnen. Wees niet bang dat je te weinig lint hebt, ze zijn ruim lang genoeg!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
21-08-2018 20:02
Oh verrek voor een nieuwe band moet het wiel er natuurlijk af! Daar had ik nog niet eens over nagedacht hahaha ;)
Voorwiel spreekt voor zich. Achterwiel is iets lastiger.

Achterwiel weghalen:

1. Laat je band een beetje leeglopen als je velgremmen hebt, die zijn dan namelijk waarschijnlijk niet breed genoeg om je wiel door te laten. Als ze wel breed genoeg zijn hoeft het leeglopen natuurlijk niet. Maar ja, als je band toch al lek is. En zet je versnelling zo dat je ketting op het buitenste blad achter ligt.

2. Draai je as los: ik vermoed dat je geen doorsteekas hebt die je er in zijn geheel uit moet draaien, maar dat je alleen een bout met vleugel eraan een stukje los moet maken. Hou evt. de bout aan de andere kant vast om ervoor te zorgen dat je niet in het niets staat te draaien. Dit moet trouwens allemaal prima met de hand kunnen.

3. Ga achter je fiets staan. Zet je rechter duim tegen de achterkant van je frame vlakbij waar de as loopt. Met je middelvinger trek je de derailleur naar je toe. Doordat je dat doet krijgt je wiel maximaal de ruimte. Als het goed is valt hij er dan vrijwel vanzelf uit.

Wiel erin is hetzelfde maar dan andersom.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
22-08-2018 16:29
Cadans schijnt het beste te zijn 90-110. 80 is te laag.
80 is voor amateurs een prettige cadans die je lang vol kunt houden. Ja, het is voor een zeer geoefende of profrenner beter om wat hoger, rond de 100 te gaan zitten. Met hogere cadans gebruik je relatief minder energie, maar het is voor de beginnende fietser vaak te uitputtend om dat cadanstempo langdurig vol te houden. Je raakt dan voordat je geen energie meer hebt vermoeid van het snelle bewegen waardoor je uiteindelijk slechter af bent.

Maar als jij veel prettiger fietst met een cadans van 100 dan moet je natuurlijk lekker 100 gaan fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Zo ik dacht dat ik er iets van wist maar stamper zit erop volgens mij.
Stamper praat ook een hoop onzin.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
22-08-2018 21:35
Stamper praat ook een hoop onzin.
Is dat n pavlovreactie?
Westerpaviljoen schreef:
22-08-2018 21:42
Is dat n pavlovreactie?
Ja :D
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog wezen fietsen?
Sowieso zit er bij mij qua sport een beetje de klad in, want de vakantie komt eraan. ;-D
Misschien dat ik zondag nog ga fietsen als het goed weer is.
Het wordt trouwens ook al weer duidelijk vroeger donker. ZIjn hier mensen die wel met verlichting rijden?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-08-2018 09:27
Iemand nog wezen fietsen?
Sowieso zit er bij mij qua sport een beetje de klad in, want de vakantie komt eraan. ;-D
Misschien dat ik zondag nog ga fietsen als het goed weer is.
Het wordt trouwens ook al weer duidelijk vroeger donker. ZIjn hier mensen die wel met verlichting rijden?
Ja! Ik ging de Brienenoordbrug op en kon brugop de scooter voor me net niet bijhouden maar brugaf hem ik m ingehaald. Ik was heul trots.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
22-08-2018 21:57
Ja :D
Heel eerlijk van je Pavlov hondje. Complimenten.
dianaf schreef:
23-08-2018 09:27
Iemand nog wezen fietsen?
Sowieso zit er bij mij qua sport een beetje de klad in, want de vakantie komt eraan. ;-D
Misschien dat ik zondag nog ga fietsen als het goed weer is.
Het wordt trouwens ook al weer duidelijk vroeger donker. ZIjn hier mensen die wel met verlichting rijden?
Woensdagavond rij ik altijd met de club. Daarnaast maak ik in het weekend ook altijd wel tijd voor een korte of langere rit. Met de club rijden we altijd van begin april tot half/eind oktober (afhankelijk van het weer). Ik rij zelf in het winterseizoen wel door met minstens 1 rit per week, anderen zitten liever op een tacx.
We zitten nu met een groepje te overleggen om te kijken of we in de wintermaanden onze woensdagavondrit kunnen blijven fietsen. Met goede verlichting zou het moeten kunnen. Maar daar zijn we nog niet over uit. Ik rij vanaf volgende week wel weer met verlichting zodat anderen mij kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
23-08-2018 09:32
Ja! Ik ging de Brienenoordbrug op en kon brugop de scooter voor me net niet bijhouden maar brugaf hem ik m ingehaald. Ik was heul trots.
o_o Wow. Dat is een... eh... nare brug. Chapeau! :cheer:
En een scooter inhalen, dan reed je echt lekker door!!
Toen ik nog in de polder woonde, had ik altijd een bloedhekel aan bruggen, viaducten en een dijk op fietsen. Was ik net lekker bezig, was ik weer gelijk uit mijn ritme. :facepalm: Maar snoeiharde tegenwind, geen probleem! Bij vriend was het trouwens omgekeerd. :rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Westerpaviljoen schreef:
23-08-2018 09:32
Ja! Ik ging de Brienenoordbrug op en kon brugop de scooter voor me net niet bijhouden maar brugaf hem ik m ingehaald. Ik was heul trots.
Ha, dat is ook iets om trots op te zijn!!!

Ik ben gisteravond wezen fietsen met de club. Voor mij een pittige tocht omdat ik op vakantie ben geweest. Ik heb op vakantie wel gefietst, maar ook iets teveel gerelaxed :$ Een troost: vanaf vandaag zal het allemaal weer makkelijker gaan.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
23-08-2018 09:42
Ha, dat is ook iets om trots op te zijn!!!

Ik ben gisteravond wezen fietsen met de club. Voor mij een pittige tocht omdat ik op vakantie ben geweest. Ik heb op vakantie wel gefietst, maar ook iets teveel gerelaxed :$ Een troost: vanaf vandaag zal het allemaal weer makkelijker gaan.
Erg hè die vakanties. Ik zie nu al weer op tegen de eerste weken terug. :facepalm:
Ik fiets of met mijn vriend of alleen. Beiden hebben we wel eens overwogen om bij een club te gaan. Is misschien wel zo gezellig, maar ja, een hardloopclub zou ook goed zijn. Lastig als je meerdere sporten doet, er is toch maar beperkt tijd.

Met hoeveel man fietsen jullie dan als je met een groepje gaat?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik grapte al dat ik volgend jaar in de buurt op vakantie wil, dan kan ik op de woensdagavond mee blijven fietsen. We hebben al de hele zomervakantie campinggasten mee. Heel erg leuk. Gisteravond zelfs een Engelsman.

Wij fietsen varierend in samenstelling tussen de 6 en 50 mensen. Iedereen is welkom (geen contributie), no drop-policy. Snelheid ligt aan het begin van het seizoen op 25, nu aan het eind op 28km/u. De snelle renners maken nog ergens een extra lusje waar ze kop over kop fietsen of oefenen met waaierrijden.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
22-08-2018 21:35
Stamper praat ook een hoop onzin.
Vertel maar wat er niet klopt dan...
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-08-2018 09:27
Iemand nog wezen fietsen?
Sowieso zit er bij mij qua sport een beetje de klad in, want de vakantie komt eraan. ;-D
Misschien dat ik zondag nog ga fietsen als het goed weer is.
Het wordt trouwens ook al weer duidelijk vroeger donker. ZIjn hier mensen die wel met verlichting rijden?
Ja, ik probeer door de weeks toch een of twee keer te gaan fietsen na werk. Je kunt nog wel tot 21u rijden voordat het donker wordt. Ik heb geen licht op mijn racefiets. Zou het met licht toch ook gevaarlijk vinden, je ziet net even wat minder hoe de weg er bij ligt en of er misschien iets op de weg ligt. Dus rij eigenlijk nooit op mijn racefiets in het donker.
Stampertje12 schreef:
24-08-2018 10:02
Vertel maar wat er niet klopt dan...
Sorry, dat is echt te veel.
Stampertje12 schreef:
22-08-2018 16:19


Je kunt je telefoon in combinatie met google maps of strava gebruiken en daar routes op uitzetten die je volgt. Je telefoon kun je dan vastzetten op je stuur. Hou er wel rekening mee dat je dan in ongeveer 1,5 uur door je batterij gaat. Langer gaan Garmins mee die routes aangeven. Maar de vraag is even of je dat nu wil investeren want die zijn duur.

Je schakelt voornamelijk met rechts. Zet in principe je ketting op het grootste blad dat je voor hebt. Vandaar ga je met achter schakelen zodat je een constante van ongeveer 80 omwentelingen per minuut maakt.

Schakel alleen als je fietst! Dus niet tijdens stilstand. Hou er rekening mee dat als je bij een kruispunt komt dat je wellicht wat terug wil schakelen zodat je weer makkelijk weg kunt fietsen.
Alles dat vetgedrukt is, is niet de absolute waarheid.
1) Batterijgebruik is afhankelijk van toestel. Met navigatie en trackingsapp draaiden al mijn telefoons minstens 3u op de batterij. Tegenwoordig kun je ook powerbanks meenemen, waardoor je je telefoon evt nog extra zou kunnen opladen.

2) Op welk blad je het liefst fietst heeft te maken met snelheid en cadans. Misschien heeft TO wel een triple erop zitten. Belangrijker is om de ketting zo recht mogelijk te houden. Via welk blad je dat doet, maakt niet zoveel uit.

3) Cadans heb ik al wat over gezegd. Jij vond dat dat niet voor amateurs gold. Ik denk daar anders over.

Dit is 1 post. Ik ga ze echt niet allemaal door, maar niet alles van wat je zegt, zou ik ook zo adviseren. Maar het meeste kan geen kwaad ;-)
Ik heb vanmiddag een kort rondje gemaakt. Wat een woei!
Alle reacties Link kopieren
Yes na 10 week varen dan morgen naar huis, zondag direct mijn vaste proefrit fietsen kijken hoe de conditie ervoor staat. Dan 1 week tijd besteden aan mijn vrouw en dan op fietsvakantie naar Parijs via Brussel. Foto bij Atomium en Eifeltoren, dan weer terug via Rijsel beetje WO1 opsnuiven en door naar huis. Tochtje van 10 dagen ongeveer.

Wel pak ik eerst de trein naar Roosendaal, nederland noord zuid doorfietsen dat ken ik al en scheelt 2 a 3 dagen fietsen.
fietsen varen vrouwelijk doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven